Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Allt om nya programmet “Bilder”


umpa70
 Share

Rekommendera Poster

iTunes har iNgeting med att visa bilder på ATV.

Förstår inte varifrån du fått den uppfattningen.

 

 

Inte?

 

Jag kan ej (om vi bortser från nämnda fåtal foton som vi nyligen lagt i molnet) se några foton via vår ATV (gen 3) om vi inte har iTunes igång, på vår iMac.

 

Vilka foton vi kan se på det sättet (ATVn) väljer vi dessutom alltså i iTunes.

post-47664-0-86657400-1470584287_thumb.jpg

Redigerad av TommyS
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har förstått att NAS inte funkar så bra med Apples olika bibliotek för bilder och musik. Därför ska biblioteken ligga på Macen, medan filerna som läses in med fördel kan ligga på NAS.

 

Vet inte om jag kan hålla med om de,alla fall då det gäller musik.

För jag har haft mitt iTunes bibliotek på först en Netgear NAS och nu en Synology utan problem.

Det måste vara något med att Bilder inte känner igen biblioteksfilen.

Gör den inte det så är min gissning att det är något fel med kommunikationen mellan dator och NAS.

 

Vore jag TS skulle jag skapa ett nytt bibliotek med några bilder som ligger lokalt och se ifall samma felmeddelande dyker upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är NAS-disken monterad? SMB eller AFP?

Kan det vara så att Bilder (egentligen) kräver AFP, medan du kör med SMB?

 

Intressant... Jag loggade in på NASen nu via dess mjukvara och konstaterar att det är som du misstänker, den är inställd för SMB.

 

Jag provar med att aktivera AFP också nu (man kan ha båda samtidigt ser jag) och ser med spänning fram mot nästa test... :-)

post-47664-0-43062300-1470584452.jpg

Redigerad av TommyS
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Inte?

 

Jag kan ej (om vi bortser från nämnda fåtal foton som vi nyligen lagt i molnet) se några foton via vår ATV (gen 3) om vi inte har iTunes igång, på vår iMac.

 

Vilka foton vi kan se på det sättet (ATVn) väljer vi dessutom alltså i iTunes.

 

Ok jag hade fel på den punkten.

För mig fanns inte det valet förrän jag slog på Hemmadelning.

Något jag aldrig använt för det har aldrig behövts.

 

Men jag står fast vid min gissning att iTunes inte känner av var bildbiblioteket ligger någonstans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har förstått att NAS inte funkar så bra med Apples olika bibliotek för bilder och musik. Därför ska biblioteken ligga på Macen, medan filerna som läses in med fördel kan ligga på NAS.

 

Mina nuvarande förutsättningar säger 467 GB stort bildbibliotek och en intern hårddisk om 500 GB på iMacen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Mina nuvarande förutsättningar säger 467 GB stort bildbibliotek och en intern hårddisk om 500 GB på iMacen...

 

Jag skulle köpa en extern hdd och ansluta med USB istället om jag vore du.

Snabbare åtkomsttid och gissningsvis kommer det att fungera bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag skulle köpa en extern hdd och ansluta med USB istället om jag vore du.

Snabbare åtkomsttid och gissningsvis kommer det att fungera bättre.

 

Största skälet till att jag införskaffade en NAS och "konfigurerade" om maskinpark/uppsättning i bostaden var att kunna komma åt HELA familjens mediaarkiv (musik/foto/film + dokument) var som helst i världen. Via iPhone/Dator/iPad.

Helst via Plex men där finns som sagt begränsningar i nuläget vad gäller just foton från iPhoto/Bilder (för övrig media klockrent) - så därför via NAS-tillverkarens egen app.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina nuvarande förutsättningar säger 467 GB stort bildbibliotek och en intern hårddisk om 500 GB på iMacen...

Det är inget tvång att själva filerna ligger inne i biblioteket. Man kan importera utan att kopiera till biblioteket. Gäller både bilder och musik.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inget tvång att själva filerna ligger inne i biblioteket. Man kan importera utan att kopiera till biblioteket. Gäller både bilder och musik.

 

Tell me more, tell me more...

