Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Allt om nya programmet “Bilder”


umpa70
 Share

Rekommendera Poster

Några saker som 'fattas' i Bilder!!?!

 

 

1. Jag laddar in mina bilder. (fr iPhoto och andra källor)

2. Jag grejar och fixar och vrider och vänder på bilder för att få dem som jag vill.

3. Jag NAMNSÄTTER alla ansikten - FÖR ATT senare kunna finna rätt på just de personerna som jag vill.

4. Nu kommer det jag saknar: Jag VILL utifrån alla de personer som jag har i min 'databas' kunna gruppera vilka jag vill, hur jag vill i vilka blandningar jag vill OCH när jag skapat denna 'grupp' vill jag kunna visa ANSIKTEN och NAMN i hela gruppen och skriva ut den vid behov.

 

(tänk - Sveriges alla fotobollsspelare i den fotodatabas (Bilder) och du vill sätta ihop ditt EGET fotbollslag. KAN MAN GÖRA DETTA i programmet Bilder?)

 

Tacksam för alla kommentarer.

står det inget om det på macworlds guide

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

När jag kopierar en bild från Bilder till skrivbordet blir det en "thumb"(?)fil och storleken förminskas med flera MB, hur gör jag för att undvika denna förminskning när jag kopierar bilder? Innan uppdateringen till Bilder har jag aldrig upplevt detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag kopierar en bild från Bilder till skrivbordet blir det en "thumb"(?)fil och storleken förminskas med flera MB, hur gör jag för att undvika denna förminskning när jag kopierar bilder? Innan uppdateringen till Bilder har jag aldrig upplevt detta.

 

Om du har den lilla förtittsbilden markerad i Bilder och drar ut den på skrivbordet, ja då är det den lilla bilden som kopieras (eftersom det är den som du har markerat). Om du vill ha ut den större bilden så måste du klicka på den lilla bilden så att du kommer in på den större bilden, och sen drar du den större bilden ut på skrivbordet.

 

Bilder har ju olika visningslägen. Kopierar du bilder i ett visningsläge där du bara ser de små bilderna, "tumbilderna", ja då är det då dem du kopierar.

 

Eller så kan du markera bilderna i Bilder och välja Arkiv - Exportera, där kan du välja storlekar (även om du har markerat tumbilderna).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Om du har den lilla förtittsbilden markerad i Bilder och drar ut den på skrivbordet, ja då är det den lilla bilden som kopieras (eftersom det är den som du har markerat). Om du vill ha ut den större bilden så måste du klicka på den lilla bilden så att du kommer in på den större bilden, och sen drar du den större bilden ut på skrivbordet.

 

Bilder har ju olika visningslägen. Kopierar du bilder i ett visningsläge där du bara ser de små bilderna, "tumbilderna", ja då är det då dem du kopierar.

 

Eller så kan du markera bilderna i Bilder och välja Arkiv - Exportera, där kan du välja storlekar (även om du har markerat tumbilderna).

Tusen tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag kopierar en bild från Bilder till skrivbordet blir det en "thumb"(?)fil och storleken förminskas med flera MB, hur gör jag för att undvika denna förminskning när jag kopierar bilder? Innan uppdateringen till Bilder har jag aldrig upplevt detta.

 

Håll inne "alt" knappen när du drar och släpper bilderna till skrivbordet så exporteras de i ursprunglig storlek utan att komprimeras

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har i Iphoto valt att Iphoto ska öppnas när en kamera ansluts. Ändå öppnas Bilder. Hur fixar man det? El Capitan kör jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör du El Capitan Alix, du?? ^^ ;)

Jag har inte iPhoto kvar, har tagit bort det nu när jag kör Bilder.. så jag vet inte om detta hjälper, men testa att ställa in det i Bildinsamling istället - där ställa in importera till iPhoto. Tycker Bilder i sin senaste version duger gott alltså ersätter iPhoto verkligen nu, kanske man inte kan köra båda längre jag vet inte.

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör du El Capitan Alix, du?? ^^ ;)

Jag har inte iPhoto kvar, har tagit bort det nu när jag kör Bilder.. så jag vet inte om detta hjälper, men testa att ställa in det i Bildinsamling istället - där ställa in importera till iPhoto. Tycker Bilder i sin senaste version duger gott alltså ersätter iPhoto verkligen nu, kanske man inte kan köra båda längre jag vet inte.

Japp, El Capitan är allt vad Yosemite borde ha varit. Jag skrev om det på annat ställe. Jag är inte nöjd med allt, men det har sina fördelar, så jag uppgraderade.

Jag kollade Bildinsamlings inställningar, men där fanns inget. Nu testade jag att klicka på min kamera (mobilen MotoG3) och då dök dialogrutan upp nere till vänster, men först efter att man klickade på den ytterst pyttelilla pilen. Där kunde jag välja Iphoto. Lite väl undanskymd inställning, tycker jag nog.

