Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Allt om nya programmet “Bilder”


umpa70
 Share

Rekommendera Poster

Jag tror att det är försvinnande få som köpt Apple-datorer bara för att kunna använda Aperture. För oss som jobbar professionellt med formgivning eller foto så ser ju i princip alla program likadana ut oavsett om man kör Windows eller Mac OS. Jag tror inte att det är programmen i sig som avgör vilken plattform man väljer, utan just operativsystemet eller datorerna.

 

Enig, men det finns en historisk aspekt också. För mig var det rätt naturligt att skaffa Mac för en herrans massa år sedan. Jag som höll på med bild och form hade då klart bättre utbud på Macen än på någon annan plattform och sedan har jag stannat kvar. Tror som du inte att jag hade bytt till Mac enbart för Aperture, men när jag både var van med Mac och var "låst" genom Aperture och lite andra program var ett byte helt uteslutet. Nu kommer jag inte byta själv som det ser ut, men risken att tappa proffsmarknaden helt blir större för varje steg mot instagramfolket de tar på de professionella användarnas bekostnad.

 

Nu riskerar ju inte Apple konkurs på grund av det direkt, men genom åren har de haft en väldigt stor nytta av att de kunnat hänvisa till att stor del av alla proffsen som ställer riktigt höga krav använder deras prylar. Undrar om de ens hade överlevt utan den trogna skaran av fotografer, reklamare och liknande som stödde dem under de jobbigaste åren. Nej, man ska absolut inte driva ett förtag efter en massa nostalgiska gubbars önskemål, men det hade nog inte kostat så mycket för dem att behålla både gubbarna och instagrammarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

När man kollar på bilderna så måste de laddas innan de visas i full upplösning, som att de laddas från icloud? Hur rättar man till det, jag vill ta dom direkt från hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man kollar på bilderna så måste de laddas innan de visas i full upplösning, som att de laddas från icloud? Hur rättar man till det, jag vill ta dom direkt från hårddisken.

På Mac-datorn klickar du på Bilder > Inställningar > iCloud och väljer sedan en lagringsinställning.

 

https://support.apple.com/sv-se/HT204264

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
NettySpetty

Ja, iPhotobiblioteket har jag raderat helt. Har inte tänkt att gå tillbaka till det. Körde förvisso Aperture tidigare men känner inget större behov av det då jag efterbehandlar på alldeles för amatörmässig nivå.

iPhotobiblioteket ligger kvar i min TimeMachinebackup om jag någon gång skulle vilja hämta tillbaka det.

Fråga om iPhotobibiblioteket i TimeMachine. Om jag förstått TimeMachines funktioner rätt så raderas äldre kopior för att få plats med nya. Vad händer när den sista iPhotobibliotekskopian hamnar i den äldsta kopian som ska raderas - då försvinner ju den? Inser att det nog finns någon inställning i TimeMachine men ställer frågan ändå när jag nu ändå kom på den...!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den sista kopian raderas inte, bara den som är äldre än den sista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej

I mina album har jag lagt till titlar på mina bilder och sedan valt att sortera efter titel och det fungerar utmärkt (på min iMac).

När jag vill dela dem så försvinner titeln och bilderna sorteras efter datum.

Finns det något sätt att justera detta så att bilderna som delats sorteras efter titel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Enig, men det finns en historisk aspekt också. För mig var det rätt naturligt att skaffa Mac för en herrans massa år sedan. Jag som höll på med bild och form hade då klart bättre utbud på Macen än på någon annan plattform och sedan har jag stannat kvar. Tror som du inte att jag hade bytt till Mac enbart för Aperture, men när jag både var van med Mac och var "låst" genom Aperture och lite andra program var ett byte helt uteslutet. Nu kommer jag inte byta själv som det ser ut, men risken att tappa proffsmarknaden helt blir större för varje steg mot instagramfolket de tar på de professionella användarnas bekostnad.

