Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

På jakt efter externt minne till MBPR 13"


rittrock

Rekommendera Poster

Hej allihopa!

 

Jag är ny är och hoppas att jag inte skapar en tråd som redan finns, hittade ingen efter en snabb sökning i alla fall.

 

Mitt problem är att min macbook pro Retina 13 tum börjar bli långsam. Köpte tyvärr den enklaste varianten och har nu börjat lite smått med redigering av bilder och videos.

 

Specs:

MacBook Pro (Retina, 13-inch, Late 2013)

Processor: 2,4 GHz Intel Core i5

Minne: 4 GB 1600 MHz DDR3

Intel Iris 1536 MB

När jag kollar i "Activity Monitor" så ligger minnet och trycker strax under maxgränsen konstant (snittar på 3.95 gb) detta trots att jag enbart att chrome samt finder igång.

Min tanke var först att byta RAM minne men det verkar ju inte fungera på de retina datorerna då den sitter fast i datorn på något sätt. Så min nästa fundering var att köra på någon extern lösning. Anledningen till att jag går i dessa tankar är att då jag är i behov av att använda mer RAM-minne är när jag redigerar bilder och videor. Använder främst iPhoto, iMovie och GoPro Studios. Tilläggas ska att när jag använder den till vardags är jag väldigt nöjd med hastigheten.

Så min fråga är: Om jag ska köra någon extern lösning vad ska man då satsa på? Är det värt det och går det att kombinera med extra lagringsutrymme också? Det har jag också brist på...

Tack på förhand

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RAM-minnet är inte utbyggbart över huvudtaget. 4 GB RAM är i underkant vid bild och videoredigering. Om utrymmet på hårddisken är för litet kommer datorn att gå sakta i onödan. OS X behöver en del utrymme för processer i bakgrunden. Så praktiskt minimum ledigt utrymme på hårddisken är ca 20 GB. Mellan 20 och 10 är farozonen då datorn segar ihop. Under 10 GB ledigt får man vara glad om den överhuvudtaget fungerar.

...

Du kan ansluta flera olika externa hårddiskar. Både via Thunderbolt och USB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan hända att det bara är lite småstrul så första åtgärden när datorn inte är lika som förr:

 

 

Säker start - lätt städning som fixar småstrul.

Håll ner Shift under uppstart. Låt datorn jobba klart. Starta om som vanligt.

http://support.apple.com/kb/ht1564?viewlocale=sv_SE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Det finns sådana lösningar. Men det ersätter inte riktigt RAM. Det vore som att ersätta ett förlorat bildäck med ett skateboardhjul. Din SSD används som reserv RAM när det behövs, och snabbare än så lär det inte bli med externt minne. Men oavsett vilket är det som sagt för långsamt jämfört med riktigt RAM.

 

Mitt råd är att sälja datorn, lägga till pengar och köpa en ny med 16GB RAM.

 

Varför inte 8GB? Därför att du redan en gång gjort misstaget att snåla på RAM. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aa okej, det var ju inte så upplyftande :(

 

Ska i alla fall testa att starta i säkert läge och flyta över fler filer till min hårddisk. Blir nog till att hålla igen på kommande uppdateringar till datorn dessutom. Nästa datorköp lär jag fläska på med RAM-minne, det är ett som är säkert!

 

Tack för snabba svar!

 

//Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aa okej, det var ju inte så upplyftande :(

 

Ska i alla fall testa att starta i säkert läge och flyta över fler filer till min hårddisk. Blir nog till att hålla igen på kommande uppdateringar till datorn dessutom. Nästa datorköp lär jag fläska på med RAM-minne, det är ett som är säkert!

 

Tack för snabba svar!

 

//Johan

Det finns en liten sak man kan göra som kostar en del och inte gör så jättemycket. Man kan uppgradera SSD-disken till en större och mycket snabbare SSD-disk. Så vad skulle det göra för skillnad?

...

Det fungerar så här att när RAM-minnet tar slut så använder Macen hårddisken som nödlagring sk chcachefil. Ju fortare hårddisken går desto snabbare sker omlagringen. Så att byta upp sig till en snabbare SSD gör att det går mindre segt.

...

Problemet med ljud och bildredigering är att den behöver mycket RAM och det är inte säkert att byta till en snabbare SSD gör skillnad så det är värt pengarna. Bifogar en länk till ett exempel. Visserligen är fartökningen kanske 50% på inläsning och uppåt 100% på skriva till hårddisken. Men din faktiska upplevelse av skillnad är relativt liten eftersom flaskhalsen är chachefilhanteringen som ska snabbas upp.

 

http://eshop.macsales.com/item/OWC/SSDA12R240/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan gå till AppStore och ladda hem BlackMagic Disk Speed Test och testa din nuvarande hårddisk. Du behöver inte köra hela testet då det blir ungefär lika när det är klart som efter två minuter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kikade på SSD-disken du länkade och det känns inte riktigt aktuellt med att köpa en sådan om den bara förbättrar RAM-minnet marginellt.

 

Booten hjälpte nog lite grann skulle jag tro och har även städat upp datorn ordentligt så nu har jag hela 15 gig lagringsutrymme ledigt! ;)

 

Laddade ner Black Magic Disk Speed och kör den, men jag har inga referensvärden, vet inte om de värden jag får är bra eller dåliga. Vilka värden är de viktigaste att kolla på och ungefär vad ska det stå på de värdena?

