Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Allt om nya programmet “Bilder”


umpa70
 Share

Rekommendera Poster

SirKnasen

Uppgraderade till Yosemite och måste då uppgradera iPhoto men det "finns inte tillgängligt just nu på svenska App Store". Bilder ska ersätta iPhoto tydligen. Jag använder inte iPhoto som bibliotek utan till att korrigera mina RAW-bilder vad gäller exponering. färgbalans mm. Går det att göra i Bilder?

Ja men borde finnas smidigare verktyg för detta än att använda sig av Bilder eller iPhoto

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Då jag importerar från kameran hamnar bilderna i "Bilder". Tidigare hamnade dom i iPhoto och det var smidigt korrigera ljus och färger där. Tycker där finns alla verktyg som behövs. Jag har även Lightroom 4 som har samma verktyg, men hur importerar jag bilderna dit? Jag måste ju veta var mappen finns som "Bilder" lagrar hela mitt gamla iPhotobibliotek i.

Redigerad av Gissberg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Farbror Jason

Har över 1000 händelser i iPhoto där de är sorterade så att senaste händelsen visas överst. När dessa kommer in i Bilder lägger de sig tvärtom så att jag måste scrolla en massa för att se den senaste händelsen (album). Har inte hittat något sätt att sortera så jag får det som jag hade i iPhoto, hittar bara möjligheten att sortera på namn.. Har ingen lust att döpa om alla över 1000 händelserna. Någon som har ett tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Farbror Jason

Har över 1000 händelser i iPhoto där de är sorterade så att senaste händelsen visas överst. När dessa kommer in i Bilder lägger de sig tvärtom så att jag måste scrolla en massa för att se den senaste händelsen (album). Har inte hittat något sätt att sortera så jag får det som jag hade i iPhoto, hittar bara möjligheten att sortera på namn.. Har ingen lust att döpa om alla över 1000 händelserna. Någon som har ett tips?

Kom på en annan sak. I iPhoto visades datum som händelsen omfattade samt antalet bilder när man höll muspekaren över händelsens namn. Händer inte i Bilder....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

StureBlom

Har samma problem som TommyS ovan att peka ut Bilder i iTunes för visning mha AppleTV. Någon som har en lösning på detta? Irriterande och långsamt att gå via iCloud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saltakatten

Om man på datorn inte väljer att "kopiera till bild-biblioteket", säkerhetskopieras inte bilderna med TimeMachine då? Originalen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man på datorn inte väljer att "kopiera till bild-biblioteket", säkerhetskopieras inte bilderna med TimeMachine då? Originalen...

 

Nej hur skulle det gå till? Eller det beror helt på var du har originalen.

Är dom på en extern hdd som inte omfattas av din TM-backup är det omöjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saltakatten

 

Nej hur skulle det gå till? Eller det beror helt på var du har originalen.

Är dom på en extern hdd som inte omfattas av din TM-backup är det omöjligt.

 

Automagically? :)

 

Jag fick även svaret då jag provade att slå på det på datorn. Den klagade på att jag hade för lite utrymme och att jag skulle behöva köra med "optimera mac-lagring" och nämnde då att biblioteket inte säkerhetskopieras till TM.

 

Vilket leder mig till nästa fråga. Hur mycket ledigt utrymme måste finnas kvar på datorn för att jag inte ska behöva slå på optimerat läge? För jag har just nu 50gb ledigt på datorn och bilderna som ligger i iCloud är bara på 20gb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Albumen från iphoto finns kvar hos mig när man öppnar bilder

här är ett exempel

 

1) Titel 2) År 3 ) Månad 4 ) Dag finns med

Redigerad av ronny
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

StureBlom

Har samma problem som TommyS ovan att peka ut Bilder i iTunes för visning mha AppleTV. Någon som har en lösning på detta? Irriterande och långsamt att gå via iCloud.

När jag i dag återigen gick in i iTunes fanns Bilder som möjlig att välja (dela). Problemet löste sig alltså med tiden. Omstart kanske var lösningen om det inte var tiden?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag i dag återigen gick in i iTunes fanns Bilder som möjlig att välja (dela). Problemet löste sig alltså med tiden. Omstart kanske var lösningen om det inte var tiden?

