Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Allt om nya programmet “Bilder”


umpa70
 Share

Rekommendera Poster

Bilder känns klent, men å andra sidan så behöver jag det bara för att samla in bilder tagna med någon iOS-enhet och vill ha synkningen.

 

Men det verkar också ha dålig kontakt med systemet i övrigt? Jag väljer en mapp i Bilder för att ha som skärmsläckare. Det rullar på någon enstaka gång, sedan funkar det inte längre. Systemet står bara och Läser in Bilder.

 

Provade därför att lägga bilder i vanlig folder utanför bildprogrammet, men samma sak där.

 

Kanske är det istället funktionen Skrivbord och Skärmsläckare som är buggigt?

 

Hur gör jag för att avsluta processen "Läser in Bilder"? Så jag kommer ur det? Något terminalkommando? Eller någon som vet?

 

attachicon.gifSkärmavbild 2015-10-05 kl. 14.45.29.png

 

Det går alltså inte att få upp den lilla menyn att välja nytt

 

MVH Kiplon, nu med El Capitan

 

EDIT: jag importerade alltså in ett gäng bilder för ändamålet, kan det vara så att systemet inte känner av bilderna som uppfattas som ej original? Men det borde ju gå att importera in bilder? Funktionen finns ju.

Tänk att det bara hakar upp sig hela tiden :superirriterad:

Går ta mig fasiken inte att få skärmsläckaren att fungera.

post-67957-0-58630700-1444574847_thumb.png

 

Nu har den stått och tuggat i jag vet inte hur länge för att hitta bilderna. Spelar ingen roll om jag väljer en mapp i Bilder, iPhoto eller en vanlig mapp.

Om det funnits ett sätt att avsluta sökandet på? Men det gör ju inte det....

:superirriterad::superirriterad::superirriterad:

 

Jag gick in på Skärmsläckaren, valde "Flytande" att testa med. Sedan Källa - Bildbibliotek - Bilder. Gick hur bra som helst, inga problem. Märker inte av någon bugg i Skärmsläckaren i El Capitan eller i Bilder. Fungerar bra för mig.

 

Jag har även bilder i mappar utanför Bilder, fungerar också bra för mig i Skärmsläckaren.

 

Prova säker start...

Kört Säker start så det räcker nu......

 

ja, jag har löst det på det sättet.

Himla irriterande när det låser sig och det inte finns någon väg ut. Speciellt med tanke på att skärmsläckaren funkar en stund eller två, sen låser det sig. Vanlig omstart hjälpte inte.

Tycker ju inte det ska behöva ske med något nyinstallerat och i en dator som är ordentligt underhållen och rensad på alla sätt. Kör ju med CMM som sköter sig bra.

Jag kan inte tro att något i systemet är svajigt förutom det här irriterande felet. F ö funkar allt som det ska och jag kan inte märka några konstigheter.

 

Felet uppstår i MBA;n, i iMacen funkar skärmsläckaren som den ska. Har ju El Capitan på båda. Men fan tro´t att det skulle vara något som är fel i systemet?

 

Finns det verkligen inget sätt att avsluta sökandet på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är som att det gått troll i den där skärmsläckarfunktionen. Hann inte mer än att trycka Skicka på förra inlägget så hade verktyget hittat bilderna. Så nu rullar det på igen...... få se hur länge det går den här gången....

 

Fenomenet gjorde väl ingenting om det bara vore för att jag vill ha skärmsläckarbilder för min egen skull.

jag använder min MBA rätt ofta i publika sammanhang och då är det värdefullt att kunna passa på att mellan varven bara sätta pekaren på mitt aktiva vänsterhörn och sätta igång bildspel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som hittat alla fina insticksprogram (eller vad det heter) som ska finnas till Bilder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Gross

Hur funkar detta program egentligen ?

Är det så att Bilder importerar miniatyrbilder till Bilder eller hur går det till ?

 

Jag har mina foton på extern hårddisk, har importerat fotona till Bilder. Nu ska jag byta hårddisk för alla mina foton men då får jag inte in fotona från nya hårddisken i Bilder eftersom de importerats från första hårddisken.

 

Någon som vet ? Jag antar att jag måste byta anvisningsmapp i Bilder men jag fattar inte hur man ska ändra, vet verkar var låst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur funkar detta program egentligen ?

Är det så att Bilder importerar miniatyrbilder till Bilder eller hur går det till ?

 

Jag har mina foton på extern hårddisk, har importerat fotona till Bilder. Nu ska jag byta hårddisk för alla mina foton men då får jag inte in fotona från nya hårddisken i Bilder eftersom de importerats från första hårddisken.

 

Någon som vet ? Jag antar att jag måste byta anvisningsmapp i Bilder men jag fattar inte hur man ska ändra, vet verkar var låst.

 

Beror helt på hur du har ställt in Bilder att göra vid import.

Går att välja att inte importera själva bilden till Bilder utan den bara skapar den thumbnail.

