Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Allt om nya programmet “Bilder”


umpa70
 Share

Rekommendera Poster

Kan man om man skulle önska nytta Förbättra (autokorr) under Redigera på flera foton samtidigt i Bilder?

 

Alltså slippa att göra det bild för bild.

Redigerad av TommyS
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man om man skulle önska nytta Förbättra (autokorr) under Redigera på flera foton samtidigt i Bilder?

 

Nej det går inte i Bilder men kanske med ett Apple Script (Automator)

Hur man gör det om det ens går får någon annan svara på.

Att använda ett tredjeparts program för redigering av flera bilder heller blir svårt eftersom Bilder inte i dagsläget tillåter det.

Då måste du exporterat bort från biblioteket,redigera,importera och det låter som ett krångligt arbetssätt.

Enklare att bara klicka sig igenom bilderna och trycka på Förbättra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det ngt sätt i Bilder/iMac att sortera fram "näst senaste" import?

Senaste import är välkänd och nyttjad av mig men jag råkade "klicka bort mig" vid senaste import.

 

Detta då Bilder sa ngt om misslyckad import - hittar f ö titt som tätt och är irriterande (å då pratar vi ändå import från iPhones/iMacs).

I princip alltid så löser det sig genom att bara göra ny import på den/de bilder/filmer som det inte funkade på första gången - och det var det som var scenariot nu; jag klickade på en andra import för en enstaka film/objekt... å då blev naturligtvis den stora importen (om 306 objekt) inte längre den sista.

 

Vilket både ger en viss osäkerhetskänsla om huruvida samtliga de bilderna/filmerna blev importerade samt jobbigt vad gäller att gå igenom och radera alla överflödiga. (Att via totala bilder-"mappen/vyn" gå igenom under varje datum, där det också redan finns diverse andra foton som importerats från andra devices. Dessutom klickar jag i princip alltid i "radera efter import".)

 

Som sagt, kan man filtrera fram dem på ngt bra sätt?

Genom att någonstans peta in denna device/iPhone som sökfilter, månne?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det ngt sätt i Bilder/iMac att sortera fram "näst senaste" import?

Senaste import är välkänd och nyttjad av mig men jag råkade "klicka bort mig" vid senaste import.

 

 

Nej det går inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta då Bilder sa ngt om misslyckad import - hittar f ö titt som tätt och är irriterande (å då pratar vi ändå import från iPhones/iMacs).

I princip alltid så löser det sig genom att bara göra ny import på den/de bilder/filmer som det inte funkade på första gången - och det var det som var scenariot nu; jag klickade på en andra import för en enstaka film/objekt... å då blev naturligtvis den stora importen (om 306 objekt) inte längre den sista.

 

Vilket både ger en viss osäkerhetskänsla om huruvida samtliga de bilderna/filmerna blev importerade samt jobbigt vad gäller att gå igenom och radera alla överflödiga. (Att via totala bilder-"mappen/vyn" gå igenom under varje datum, där det också redan finns diverse andra foton som importerats från andra devices. Dessutom klickar jag i princip alltid i "radera efter import".)

 

 

 

 

Ha då som princip att INTE klicka i "radera efter import" så är problemet löst.

Gör du det så håller Bilder koll på vilka som är importerade korrekt och du kan i efterhand importera dom som misslyckades.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min Mac börjar krångla så jag kollade om jag har ont om HD-utrymme och jag har bara 18,58 GB kvar av 500, så jag vill rensa lite.

 

Så klart är bildbiblioteken en stor konsument av utrymme så därav min fråga.

 

Jag har ett "Bilder-bibliotek" som tar 147 GB och ett "iPhoto-bibliotek" som tar 85 GB. Kan jag slänga "iPhoto-biblioteket"? Dvs är det redan inläst i Bilder eller måste båda finnas kvar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min Mac börjar krångla så jag kollade om jag har ont om HD-utrymme och jag har bara 18,58 GB kvar av 500, så jag vill rensa lite.