 

(Länk how to do?)

 

Å då menar du inte bara från ett givet startdatum och framåt utan också något man kan justera för befintliga foton/videosnuttar? (För annars hjälper det ju inte mig, vad jag kan förstå.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tell me more, tell me more...

 

(Länk how to do?)

 

Å då menar du inte bara från ett givet startdatum och framåt utan också något man kan justera för befintliga foton/videosnuttar? (För annars hjälper det ju inte mig, vad jag kan förstå.)

Se skärmdumpar. Tänk dock på att de filer du importerar ska ligga fixt och färdigt någonstans. Du kan inte med denna inställning direktimportera från en kamera och sedan radera bilderna på kameran, då är de borta.

 

Detta är ingen metod som rekommenderas för den normale användaren, för den bygger på att man har full koll på vad man har och var man har det. Petimäterexercis!

 

post-28798-0-72346700-1470587425_thumb.png

 

post-28798-0-68803500-1470586993_thumb.png

 

Med väldigt många bilder kan exportalternativet kanske klicka (den är knappast tänkt för att exportera bilder på hundratals GB). Så denna metod får man använda i lagom doser åt gången.

 

Här nedan är inställningen i Itunes. Rutorna ska alltså både vad gäller Bilder och Itunes vara urbockade.

 

post-28798-0-59240700-1470587365_thumb.png

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se skärmdumpar. Tänk dock på att de filer du importerar ska ligga fixt och färdigt någonstans. Du kan inte med denna inställning direktimportera från en kamera och sedan radera bilderna på kameran, då är de borta.

 

Detta är ingen metod som rekommenderas för den normale användaren, för den bygger på att man har full koll på vad man har och var man har det. Petimäterexercis!

 

attachicon.gifbilder1.png

 

attachicon.gifbilder2.png

 

Med väldigt många bilder kan exportalternativet kanske klicka (den är knappast tänkt för att exportera bilder på hundratals GB). Så denna metod får man använda i lagom doser åt gången.

 

Här nedan är inställningen i Itunes. Rutorna ska alltså både vad gäller Bilder och Itunes vara urbockade.

 

attachicon.gifitunes.png

 

Innan jag fördjupar mig vidare, hur var det med min fråga om motsvarande lösning för mitt (467 GB stora) befintliga bildbibliotek?

Hur löser man det i så fall "retroaktivt", för alla dessa foton/videosnuttar? (Det är ju där vi har problemet, just nu.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan jag fördjupar mig vidare, hur var det med min fråga om motsvarande lösning för mitt (467 GB stora) befintliga bildbibliotek?

Hur löser man det i så fall "retroaktivt", för alla dessa foton/videosnuttar? (Det är ju där vi har problemet, just nu.)

Enklast med minst arbete är att behålla det som det är och klona hela disken till en större disk. Annars tvingas du göra om det mesta arbetet. Finns inget enkelt sätt vad jag vet.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Få se nu, så att jag förstått dig rätt (och du mig)...

 

Sättet som jag vill visa familjens foton på är i första hand på platt-TV:n, d v s via Apple TV:n, som jobbar mot iTunes (Hemmadelning) som i sin tur jobbar mot Bilder - som har ett bildbibliotek, vilket jag nu har förvarat på en NAS. Vilket jag primärt valt för att kunna nå familjens alla foton/bilder/video/dok via iPhone utanför huset.

 

Å strulet jag upplever är:

 

1. "Bildbiblioteket kan inte öppnas", vid start/omstart av Bilder. Workaround = Reparera. D v s omständligt (samt att det ger en osäkerhetskänsla för framtiden).

2. Att stundom få iTunes "att lira" med Bilder, att i iTunes kunna välja (eller rättare sagt det ligger default och pekar rätt, när det funkar) Bilder för vilka foton jag vill kunna visa via ATV:n.

 

Dialogen med dig fokar #1 och då är du inne på att kunna skilja själva biblioteket ifrån foto-filerna:

 

Det är inget tvång att själva filerna ligger inne i biblioteket. Man kan importera utan att kopiera till biblioteket. Gäller både bilder och musik.