 

Du kopierar över biblioteket från den gamla till den nya hdd´n

Håller inne Alt när du startar Bilder och letar upp biblioteksfilen på den nya hdd´n.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det här de enda inställningar Bilder har?

post-7395-0-29416100-1445543976_thumb.png

 

Kan inte ens välja utseende (bakgrundsfärg till albumen), inget om konton och inget "avancerat".

Är programmet så här ynkligt?

Redigerad av wall7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp. Det är iosifierat. :)

Får lust att svära grovt. Dessutom kan jag inte lägga in mina bilder från Bilder till min IPhone eftersom Bilderbiblioteket inte är tillgängligt. "Försök igen senare". Stupid assholes in Cupertino!

 

En sak till: Hur Fan kan man döpa ett program till Bilder? Det är som att döpa ett barn till Barn eller byta namn på Volvo till Bil.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Retar mig också enormt på Bilder, trots att jag idogt försöker att inte använda det. Har bockat bort alla kopplingar till Bilder och skulle helst vilja radera det, men det går ju inte. Inbyggt som det är.

 

Nu skulle jag göra en keynote med en bildfilm inlagd på en sida i presentationen. Trots att jag avslutat alla kopplingar till Bilder och laddat ner iPhoto och där angivit det som huvudprogram och överhuvudtaget inte har några bilder i Bilder (håller med Wall7 om det idiotiska namnet), så envisas KN med att vilja välja bilder från Bilder samt också Aperture.

Aperture finns inte ens kvar bland programmen och om så vore så funkar det inte i kaptenen.

Så nu sitter jag här och blir ilsk på att jag inte lättsamt och kvickt kan lägga in det bildspel jag skapat i iPhoto i min keynote.

 

Så hur ska jag få Keynote att begripa att bilderna finns i iPhoto, och endast där?

 

Bilder är som sagt var tomt och aperture finns inte kvar längre och bilderna ligger i iPhoto

 

så här ser det ut när jag väljer Medier i KN:

post-67957-0-26119500-1445550940_thumb.png

 

Och har alltså bockat bort det lilla som går i inställningarna i Bilder. Hur väljer jag iPhoto som systembibliotek?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ska det heta istället?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ska det heta istället?

Gärna något som gör att en sökning om programmet inte måste inkludera en massa extra ord för att undvika bilder i största allmänhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gärna något som gör att en sökning om programmet inte måste inkludera en massa extra ord för att undvika bilder i största allmänhet.

 

Inga förslag med andra ord utan bara kritik på valet av namn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Inga förslag med andra ord utan bara kritik på valet av namn.

Än sen! Jag konstaterar bara att namnet inte går att söka på utan att man riskerar hamna var som helst på nätet där ordet "bilder" finns.

Namnet krånglar till det för mig när jag behöver hjälp. Det är genierna i Cupertino (om det finns några kvar) som ska ge programmet ett unikt namn, inte jag. Fast det är klart, Bilder är hittills ett leksaksprogram som inte håller måttet som bildbehandlare. Tilläggen, i alla fall de jag sett hittills är rena skämtet och är inte på något sätt seriösa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Retar mig också enormt på Bilder, trots att jag idogt försöker att inte använda det. Har bockat bort alla kopplingar till Bilder och skulle helst vilja radera det, men det går ju inte. Inbyggt som det är.

 

Nu skulle jag göra en keynote med en bildfilm inlagd på en sida i presentationen. Trots att jag avslutat alla kopplingar till Bilder och laddat ner iPhoto och där angivit det som huvudprogram och överhuvudtaget inte har några bilder i Bilder (håller med Wall7 om det idiotiska namnet), så envisas KN med att vilja välja bilder från Bilder samt också Aperture.

Aperture finns inte ens kvar bland programmen och om så vore så funkar det inte i kaptenen.

Så nu sitter jag här och blir ilsk på att jag inte lättsamt och kvickt kan lägga in det bildspel jag skapat i iPhoto i min keynote.

 

Så hur ska jag få Keynote att begripa att bilderna finns i iPhoto, och endast där?

 

Bilder är som sagt var tomt och aperture finns inte kvar längre och bilderna ligger i iPhoto

 

så här ser det ut när jag väljer Medier i KN:

attachicon.gifSkärmavbild 2015-10-22 kl. 23.53.20.png

 

Och har alltså bockat bort det lilla som går i inställningarna i Bilder. Hur väljer jag iPhoto som systembibliotek?

 

Hur väljer jag iPhoto som systembibliotek?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilder heter "Photos" i original. Tycker det fungerar bra jag. :) Att det inte skulle hålla måttet som bildbehandlare vänder jag mig emot, jag tycker justeringsverktygen fungerar bra. Bilder är inte tänkt att ersätta Photoshop, men det fungerar bra för exponeringskontroll och ljussättning och färgändring av bilder och att ändra storlek och göra urklipp och retuschering och uppskärpning. Vilket är det jag gör med bilder som grund. Det är sällan jag behöver göra mer. I grunden kan Bilder göra det som iPhoto kan göra.