Jag hade ett sjå att få ned sista Iphoto. Jag fick först helt avinstallera den gamla versionen. Det gick inte att uppdatera nämligen. Jag kan köra både sista Iphoto och Bilder. Det varnas dock att bilder jag redigerar i Iphoto inte kommer att se redigerade ut i Bilder. I längden får vi väl se vad det blir, jag har nog av ändringar just nu.

 

post-28798-0-57845800-1443894388_thumb.png

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man nu ska använda Bilder. Hur gör jag för att räta upp en bild? Rotera finns, men inte räta upp. Finns det som tillägg? Jag använder det ofta (det är fel i huvudet på mig när jag fotar).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan sak med Bilder. Jag får bara upp händelser med uppgift om plats i Bilder. I Iphoto kunde jag lägga in några nyckelord i titeln. Hur gör man det i Bilder? Kan man det? Jag vill inte in i varje bild och skriva, det vet jag hur man gör. Se dumpar.

 

post-28798-0-78154300-1443899784_thumb.jpg

 

post-28798-0-10715900-1443899786_thumb.jpg

 

PS. Kan man välja vilken bakgrundsfärg man vill i Bilder så länge man håller sig till vit?

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man nu ska använda Bilder. Hur gör jag för att räta upp en bild? Rotera finns, men inte räta upp. Finns det som tillägg? Jag använder det ofta (det är fel i huvudet på mig när jag fotar).

Det finns under "beskär". Därför att när du rätar upp en bild så beskär du den också, du kapar alltså bort i kanterna när du rätar upp en bild. Därför har den hamnat under "Beskär", knappen under "Rotera". Du får en "gradskiva" till höger och den drar du i så kommer ett rutmönster... Och i samma funktion kan du även dra i hörnen för andra former av beskärning.

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns under "beskär". Därför att när du rätar upp en bild så beskär du den också, du kapar alltså bort i kanterna när du rätar upp en bild. Därför har den hamnat under "Beskär", knappen under "Rotera". Du får en "gradskiva" till höger och den drar du i så kommer ett rutmönster... Och i samma funktion kan du även dra i hörnen för andra former av beskärning.

Tack!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan sak med Bilder. Jag får bara upp händelser med uppgift om plats i Bilder. I Iphoto kunde jag lägga in några nyckelord i titeln. Hur gör man det i Bilder? Kan man det? Jag vill inte in i varje bild och skriva, det vet jag hur man gör. Se dumpar.

 

PS. Kan man välja vilken bakgrundsfärg man vill i Bilder så länge man håller sig till vit?

*bump*

 

---

 

Och så undrar jag förstås varför Bilder drar mer än 400 procent av processorn (jag har åttatrådig processor, varje tråd = 100 procent). Det är så mycket att fläkten till slut går i gång. :fundersam:

 

post-28798-0-74811600-1443958238_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilder känns klent, men å andra sidan så behöver jag det bara för att samla in bilder tagna med någon iOS-enhet och vill ha synkningen.

 

Men det verkar också ha dålig kontakt med systemet i övrigt? Jag väljer en mapp i Bilder för att ha som skärmsläckare. Det rullar på någon enstaka gång, sedan funkar det inte längre. Systemet står bara och Läser in Bilder.

 

Provade därför att lägga bilder i vanlig folder utanför bildprogrammet, men samma sak där.

 

Kanske är det istället funktionen Skrivbord och Skärmsläckare som är buggigt?

 

Hur gör jag för att avsluta processen "Läser in Bilder"? Så jag kommer ur det? Något terminalkommando? Eller någon som vet?

 

post-67957-0-65808100-1444114592_thumb.png

 

Det går alltså inte att få upp den lilla menyn att välja nytt

 

MVH Kiplon, nu med El Capitan

 

EDIT: jag importerade alltså in ett gäng bilder för ändamålet, kan det vara så att systemet inte känner av bilderna som uppfattas som ej original? Men det borde ju gå att importera in bilder? Funktionen finns ju.

Redigerad av kiplon
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Hur gör jag för att avsluta processen "Läser in Bilder"? Så jag kommer ur det? Något terminalkommando? Eller någon som vet?

 

Ingen som har några idéer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen som har några idéer?

Nej, tyvärr. Jag hade också frågor, men får inga svar. Jag slutade därför att använda Bilder, klarar mig gott med Iphoto, som jag lyckades ladda ned sista versionen av. Bilder får vänta till framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gick in på Skärmsläckaren, valde "Flytande" att testa med. Sedan Källa - Bildbibliotek - Bilder. Gick hur bra som helst, inga problem. Märker inte av någon bugg i Skärmsläckaren i El Capitan eller i Bilder. Fungerar bra för mig.

Jag har även bilder i mappar utanför Bilder, fungerar också bra för mig i Skärmsläckaren.

 

Prova säker start...

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gick in på Skärmsläckaren, valde "Flytande" att testa med. Sedan Källa - Bildbibliotek - Bilder. Gick hur bra som helst, inga problem. Märker inte av någon bugg i Skärmsläckaren i El Capitan eller i Bilder. Fungerar bra för mig.

