Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Allt om nya programmet “Bilder”


umpa70
 Share

Rekommendera Poster

Nej, det håller inte måttet. Måste till en hel del funktioner för att det ska kännas trovärdigt som bildbehandlare. Manipulering, typ byta huvuden på folk sysslar jag inte med. Inte heller en massa effekter. Bilder är ofärdigt.

Även namnet Photos gör sökningar extra krångliga, funkar inte för mig.

Jag vill att programmet ska ha ett unikt namn och vettiga funktioner. That´s all!

Håller måttet för gemene man. Har du högre krav på funktioner får du söka ett mer avancerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte frågan. Det finns inget generellt systembibliotek för bilder.

Nu blev det sådär märkligt igen. ;-) Kiplon undrar hur man gör iPhoto till systembibliotek och du säger att det inte finns något "generellt systembibliotek för bilder" (bilder eller Bilder?). Så kommer jag och säger "Har du flera bibliotek måste du göra ett till systembibliotek."

OK! Programmet Bilder kräver att man markerar ett bibliotek som systembibliotek - om man har flera, så här:

post-7395-0-65110900-1445623046_thumb.png

 

Men du kan ha rätt! Något systembibliotek för iPhoto kanske inte finns. Problemet uppstår när man blandar Bilder och iPhoto - vad gäller då? Rörigt? Japp, absolut!

 

 

För övrigt vill jag kunna välja bakgrundsfärg till mina album i Bilder. Varför ta bort en så enkel och användarvänlig liten funktion?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller måttet för gemene man. Har du högre krav på funktioner får du söka ett mer avancerat.

Varför ska "gemene man" nöja sig med något som är en halvmesyr? Slår man ihop Aperture och iPhoto borde det väl komma något bättre ur den sammanslagningen än Bilder, eller?

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ska "gemene man" nöja sig med något som är en halvmesyr? Slår man ihop Aperture och iPhoto borde det väl komma något bättre ur den sammanslagningen än Bilder, eller?

ApePhoto? ^_^:totaltgalen:
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ska "gemene man" nöja sig med något som är en halvmesyr? Slår man ihop Aperture och iPhoto borde det väl komma något bättre ur den sammanslagningen än Bilder, eller?

 

Det är ingen halvmesyr utan uppfyller kraven gott och väl för gemene man.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu blev det sådär märkligt igen. ;-) Kiplon undrar hur man gör iPhoto till systembibliotek och du säger att det inte finns något "generellt systembibliotek för bilder" (bilder eller Bilder?). Så kommer jag och säger "Har du flera bibliotek måste du göra ett till systembibliotek."

OK! Programmet Bilder kräver att man markerar ett bibliotek som systembibliotek - om man har flera, så här:

attachicon.gif2015-10-23 06.46.18 pm.png

 

Men du kan ha rätt! Något systembibliotek för iPhoto kanske inte finns. Problemet uppstår när man blandar Bilder och iPhoto - vad gäller då? Rörigt? Japp, absolut!

 

 

För övrigt vill jag kunna välja bakgrundsfärg till mina album i Bilder. Varför ta bort en så enkel och användarvänlig liten funktion?

de där grejerna har jag bockat för i iPhoto och ur i Bilder. Om det bara hade varit så enkelt..... Men hjälpte inte.

 

Men på ett sätt så hade Raphael rätt för även om inte Aperture finns kvar som program längre så låg biblioteket kvar.

Nu har jag raderat alla bibliotek och nu verkar det funka. iPhoto är nu mitt huvudbibliotek i min lilla bärbara.

 

Om Bilder tycker jag inte!

 

Men det är möjligt att det uppfyller kraven för gemene man som bara är intresserad av att få över bilderna från telefon och kanske en och annan bild från någon kamera eller så.

 

Själv tackar jag min lyckliga stjärna att min stora bildsamling ligger i Lightroom och så gjort de sista ca två åren. iPhoto använder jag enbart för att samla in bilderna från iOSenheterna samt exportera över bilder från LR och MBP till iPhoto och MBA för att kunna använda bilder i bildspel, presentationer m.m.

 

Hade jag fortsatt med Aperture istället så hade jag gråtit många tårar nu. ;)

 

Retar mig också på att Bilder m fl program ligger inbyggda i OS X, man kan inte radera dem.