 

Se skärmdumpar. Tänk dock på att de filer du importerar ska ligga fixt och färdigt någonstans. Du kan inte med denna inställning direktimportera från en kamera och sedan radera bilderna på kameran, då är de borta.

 

Detta är ingen metod som rekommenderas för den normale användaren, för den bygger på att man har full koll på vad man har och var man har det. Petimäterexercis!

 

attachicon.gifbilder1.png

 

attachicon.gifbilder2.png

 

Med väldigt många bilder kan exportalternativet kanske klicka (den är knappast tänkt för att exportera bilder på hundratals GB). Så denna metod får man använda i lagom doser åt gången.

 

Här nedan är inställningen i Itunes. Rutorna ska alltså både vad gäller Bilder och Itunes vara urbockade.

 

attachicon.gifitunes.png

 

Genom att inte ha rutan "Kopiera objekt till Bilder-biblioteket" ibockad vid import så åstadkommer man detta, att skilja filerna från biblioteket.

Å genom att (i lagom mängder) Exportera bilder ur biblioteket/Bilder till annan plats/"mapp" så kan jag nå samma läge för befintligt arkiv (467 GB).

 

Frågan från mig då... Hur får jag sedan Bilder (samt som en "konsekvens") att lira mot den mappen, d v s "hur visar jag våra foton"?

Kan systemet jobba så som att Bilders bildbibliotek tittar mot den mappen/foto-filerna "i realtid", utan att då innehålla filerna? Är det så du menar??

 

 

Enklast med minst arbete är att behålla det som det är och klona hela disken till en större disk. Annars tvingas du göra om det mesta arbetet. Finns inget enkelt sätt vad jag vet.

 

Fortfarande lagring på NASen då, antar jag? (Annars faller ju mitt sätt att lagra filerna enl beskrivningen ovan, d v s vi kommer inte åt samtliga foton off site.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Få se nu, så att jag förstått dig rätt (och du mig)...

 

 

 

Sättet som jag vill visa familjens foton på är i första hand på platt-TV:n, d v s via Apple TV:n, som jobbar mot iTunes (Hemmadelning) som i sin tur jobbar mot Bilder - som har ett bildbibliotek, vilket jag nu har förvarat på en NAS. Vilket jag primärt valt för att kunna nå familjens alla foton/bilder/video/dok via iPhone utanför huset.

 

Å strulet jag upplever är:

 

1. "Bildbiblioteket kan inte öppnas", vid start/omstart av Bilder. Workaround = Reparera. D v s omständligt (samt att det ger en osäkerhetskänsla för framtiden).

2. Att stundom få iTunes "att lira" med Bilder, att i iTunes kunna välja (eller rättare sagt det ligger default och pekar rätt, när det funkar) Bilder för vilka foton jag vill kunna visa via ATV:n.

 

Dialogen med dig fokar #1 och då är du inne på att kunna skilja själva biblioteket ifrån foto-filerna:

 

 

 

Genom att inte ha rutan "Kopiera objekt till Bilder-biblioteket" ibockad vid import så åstadkommer man detta, att skilja filerna från biblioteket.

Å genom att (i lagom mängder) Exportera bilder ur biblioteket/Bilder till annan plats/"mapp" så kan jag nå samma läge för befintligt arkiv (467 GB).

 

Frågan från mig då... Hur får jag sedan Bilder (samt som en "konsekvens") att lira mot den mappen, d v s "hur visar jag våra foton"?

Kan systemet jobba så som att Bilders bildbibliotek tittar mot den mappen/foto-filerna "i realtid", utan att då innehålla filerna? Är det så du menar??

 

 

 

Fortfarande lagring på NASen då, antar jag? (Annars faller ju mitt sätt att lagra filerna enl beskrivningen ovan, d v s vi kommer inte åt samtliga foton off site.)

 

 

Jag tänkte fel angående större disk/kloning, att du hade bilderna i den interna disken på datorn, jag var trött och blandar ihop olika frågeställare.

 

Så:

 

Om du har bilderna på Nasen, biblioteket i Macen, och vill se bilderna på Apple TV, så ska det funka så länge din Mac har kontakt med Nasen och Apple TV. Du kan ju testa genom att skapa ett extra bibliotek med några bilder. Det gör du genom att hålla nere alt-knappen när du startar Bilder, se dump.

