Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tvångsavsluta FileVault?


Segra-09

Rekommendera Poster

För ett tag sedan var jag tvungen att uppdatera från Snowleopard till Yosemite. Efter det blev datorn lite segare, men var fortfarande hanterlig. För några veckor sedan uppdaterade jag även Yosemite och sedan dess går datorn knappt att använda. Klickar jag på något får jag sedan vänta i x antal minuter innan jag kan klicka mig vidare igen. Frustrerande!

 

Jag har kikat runt lite och sett att FileVault är ikryssat och att den verkar ha hängt sig. Det står bara att den bearbetar och beräknar återstående tid. Jag har försökt stänga av FileVault men det går inte då systemet säger att jag måste vänta tills krypteringen är klar... vilket aldrig händer.

 

Vad kan jag göra? Jag tror att det är krypteringen som ligger och stör ut allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste låta FileVault köra klart. Det kan ta 6-7 timmar eller mer om du har en långsam mekanisk disk och mycket data som ska krypteras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lät den stå på i fem dagar utan så mycket som en millimeters flyttning på den där "beräknar-stapeln" :-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lät den stå på i fem dagar utan så mycket som en millimeters flyttning på den där "beräknar-stapeln" :-(

Starta datorn från recovery partitionen och kör en kontroll och reparation av filsystemet i skivverktyget och se om det får fart på krypteringen av hårddisken.

Tänk på att laddaren måste vara ansluten under krypteringen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontroll av skivan har jag gjort men hur startar jag datorn från recovery partitionen?

cmd+r nedtryckta vid start av datorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för tipsen. Ska testa om någon dryg timma när den förhoppningsvis har lyckats skriva ut några papper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man har uppgraderat till Yosemite och kör det första gången, så får man en fråga om man vill ha FileVault på - och jag rekommenderar att man väljer att inte ha det på eftersom jag menar att FileVault orsakar mer problem än det hjälper - iaf för vanliga användare. Möjligen kan det vara en hjälp för den som arbetar med känsliga dokument och som är ute mycket i fältet och som behöver absolut högsta möjliga säkerhet.

Eftersom FileVault har hängt sig i ditt fall så skulle jag välja att göra om allt från början. Dvs formatera hårddisken, installera Yosemite igen (och välj bort FileVault när den frågar om det!) och hämta in din TimeMachine säkerhetskopia med din gamla användare på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det lutar nog dessvärre att jag får göra något sådant, dock tyvärr utan TimeMachine eftersom jag inte har kunnat använda det på något år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men datorn startar ju OS X om jag fattat rätt bara att den är seg som fan för den försöker kryptera disken?

Så vad är problemet? Ta backup, blås datorn, installera om OSX och hämta tillbaka din användare och dokument från backupen.

Som nämnts, strunta i att aktivera FileVault. Om du vill använda det så aktivera det sen när du fått ordning på allt annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med datorns "snabbhet" kommer det nog ta någon dryg vecka att ta backup på allt, men det är bara att sätta igång :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, enligt någons uträkning kommer det ta ca 2,8 år innan säkerhetskopieringen är klar. Riktigt så länge kan jag nog inte vänta ;-) Finns det verkligen inget sätt att komma åt att stänga av FileVault på? Någon bakväg på något sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äsch, jag tar backup på de viktigaste dokumenten och bilderna så får det räcka. Det skulle iaf bara ta 8 timmar... lite bättre än 3 år ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går sådär... Jag har spenderat hela veckan med att ta backup på de viktigaste filerna. Igår testade jag att ominstallera Yosemite. Datorn startade om, jag fyllde i mitt lösenord, den gick vidare till nästa sida där mitt användarnamn står och statusbaren räknar upp till ungefär hälften, sedan händer inget mer. Den stod så i ca 16 timmar innan jag helt sonika testade att tvinga en avstängning och startade upp den på nytt. Samma sak igen. Vad göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har formaterat om hårddisken innan du startade själva installationen? Efter första rutan där du väljer språk ska du i menyn Verktygsprogram gå in i Skivverktyg och radera hårddisken. Vet inte om det är i detta läget man kan aktivera/avaktivera kryptering av systemdisken, gör i så fall det, avaktivera alltså.

 

Bara för att utesluta på eventuella fel så se till att formatera disken med en överskrivning av nollor, väljs under säkerhetsalternativ under fliken radera i skivverktyg. Det tar sin tid men då raderar den verkligen disken och tar inte bara bort filstrukturen rent mjukvarumässigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade läst någonstans att det kunde hjälpa att starta datorn via cmd+r och där välja att bara ominstallera Yosemite. Det var då jag fastnade enligt ovan. Det gick heller inte att starta datorn i säkert läge, men så testade jag att starta med cmd+r och efter en stund gick det (det var detta jag inte trodde gick först, jag kom ju inte in i datorn alls och blev lite uppgiven). Sedan gjorde jag vad som var min plan B, vilket var vad du beskrev: radera hårddisken (dock gjorde jag inte med överskrivningen av nollor eftersom jag läste ditt svar efter jag redan hade raderat allt och påbörjat ominstallationen). Nu verkar det funka smärtfritt. Bara alla program som ska installeras på nytt och lite filer som ska överföras. FileVault kommer aldrig någonsin aktiveras igen dock ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...