Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Allt om nya programmet “Bilder”


umpa70
 Share

Rekommendera Poster

...

Eller trodde du att detta är bara din personliga gnälltråd?

Kritik, inte gnäll. Inte heller personlig, läs tråden om du undrar.

Sov gott!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kritik, inte gnäll. Inte heller personlig, läs tråden om du undrar.

Sov gott!

 

Det blir en gnälltråd när man inte får bemöta kritiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag importerar bilder skriver jag några nyckelord, se ur Iphoto nedan. När jag importerar samma bilder i Bilder får de bara datum och geotaggning, se nedan. Jag kan inte hitta något sätt att skriva in motsvarande nyckelord.

 

attachicon.gifiphoto.jpg attachicon.gifbilder.jpg

Ser att du har en ganska mörk grå bakgrund i ditt iPhotobibliotek och det trista, dött vita i Bilder. Synd att man inte för tydlighetens skull behöll möjligheten att själv bestämma hur bakgrunden ska se ut i Bilder. Undrar hur man resonerade i Cupertino när man tog bort möjligheten att ändra bakgrund. Kanske man tyckte att det var för komplicerat för "gemene man" att ändra? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Håll inne "alt" knappen när du drar och släpper bilderna till skrivbordet så exporteras de i ursprunglig storlek utan att komprimeras

Enklast och bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej,

 

Läst hela denna tråd hyfsat noggrant men inte hittat svar på min fundering.

 

Fler med mig verkar ju ha svårigheter med själva överblicken och sorteringen av bilderna. Jag fattar grejen med Album men om jag vill ändra i själva grundbiblioteket "Bilder"- kan jag påverka hur Bilder delar in Samlingar?

 

Jag fattar inte logiken i hur Bilder väljer indelningen av Samlingar, ser ingen koppling till tidigare händelser, ett visst antal bilder eller ett visst antal dagar. Varför är det inte indelat efter t.ex. månader? Känns för mig som det logiska steget mellan År och Ögonblick...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som är det sämstaste med Bilder är att den inte klarar av att importera de xml-filer som skapas av iOS när bilder redigeras på till exempel en iPhone.

Det vill säga alla redigeringar som görs i Bilder på iPhone eller iPad försvinner vid en bildimport och endast den oredigerade originalbilden importeras.

Så är det även om det görs via tredjepartsappar så som Pixelmator och Camera+.

 

Uselt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som är det sämstaste med Bilder är att den inte klarar av att importera de xml-filer som skapas av iOS när bilder redigeras på till exempel en iPhone.

Det vill säga alla redigeringar som görs i Bilder på iPhone eller iPad försvinner vid en bildimport och endast den oredigerade originalbilden importeras.

Så är det även om det görs via tredjepartsappar så som Pixelmator och Camera+.

 

Uselt.

 

Därför som man ska använda iCloud Bildbibliotek. Då görs ändringarna över alla enheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Därför som man ska använda iCloud Bildbibliotek. Då görs ändringarna över alla enheter.

Fast det fungerade tydligen innan med iPhoto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det fungerade tydligen innan med iPhoto.

 

Du skrev att du använder Bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Du skrev att du använder Bilder.

Jag tror att zatrat menade att det fungerade i iPhoto, men inte efter övergången till Bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att zatrat menade att det fungerade i iPhoto, men inte efter övergången till Bilder.

 

Jag vet vad han menade och det är inget som säger att funktioner ska finnas kvar vid generationsskifte av program.

Olyckligt men inte något man kan kräva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag vet vad han menade och det är inget som säger att funktioner ska finnas kvar vid generationsskifte av program.

Olyckligt men inte något man kan kräva.

Funktionalitet som läggs till får man enkelt reda på. Det vill leverantören/tillverkaren gärna få ut.

Men funktionalitet som tas bort är i stort sett omöjlig att få reda på. Tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funktionalitet som läggs till får man enkelt reda på. Det vill leverantören/tillverkaren gärna få ut.