 

Däremot tycker jag att Macen alltid har haft lite svårt att hantera flera trådlösa nätverksprotokoll/anslutningar på samma gång, så hoppas inte för mycket.

 

post-28798-0-80390600-1470642597_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte fel angående större disk/kloning, att du hade bilderna i den interna disken på datorn, jag var trött och blandar ihop olika frågeställare.

 

Så:

 

Om du har bilderna på Nasen, biblioteket i Macen, och vill se bilderna på Apple TV, så ska det funka så länge din Mac har kontakt med Nasen och Apple TV. Du kan ju testa genom att skapa ett extra bibliotek med några bilder. Det gör du genom att hålla nere alt-knappen när du startar Bilder, se dump.

 

Däremot tycker jag att Macen alltid har haft lite svårt att hantera flera trådlösa nätverksprotokoll/anslutningar på samma gång, så hoppas inte för mycket.

 

attachicon.gifbilder.png

 

Jag kör trådbundet, även till ATV:n.

 

Men jag förstår inte... Du menar att svaret på min fråga nedan är Ja?

 

Frågan från mig då... Hur får jag sedan Bilder (samt som en "konsekvens") att lira mot den mappen, d v s "hur visar jag våra foton"?

Kan systemet jobba så som att Bilders bildbibliotek tittar mot den mappen/foto-filerna "i realtid", utan att då innehålla filerna? Är det så du menar??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Men jag förstår inte... Du menar att svaret på min fråga nedan är Ja?

 

Frågan från mig då... Hur får jag sedan Bilder (samt som en "konsekvens") att lira mot den mappen, d v s "hur visar jag våra foton"?

Kan systemet jobba så som att Bilders bildbibliotek tittar mot den mappen/foto-filerna "i realtid", utan att då innehålla filerna? Är det så du menar??

Ja. Programmet och biblioteket läser in bilderna i realtid.

 

Jag kör trådbundet, även till ATV:n. ...

Det där får i alla fall inte jag att lira med trådlöst internet och Apple TV.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja. Programmet och biblioteket läser in bilderna i realtid.

 

OK.

 

Låter ju bra - månne med farhågan att det blir märkbara svarstider? När man navigerar mellan albumen/händelserna.

 

Det betyder att Bilder skannar av alla våra anslutna diskar varje gång man startar programmet - och gör dem tillgängliga (i Bilder/iTunes/ATV), m a o?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK.

 

Låter ju bra - månne med farhågan att det blir märkbara svarstider? När man navigerar mellan albumen/händelserna.

 

Det betyder att Bilder skannar av alla våra anslutna diskar varje gång man startar programmet - och gör dem tillgängliga (i Bilder/iTunes/ATV), m a o?

Ja. Biblioteken i Bilder/Iphoto är så att säga stängda avdelningar som annars fungerar som vanligt i Finder. Man kan högerklicka på ett bibliotek och välja "Visa paketets innehåll". Mappstrukturen i ett Bilderbibliotek ser då ut som nedan, precis som vore det i Finder. Men man ska absolut inte ändra något där, det är därför det är stängt.

 

post-28798-0-30646700-1470643715.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja. Biblioteken i Bilder/Iphoto är så att säga stängda avdelningar som annars fungerar som vanligt i Finder. Man kan högerklicka på ett bibliotek och välja "Visa paketets innehåll". Mappstrukturen i ett Bilderbibliotek ser då ut som nedan, precis som vore det i Finder. Men man ska absolut inte ändra något där, det är därför det är stängt.

 

attachicon.gifBilder.png

 

Så resultatet, ur ett användarperspektiv, hade blivit detsamma om man bockar ur "Kopiera objekt till Bilder-biblioteket"? Inga minus?

 

Det var synd att jag inte visste/gjorde det när jag blev mac-människa för några år sedan då... När jag i stället började importera till iPhoto.

Å flera med mig, antar jag - som lika gärna hade kunnat jobba så med Import.