 

 

Samma (?) har nu hänt mig... Till min stora glädje förstås. :galetglad:

Men ändå ett mysterium, att det blev som det blev.

 

Nu går det f ö att söka fram filerna på traditionellt sätt oxå .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har försökt komma igång med Bilder nu, startar, väljer mitt iPhoto bibliotek och den jobbar på. Men när öppnar Bilder så saknas vissa bilder.

Bland annat är det två iphoto-händelser, som nu är album i Bilder, som är helt tomma.

 

Jag har provat göra om, jag har reparerat iPhoto-biblioteket, och sedan gjort om men ingen skillnad.

 

Jag har varit inne i iPhoto-biblioteket och kollat på bilderna i de två aktuella händelserna, och något måste jag gjort för senaste gångerna jag försökt använda Bilder och valt Iphoto-biblioteket har tre bilder dykt upp i ena albumet och två i andra, fast nu är de upp och ned. Men finns.

 

Jag har kollat bilderna i iPhotobibliotetekt och de hittar ju originalbilderna/filerna i Finder, så bilderna finns ju de facto.

 

Jag har provat söka i Bilder med bildnamnet på bilderna som inte kommit över, här kommer de intressant, då kommer andra bilder, äldre bilder, upp med samma namn. T.ex. "IMG_7352" vilket är en bild från en konsert, söker jag i Bilder hittar den bara en bild på en sko (spännande nog) men inte konsertbilden. Söker jag i iPhoto hittar den båda.

 

Så gissar detta kan bero på konflikt med bildnamnen.Kanske? Men de bilderna som var uppochned som plötsligt dök upp i Bilder, söker jag på deras bildnamn i Bilder får jag upp i resultat både en annan bild och en konsertbild. Så där har ju båda bilderna med likadana namn dykt upp.

 

Vet inte vad jag ska göra. Tips?

Går det söka i iPhoto på alla dubbletnamn och sedan ändra några på nått smidigt sätt?

Eller ska jag lägga över bilderna på något annat sätt?

 

Handlar om mellan 100-300 bilder (tror jag). Är ju osäker för svårt hitta hur många bilder som faktiskt missas, upptäckte ju dessa enbart pga albumen var tomma. Kan ju vara andra bilder i andra händelser som inte kommit med.

 

Läst någonstans på nätet att när man Bilder lägger in bilderna från iPhoto-biblioteket (eller skapar länkar eller vad den nu exakt gör..)så tar den automatiskt bort dubletter, stämmer detta?

 

Väldigt irriterande och vågar inte lita på och använda Bilder då rädd att flera bilder kommer vara borta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går ju lägga bilder i händelser i iPhoto utan att importera bilderna till iPhotobiblioteket utan det skapas länkar till bildernas ordinarie platser. Är det möjligt att du gjort detta när du la till bilderna och "Bilder" har nu tappat vart orginalbilderna ligger sparade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angelica__

Hej

Har försökt söka i forumet och läst igenom större delen av denna tråden men inte hittat något svar. Har precis börjat jobba med Bilder istället för iPhoto och har som många andra upptäckt att mina gamla händelser ligger som iPhoto-album, håller på och sorterar in dessa i mappar för bättre ordning. Men kan man få Bilder att sortera albumen i datumordning? Lyckas bara få det sorterat i namn-ordning och det är ju inte så smidigt när det är Händelser som iPhoto har döpt automatiskt (1 april 2014, 12 dec 2009 osv).

 

Angelica

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Nej det tycks inte gå utan att manuellt sortera mapparna/albumen. Tämligen värdelöst. Blir väl såhär när Bilder tycks ha frångått händelser helt.

Inte ens Bilder Version 1.0.1 (215.27.0) från 3:e 10.10.4 betan har någon funktion för att datumsortera mappar. Kanske skulle ta att påpeka detta även om jag själv inte har någon nytta av det. Men kanske kan bli svårt då en mapp kan skapas betydligt senare än bilderna där i är tagna. Och bilder i en mapp kan ju vara tagna under en väldigt lång tid.

Bilder i mappar går att välja om man vill datumsortera eller snarare gå ifrån datumsortering.