 

Nu riskerar ju inte Apple konkurs på grund av det direkt, men genom åren har de haft en väldigt stor nytta av att de kunnat hänvisa till att stor del av alla proffsen som ställer riktigt höga krav använder deras prylar. Undrar om de ens hade överlevt utan den trogna skaran av fotografer, reklamare och liknande som stödde dem under de jobbigaste åren. Nej, man ska absolut inte driva ett förtag efter en massa nostalgiska gubbars önskemål, men det hade nog inte kostat så mycket för dem att behålla både gubbarna och instagrammarna.

Det känns som om Apple sakta stryper proffsidan. Finns inga pengar att tjäna. Det är facebook och instagramdator som gäller. Filmer och musik. Samt klockor. Snart är det bilar som är det viktigaste.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

 

Detta bekymmer fortsätter dessvärre att störa mig. :superirriterad:

 

Som jag skrev ovan så funkade det... plötsligt.

Å har gjort, gör, oftast fortfarande.

 

Men emellanåt inte.

Å då är det likadant när jag ansluter min iPhone6. I iTunes så finns de inte tillgängliga, för Synkronisering.

Följaktligen kan jag inte få mina foton till telefonen... Å inte streama till vår ATV.

Vilket gör det hela mer eller mindre värdelöst för oss.

Dessa problem fanns aldrig med iPhoto hos oss utan har helt kommit efter installationen av Bilder!

 

Har du upplevt detta ånyo StureBlom?

Eller någon annan? Så måste det rimligen vara.

 

Det här problemet återkommer, ideligen.

Framförallt är det (vad jag kan utröna) när jag startar om datorn. Vilket man ju är piskad att göra emellanåt, inte bara vid strömavbrott utan såklart även vid diverse uppgraderingar på datorn.

Det är sanslöst irriterande. :devil::superirriterad:

 

Hur kommer jag tillrätta med detta...? Please. :tappahakan:

 

Kan lösningen vara att byta bildhanteringsprogram - och i så fall till vilket - eller finns problemet någonannanstans, typ i iTunes?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här problemet återkommer, ideligen.

Framförallt är det (vad jag kan utröna) när jag startar om datorn. Vilket man ju är piskad att göra emellanåt, inte bara vid strömavbrott utan såklart även vid diverse uppgraderingar på datorn.

 

Det är sanslöst irriterande. :devil::superirriterad:

 

Hur kommer jag tillrätta med detta...? Please. :tappahakan:

Kan lösningen vara att byta bildhanteringsprogram - och i så fall till vilket - eller finns problemet någonannanstans, typ i iTunes?

Varför inte betala för mer utrymme i iCloud och slå på iCloud bildbibliotek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga om iPhotobibiblioteket i TimeMachine. Om jag förstått TimeMachines funktioner rätt så raderas äldre kopior för att få plats med nya. Vad händer när den sista iPhotobibliotekskopian hamnar i den äldsta kopian som ska raderas - då försvinner ju den? Inser att det nog finns någon inställning i TimeMachine men ställer frågan ändå när jag nu ändå kom på den...!

TimeMachine har versionshantering. Vad "radera den äldsta kopian" innebär, är att den raderar den äldsta versionen när TimeMachine-hårddisken blir full. Den raderar alltså inte ditt iPhoto-bibliotek, utan bara de äldsta versionerna. Om den dagen kommer så du bara har den senaste versionen av iPhoto-biblioteket kvar, ja då kommer iPhoto-biblioteket inte att raderas.

 

TimeMachine tar alltså inte bort filer, utan bara äldsta versioner av filer.

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte betala för mer utrymme i iCloud och slå på iCloud bildbibliotek.

