Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Min Bildström


Mac Irsta

Rekommendera Poster

Efter senaste uppdateringen iPhoto/Bilder har "Min Bildström" försvunnit från min iMac och min MBP, finns helt enkelt inte! Och jag kan inte heller dela nya bilder till den strömmen då den som sagt var inte finns.

Vidare ligger "Min Bildström" kvar i IOS enheterna vilket iofs är bra men jag kan inte dela nya bilder till den strömmen via IOS enheten... Vad händer? Är det bara jag eller har fler samma problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Kolla först så Bildström är aktiverat under Bilder - Inställningar - iCloud.
2. Om du tar en bild på iPhone. Dyker den upp - efter några minuter - i datorn i Bilder under "Alla bilder"? Kolla längst ner, den sorteras med de äldsta bilderna överst och de nyaste bilderna längst ner.

Mappen Bildström försvann från iOS 8, men finns kvar i äldre versioner. Hanteringen är automatisk, dvs nya bilder som tas läggs automatiskt i bildströmmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Kolla först så Bildström är aktiverat under Bilder - Inställningar - iCloud.

2. Om du tar en bild på iPhone. Dyker den upp - efter några minuter - i datorn i Bilder under "Alla bilder"? Kolla längst ner, den sorteras med de äldsta bilderna överst och de nyaste bilderna längst ner.

 

Mappen Bildström försvann från iOS 8, men finns kvar i äldre versioner. Hanteringen är automatisk, dvs nya bilder som tas läggs automatiskt i bildströmmen.

 

 

1 Japp allt är aktiverat.

2 Nej den dyker inte upp men jag har importerat bilden via "import" (som helt plötsligt dök upp till höger om "Album & Proejkt" på min iMac så nu ligger den längst ned och efter ett par minuter gick den vidare till "Min Bildström".

 

Tack för hjälpen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Valet "import" ska normalt bara dyka upp när du har din iPhone ansluten med kabel till datorn, är den inte ansluten så ska alternativet inte finnas där. Och då importerar du via kabel istället för via bildström...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Valet "import" ska normalt bara dyka upp när du har din iPhone ansluten med kabel till datorn, är den inte ansluten så ska alternativet inte finnas där. Och då importerar du via kabel istället för via bildström...

Helt sant! My mistake.. & i övrigt var det bara att dra och släppa en bild från skrivbordet till "Bilder" så gick den in automatiskt i "Min Bildström"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja den synkar av sig självt... :) I iPhoto/Aperture så kunde man ställa in om man ville ha det av sig självt eller manuellt val, men det kan man inte i Bilder - inte än... det kan komma senare. Finns fortfarande grejjer att göra med Bilder men detta är ju en första version... det kommer mer, det blir bättre... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag har något liknande problem. Bilder jag tar med iphone eller ipad hamnar automatiskt under "Alla bilder" men jag har ingen "Bildström" ute till vänster. Hur får jag dit den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror jag hittade lösningen själv:

 

 

Slå på eller stänga av Min bildström
  1. Välj Bilder > Inställningar och klicka på iCloud.

  2. Slå på Min bildström genom att markera kryssrutan Min bildström. Stäng av funktionen genom att avmarkera kryssrutan.

Viktigt: Om du har slagit på Min bildström, och inte använder iCloud-bildbibliotek, kommer bilderna från Min bildström att visas i albumet Min bildström i albumvyn. Om du inte använder iCloud-bildbibliotek kommer du inte att se albumet Min bildström eftersom alla bilder läggs till i albumet Alla bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Tuttosinistro

Av någon anledning så delas alla bilder jag importerar från systemkameran ut i bildströmmen. Kan man stänga av det på något vis?

Jag skulle vilja att bilderna jag tog med iPhone/iPad hamnade i "Bilder", som en ren backup, men inte tvärtom. Blir ju massor med bilder från den "riktiga" kameran...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bildström är en temporär lagringsplats, därför fungerar inte Bildström som en backup. Bilderna tas bort efter att de funnits där i 30 dagar. Idén med Bildström är att vara en enkel möjlighet att föra över bilder mellan enheter, inte att vara en permanent lagringsplats. Vill man lagra bilder permanent i molnet så använder man iCloud bildbibliotek istället.

Den aktuella versionen av Apple Bilder / Apple Photos kan inte styra bildströmmen, det är allt-eller-inget som gäller, dvs nya bilder läggs automatiskt in där oavsett var de kommer från. Det är möjligt att det ändras i senare versioner, Bilder / Photos är inte färdigt än. :) iPhoto och Aperture hade möjligheten att välja så att den bara tog emot bilder i bildströmmen, inte la till nya bilder i bildströmmen som importerats in i datorn.



Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tuttosinistro

Nä, just det. Det är därför det inte blivit så förut...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...