 

Kanske blir till att köpa en begagnad PC, med mycket RAM minne, som jag kan redigera på... (verkar vara det billigaste alternativet)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en liten sak man kan göra som kostar en del och inte gör så jättemycket. Man kan uppgradera SSD-disken till en större och mycket snabbare SSD-disk. Så vad skulle det göra för skillnad?

...

Det fungerar så här att när RAM-minnet tar slut så använder Macen hårddisken som nödlagring sk chcachefil. Ju fortare hårddisken går desto snabbare sker omlagringen. Så att byta upp sig till en snabbare SSD gör att det går mindre segt.

...

Problemet med ljud och bildredigering är att den behöver mycket RAM och det är inte säkert att byta till en snabbare SSD gör skillnad så det är värt pengarna. Bifogar en länk till ett exempel. Visserligen är fartökningen kanske 50% på inläsning och uppåt 100% på skriva till hårddisken. Men din faktiska upplevelse av skillnad är relativt liten eftersom flaskhalsen är chachefilhanteringen som ska snabbas upp.

 

http://eshop.macsales.com/item/OWC/SSDA12R240/

Det där flashminnen passar ju inte. Trådskaparen har en Late-2013

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

När jag kollar i "Activity Monitor" så ligger minnet och trycker strax under maxgränsen konstant (snittar på 3.95 gb) detta trots att jag enbart att chrome samt finder igång.

 

 

När du skriver strax under maxgränsen, vilka fält under RAM fliken i Activity Monitor menar du då? Det finns många missförstånd runt minnesanvändning, så det är inte säkert att det är så illa som det verkar.

Posta gärna en screenshot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där flashminnen passar ju inte. Trådskaparen har en Late-2013

Äh... längst ner vid Compability stod det oct 2013 men modellid är 10,2. Late 2013 är 11,1..... rörigt.... bom av mig..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kikade på SSD-disken du länkade och det känns inte riktigt aktuellt med att köpa en sådan om den bara förbättrar RAM-minnet marginellt.

 

Booten hjälpte nog lite grann skulle jag tro och har även städat upp datorn ordentligt så nu har jag hela 15 gig lagringsutrymme ledigt! ;)

 

Laddade ner Black Magic Disk Speed och kör den, men jag har inga referensvärden, vet inte om de värden jag får är bra eller dåliga. Vilka värden är de viktigaste att kolla på och ungefär vad ska det stå på de värdena?

 

Kanske blir till att köpa en begagnad PC, med mycket RAM minne, som jag kan redigera på... (verkar vara det billigaste alternativet)

15 GB är för dåligt. Det påverkar datorns hastighet och förmåga att arbeta effektivt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här ser det ut för mig. Vid pilarna är de väsentliga fakta. De tester jag gjort visar läs och skriv ungefär lika även om man kör hela testet vilket är onödigt. Det är inte heller nödvändigt att veta mer än ungefär.

post-363-0-29280900-1430245199_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna print screen från black magic disk speed är när jag stänger ner alla program. Ser väl rätt bra ut?

 

Andra Print Screen'en är på från Active monitor

 

Ska även fortsätta rensa laringsminnet. Btw kan man utöka SSD minnet?

 

 

post-77775-0-29522100-1430251066_thumb.png

post-77775-0-59805200-1430251637_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna print screen från black magic disk speed är när jag stänger ner alla program. Ser väl rätt bra ut?

 

Andra Print Screen'en är på från Active monitor

 

Ska även fortsätta rensa laringsminnet. Btw kan man utöka SSD minnet?

 

 

Värdena för att läsa kan inte bli bättre om du skulle byta SSD. Däremot är skriva lite slött. Men det är förmodligen för att du har en liten SSD. Mindre SSD har oftast färre kanaler att jobba genom så de blir långsammare. Angående att utöka SSD-minnet var det jag var inne på förut men Sir Knasen var lite vaknare och påpekade att den modellen inte har utbytbar SSD. Så det blir att ansluta externa hårddiskar. Antingen billiga enklare USB3 eller lite dyrare och snabbare Thunderbolt.

...

Aktivitetshanteraren ser bra ut. Swap säger att du har ett litet minnesunderskott men inget allvarligt. Google Chrome drar mycket minne så ska du mecka bilder och filmer bör du stänga ner det och helst allt annat också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker också det ser bra ut. Att "memory used" är nära storleken på det totala minnet är inget problem, utan ett resultat av att OSX sparar tidigare använd information i RAM minnet för snabbare åtkomst (skrivs över om minnet behövs till något viktigare).

OSX använder ett komplext, virtuellt minneshanteringssystem, som bland annat involverar komprimering, så det enklaste sättet att se om du har minnesbrist är "memory pressure" diagrammet. Om diagrammet är grönt är systemet nöjd med mängden minne. Gult betyder på gränsen och rött är akut minnesbrist med kraftig prestandaförsämring som följd.

Det är mycket möjligt att du klarar dig med 4GB för det du vill göra. Testa och se vad diagrammet visar och som Axelman skriver, stäng program du inte behöver om det går långsamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...