Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Headset-mikrofon fungerar inte


KonradA

Rekommendera Poster

Hej! Jag har ett headset köpt från Elgiganten: ADX Firestorm H01 (http://www.elgiganten.se/product/spel-konsoler/gaming-headset/AFSH0114/adx-firestorm-h01-headset-gaming) Det fungerar felfritt på min stationära PC men på min MacBook Pro så får jag endast ljud, men ingen ljud in (mic). Till headsetet kom det med en adapter som gör det möjligt att få både ljud och mikrofon kopplade till en och samma 3,5mm port. Det är den jag använder. Trots det får jag inte micen att fungera.

 

Om ni går in och kikar så märker ni att det står "För PC, PS4 och Xbox One". Utesluter det OS X helt och hållet eller går det att få mikrofonen att fungera på något sätt? Tack på förhand!

 

P.S. Min MacBook Pro är från mitten 2009 och jag kör med Yosemite.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din Mac har separata portar för ljud in respektive ut. Ingången är en linjeingång, inte en mikrofoningång.

 

Du behöver alltså en mikrofonförstärkare, exempelvis en sådan här (fast den har fel kontakter):

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/pa-ljud-underhallning/mikrofoner-tillbehor/mikrofonforstarkare/mikrofonforstarkare-med-riaa-p22201

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej Telly, en Macbook Pro från mitten av 2009 har en kombinerad hörlursutgång och mick-ingång, den använder samma standard som iPhone och det gör att hörlurar anpassade efter iPhone fungerar. Det är äldre Macbook Pro som hade separat linjeingång och inte denna kombinerade ut/in-kontakt.

https://support.apple.com/kb/sp541?locale=sv_SE

  • Kombinerad optisk digital utgång/hörlursuttag (anpassningsbar analog ljudingång)
  • Stöd för Apples stereohörlurar med mikrofon
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna gemensamma ut/in-kontakt heter TRS 3.5 mm. Jag kan tyvärr inte svara på om Elgigantens hörlur fungerar, jag vet inte vad PS4 och XBox har. Men headsets som fungerar med iPhone fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nej Telly, en Macbook Pro från mitten av 2009 har en kombinerad hörlursutgång och mick-ingång, den använder samma standard som iPhone och det gör att hörlurar anpassade efter iPhone fungerar. Det är äldre Macbook Pro som hade separat linjeingång och inte denna kombinerade ut/in-kontakt.

 

https://support.apple.com/kb/sp541?locale=sv_SE

  • Kombinerad optisk digital utgång/hörlursuttag (anpassningsbar analog ljudingång)
  • Stöd för Apples stereohörlurar med mikrofon

 

Jag tittade på 15-tummaren, den har separata in- och utgångar, liksom 17-tummaren. 13-tummaren har tydligen en kombinerad.

Trodde faktiskt inte det skiljde mellan 13 och 15 tum av samma "årsmodell".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trodde inte heller att det var någon skillnad mellan modellerna - jag har 15". Innebär det att jag måste köpa någon separat mojäng för att kunna använda någon annan mikrofon än den inbyggda?

 

En till fråga: Jag har en till ingång precis bredvid, också en 3,5mm. Men den har en symbol som jag inte är bekant med. Det är en tom cirkel med två fyllda trianglar som riktas mot cirkeln. Vad är det för ingång?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trodde inte heller att det var någon skillnad mellan modellerna - jag har 15". Innebär det att jag måste köpa någon separat mojäng för att kunna använda någon annan mikrofon än den inbyggda?

 

En till fråga: Jag har en till ingång precis bredvid, också en 3,5mm. Men den har en symbol som jag inte är bekant med. Det är en tom cirkel med två fyllda trianglar som riktas mot cirkeln. Vad är det för ingång?

Antingen köper du ett USB-headset eller ett headset med inbyggd mikrofonförstärkare eller en separat mikrofonförstärkare.

 

Det är det som är ljudingången. Den har ingen mikrofonsymbol eftersom det är en linjeingång (för sådär 1V) och inte en mikrofoningång (för sådär 0,01V).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...