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nyligen börjat använda "Bilder" på min MAC-mini. Tycker väl att det funkar OK hittils.

Men jag har stött på ett problem som jag inte kommer förbi.

 

Jag delar en hel del bilder till Flickr.com - Men när jag ska göra samma sak i "Bilder" får jag fram en liten dialogruta som ser ut att dela till Flickr direkt - MEN - det är omöjligt att välja knappen "publicera" - endast valet "Avbryt" är möjligt att välja... :superirriterad:

 

Det står en liten skum text också som kanske betyder nåt: "ShareKit är inta auktoriserat att dela"

 

Nån som sitter inne med lösningen?? Eller kan ge en ledtråd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det är ingen halvmesyr utan uppfyller kraven gott och väl för gemene man.

Som jag skrev så lägger man ner Aperture och iPhoto för ett nytt program som man gett det inte fullt så lyckade namnet Bilder. Gott så. Men, istället för att ge oss ett program med fler möjligheter till bra bildbehandling så ger man oss färre. Är inte det rätt märkligt? Jag trodde att Apple ville förbättra för sina användare, inte försämra. Sen visar det sig ju att inte alla "gemene man" håller med dig, så tala inte för någon majoritet du inte vet något om är du snäll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev så lägger man ner Aperture och iPhoto för ett nytt program som man gett det inte fullt så lyckade namnet Bilder. Gott så. Men, istället för att ge oss ett program med fler möjligheter till bra bildbehandling så ger man oss färre. Är inte det rätt märkligt? Jag trodde att Apple ville förbättra för sina användare, inte försämra. Sen visar det sig ju att inte alla "gemene man" håller med dig, så tala inte för någon majoritet du inte vet något om är du snäll.

 

Det är ingen som har sagt att Bilder skulle vara någon sorts ersättare till Aperture utan en ersättare till iPhoto.

Namnet Bilder kan inte vara mer korrekt. Eller skull det heta något som inte har med bilder att göra kanske?

 

Några personer i denna tråd klagar och det anser du vara någon sorts fingervisning vad gemene man tycker?

Många som är nöjda varken skriver eller registrerar sig på forumet för att utrycka sitt gillande.

 

Faktum är att Bilder räcker gott och väl för den redigering som behövs för amatörer. Behövs det ett kraftfullare program använder man det.

Sen att det börjar komma tillägg till Bilder kommer inte göra det sämre utan bara bättre.

 

http://www.macworld.com/article/2907180/software-photography/review-photos-for-os-x-is-faster-than-iphoto-but-less-powerful-than-aperture.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

I’ve been testing the new Photos app on two different Macs, and I consider it a big improvement over iPhoto. It’s faster, easier to use, and has a more modern feel.

 

http://recode.net/2015/04/14/review-photos-apples-replacement-for-iphoto/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gärna använda Bilder om man kunde fortsätta som jag gjorde i Iphoto vad gäller nyckelord. Jag har inte döpt om varje bild utan skrivit några nyckelord efter varje import. I Bilder anges endast datum. Jag kan inte namnge 14511 objekt i Bilder bara för att kunna hitta dem...

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gärna använda Bilder om man kunde fortsätta som jag gjorde i Iphoto vad gäller nyckelord. Jag har inte döpt om varje bild utan skrivit några nyckelord efter varje import. I Bilder anges endast datum. Jag kan inte namnge 14511 objekt i Bilder bara för att kunna hitta dem...

 

Nyckelord finns fortfarande kvar i Bilder

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det är ingen som har sagt att Bilder skulle vara någon sorts ersättare till Aperture utan en ersättare till iPhoto.

Namnet Bilder kan inte vara mer korrekt. Eller skull det heta något som inte har med bilder att göra kanske?

 

Några personer i denna tråd klagar och det anser du vara någon sorts fingervisning vad gemene man tycker?

...

Suck! Bilder ersätter Aperture och iPhoto.

Jag gillar inte namnet för att det gör sökningar kring PROGRAMMET Bilder krångligare!

