Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ingen nätverksanslutning efter uppgradering till Yosemite


jr17

Rekommendera Poster

Hej

 

Detta har säkert diskuterats tidigare, har sökt trådarna men inte kommit framåt!

 

Uppgraderade igår min mac till Yosemite och efter det funkar det inte att ansluta till det trådlösa nätverket.

 

När jag klickar på aktuellt trådlöst nätverk kommer ingen fråga efter lösenord bara att Anslutningen inte kan göras och det står något i stil med "försök flytta närmare det trådlösa nätverket"

 

Symbolen visar full täckning och Ipad:en funkar precis som vanligt.

 

Kan det vara den trådlösa routern som är problemet, en relativt gammal D-link!?

 

Tacksam för tips!!

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå först igenom inställningarna i Yosemite, uppgraderingen nollställer flera parametrar till utgångsvärden så man kan behöva göra om inställningar och därför hakar den inte på det som var inställt under Mavericks. Så se över nätverksinställningarna. Du kan även felsöka trådlös anslutning, det görs med alt-nertryckt klicka på "antennen" wifi i menyn högst upp på skärmen, välj "Öppna trådlös diagnos".

Om allt se rätt och fungerar där, så prova med en annan router. Jag har provat med Airport Express och jag har provat även med Telias Technicolor modem/router. Inga som helst problem...

Jag antar givetvis att du har startat om datorn innan du provat...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå först igenom inställningarna i Yosemite, uppgraderingen nollställer flera parametrar till utgångsvärden så man kan behöva göra om inställningar och därför hakar den inte på det som var inställt under Mavericks. Så se över nätverksinställningarna. Du kan även felsöka trådlös anslutning, det görs med alt-nertryckt klicka på "antennen" wifi i menyn högst upp på skärmen, välj "Öppna trådlös diagnos".

 

Om allt se rätt och fungerar där, så prova med en annan router. Jag har provat med Airport Express och jag har provat även med Telias Technicolor modem/router. Inga som helst problem...

 

Jag antar givetvis att du har startat om datorn innan du provat...

 

Tack för snabbt svar! Ska testa när jag kommer hem.

Jag har gjort en felsökning av den trådlösa anslutningen. Det jag kunde utläsa av den var inte mycket. ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok... Hmm... kör också en säker start innan du kör något annat.
Säker start = håll ner shift-tangenten när du startar upp datorn, det kommer stå "säker start" i inloggningsskärmen, logga in och sedan starta om. Detta rensar äldre cachefiler som kan ligga kvar och spöka...

Jag kan tillägga det att jag även testat trådlösa nätverket på SJ-tåg och det fungerar... bara man kommer ihåg att inte använda open-dns eller andra fria dns-tjänster, man kan radera dem och köra utgångsinställning så fungerar det med SJ. (verkar som SJ blockerar open-dns).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...