 

Samtliga våra foto-filer från tiden dessförinnan finns f ö sparade i PC-struktur också, d v s utöver att de finns i bildbiblioteket (antar jag, att de finns där också - inte bara kikas på i realtid av Bilder?). Så för dem hade det då inte krävts ngt Export-arbete från Bilder till mapp, men för allt sedan 2010 så är det ju då ett hästjobb...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så resultatet, ur ett användarperspektiv, hade blivit detsamma om man bockar ur "Kopiera objekt till Bilder-biblioteket"? Inga minus?

 

Det var synd att jag inte visste/gjorde det när jag blev mac-människa för några år sedan då... När jag i stället började importera till iPhoto.

Å flera med mig, antar jag - som lika gärna hade kunnat jobba så med Import.

 

Samtliga våra foto-filer från tiden dessförinnan finns f ö sparade i PC-struktur också, d v s utöver att de finns i bildbiblioteket (antar jag, att de finns där också - inte bara kikas på i realtid av Bilder?). Så för dem hade det då inte krävts ngt Export-arbete från Bilder till mapp, men för allt sedan 2010 så är det ju då ett hästjobb...

Samma resultat, med reservationen att uppkopplingen ska fungera, vilket ju inte är lika säkert som med en intern disk, plus att det gäller att man har stenkoll på att man sparar och förvarar sina bilder på ett bra sätt. Hur gör du exempelvis backup på bilderna på din NAS? Det räcker ju inte att de bara finns där. Med bilderna i själva Macen så finns de ju förhoppningsvis på en extern backup (helst flera).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma resultat, med reservationen att uppkopplingen ska fungera, vilket ju inte är lika säkert som med en intern disk, plus att det gäller att man har stenkoll på att man sparar och förvarar sina bilder på ett bra sätt. Hur gör du exempelvis backup på bilderna på din NAS? Det räcker ju inte att de bara finns där. Med bilderna i själva Macen så finns de ju förhoppningsvis på en extern backup (helst flera).

 

Jag regelbunden backup på NASen, med förvaring på annan plats.

 

Men huruvida fotona finns i bildbiblioteksformat (vet inte vad jag ska kalla det, men allt sammanfogat) eller som egna filer har väl inte ngn betydelse, vad gäller den aspekten du pekar på nu? Den kollen, på att man vet vad man gör, får man ju ha oavsett om man nyttjar interna iMac-disken eller en extern typ NAS. Eller hur?

 

Jag noterar ordvalet nu... KOPIERA objekt till Bilder-biblioteket. För mig betyder det språkligt att objekten/fotona att de också lagras på annan plats än i biblioteket. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag noterar ordvalet nu... KOPIERA objekt till Bilder-biblioteket. För mig betyder det språkligt att objekten/fotona att de också lagras på annan plats än i biblioteket. ?

Ja, de ligger ju kvar i sin ursprungsmapp. Denna kan så klart vara kamerans minneskort, ett USB-minne eller var som helst på någon av dina hårddiskar eller NAS-diskar.

 

Jag för min del har alla bilder i iPhoto-biblioteket (föregångaren till Bilder). Jag vill ha ETT ställe där jag VET att ALLA mina bilder finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, de ligger ju kvar i sin ursprungsmapp. Denna kan så klart vara kamerans minneskort, ett USB-minne eller var som helst på någon av dina hårddiskar eller NAS-diskar.

 

Jag för min del har alla bilder i iPhoto-biblioteket (föregångaren till Bilder). Jag vill ha ETT ställe där jag VET att ALLA mina bilder finns.

 

OK. (Efter jag väljer att radera fotona från kamerans minneskort efter Bilder-importen så finns de då inte kvar i ngn ursprungs"mapp".)

Jag har nog gått bom i tänket när jag gick över till Mac och tänkt att det är såhär det funkar i Mac-världen, att filerna både fanns så som enl "PC"-struktur och som sammanfogade i bibliotek av ngn smutt anledning.

 

Å det skulle ju inte vara ngt problem heller... det har funkat bra tills nu. (Utöver att jag tidigare konstaterade att söka upp ett specifikt foto via filnamn inte längre är funkis utan att där får man exportera från Bilder först, men det går att leva med.)