Att vi är några som "klagar", eller snarare har synpunkter på Bilder, innebär inte att jag "anser [du] vara någon sorts fingervisning vad gemene man tycker?" Läs rätt!

De problem som jag och andra har bör tas på allvar, inte hackas på som om Apple och Bilder är helt perfekta och ofelbara.

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag importerar bilder skriver jag några nyckelord, se ur Iphoto nedan. När jag importerar samma bilder i Bilder får de bara datum och geotaggning, se nedan. Jag kan inte hitta något sätt att skriva in motsvarande nyckelord.

 

post-28798-0-96654700-1445706790_thumb.jpg post-28798-0-38317600-1445706790_thumb.jpg

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Suck! Bilder ersätter Aperture och iPhoto.

Jag gillar inte namnet för att det gör sökningar kring PROGRAMMET Bilder krångligare!

Att vi är några som "klagar", eller snarare har synpunkter på Bilder, innebär inte att jag "anser [du] vara någon sorts fingervisning vad gemene man tycker?" Läs rätt!

De problem som jag och andra har bör tas på allvar, inte hackas på som om Apple och Bilder är helt perfekta och ofelbara.

 

Nej Apple har ersatt iPhoto med Bilder. Bara för att dom lägger ner utvecklingen av Aperture samtidigt betyder inte att Bilder ska ersätta det också.

Inga problem att söka på Google om programmet Bilder om man vet hur man ska söka. Man behöver bara lägga till fler söktermer.

 

Ingen som påstår att det är perfekt men det är inte den katastrof som du eller andra vill göra gällande.

 

En av dom största fördelarna med Bilder är att det går så mycket snabbare med större bibliotek mot hur iPhoto betedde sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag importerar bilder skriver jag några nyckelord, se ur Iphoto nedan. När jag importerar samma bilder i Bilder får de bara datum och geotaggning, se nedan. Jag kan inte hitta något sätt att skriva in motsvarande nyckelord.

 

attachicon.gifiphoto.jpg attachicon.gifbilder.jpg

 

Arbetssättet är annorlunda ja men Nyckelord finns fortfarande kvar.

Det går inte att lista bilderna efter Nyckelord men det går söka efter dom och skapa Album på dom.

Något jag gör när jag importera bilder,sätter ett Nyckelord på dom och sen skapar ett Album.

 

Enligt mig så har arbetssättet blivit förenklat för många tyckte att både ha Nyckelord och Album var förvirrande. Nu finns funktionen fortfarande kvar för oss som använder den men förvirrar inte för dom som inte förstod.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kunskapen på detta forum är väldigt hög och det är ibland lätt att glömma att det finns många människor som inte har samma kunskap.

 

Som ett exempel var jag hem till en vän som inte förstod detta med iPhoto/Bilder. Det visade sig att han hade inte bara ett bibliotek utan tre-fyra stycken. Han hade skapat ett bibliotek och sen gått in i biblioteksfilen genom Finder och ändrat. Sen när han öppnade Bilder kändes inte biblioteksfilen inte igen och han fick frågan om att skapa ett nytt bibliotek....något han gjorde. Så här fortsatte det och han förstod inte var hans bilder tog vägen.

Det tog mig några timmar att fixa till det och förklara för honom att man inte kan gå in i biblioteksfilen och ändra utan att det får konsekvenser.

Han hade väldigt svårt att förstå att hur kan en fil ligga så "öppet" som man inte får röra utan är enbart till för programmet Bilder.

 

Min poäng är att jag förstår varför Bilder har förenklats för det finns dom som tyckte att iPhoto var krångligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arbetssättet är annorlunda ja men Nyckelord finns fortfarande kvar.

Det går inte att lista bilderna efter Nyckelord men det går söka efter dom och skapa Album på dom.

Något jag gör när jag importera bilder,sätter ett Nyckelord på dom och sen skapar ett Album.

 

Enligt mig så har arbetssättet blivit förenklat för många tyckte att både ha Nyckelord och Album var förvirrande. Nu finns funktionen fortfarande kvar för oss som använder den men förvirrar inte för dom som inte förstod.

Jag tolkar det som att jag inte kan göra i Bilder så som jag hittills har gjort i Iphoto.

 

Kunskapen på detta forum är väldigt hög och det är ibland lätt att glömma att det finns många människor som inte har samma kunskap.