 

... Varför inte få det att fungera med två Apple-produkter/program, Bilder och iTunes...? (Inte för att vara nosig mot dig, lappen71.) :huh:

 

Min motvilja för iCloud-lösningen:

  • Idag är familjens fotobibliotek över 450 GB stort. Å still growing såklart.
  • Jag är konservativt anti mot molnlagring. Därför skaffat NAS som totala media-lösningen.
  • Vad jag förstått så blir det längre svarstider med iCloud/moln vs lokal lagring.
  • Vid bildvisning (bildspel) på ATV:n kan man enkelt få bakgrundsmusik via iTunes, vilket väl inte funkar med iCloud?
  • Inte koll på "kompabiliteten" iCloud vs iMovie men vet ju att det finns enkelhet för dito iTunes.
Redigerad av TommyS
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

... Varför inte få det att fungera med två Apple-produkter/program, Bilder och iTunes...? (Inte för att vara nosig mot dig, lappen71.) :huh:

 

Min motvilja för iCloud-lösningen:

  • Idag är familjens fotobibliotek över 450 GB stort. Å still growing såklart.
  • Jag är konservativt anti mot molnlagring. Därför skaffat NAS som totala media-lösningen.
  • Vad jag förstått så blir det längre svarstider med iCloud/moln vs lokal lagring.
  • Vid bildvisning (bildspel) på ATV:n kan man enkelt få bakgrundsmusik via iTunes, vilket väl inte funkar med iCloud?
  • Inte koll på "kompabiliteten" iCloud vs iMovie men vet ju att det finns enkelhet för dito iTunes.

 

 

Visst ska det fungera men jag gav dig en alternativ lösning.

Ditt sätt innebär att du alla fall inte kan visa alla bilder vid behov utan du måste manuellt synka över dom till din iPhone.

 

Angående längre svarstider mot molnet kontra NAS är enligt mina erfarenheter väldigt små och inget man direkt märker.

Sen enkelheten att jag bara startar Bilder på ATV4 och där har jag åtkomst till alla mina bilder och Album.

 

Antar att du utfört standard åtgärderna när något krånglar såsom säker omstart,SMC-resett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Visst ska det fungera men jag gav dig en alternativ lösning.

Ditt sätt innebär att du alla fall inte kan visa alla bilder vid behov utan du måste manuellt synka över dom till din iPhone.

 

Angående längre svarstider mot molnet kontra NAS är enligt mina erfarenheter väldigt små och inget man direkt märker.

Sen enkelheten att jag bara startar Bilder på ATV4 och där har jag åtkomst till alla mina bilder och Album.

 

Antar att du utfört standard åtgärderna när något krånglar såsom säker omstart,SMC-resett.

 

(Yes, tacksam för all hjälp och tips på lösningar.)

 

Jo, jag kan visa alla bilder på iPhone utan att manuellt synka dem (via iTunes) med min NAS-lösning. D v s utan iCloud.

 

Jag nyttjar NASens app och når dem även off site på det sättet. Även med Plex.

 

Dock (och det är surt att man inte löst det, minst sagt) så begränsas jag av att varken NASens mjukvara eller Plex ännu (?) har stöd för foton som är importerade från den dag då jag gick från PC till Mac. Ett ostrukturerat sammelsurium för dessa, vilket i praktiken betyder oanvändbart - så i den meningen har du rätt i att iCloud måste till för visning i iPhone - om man inte gör nämnda Synkronisering.

 

Dock så berör denna begränsning ju inte visning via ATV.

 

Med en NAS och övrig utrustning (inkl maskinparkens spindel, iMacen) igång 24/7 så skall resultatet för mig bli detsamma som ditt - att det bara är att sätta sig framför TV:n med ATV:ns fjärrkontroll och ha åtkomst till allt; foton, video, filmer.

 

Jag skall köra en Säker reset som du tipsar om också, tror jag - jag började med att göra en komplett nedsläckning av hela systemet nyss (fiber, router, NAS, iMac, externa diskar, ATV) och nådde positivt resultat vad gäller bekymret som vi nu dialogar; "kopplingen" mellan iTunes och Bilder. Dock så krävdes vid start av Bilder som vanligt nu för tiden Reparera-steget. Men sen syntes Bilder som det ska i iTunes under välj bilder att dela med ATV. (Samtliga tidigare kryss/ibockningar för resp undermappar var f ö också rätt.)

