Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Grand Theft Auto V på MacBook Pro (Retina, 15 tum, mitten 2014)


BajaMajaN

Rekommendera Poster

Halli hallå, nu när Grand Theft Auto V äntligen har släppts på pc fast tyvärr bara till windows.

Så undrar jag om något vet om det kommer gå att spela det på MacBook Pro, fast med windows via bootcamp?

Jag har spelat några andra spel både i OS X men även via bootcamp.

 

Fast jag blir väldigt nojig över att hela datorn börjar surra och bli varm. Är rädd att den ska överhetta och gå sönder. Kan det hända? Vad bör jag tänka på? Hur ska jag bete mig när jag spelar och den blir het etc? Köpa till någon sån där laptop kylning som man ställer datorn på? Eller något annat man borde köpa för att få ner kylningen? Tips och trix och sånt man behöver veta? :)

 

 

Min MacBook Pro har dessa specifikationer:

 

MacBook Pro (Retina, 15 tum, mitten 2014)

15 tum: 2,5 GHz och Retina-skärm
2,5 GHz fyrkärnig Intel Core i7
Turbo Boost upp till 3,7 GHz
16 GB 1600 MHz minne
512 GB PCIe-baserad flashlagring1
Intel Iris Pro Graphics 1536 MB
NVIDIA GeForce GT 750M med 2 GB GDDR5-minne
Och spelet behöver:
MINIMUM
OS Windows 8.1 64 Bit,
Windows 8 64 Bit,
Windows 7 64 Bit Service Pack 1,
Windows Vista 64 Bit Service Pack 2*
*NVIDIA video card recommended
Processor Intel Core 2 Q6600 @ 2.40GHz
AMD Phenom 9850 @ 2.5GHz
Memory 4GB
Video Card NVIDIA 9800 GT 1GB
AMD HD 4870 1GB (DX 10, 10.1, 11)
Sound Card 100% DirectX 10 compatible
HDD 65GB
RECOMMENDED
OS Windows 8.1 64 Bit,
Windows 8 64 Bit,
Windows 7 64 Bit Service Pack 1
Processor Intel Core i5 3470 @ 3.2GHz
AMD X8 FX-8350 @ 4GHz
Memory 8GB
Video Card NVIDIA GTX 660 2GB
AMD HD 7870 2GB
Sound Card 100% DirectX 10 compatible
HDD 65GB

 

http://www.rockstargames.com/V/info/pc/specs

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räcker det inte med en tråd???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joel Westerholm

Den kommer inte överhettas, moderna datorer har skydd för det inbyggt och det värsta som händer är att datorn börjar gå långsammare eller stängs av om något verkligen är fel. Kör den inte i knät utan ställ den på ett bord. I teorin kan batteriet påverkas lite negativt om du ofta kör den alldeles för varmt, men jag tvivlar på att det kommer märkas så mycket om du inte försummar ditt liv för spelet under lång tid.

 

Ser ut som att specifikationerna på datorn uppfyller kraven, du kan förmodligen inte köra i bästa grafikkvalitet men ändå rätt höga inställningar. Tänk på att datorn aldrig klarar spelet i retina-upplösning, bäst är att testa dig fram till vilken upplösning som fungerar bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jättetack för svaret Joel! :)

Det händer att jag spelar lite till och från, men det blir inte långvarigt för blir alltid rädd när den börjar surra och man känner verkligen hur het den blir hehe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jättetack för svaret Joel! :)

Det händer att jag spelar lite till och från, men det blir inte långvarigt för blir alltid rädd när den börjar surra och man känner verkligen hur het den blir hehe

När du börjar känna att det bränns är temperaturen kanske 50°-55°. För en processor är det lite småkallt..... När det gäller Macar är dessa i metallhölje som används för att kyla datorn och fläktkonstruktionen sköter sig helt själv. Billiga PC-laptops kan ha det problemet att de överhettar även vid medelbelastning men bärbara Macar går bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Min erfarenhet är att temperaturen på en Macbook Pro (CPU/GPU) vid krävande spel hamnar omkring 80-90 grader. En laptop blir väldigt varm, motsvarande på min stationära PC är aldrig över 60 grader i någon komponent oavsett vad jag gör. Max tillåten temperatur för processorn innan datorn automatiskt stängs av brukar ligga omkring 100-110 grader.

 

Med andra ord ligger man ganska högt på 80-90 grader, men inte så högt att det är en akut fara för din dators välmående. Om du ser till datorns livstid så är det väldigt få timmar du spelar spel och har de där höga temperaturerna. Hade du haft en dator som stod på hela dagarna med de temperaturerna så vore det idioti att påstå att det inte påverkar livslängden. Värme är aldrig bra. Frågar är bara hur dåligt det är och över vilken tid man exponerar sina komponenter. Svaret på den senare frågan är i ditt fall att du exponerar din dator minimalt genom att spela lite.

 

Spela på!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du börjar känna att det bränns är temperaturen kanske 50°-55°. För en processor är det lite småkallt..... När det gäller Macar är dessa i metallhölje som används för att kyla datorn och fläktkonstruktionen sköter sig helt själv. Billiga PC-laptops kan ha det problemet att de överhettar även vid medelbelastning men bärbara Macar går bra.

Jahaa ja 50°-55° känns rätt "normal" temp. Men känslan är att den blir typ 90° hehe.

Har iStat och där blir graderna röda :o

Skulle det hjälpa om jag införskaffar en sån där fläktplatta som man ställer laptopen på?

 

Min erfarenhet är att temperaturen på en Macbook Pro (CPU/GPU) vid krävande spel hamnar omkring 80-90 grader. En laptop blir väldigt varm, motsvarande på min stationära PC är aldrig över 60 grader i någon komponent oavsett vad jag gör. Max tillåten temperatur för processorn innan datorn automatiskt stängs av brukar ligga omkring 100-110 grader.

 

Med andra ord ligger man ganska högt på 80-90 grader, men inte så högt att det är en akut fara för din dators välmående. Om du ser till datorns livstid så är det väldigt få timmar du spelar spel och har de där höga temperaturerna. Hade du haft en dator som stod på hela dagarna med de temperaturerna så vore det idioti att påstå att det inte påverkar livslängden. Värme är aldrig bra. Frågar är bara hur dåligt det är och över vilken tid man exponerar sina komponenter. Svaret på den senare frågan är i ditt fall att du exponerar din dator minimalt genom att spela lite.

 

Spela på!

Låter ju läskigt :(

Hur funkar det när man kör windows via BootCamp? Kommer den sköta fläktarna och stängas av ifall det blir för varmt etc?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Låter ju läskigt :(

Hur funkar det när man kör windows via BootCamp? Kommer den sköta fläktarna och stängas av ifall det blir för varmt etc?

 

Så ska du inte tolka mitt inlägg. Du ska tolka det som jag avslutade med, att det bara är att spela. :)

Och ja, datorn kommer stängas av om processorn blir för varm även i Windows, men det är väldigt osannolikt att det händer bara på grund av att du spelar. Den enda gången det hänt mig någonsin var med en gammal Windows laptop som jag använde till krävande jobb samtidigt som den stod i min säng och därmed sjönk ner någon och fläktutblåset täpptes till. När jag öppnade datorn såg jag att fläktarna dessutom var knökfulla av damm. Efter utblåsning och flytt till ett bord funkade allt fint igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...