 

Som ett exempel var jag hem till en vän som inte förstod detta med iPhoto/Bilder. Det visade sig att han hade inte bara ett bibliotek utan tre-fyra stycken. Han hade skapat ett bibliotek och sen gått in i biblioteksfilen genom Finder och ändrat. Sen när han öppnade Bilder kändes inte biblioteksfilen inte igen och han fick frågan om att skapa ett nytt bibliotek....något han gjorde. Så här fortsatte det och han förstod inte var hans bilder tog vägen.

Det tog mig några timmar att fixa till det och förklara för honom att man inte kan gå in i biblioteksfilen och ändra utan att det får konsekvenser.

Han hade väldigt svårt att förstå att hur kan en fil ligga så "öppet" som man inte får röra utan är enbart till för programmet Bilder.

 

Min poäng är att jag förstår varför Bilder har förenklats för det finns dom som tyckte att iPhoto var krångligt.

Det är sant, biblioteksmappen borde placeras i Användarbibliotek > Application Support i stället. Så var/är det exempelvis med gamla Iwebs "domain"-bibliotek.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som lösning på problemet med att namnet Bilder för Bilder.app känns/blir fel (jmf med foldern Bilder för sina bilder(.jpg)), så skulle man kanske kunna ta bort el döpa om filen “.localized”. Då får man originalnamnen på alla program. Så, Bilder.app bilr Photos.app ... De flesta program kommer att heta samma sak som innan, men inbygggda prgram som fått svenska namn får ju nya namn. Förhandsvisning -> Preview, Schack ->Chess osv. ...om man kan/vill leva med det. :)

Ex:

mv /Applications/.localized{,.disabled}

Man “kan” ju gå in i själva språkfilen och ändra med, just den variabeln. Men med risk att man får lite popupvarning om att godkänna inkommande trafik, så man får signera om filen själv då. Lite bökigt och krångligt. Är nog bättre och enklare att sparka översättaren och hitta en ny. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

 

Min poäng är att jag förstår varför Bilder har förenklats för det finns dom som tyckte att iPhoto var krångligt.

Jag vill kunna se mina bilder i biblioteket med en mörkare bakgrund ibland. Gick i iPhoto men inte i Bilder. Förenkling? Inte för mig.

Håller man på så här och "förenklar" alla program kommer bara treåringar att ha glädje av Apples produkter till slut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill kunna se mina bilder i biblioteket med en mörkare bakgrund ibland. Gick i iPhoto men inte i Bilder. Förenkling? Inte för mig.

Håller man på så här och "förenklar" alla program kommer bara treåringar att ha glädje av Apples produkter till slut.

 

Exakt där har vi problemet i denna diskussion.

Du ser bara till dina behov när Apple försöker skapa ett program som är enklare,lättare att arbeta med och mindre krävande för datorn.

När Apple försöker se till gemene mans behov.

 

Det sista är bara så löjligt och överdrivet argument att det inte ens är värt att bemöta.

Redigerad av lappen71
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Exakt där har vi problemet i denna diskussion.

Du ser bara till dina behov när Apple försöker skapa ett program som är enklare,lättare att arbeta med och mindre krävande för datorn.

När Apple försöker se till gemene mans behov.

 

Det sista är bara så löjligt och överdrivet argument att det inte ens är värt att bemöta.

Gemene man, my ass! Vems behov ser du till när du använder din dator?

En riktig Apple Fan Boy! Oj, är det möjligt? Kritik får inte förekomma!

Over and out!

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gemene man, my ass! Vems behov ser du till när du använder din dator?

En riktig Apple Fan Boy! Oj, är det möjligt? Kritik får inte förekomma!

Over and out!

 

Tror du att Apple skapar program efter dina behov?

Nej dom skapar program efter mångas behov och som man kan och vill använda. Inte efter den enskilda individens önskemål och krav spec.

 

Om jag är en fanboy? Nej jag är ingen fanboy för jag använder alla OS som du kan tänka dig dagligen.

Kritik får du komma med hur mycket du vill men får du kritisera får jag bemöta den också.

Eller trodde du att detta är bara din personliga gnälltråd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...