 

Håhåjaja. Återstående realistiska hopp för min del (om jag inte vill sätta mig ett otal timmar och Exportera) är ändringen från SMB till AFP som du nyligen tipsade om Telly82.

Alternativt att leva med Reparera-steget.

 

Jag hade annars hoppats på att man kunde skapa ett nytt bildbibliotek från scratch och att det då kunde importera inte bara de "PC"-sparade fotona utan även övriga som nu finns i det till synes ngt korrupta (om det inte är NASen som trotsallt är boven) befintliga biblioteket. Men det är inte möjligt då, om jag förstått det rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är NAS-disken monterad? SMB eller AFP?

Kan det vara så att Bilder (egentligen) kräver AFP, medan du kör med SMB?

 

 

Intressant... Jag loggade in på NASen nu via dess mjukvara och konstaterar att det är som du misstänker, den är inställd för SMB.

 

Jag provar med att aktivera AFP också nu (man kan ha båda samtidigt ser jag) och ser med spänning fram mot nästa test... :-)

 

Nu händer det spännande och positiva saker!

Vet inte om jag vågar ropa hej än men mkt tyder i a f på det. :D

Min slutsats är att ovanstående var knuten. Att aktivera AFP och samtidigt behålla (varför jag nu skulle göra det, om jag inte parallellt nyttjar PC) SMB räckte inte. Men när jag avaktiverat SMB och enbart kör AFP så verkar det nu funka så som tänkt, d v s utan bekymmer vid uppstart.

 

Jag har provat ett antal ggr nu att dels avsluta och starta Bilder och dels starta om hela datorn och varje gång funkar det.

 

Det negativa som tillkommit (vilket jag utan att begripa det härleder till ovanstående förändringar) är att jag får ett par felmeddelande om att det är anslutningsproblem med NASen vid upp/omstart av datorn/iMacen. Men efter några OK-klick så har de båda enheterna skakat tass och funkar som de ska, så med lite tålamod är det ngt jag definitivt kan leva med.

 

En annan detalj i sammanhanget, sådär 230 GB stor :) , är att det bildbibliotek som jag i tråden pekat på vara 467 GB stort nu är 229.

Vilket när jag tänker efter är korrekt. I allt annat grubblande så lyfte jag inte tillräckligt med ögonbrynen för den siffran.

Bortsett från 8 GB så betyder ju förhållandet det dubbla, så ngn del i sammanhanget måste det ju ha haft.

 

Kanske skall jag ändå fundera på att Exportera alla de foton som jag i nuläget inte har som "rena/egna filer".

Jag har ett minne av att jag, med mestadels PC i ryggsäcken, trodde att Kopiera objekt till Bilder-biblioteket var en "bonus" d v s att man utöver vanlig import även fick en finess i form av integrering i biblioteket/Mac-världen.

Någonstans på resan så kan jag nu också se att jag ändrat någon sådan inställning för fram till 2013 (d v s ett par år efter jag gick från PC till Mac/iPhoto) finns det fotofiler enl "PC"-struktur också.

 

Så länge Plex-utvecklarna inte skapat stöd för iPhoto/Bilder-biblioteksstruktur så kan det av det skälet också finnas anledning att lägga tid på nämnda Export-övning.

Avhängigt hur lång tid det tar.

Kanske ngt för nästa semester. :)

 

Tack för alla funderingar kring lösning och hjälp, alla. Förhoppningsvis både fungerar det nu permanent för mig, samt att infon i tråden kan hjälpa ngn annan användare framöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

 

En annan detalj i sammanhanget, sådär 230 GB stor :) , är att det bildbibliotek som jag i tråden pekat på vara 467 GB stort nu är 229.

Vilket när jag tänker efter är korrekt. I allt annat grubblande så lyfte jag inte tillräckligt med ögonbrynen för den siffran.

Bortsett från 8 GB så betyder ju förhållandet det dubbla, så ngn del i sammanhanget måste det ju ha haft.

 

 

Att du byter kommunikationsprotokoll har ingenting med att biblioteket har minskat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...