Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Allt om nya programmet “Bilder”


umpa70
 Share

Rekommendera Poster

 

Detta bekymmer fortsätter dessvärre att störa mig. :superirriterad:

 

Som jag skrev ovan så funkade det... plötsligt.

Å har gjort, gör, oftast fortfarande.

 

Men emellanåt inte.

Å då är det likadant när jag ansluter min iPhone6. I iTunes så finns de inte tillgängliga, för Synkronisering.

Följaktligen kan jag inte få mina foton till telefonen... Å inte streama till vår ATV.

Vilket gör det hela mer eller mindre värdelöst för oss.

Dessa problem fanns aldrig med iPhoto hos oss utan har helt kommit efter installationen av Bilder!

 

Har du upplevt detta ånyo StureBlom?

Eller någon annan? Så måste det rimligen vara.

 

 

Mitt problem i dag är när jag lägger till bilder i Bilder så syns dessa inte i ATV. Noterat att antalet bilder i iTunes hemmadelning där jag valt att visa just Bilder inte uppdateras. Min lösning är att starta om MacBook samt ATV men detta är inte likt Apple. Har sökt på nätet utan att hitta lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkte att alla bilder jag tar med mobilen hamnar ju i detta program på datorn också. Antar att det är det som är meningen, man ska kunna hitta sina bilder även där. Men jag är inte riktigt säker på att jag vill ha det så, i iPhoto så kunde man ju importera de bilder man själv valde. Det hände liksom inte automatiskt som det verkar göra nu.

 

Finns det något sätt att fixa detta så att det fungerar som det gjorde i iPhoto? Känner inte att det är nödvändigt att jag ska ha alla mina bilder tagna med mobilen i min dator. Står ju bara och tar upp massa onödig plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkte att alla bilder jag tar med mobilen hamnar ju i detta program på datorn också. Antar att det är det som är meningen, man ska kunna hitta sina bilder även där. Men jag är inte riktigt säker på att jag vill ha det så, i iPhoto så kunde man ju importera de bilder man själv valde. Det hände liksom inte automatiskt som det verkar göra nu.

 

Finns det något sätt att fixa detta så att det fungerar som det gjorde i iPhoto? Känner inte att det är nödvändigt att jag ska ha alla mina bilder tagna med mobilen i min dator. Står ju bara och tar upp massa onödig plats.

Stäng av iCloud-bildbibliotek och aktivera Bildström borde väl vara lösningen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stäng av iCloud-bildbibliotek och aktivera Bildström borde väl vara lösningen?

 

Alltså va fan, verkar som att iCloud var på automatiskt. Trodde jag hade stängt av skiten men när jag gick in på inställningar så var ju det förbockat. Nu har jag stängt av det i alla fall samt stängt av Photo Stream i programmet på datorn. Antar att du menade avaktivera bildström och inte aktivera... Har ocskså raderat alla bilder från mobilen som automatiskt hade importerats till datorn.

 

Detta skapar väl inga problem sen när jag kopplar in telefonen till datorn? Bilderna på telefonen tas automatiskt inte bort nu?

Redigerad av SFL
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trodde du ville ha in bilderna automatisk från telefonen till datorn utan kablar därav ha bildström aktiverat. Men vill du hellre koppla telefonen fysiskt till datorn med kabel så avaktivera även bildströmmen.

 

Din enda backup av telefonen är alltså när du kopplar den med kabel till din dator? Du gillar alltså att leva farligt? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trodde du ville ha in bilderna automatisk från telefonen till datorn utan kablar därav ha bildström aktiverat. Men vill du hellre koppla telefonen fysiskt till datorn med kabel så avaktivera även bildströmmen.

 

Din enda backup av telefonen är alltså när du kopplar den med kabel till din dator? Du gillar alltså att leva farligt? ;)

 

Hm okej vet inte hur du kunde få för dig det om du verkligen läste mitt inlägg men nä jag vill alltså inte ha mina bilder från telefonen till datorn alls egentligen. Bara de jag själv väljer att föra över i så fall. Som det var i iPhoto. Jag bryr mig inte direkt om mina bilder jag tar med mobilen så om nu mot alla odds den skulle krasha och bilderna försvinner så gör det inte mycket.

 

Jag vill inte att alla bilder automatiskt ska hamna i datorn för då står de bara där och tar onödig plats som fan ju.

Jag kopplar min telefon till datorn varje gång jag ska ladda den. Och även om jag inte hade gjort det, vad är det som är farligt med det? Inget drastiskt lär ju hända med telefonen.

Redigerad av SFL
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan Bilder hantera foton i RAW-format. Det verkar inte se de RAW filer som finns på mitt minneskort. Bildinsamling visar även RAW-filer. Gamla RAW-filer som borde importerats från iPhoto syns inte heller. Är jag dum eller har Apple helt enkelt skippat hantering av RAW-filer i Bilder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har begripit att Händelser, som ju fanns i iPhoto, utgått. Å att det nu helt å hållet är Album som gäller.

