Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Truecaller


Jessling

Rekommendera Poster

Jag märkte att Truecaller inte fungerade speciellt bra på min iPhone 4s, då den inte identifierade de som ringer samt inte blockerar de nummer jag önskar. När jag sökte på det så verkar det som att appen inte fungerar fullt ut på iPhone. Stämmer det? Finns det någon annan app för iPhone med samma funktioner som Truecaller? Jag är speciellt intresserad av att kunna blockera alla säljare som ringer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen app som kan identifiera vem det är som ringer direkt.

Utan det fungerar på det sättet att den bara blockerar dom nummer som finns i Truecallers databas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror ju på vad du menar, vilka funktioner du söker. Om numret finns i TrueCaller så kommer det visas som "Oönskat samtal identifierat", men det stämmer att TrueCaller inte talar om vem som äger det nummer som ringer - det är inte möjligt att ordna det på iPhone på ett bra sätt, TrueCaller kan inte gå ut på internet och söka på numret medan det kommer ett inkommande samtal.

Men om numret finns på TrueCallers kort så blir det markerat och sedan kan du ta det numret och söka själv på internet vem som äger det - om den uppgiften finns tillgänglig.

När det gäller att TrueCaller ska blockera, den funktionen finns i iPhone. Det du behöver göra är att helt enkelt blockera TrueCallers kontakkort i Kontakter... Det kan du göra från kontaktkort och välja "Blockera denna kontakt". Kontaktkortet heter "Oönskat samtal identifierat".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får alltså upp oönskat nummer på displayen, men trots att jag lägger in numret i Truecallers blockeringslista så ringer samma nummer upp i alla fall. Jag hade tidigare en Samsung och där slapp jag samtal helt och hållet från de nummer jag valt att blockera.

 

Jag antar att jag alltså får leva med att bli överöst av telefonsäljare när jag har iPhone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får alltså upp oönskat nummer på displayen, men trots att jag lägger in numret i Truecallers blockeringslista så ringer samma nummer upp i alla fall. Jag hade tidigare en Samsung och där slapp jag samtal helt och hållet från de nummer jag valt att blockera.

 

Jag antar att jag alltså får leva med att bli överöst av telefonsäljare när jag har iPhone.

Läs vad föregående postare skrivit.

Lägg till kontakten Truecaller till Blockerade samtal så slipper du säljare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får alltså upp oönskat nummer på displayen, men trots att jag lägger in numret i Truecallers blockeringslista så ringer samma nummer upp i alla fall. Jag hade tidigare en Samsung och där slapp jag samtal helt och hållet från de nummer jag valt att blockera.

 

Jag antar att jag alltså får leva med att bli överöst av telefonsäljare när jag har iPhone.

Tråkigt att du inte läste det jag skrev. Jag skrev så här:

 

När det gäller att TrueCaller ska blockera, den funktionen finns i iPhone. Det du behöver göra är att helt enkelt blockera TrueCallers kontakkort i Kontakter... Det kan du göra från kontaktkortet och välja "Blockera denna kontakt". Kontaktkortet heter "Oönskat samtal identifierat".

 

Då blockeras samtalen. Men de blockeras ju inte om du inte väljer att blockera dem. Du måste välja att blockera dem först och det är ju det du inte har valt... Om du aktiverar iPhones inbyggda blockeringsfunktion så blir numren blockerade!

 

Ja om du inte läser och följer det jag skriver så får du leva med att telefonsäljare överröser dig när du har en iPhone. ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå in i Inställningar - Telefon - Blockerade - Lägg till ny... och där väljer du True Callers kontaktkort, alltså det som heter "Oönskat samtal identifierat". Då spärras de nummer som True Caller identifierar som SPAM.

True Caller varken spärrar eller blockerar samtal, den funktionen finns i iPhone inte i True Caller. Det som True Caller gör, det är att True Caller listar ett antal nummer som "Oönskat samtal" och dessa nummer finns i ett kontaktkort och detta kontaktkort med nummer uppdateras av applikationen True Caller efter det som användarna har markerat som SPAM.

Så för att spärra / blockera nummer, så spärrar / blockerar man True Callers kontaktkort, och det gör man genom att använda iPhones inbyggda funktion för detta.

Jag hoppas nu att detta har blivit väldigt tydligt. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Provar om jag kan återuppliva den här tråden med ett relaterat problem.

Jag har med hjälp av Truecaller en kontakt som heter "Oönskat samtal identifierat", som jag har blockerat i iphone ("Blockera den här uppringaren"). Trots detta händer det någon gång i veckan att det ringer från "Oönskat samtal identifierat", dvs något av numren som ligger i den kontakten. Eftersom iphone identifierar uppringaren som denna kontakt förstår jag inte hur det kan ringa? Den är ju blockerad!

 

När jag kollar inställningarna på kontakten finns alternativet "Avblockera den här uppringaren" vilket jag tolkar som att den ÄR blockerad. Ibland väljer jag att avblockera och sen blockera igen i hopp om att det ska "ta" bättre den här gången, men inom några dar ringer "Oönskat samtal identifierat" igen. Rätt irriterande.

 

Nån annan som råkat ut för detta? Eller har nåt tips på nåt enkelt som jag missat? Har sökt på nätet både på svenska och engelska, men inte hittat ett enda likadant fall. Har förekommit åtminstone under både ios 8 och 9.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där kan bli så om alla nummer i "Oönskat samtal identifierat" inte har kopierats över till blockeringslistan i iPhone. Den kontaktposten innehåller väldigt många nummer. Alla dessa nummer måste alltså läggas till i blockerings-listan, och blir det fel i den överföringen så missar den nummer.

Vad du kan göra, det är att gå igenom kortet "Oönskat samtal identifierat" och kolla vilket nummer som har ringts senast, det numret är rödmarkerat (ja du får rulla i listan, men rött ser du). Alltså under senaste samtal.. När du har hittat numret som har ringts, så lägg till det i blockeringslistan.

Då ska det fungera.

Du kan även prova att installera om allt. Jag hade ett tag problem med att Oönskat-samtal kontakten hängde sig, troligen pga den långa listan på nummer. Jag nollade telefonen och installerade om den. Sedan dess inget som helst problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...