 

Så klart är bildbiblioteken en stor konsument av utrymme så därav min fråga.

 

Jag har ett "Bilder-bibliotek" som tar 147 GB och ett "iPhoto-bibliotek" som tar 85 GB. Kan jag slänga "iPhoto-biblioteket"? Dvs är det redan inläst i Bilder eller måste båda finnas kvar?

Du kan slänga det, men det är bara så kallade hårda länkar så du får inte mer utrymme för det. Kolla vad du har genom OmniDiskSweeper, så ser du vad som ligger var.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack. Har börjat rensa men vad är t ex iTunes>Album Artwork>Cache? Kan jag slänga de filerna?

 

Känns inte så Mac med alla dessa småfiler som man inte vet vilken nytta de gör. Det kan säkert sabba en hel del om man slänger fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen kan du slänga cache-filerna.

Men hur stora är de egentligen? Är det lönt att ta risken?

 

Ja, du kan sabba en hel del om du slänger fel saker. Du har väl backup?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack. Har börjat rensa men vad är t ex iTunes>Album Artwork>Cache? Kan jag slänga de filerna?

 

Känns inte så Mac med alla dessa småfiler som man inte vet vilken nytta de gör. Det kan säkert sabba en hel del om man slänger fel?

Sådant bör du låta vara. Hittar du inget uppenbart konstigt som tar upp utrymme råder jag dig att antingen skaffa en större intern hårddisk eller lägga över filer på en extern hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mobilbackuper på 40 GB då?

Då slänger du backuper som hör till din telefon. Är du säker på att du inte vill ha backup på det som finns på telefonen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har detta med Bilder att göra.

Starta en ny eller fortsätt en befintlig tråd om utrymme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telly 82: Förlåt att jag formulerade mig oklart. Jag tänkte att det är många filer, så min fråga var mer om jag måste behålla alla filer eller om det räcker med att jag behåller den senaste? Motsvarar en fil en backup? (Filerna ligger på ca 1 GB styck). Filnamnen är kryptiska och i OmniDiskSweeper står inte datumen :-(

 

Lappen 71: ok, sorry men även på mobilen är det främst fråga om bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telly 82: Förlåt att jag formulerade mig oklart. Jag tänkte att det är många filer, så min fråga var mer om jag måste behålla alla filer eller om det räcker med att jag behåller den senaste? Motsvarar en fil en backup? (Filerna ligger på ca 1 GB styck). Filnamnen är kryptiska och i OmniDiskSweeper står inte datumen :-(

 

Lappen 71: ok, sorry men även på mobilen är det främst fråga om bilder.

Du ska ta bort sådana säkerhetskopior i Itunes i så fall, annars kan det bli problem.

 

https://support.apple.com/sv-se/HT204215

 

elcapitan-itunes12-4-device-preferences-

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behov: Möjlighet att portionera ut sorterings/raderings-arbete till olika familjemedlemmar. D v s att resp familjemedlem får X antal ("sina") importerade foton att gå igenom, vid tillfälle.

 

Hur gör man detta på bästa sätt?

Att skapa var sitt Album för familjemedlemmarna hjälper ju inte här, eller hur?

Om t ex frun har/får ett eget album och jag sorterar in foton för henne att jobba med där så hjälper det ju inte (fullt ut) att hon raderar icke önskvärda foton där - de finns ju kvar på disken ändå (synliga i programmet i vyn Bilder).

 

Användartips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behov: Möjlighet att portionera ut sorterings/raderings-arbete till olika familjemedlemmar. D v s att resp familjemedlem får X antal ("sina") importerade foton att gå igenom, vid tillfälle.

 

Hur gör man detta på bästa sätt?

Att skapa var sitt Album för familjemedlemmarna hjälper ju inte här, eller hur?

