Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Både iphoto bibliotek och bilder i pictures


Sol10
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

Efter den senaste uppdateringen har jag både iPhoto bibliotek och Bilder i pictures. Ska jag slänga iPhoto biblioteket eftersom jag har bilderna i Bilder? Eller slänger jag allt? Ska jag ha båda biblioteken? iPhoto bibliotek med 36.91 GB och bilder 36.1 GB. Bilder kopierade från iPhoto men varför två olika storlekar? Är det något som är konstigt här?

Hur gör jag?

Mvh

Asador

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken "Bilder" är det du menar?

Menar du "Alla Bilder" så är det en smart mapp som visar alla dina bilder oavsett var de ligger. De visar exempelvis innehållet i iPhoto-biblioteket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, Bilder har sitt eget bibliotek precis som iPhoto och Aperture har sina egna bibliotek. Och dessa bibliotek ligger i mappen Bilder. När man öppnar iPhotos bildbibliotek i Bilder så hämtas bilderna från iPhotos bildbibliotek in i Bilder-biblioteket.

Om du inte kommer att använda iPhoto mer så finns ingen anledning att ha kvar det bildbiblioteket, det är upp till dig. Om du däremot tror att du kommer att använda iPhoto mer så ska du inte ta bort dess bibliotek.

Det går alltså att använda Bilder och iPhoto, båda kan vara i datorn.

Det är olika storlekar eftersom Bilder och iPhoto fungerar lite olika och har olika upplägg på sina bibliotek. Inget konstigt.

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Raphael!

"Bilder" är renare och vackrare än "iPhoto" tycker jag. Då slänger jag iPhoto biblioteket och behåller bara "Bilder - biblioteket.

Mvh

Asador

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har extern backup innan du slänger? Så inte OM händer.... :whistling:

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Axelman! Jag använder tre stycken externa hårddiskar sparade på olika platser. Jag läser på forumet och lyssnar på goda råd! :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ChristianViking

Bilder-biblioteket går att använda med iPhoto, så släng iPhoto-biblioteket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske jag ska förtydliga ytterligare, det är inte 36.91+36.1 GB på hårddisken. Det är samma bibliotek med två olika storlekar. Jag tar backup och sedan slänger iPhoto biblioteket och få se vad som händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska ha två bibliotek, ett som heter Bilder Library och ett som heter iPhoto Library. Om du när du startade Bilder valde att öppna det med iPhoto library, så har Bilder library fått samma bilder som iPhoto library. Du kan slänga iPhoto library. Bilder library är det du använder med Bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att jag såg att Bilder fungerade och att alla mina bilder ligger säkert i molnet tog jag bort både iPhoto och dess bibliotek

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läser på forumet och lyssnar på goda råd! :-)

:tappahakan: Så det finns en i alla fall!!! :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår dig Axelman... Tummen upp för alla som har säkerhetskopior!
:galetglad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...

Jag har suttit och gått igenom min MacBook Pro som jag nu sällan använder då jag främst använder min iPhone eller iPad. 

Ibland är det dock så att jag föredra min gamla Mac som funkar fin fint en så länge.

Tyvärr börjar hårddisken bli allt för full och när jag då sökte på Google så hamnade jag vid detta inlägg.

 

Jag är möjligen lite trög men behöver ändå få klart för mig svaret och hoppas på er förståelse.

Precis som denna "trådsstartare" så märker jag att jag efter att Programmet iPhoto ändrades till Bilder så har jag två bibliotek i min Bilder-mapp, den ena är iPhoto-library och den andra heter Bilder-library. Den förstnämnda har en storlek på ca 73GB och den andra är på ca 82GB. 

Jag har efter uppdateringen till Bilder enbart använt detta och så som det verkar så finns samtliga foton sedan 2009 i denna. Men, vågar jag då radera mappen iPhoto Library helt från datorn och då få 73GB ökat hårddiskutrymme eller kommer jag då radera de foton som fanns före 2015?

Jag är nog en orolig själ när det gäller datorer och känner mig osäker på vad det är som kan hända. Känslan är dock att samtliga foton fram till 2015 finns i varsitt bibliotek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, NiclasSve säger:

Jag har suttit och gått igenom min MacBook Pro som jag nu sällan använder då jag främst använder min iPhone eller iPad. 

Ibland är det dock så att jag föredra min gamla Mac som funkar fin fint en så länge.

Tyvärr börjar hårddisken bli allt för full och när jag då sökte på Google så hamnade jag vid detta inlägg.

 

Jag är möjligen lite trög men behöver ändå få klart för mig svaret och hoppas på er förståelse.

Precis som denna "trådsstartare" så märker jag att jag efter att Programmet iPhoto ändrades till Bilder så har jag två bibliotek i min Bilder-mapp, den ena är iPhoto-library och den andra heter Bilder-library. Den förstnämnda har en storlek på ca 73GB och den andra är på ca 82GB. 

Jag har efter uppdateringen till Bilder enbart använt detta och så som det verkar så finns samtliga foton sedan 2009 i denna. Men, vågar jag då radera mappen iPhoto Library helt från datorn och då få 73GB ökat hårddiskutrymme eller kommer jag då radera de foton som fanns före 2015?

Jag är nog en orolig själ när det gäller datorer och känner mig osäker på vad det är som kan hända. Känslan är dock att samtliga foton fram till 2015 finns i varsitt bibliotek.

Om du har migrerat från iPhoto till Bilder så kan du radera iPhoto-biblioteket för då finns alla iPhoto-bilder i Bilder-biblioteket. Migration innebär att foton som ligger i iPhoto-biblioteket kopieras över till Bilder-biblioteket. 

Om du är osäker på om du har migrerat iPhoto-biblioteket till Bilder så kan du prova med att markera iPhoto-biblioteket och dra över det till programmet Bilder. Det är så man gör när man migrerar. Då får du felmeddelanden, eller i värsta fall dubbletter. Om du redan har migrerat. :) Om du inte redan har migrerat så kommer iPhoto-bilderna hamna i Bilder när du flyttar över det till Bilder. 

 


 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...