Men funktionalitet som tas bort är i stort sett omöjlig att få reda på. Tyvärr.

Det ska väl ses i ljuset av vad Tim Cook sade nyligen, alltså vem behöver en PC egentligen? Då blir det mer som på Iprylar och bygger på molntjänster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina bilder i iPhoto försvann när jag uppdaterade operativsystemet nyligen. Jag har försökt att ladda ner iPhoto-biblioteket men det hänger sig när den laddat till 50%. Hur kommer jag åt mina iPhoto-bilder nu?

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tuttosinistro

En grej jag inte förstår i nya Bilder är importen från extern källa till ett album.

När man importerar hamnar alla bilder i "Senaste import". Låt säga att det är ett gäng bilder tagna under en period.

 

Nu vill jag lägga dem i album som sorterar upp olika händelser. Jag skapar ett album och då kommer jag till ett läge där jag ska klicka i vilka bilder jag vill ska ligga där. Problemet här är att är inte bilderna tagna under en och samma dag kan det bli svårt att hitta alla. Det verkar inte finnas något annat sätt?!

Alternativet vore ju att skapa ett tomt album och sen dra in alla bilderna från "Senaste import", men det går inte för väljer man avbryt under själva skapandet så blir det heller inget album.

 

Hur gör ni vid import/sortering?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill lägga alla nyligen importerade bilder i ett nytt album är det enklast att göra så här:

1. Gå in i "Senaste import", markera alla bilderna.

2. Klicka på plusknappen eller gå till menyn "Arkiv > Nytt Album" eller tryck kommando + N.

3. Skriv ett namn på albumet. Klart!

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Råkade av misstag behålla mitt iPhotobibliotek när jag installerade Bilder. Vet att jag kan komma åt det, men skulle gärna vilja slå ihop dom och bara använda Bilder. Någon som vet hur man gör, eller fick man bara en chans?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilder påminner mycket om Googles Foton på internet. En tillfällighet? Vem var först? :fundersam:

 

Är det viktigt för dig vem som var först?

För mig är det viktigaste integrationen,funktionen och användarvänligheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det viktigt för dig vem som var först? ...

Nej, jag undrade bara. De kanske drar åt samma håll. Är det viktigt för dig att veta vad som är viktigt för mig?

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag undrade bara. De kanske drar åt samma håll. Är det viktigt för dig att veta vad som är viktigt för mig?

 

Nej det är inte viktigt så ursäkta att jag svarade på ditt inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag satt och slösurfade och snubblade över den här tråden. Egentligen är den kanske inte för mig, då jag lämnade Bilder för länge sedan, då programmet inte var i närheten av den den ersättare till Aperture som utlovat. Jo, jag vet att flera har skrivit i tråden att det är en ersättare till iPhoto och inte till Aperture, men det är trams. Eftersom jag varit Aperture Pro eller vad det hette, så har jag varit med på listan över de som får info direkt om allt som rör Aperure sedan version 1.0. Det var väldigt tydligt från Apple att de ville att vi skulle ha lite tålamod och följa med i bytet till Bilder, för de ville verkligen inte tappa oss professionella användare.

 

Det jag nu undrar är om det finns någon här som använde Aperure på en professionell eller "lite högre" amatörnivå och har bytt till Bilder och stannat där. Jag har frågat runt bland de jag haft kontakt med på annat håll och jag känner ingen. Det vore synd om Apple helt sumpat den målgrupp av fotografer som ändå varit väldigt trogen genom åren. Nu kommer jag fortsätta med Appledatorer, men för andra som bytt till Lightroom eller Capture One är kanske steget att köpa någon windowsmaskin nästa gång inte så långt.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det är försvinnande få som köpt Apple-datorer bara för att kunna använda Aperture. För oss som jobbar professionellt med formgivning eller foto så ser ju i princip alla program likadana ut oavsett om man kör Windows eller Mac OS. Jag tror inte att det är programmen i sig som avgör vilken plattform man väljer, utan just operativsystemet eller datorerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...