 

När jag för att testa sedan startar om Bilder så får jag dock bekymmer. I form av att biblioteket ej kan öppnas. Denna gång dock med felbeskrivning som säger att biblioteket används av annat program. Vilket ter sig mkt märkligt. Enda program som var aktivt var Firefox, alltså inte iTunes.

 

När jag då provar igen (att starta Bilder) efter att ha stängt Firefox så får jag en annan felbeskrivning; nu sägs det att biblioteket ej kan identifieras.

 

Hmm.

 

Skall se vad Säker start kan göra - men jag uppfattar i o f s den som en mindre kraftfull än den jag ovan utfört.

Redigerad av TommyS
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

(Yes, tacksam för all hjälp och tips på lösningar.)

 

Jo, jag kan visa alla bilder på iPhone utan att manuellt synka dem (via iTunes) med min NAS-lösning. D v s utan iCloud.

 

Jag nyttjar NASens app och når dem även off site på det sättet. Även med Plex.

 

Dock (och det är surt att man inte löst det, minst sagt) så begränsas jag av att varken NASens mjukvara eller Plex ännu (?) har stöd för foton som är importerade från den dag då jag gick från PC till Mac. Ett ostrukturerat sammelsurium för dessa, vilket i praktiken betyder oanvändbart - så i den meningen har du rätt i att iCloud måste till för visning i iPhone - om man inte gör nämnda Synkronisering.

 

Dock så berör denna begränsning ju inte visning via ATV.

 

Med en NAS och övrig utrustning (inkl maskinparkens spindel, iMacen) igång 24/7 så skall resultatet för mig bli detsamma som ditt - att det bara är att sätta sig framför TV:n med ATV:ns fjärrkontroll och ha åtkomst till allt; foton, video, filmer.

 

Då förstår jag inte varför du vill manuellt synka bilder till iPhone när du alla fall har åtkomst till dom på din NAS!!!

 

Resten av ditt inlägg var lite obegripligt så det låter jag någon annan svara på ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då förstår jag inte varför du vill manuellt synka bilder till iPhone när du alla fall har åtkomst till dom på din NAS!!!

 

Resten av ditt inlägg var lite obegripligt så det låter jag någon annan svara på ;)

 

Huvudproblemet för familjen är när ATV-visning inte fungerar, så som blir fallet av endera att Bilder inte lirar med bildbiblioteket av ngn anledning eller när iTunes på något sätt inte connectar med Bilder så som beskrivet.

 

Bildvisning i iPhone är ett parallellt men mindre bekymmer. Å vad gäller behovet av manuell synkning, som du kom in på i inlägg #238, så hade det i mitt fall inte existerat om NASens eller Plex gränssnitt (?) lirat med Apples sätt att "förpacka" bilder. Som jag skrev och försökte förklara så når jag alla foton tagna innan jag blev Mac-användare på det sättet (NAS-app/Plex).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Huvudproblemet för familjen är när ATV-visning inte fungerar, så som blir fallet av endera att Bilder inte lirar med bildbiblioteket av ngn anledning eller när iTunes på något sätt inte connectar med Bilder så som beskrivet.

 

 

Nej jag förstår inte vad problemet är när du säger att "Bilder inte lirar med bildbiblioteket"???

Förutsatt att det ska fungera är att man MÅSTE slå på iCloud Bildbibliotek och det har du enligt egen utsago INTE slagit på för du "litar" inte på molnlösningar.

Så det är inte undra på att du inte kan se bilder eftersom du inte slagit på rätt funktioner.

 

Att iTunes inte fungerar ihop med Bilder är ett annat problem så kan lösas genom dom förslag jag redan gett.

Eller att du installerar om datorn.

 

 

 

Bildvisning i iPhone är ett parallellt men mindre bekymmer. Å vad gäller behovet av manuell synkning, som du kom in på i inlägg #238, så hade det i mitt fall inte existerat om NASens eller Plex gränssnitt (?) lirat med Apples sätt att "förpacka" bilder. Som jag skrev och försökte förklara så når jag alla foton tagna innan jag blev Mac-användare på det sättet (NAS-app/Plex).