 

Jag har även bilder i mappar utanför Bilder, fungerar också bra för mig i Skärmsläckaren.

 

Prova säker start...

ja, jag har löst det på det sättet.

Himla irriterande när det låser sig och det inte finns någon väg ut. Speciellt med tanke på att skärmsläckaren funkar en stund eller två, sen låser det sig. Vanlig omstart hjälpte inte.

Tycker ju inte det ska behöva ske med något nyinstallerat och i en dator som är ordentligt underhållen och rensad på alla sätt. Kör ju med CMM som sköter sig bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som att du har något som stör i ditt system, kanske något program som har rotat med bilder eller bilder-mappen, jag kan inte svara på vad det är för jag vet inte. Det funkar hos mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, tyvärr. Jag hade också frågor, men får inga svar. Jag slutade därför att använda Bilder, klarar mig gott med Iphoto, som jag lyckades ladda ned sista versionen av. Bilder får vänta till framtiden.

Inte för att jag behöver något avancerat Bildprogram då jag enbart eg vill ha det för att synka över bilder på ett samlat sätt och som jag tar med telefon.

Men efter att ha kikat runt i Bilder så gör jag väl inte vågen över det.

Så jag gjorde som du och laddade ner iPhoto och tänker köra med det istället.

Även om jag inser att det eg inte skiljer mycket åt mellan de två programmen, mer än fundamentalt olika gränssnitt och att funktionerna sitter lite annorlunda placerade.

 

 

Har ju Aperture sedan gammalt, men det funkar ju inte nu längre. Och är också eg alldeles för avancerat för mina behov av en bra "uppsamlingsplats" av iOSbilder och då och då något importerat bildspel som jag vill ha med mig bärbart.

 

För all övrig bildredigering och sortering har jag sedan länge övergett Apples program.

Så Lightroom och Photoshop för det systematiska arbetet med alla mina bilder, med iPhoto som komplettering. Det får bli min bästa lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att jag behöver något avancerat Bildprogram då jag enbart eg vill ha det för att synka över bilder på ett samlat sätt och som jag tar med telefon.

Men efter att ha kikat runt i Bilder så gör jag väl inte vågen över det.

Så jag gjorde som du och laddade ner iPhoto och tänker köra med det istället.

Även om jag inser att det eg inte skiljer mycket åt mellan de två programmen, mer än fundamentalt olika gränssnitt och att funktionerna sitter lite annorlunda placerade.

 

 

Har ju Aperture sedan gammalt, men det funkar ju inte nu längre. Och är också eg alldeles för avancerat för mina behov av en bra "uppsamlingsplats" av iOSbilder och då och då något importerat bildspel som jag vill ha med mig bärbart.

 

För all övrig bildredigering och sortering har jag sedan länge övergett Apples program.

Så Lightroom och Photoshop för det systematiska arbetet med alla mina bilder, med iPhoto som komplettering. Det får bli min bästa lösning.

:ThumbsUp:

 

Jag tror att Bilder kanske en dag blir mer ändamålsenlig. Eller så är det helt enkelt framtaget för nya användare. Jag började med Mac 1990, och kan väl säga att man inte tål hur mycket som helst av förändringar. Iphoto har hängt med sedan 2002. Man är van. Jag är förvånad över att El Capitan känns som en hit! Det trodde jag faktiskt inte...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som att du har något som stör i ditt system, kanske något program som har rotat med bilder eller bilder-mappen, jag kan inte svara på vad det är för jag vet inte. Det funkar hos mig.

 

Nej, det tror jag inte. Datorn går som tåget på alla sätt i övrigt, vinnlägger mig verkligen att hålla min MBA fräsch och pigg. Den har ju några år på nacken nu.

 

Däremot tror jag det kan ha att göra med att bilderna som jag importerade in i Bilder och inte kunde visas i Skärmsläckaren, på något vis inte kunde läsas in korrekt i Bilder vid importen. Även om varje bildfil i sig redovisas som en riktig bild på några MB. Jag importerade dock in originalbilder och inte några "frimärksbilder", men något vajsing blev det.

 

Nu hux flux så funkar iaf skärmsläckaren som den ska, peppar peppar....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:ThumbsUp:

 

Jag tror att Bilder kanske en dag blir mer ändamålsenlig. Eller så är det helt enkelt framtaget för nya användare. Jag började med Mac 1990, och kan väl säga att man inte tål hur mycket som helst av förändringar. Iphoto har hängt med sedan 2002. Man är van. Jag är förvånad över att El Capitan känns som en hit! Det trodde jag faktiskt inte...

Ja, i allt annat än Bilder så kan man göra vågen över El Capitan, iaf än så länge och efter bara några dagars användning.

 

Utifrån min ringa erfarenhet av mac och alla dess operativ genom tiderna, men några har jag ju ändå egna erfarenheter av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...