 

Vad skiljer "Smart album" från "Album"? När skall man välja vad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som ett exempel kan man ta just Maverick. Maverick orsakade i början dataförlust på Western Digitals externa hårddiskar.

Stämmer inte, det var inte ett fel i Mavericks utan felet låg i några av Western Digitals hårddiskar som inte helt var kompatibla med Mavericks. Western Digital släppte en uppdatering för sina hårddiskar som löste problemet. Felet låg hela tiden från början hos Western Digital och hade inte med Apple att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan Bilder hantera foton i RAW-format. Det verkar inte se de RAW filer som finns på mitt minneskort. Bildinsamling visar även RAW-filer. Gamla RAW-filer som borde importerats från iPhoto syns inte heller. Är jag dum eller har Apple helt enkelt skippat hantering av RAW-filer i Bilder?

Bilder kan absolut hantera bilder i RAW-format. Jag kör själv med DNG från min Pentax K-S2 och det fungerar utmärkt, även mina äldre PEF-bilder (Pentax RAW-format) ser jag.

 

Bilder använder samma rutiner för RAW-format som finns inbyggt i Mac OS X Core Image, alla program som använder Mac OS X Core Image kodbibliotek kan använda RAW och är kompatibla med samma RAW-format och kameror.

 

När det gäller att du inte ser dem. Om du har både RAW och JPEG av samma bild på ett minneskort, exempelvis om du har kameran inställd på att ta både RAW och JPEG samtidigt, ja då får de samma namn (bara filändelsen som skiljer) och de syns som en bild i Bilder.

 

Möjligen kan man säga att det var enklare se vad som var JPEG eller RAW i iPhoto än i Bilder, för att se det i Bilder så markerar du bilden och väljer Visa info och där står det.

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har begripit att Händelser, som ju fanns i iPhoto, utgått. Å att det nu helt å hållet är Album som gäller.

 

Vad skiljer "Smart album" från "Album"? När skall man välja vad?

Ja "Händelser" från iPhoto har gjorts om till album.

 

Album är bara en sortering. Alla bilder ligger på samma ställe egentligen, de ligger i samma bibliotek och även om du har album så ligger bilderna fortfarande i samma bibliotek. Album är bara ett sätt att visa och sortera ut vissa bilder.

 

Det som skiljer mellan ett vanligt album och ett smart album, det är att ett album är manuellt där du själv lägger till de bilder som ska sorteras där. Ett smart album sorterar bilderna automatiskt efter ditt val av parametrar som du sätter när du skapar albumet.

 

"Album" och "smart album" fungerar i Bilder som "spellistor" och "smarta spellistor" gör i iTunes...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja "Händelser" från iPhoto har gjorts om till album.

 

Album är bara en sortering. Alla bilder ligger på samma ställe egentligen, de ligger i samma bibliotek och även om du har album så ligger bilderna fortfarande i samma bibliotek. Album är bara ett sätt att visa och sortera ut vissa bilder.

 

Det som skiljer mellan ett vanligt album och ett smart album, det är att ett album är manuellt där du själv lägger till de bilder som ska sorteras där. Ett smart album sorterar bilderna automatiskt efter ditt val av parametrar som du sätter när du skapar albumet.

 

"Album" och "smart album" fungerar i Bilder som "spellistor" och "smarta spellistor" gör i iTunes...

 

 

OK, tack.

 

Album existerade som bekant även i iPhoto. Med samma funktionalitet som nu, antar jag. Apple ansåg det tydligen som överflödigt att ha kvar även Händelser.

 

Kommer köra Album "default" - och Smart album "i efterhand", om sådant behov uppstår.

Vilket jag förstår är meningen... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om jag känner för att nyttja det... men om man vill köra autojustering på flera bilder samtidigt, kan man göra det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om jag känner för att nyttja det... men om man vill köra autojustering på flera bilder samtidigt, kan man göra det?

 

Nej, inte i Bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Hej!

Någon som har koll på programmet bilder?

En del av mina bilder går ej att justera (ändra ljusstyrka m.m). Trots att de har samma format.

Det händer inget när man drar i reglaget.