Bilder är ett indexprogram / arkivprogram för bilder med justeringsmöjligheter för foton.

Vill man göra mer så finns ju Pixelmator, Affinity Photos eller för den delen Photoshop. De ser jag som bildmanipuleringsprogram - typ byta ut huvuden på folk, ändra bakgrunder, vrida om och skruva bilden och lägga in texter.


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur väljer jag iPhoto som systembibliotek?

Förstår inte frågan. Det finns inget generellt systembibliotek för bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Retar mig också enormt på Bilder, trots att jag idogt försöker att inte använda det. Har bockat bort alla kopplingar till Bilder och skulle helst vilja radera det, men det går ju inte. Inbyggt som det är.

 

Nu skulle jag göra en keynote med en bildfilm inlagd på en sida i presentationen. Trots att jag avslutat alla kopplingar till Bilder och laddat ner iPhoto och där angivit det som huvudprogram och överhuvudtaget inte har några bilder i Bilder (håller med Wall7 om det idiotiska namnet), så envisas KN med att vilja välja bilder från Bilder samt också Aperture.

Aperture finns inte ens kvar bland programmen och om så vore så funkar det inte i kaptenen.

Så nu sitter jag här och blir ilsk på att jag inte lättsamt och kvickt kan lägga in det bildspel jag skapat i iPhoto i min keynote.

 

Så hur ska jag få Keynote att begripa att bilderna finns i iPhoto, och endast där?

 

Bilder är som sagt var tomt och aperture finns inte kvar längre och bilderna ligger i iPhoto

 

så här ser det ut när jag väljer Medier i KN:

attachicon.gifSkärmavbild 2015-10-22 kl. 23.53.20.png

 

Och har alltså bockat bort det lilla som går i inställningarna i Bilder. Hur väljer jag iPhoto som systembibliotek?

 

Har du raderat Aperture-biblioteket? Dvs att du inte har något Aperture-bildbibliotek? Det är ju inte programmet den letar efter, utan biblioteket.

 

Har du raderat Bilder-biblioteket, dvs inte bara att det är tomt utan att det är raderat?

 

Du säger att du inte kan radera Bilder, hur har du försökt radera det?

 

 

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En tanke Kiplon, övergick du från iPhoto till Bilder - dvs du migrerade från iPhoto till Bilder - och sedan vill du inte använda Bilder utan du vill återgå till iPhoto? I ditt fall skulle jag radera iPhoto biblioteket för det har migrerats, och hämta upp ett tidigare iPhoto bibliotek från TimeMachine - det som du hade innan migreringen till Bilder. (om det är så att du migrerade till Bilder).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte frågan. Det finns inget generellt systembibliotek för bilder.

Jo, det gör det. Har du flera bibliotek måste du göra ett till systembibliotek. Kan inte kolla nu, men du måste bocka för någonstans när du väljer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilder heter "Photos" i original. Tycker det fungerar bra jag. :) Att det inte skulle hålla måttet som bildbehandlare vänder jag mig emot, jag tycker justeringsverktygen fungerar bra. Bilder är inte tänkt att ersätta Photoshop, men det fungerar bra för exponeringskontroll och ljussättning och färgändring av bilder och att ändra storlek och göra urklipp och retuschering och uppskärpning. Vilket är det jag gör med bilder som grund. Det är sällan jag behöver göra mer. I grunden kan Bilder göra det som iPhoto kan göra.

 

Bilder är ett indexprogram / arkivprogram för bilder med justeringsmöjligheter för foton.

 

Vill man göra mer så finns ju Pixelmator, Affinity Photos eller för den delen Photoshop. De ser jag som bildmanipuleringsprogram - typ byta ut huvuden på folk, ändra bakgrunder, vrida om och skruva bilden och lägga in texter.

 

 

 

Nej, det håller inte måttet. Måste till en hel del funktioner för att det ska kännas trovärdigt som bildbehandlare. Manipulering, typ byta huvuden på folk sysslar jag inte med. Inte heller en massa effekter. Bilder är ofärdigt.

Även namnet Photos gör sökningar extra krångliga, funkar inte för mig.

Jag vill att programmet ska ha ett unikt namn och vettiga funktioner. That´s all!

Redigerad av wall7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak till: Hur Fan kan man döpa ett program till Bilder? Det är som att döpa ett barn till Barn eller byta namn på Volvo till Bil.

[+] Ja det undrar man. Nåt knas måste det i a f ha blivit när de översatte den till svenska. Både ett program och en folder på datorn som heter Bilder. Originalnamnen är Photos för programmet och Pictures för foldern. I Sverige blev det Bilder och Bilder. Nästan så man undrar om de använde Google att översätta det. :rolleyes:

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...