Om t ex frun har/får ett eget album och jag sorterar in foton för henne att jobba med där så hjälper det ju inte (fullt ut) att hon raderar icke önskvärda foton där - de finns ju kvar på disken ändå (synliga i programmet i vyn Bilder).

 

Användartips?

Går inte om du använder Bilder.

Det är byggt på sådant sätt att det är en person som är "admin" dvs bestämmer vilka bilder som ska finnas i databasen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej.

 

Har ett litet problem.

 

Jag har ett bild-bibliotek på iCloud där jag under ett år har sporadiskt laddat upp ett stort antal bilder.

 

Sen har jag en timecapsule med ALLA mina bilder....

 

Jag skulle vilja ladda upp ALLA mina bilder på iCloud.

 

Problemet är att när jag väljer att importera alla bilderna från min TC till Bilder så blir det kopior på ALLA bilder som redan finns uppladdade på iCloud!

Jag förmodar att detta beror på att jag inte har bilderna som redan finns på iCloud sparade på datorn och då kan inte Bilder känna av vilka som redan är uppladdade?

 

Jag hade ju hoppats på att programmet bilder kunde känna av vilka bilder som redan var uppladdade så klart.

Jag kan ju inte manuellt gå igenom alla bilderna och se vilka som är uppladdade eller inte...

 

Finns det nåt sätt att göra eller har jag totalt missat nåt?

 

Tacksam för hjälp :)

 

Mvh

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

En kvick fråga angående appen Bilder som nu finns istället för iPhoto. Sortera bilder i allmänhet. Inte i mappar, bildströmmar utan liksom hela biblioteket.

Jag vill ha mina nyaste bilder först i kön och inte behöva scrolla lääääängst ner i fönstret för att komma åt dom, Varför går de inte sortera dom så nyaste ligger i top???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kvick fråga angående appen Bilder som nu finns istället för iPhoto. Sortera bilder i allmänhet. Inte i mappar, bildströmmar utan liksom hela biblioteket.

Jag vill ha mina nyaste bilder först i kön och inte behöva scrolla lääääängst ner i fönstret för att komma åt dom, Varför går de inte sortera dom så nyaste ligger i top???

 

När jag öppnar Bilder så är jag redan längst ner. behöver inte scrolla ner utan per default är jag på nyaste bilden.

Vända sortering går inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur får du till så du hamnar längst ner via default? Då jag öppnar är jag alltid på "toppen" sjukt störigt! Speciellt så där med några tusen bilder i biblioteket ?

 

När jag öppnar Bilder så är jag redan längst ner. behöver inte scrolla ner utan per default är jag på nyaste bilden.

Vända sortering går inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur får du till så du hamnar längst ner via default? Då jag öppnar är jag alltid på "toppen" sjukt störigt! Speciellt så där med några tusen bilder i biblioteket

 

 

Har inte gjort något utan det har alltid varit så.

Än om det är ett Album,Ögonblick så hamnar jag per default längst ner på sidan.

Så jag trodde att det är så för alla. Hur man ställer inte det vet jag inte.

Har inte åtkomst till min dator just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Ha då som princip att INTE klicka i "radera efter import" så är problemet löst.

Gör du det så håller Bilder koll på vilka som är importerade korrekt och du kan i efterhand importera dom som misslyckades.

Blir lite fundersam...

 

Jag gjorde så nu (klickade inte i Radera efter import) och allt ser OK ut.

Hur gör jag på enklaste sätt för att radera fotona från iPhonen nu?

Ser inget Markera/radera alla i iPhonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir lite fundersam...

 

Jag gjorde så nu (klickade inte i Radera efter import) och allt ser OK ut.

Hur gör jag på enklaste sätt för att radera fotona från iPhonen nu?

Ser inget Markera/radera alla i iPhonen.

 

 

Det är något jag inte kan svara på eftersom jag har slutat med manuell importerna utan gått över helt till iCloud Bildbibliotek och glömt vissa detaljer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...