 

Mvh

Rikard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

En fråga! Jag är ny här inne efter ett smärre mentalt sammanbrott häromdagen när jag började ändra i Bilder från iPhoto utan att (förstår jag i efterhand) riktigt veta vad jag gjorde. Tidigare har jag inte använt Bilder utan bara haft en massa gamla bilder sparadde i iPhoto. Resultatet blev att macen började en överföring från iPhoto till Bilder och därmed till de andra enheterna jag har, en iPhone och en iPad. Min iPhone blev snabbt överfull med bilder (dubletter) och lagringsutrymmet på den tog slut, nu är iCloudutrymmet också snart slut. Jag pausade överföringen i mer eller mindre panik. Är det någon som kan räkna ut vad det är jag har gjort? Jag har tusentals bilder på datorn som jag inte vill ha på telefonen och paddan... STORT tack till den som kan hjälpa mig ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga! Jag är ny här inne efter ett smärre mentalt sammanbrott häromdagen när jag började ändra i Bilder från iPhoto utan att (förstår jag i efterhand) riktigt veta vad jag gjorde. Tidigare har jag inte använt Bilder utan bara haft en massa gamla bilder sparadde i iPhoto. Resultatet blev att macen började en överföring från iPhoto till Bilder och därmed till de andra enheterna jag har, en iPhone och en iPad. Min iPhone blev snabbt överfull med bilder (dubletter) och lagringsutrymmet på den tog slut, nu är iCloudutrymmet också snart slut. Jag pausade överföringen i mer eller mindre panik. Är det någon som kan räkna ut vad det är jag har gjort? Jag har tusentals bilder på datorn som jag inte vill ha på telefonen och paddan... STORT tack till den som kan hjälpa mig ;)

Slå av iCloud Bildbibliotek på alla enheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iCloud bildbibliotek är en synkningstjänst för alla bilder, det gör att alla enheter har tillgång till alla bilder. Du kan minimera utrymmet det tar genom att välja på en iPhone att ha minimiversioner och inte fulla original, då tar det upp minimalt med plats. Eller så kan du som sagt stänga av iCloud bildbibliotek. Du behöver inte ha iCloud bildbibliotek för att kunna använda programmet Bilder. Bilder fungerar ändå.

En mellanväg kan vara att ha Bildström påslaget, det innebär att nya bilder som du tar automatiskt hamnar i Bildström och därmed finns tillgängligt för dina enheter - men de ligger bara kvar där i 30 dagar. Detta är alltså en tillfällig synktjänst, tillfällig lagring, inte permanent som iCloud bildbibliotek. Dessutom tar Bildström inte av ditt utrymme på iCloud som iCloud bildbibliotek gör, utan det ligger i en separat ström.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!
Jag har precis börjat med programmet "Bilder" men kan inte begripa hur man "slår ihop" album. I iPhoto kunde man dra en händelse till en annan så blev det en gemensam händelse, men detta verkar inte fungera på album. Jag har exempelvis bilder från 1 juni i år men dessa har lagt sig i olika album, men jag vill gärna ha dem i samma! Hur går jag tillväga?
Sedan funderar jag hur det blir när man för över bilder till en hårddisk. Minns att jag försökt göra detta tidigare men att bilderna la sig enskilt och inte i album/händelser som det låg på iPhoto. Vill gärna att den sortering jag har i programmet "Bilder" förs över till min hårddisk, eller kommer jag behöva bli tvungen att sortera om bilderna igen?

Vore så oerhört tacksam för hjälp!
Mvh,
Mathilda

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du markerar bilderna i ett album och sedan drar över dem till det album du vill samla dem i, då blir effekten att du slår ihop albumen. Sedan raderar du det gamla albumet.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åh nu fick jag till det! Tusen tack :)
Du kanske även känner till något sätt man kan göra för att föra över bilderna i album till en hårddisk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag går in i telefonen för att stänga av iCloud bilddelning varnar den för att alla delade bilder på iPhonen att raderas - vad kan jag göra åt detta? :o Jag begriper inte hur jag kan se vilka bilder som är delade eller ej.... Tack återigen om någon vänlig själ har ett svar på detta! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delar gör man väl använder symbolen med fyrkanten och uppåtpilen

Du ser nog enklast vilka som är delade om du klickar på molnet i bilder

 

Om du tittar på iCloud bildelning så står det vilka album som är delade

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några saker som 'fattas' i Bilder!!?!

Jag utgår från att iPhoto försvinner och att 'Bilder' tar dess plats. Dock - då borde vissa saker också finnas med i just - Bilder. Följande saknar jag (eller inte förstått hur man löser det).

 

1. Jag laddar in mina bilder. (fr iPhoto och andra källor)

2. Jag grejar och fixar och vrider och vänder på bilder för att få dem som jag vill.

3. Jag NAMNSÄTTER alla ansikten - FÖR ATT senare kunna finna rätt på just de personerna som jag vill.

4. Nu kommer det jag saknar: Jag VILL utifrån alla de personer som jag har i min 'databas' kunna gruppera vilka jag vill, hur jag vill i vilka blandningar jag vill OCH när jag skapat denna 'grupp' vill jag kunna visa ANSIKTEN och NAMN i hela gruppen och skriva ut den vid behov.

 

(tänk - Sveriges alla fotobollsspelare i den fotodatabas (Bilder) och du vill sätta ihop ditt EGET fotbollslag. KAN MAN GÖRA DETTA i programmet Bilder?)

 

Tacksam för alla kommentarer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...