 

 

Som jag ser det är lösningen för dig att du antingen köper mer utrymme i iCloud och startar iCloud Bildbibliotek. Eller att du lägger Bilder Biblioteket på din NAS och talar om för Bilder att den ligger där. Hur man gör Googlar du fram lätt. Eller att du köper en extern hdd som du ansluter till din iMac och gör samma procedur att du talar om för Bilder att biblioteket ligger på den externa.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nej jag förstår inte vad problemet är när du säger att "Bilder inte lirar med bildbiblioteket"???

Förutsatt att det ska fungera är att man MÅSTE slå på iCloud Bildbibliotek och det har du enligt egen utsago INTE slagit på för du "litar" inte på molnlösningar.

Så det är inte undra på att du inte kan se bilder eftersom du inte slagit på rätt funktioner.

 

Att iTunes inte fungerar ihop med Bilder är ett annat problem så kan lösas genom dom förslag jag redan gett.

Eller att du installerar om datorn.

 

 

Ett försök att förtydliga mig... :)

 

Med uttrycket att Bilder inte lirar med bildbiblioteket avser jag de felmeddelande jag fått/får när jag startar Bilder. "Biblioteket kunde inte öppnas."

Där enda workaround som jag fått att fungera är att hålla inne Alt+Cmd vid start av Bilder, följt av att köra Reparera. (Varje gång jag startar Bilder.)

 

Vad gäller huruvida jag har slagit på iCloud eller inte så är svaret ja. För någon månad sedan - och enbart för att kunna dela ett fåtal utvalda foton med släktingar/familjemedlemmar som sitter på annan ort/datorer. Alltså endast en lösning i det syftet, inte för förvaring av hela fotoarkivet och visning av detsamma i vardagsrumssoffan (ATV:n, streaming via Hemmadelning/iTunes.) Även innan jag gjorde det, började nyttja iCloud, så funkade f ö den önskade bildvisningslösningen; iTunes/Hemmadelning -> ATV. Om jag "ändå" hade iCloud aktiverat då kan jag inte svära på, men vill minnas att iCloud var avaktiverat där och på samtliga familjens enheter eftersom vi inte såg att vi hade ngt behov av det.

 

Gällande problemet att få iTunes att lira med Bilder (Hemmadelning) så har jag alltså följt de tips som jag fått/hittat - utan att det avhjälpt detta bekymmer.

 

Ominstallation av datorn låter omfattande?

 

Som jag ser det är lösningen för dig att du antingen köper mer utrymme i iCloud och startar iCloud Bildbibliotek. Eller att du lägger Bilder Biblioteket på din NAS och talar om för Bilder att den ligger där. Hur man gör Googlar du fram lätt. Eller att du köper en extern hdd som du ansluter till din iMac och gör samma procedur att du talar om för Bilder att biblioteket ligger på den externa.

 

Bilder-biblioteket är placerat på NASen och Bilder pekar dit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min gissning är att din NAS inte är ansluten till din datorn när du startar iTunes eller Bilder.

Är den inte det kan programmen omöjligt veta sökvägen till filen.

 

 

Redigerad av lappen71
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min gissning är att din NAS inte är ansluten till din datorn när du startar iTunes eller Bilder.

Är den inte det kan programmen omöjligt veta sökvägen till filen.

 

 

 

Känns som en rimlig teori yes.

Dock måste det i så fall vara så att min NAS går ner i ngn form av standby mode som i så fall orsakar detta - för "Biblioteket kunde ej öppnas"-problemet uppstår alltså även om jag bara avslutar (fungerande, efter Reparera) Bilder och sedan omgående startar det igen.

 

Vad jag kan se i Finder så finns NASen (eller i vart fall dess diskar) konstant "tillgängliga".

 

Får testa. Att aktivt klicka en gång på NASen under Delat i Finder, innan jag startar Bilder nästa gång.

Imorgon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Känns som en rimlig teori yes.

Dock måste det i så fall vara så att min NAS går ner i ngn form av standby mode som i så fall orsakar detta - för "Biblioteket kunde ej öppnas"-problemet uppstår alltså även om jag bara avslutar (fungerande, efter Reparera) Bilder och sedan omgående startar det igen.