Redigerad av SirKnasen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går ju lägga bilder i händelser i iPhoto utan att importera bilderna till iPhotobiblioteket utan det skapas länkar till bildernas ordinarie platser. Är det möjligt att du gjort detta när du la till bilderna och "Bilder" har nu tappat vart orginalbilderna ligger sparade?

 

Kanske, men om jag i iPhoto väljer en av de bilder som saknas i Bilder, och väljer Visa originalfil, öppnar den Finder och visar att den ligger (massa mappar ned) i iphoto-biblioteket. Så då borde de väl vara importerade i iphoto, eller? Har jag missat nåt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag försöker avsluta bilder men det går ej, i två timmar drygt har det stått stänger biblioteket men inget händer. Vad göra? Med vänlig hälsning, Pär

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag försöker avsluta bilder men det går ej, i två timmar drygt har det stått stänger biblioteket men inget händer. Vad göra? Med vänlig hälsning, Pär

Nu har det avslutats, det hjälpte att skriva här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JollyJumper

Hur gör jag för att Bilder inte ska starta automatiskt varje gång jag kopplar in en kamera eller ett minneskort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angelica__

Nog bara en tillfällighet på grund av att många uppdaterar just nu och då blir det stök på Mac App Store, som det har varit tidigare... uppdateringen av iPhoto kom 22 mars så det är ett par veckor sen...

Hej!

Jag har samma bekymmer. iPhoto finns kvar men har fått den ikonen med en överkryssad cirkel och när jag försöker öppna det får jag bara ett meddelande om att det måste uppdateras och jag skickas till AppStore men där säger det att det jag söker efter inte finns tillgängligt i den svenska affären. Någon som har löst detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har samma bekymmer. iPhoto finns kvar men har fått den ikonen med en överkryssad cirkel och när jag försöker öppna det får jag bara ett meddelande om att det måste uppdateras och jag skickas till AppStore men där säger det att det jag söker efter inte finns tillgängligt i den svenska affären. Någon som har löst detta?

Hej! Se mitt inlägg högre upp i tråden, 18 april. Fungerar fint. Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Tuttosinistro

Hur gör jag för att Bilder inte ska starta automatiskt varje gång jag kopplar in en kamera eller ett minneskort?

 

Jag skulle vilja ha det tvärtom.

iPhoto startade när jag stoppade i minneskortet tidigare. Bilder gör det ej.

Hade svårt att, nu för första gången, importera bilder. Minns jag rätt skapade jag en händelse i iPhoto och så hamnade de där.

Nu verkar det som allt hamnar i senaste import och sen får man flytta därifrån. Men bilderna ligger ändå kvar i senaste import.

Och väljer jag inte radera bilder efter import (på minneskortet) förstår jag inte hur jag ska få bort bilderna därifrån. Markerar jag dem kan man bara välja importera...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tuttosinistro

Svarar mig själv på det ena problemet:

För att välja program att starta när minneskort sätts i, starta bildinsamlingsprogrammet. Sätt i kortet och längst ner till vänster finns en liten symbol. Tryck på den så kan du välja program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, mina foton i Bilder ordnas så att den senaste bilden ligger längst ned, hur gör jag för att vända på ordningen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Postad (redigerade)

 

Samma (?) har nu hänt mig... Till min stora glädje förstås. :galetglad:

Men ändå ett mysterium, att det blev som det blev.

 

Nu går det f ö att söka fram filerna på traditionellt sätt oxå .

 

Detta bekymmer fortsätter dessvärre att störa mig. :superirriterad:

 

Som jag skrev ovan så funkade det... plötsligt.

Å har gjort, gör, oftast fortfarande.

 

Men emellanåt inte.

Å då är det likadant när jag ansluter min iPhone6. I iTunes så finns de inte tillgängliga, för Synkronisering.

Följaktligen kan jag inte få mina foton till telefonen... Å inte streama till vår ATV.

Vilket gör det hela mer eller mindre värdelöst för oss.

Dessa problem fanns aldrig med iPhoto hos oss utan har helt kommit efter installationen av Bilder!

 

Har du upplevt detta ånyo StureBlom?

Eller någon annan? Så måste det rimligen vara.

post-47664-0-28661900-1436181799_thumb.jpg

Redigerad av TommyS
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...