 

Vad jag kan se i Finder så finns NASen (eller i vart fall dess diskar) konstant "tillgängliga".

 

Får testa. Att aktivt klicka en gång på NASen under Delat i Finder, innan jag startar Bilder nästa gång.

Imorgon.

 

Njae bara för att du ser din NAS i Finders´s sidofält betyder inte att den är "mountad"d.v.s ansluten.

Ser man en "eject" knapp bredvid sin NAS i Finder då vet man att den är korrekt ansluten. Eller att man ser den på skrivbordet (om man har den inställningen aktiverad)

 

post-45175-0-56247100-1470509216_thumb.png

 

post-45175-0-09692400-1470509226_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Njae bara för att du ser din NAS i Finders´s sidofält betyder inte att den är "mountad"d.v.s ansluten.

Ser man en "eject" knapp bredvid sin NAS i Finder då vet man att den är korrekt ansluten. Eller att man ser den på skrivbordet (om man har den inställningen aktiverad)

 

attachicon.gifSkärmavbild 2016-08-06 kl. 17.52.08.png

 

attachicon.gifSkärmavbild 2016-08-06 kl. 17.52.32.png

 

Har testat nu, försäkrat mig om att NASen/diskarna är anslutna/mountade.

De var det redan (enl eject-beskrivningen) men jag klickade ändå på dem innan jag startade om Bilder, för säkerhets skull.

 

Dessvärre med samma resultat, att bildbiblioteket inte kan öppnas utan kräver Reparera.

 

Jag sökte i arkivet för att uppdatera mig om när problemen startade för mig:

Det ena fenomenet, att bildbiblioteket inte kan öppnas utan att köra Reparera-övningen, började inte när iPhoto blev Bilder utan ett år senare och efter (typ en månad) att jag flyttat bildbiblioteket till nyinköpta NASen.

Det andra bekymret, att iTunes emellanåt inte hittar foton att visa på ATVn, började dock i samband med att jag uppgraderade till Bilder - våren 2015.

Detta bekymmer är inte kopplat till det förstnämnda utan uppstår även när Bilder inkl bildbiblioteket är helt up ´n running.

Kan det månne vara idé att göra om skapandet av bildbibliotek, om jag uttrycker mig så? D v s att börja från scratch.

Jag kanske är ute och cyklar (minns ju att biblioteket från iPhoto importerades när jag gick över till Bilder) och att detta inte är möjligt men hur gör man då i så fall?

Någon form av "insamling av alla familjens fotofiler" är det jag i så fall ser framför mig. A la hur man kan göra i iTunes gällande Musikfiler.

Detta för att ffa komma tillrätta med problem numero 1, att inte behöva köra Reparera-steget vid varje uppstart av Bilder.

Att det inte skulle gå att få stabilt med NAS-lösning känns långsökt. Biblioteket funkar bevisligen, när det har reparerats, men nästa sekund (efter omstart) kräver Bilder alltså ny renovering... :-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Har testat nu, försäkrat mig om att NASen/diskarna är anslutna/mountade.

 

Hur är NAS-disken monterad? SMB eller AFP?

Kan det vara så att Bilder (egentligen) kräver AFP, medan du kör med SMB?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det andra bekymret, att iTunes emellanåt inte hittar foton att visa på ATVn, började dock i samband med att jag uppgraderade till Bilder - våren 2015.

iTunes har iNgeting med att visa bilder på ATV.

Förstår inte varifrån du fått den uppfattningen.

 

Är helt övertygad om att det är din NAS som gör att det inte fungerar.

Hade ett likvärdigt problem med Time Machine dör backupen blev korrupt.

Efter byte till en mer kompetent NAS uppstod aldrig felet igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har förstått att NAS inte funkar så bra med Apples olika bibliotek för bilder och musik. Därför ska biblioteken ligga på Macen, medan filerna som läses in med fördel kan ligga på NAS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...