Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Yosemite 10.10.3 släpps idag med Bilder


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Kan hålla med lite om att gränssnittet i Bilder känns lite amatörmässigt efter att ha kört Aperture en tid men jag som ren fotoamatör kan inte finna några funktioner i Bilder som jag saknar. Jag brukar förvisso bara lägga till lite skärpa och korrigera lite färger ibland.

Vad är det ni proffs- och semiproffsfotografer saknar för efterbehandlingsfunktioner i Bilder som finns i Aperture?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 60
  • Created
  • Senaste svar

Kan hålla med lite om att gränssnittet i Bilder känns lite amatörmässigt efter att ha kört Aperture en tid men jag som ren fotoamatör kan inte finna några funktioner i Bilder som jag saknar. Jag brukar förvisso bara lägga till lite skärpa och korrigera lite färger ibland.

Vad är det ni proffs- och semiproffsfotografer saknar för efterbehandlingsfunktioner i Bilder som finns i Aperture?

Det är mycket men jag kan nämna hantering av svärta och skuggor, Inställning av vitbalans m.m.

Måste också tillägga att jag tycker "Bilder" blir gräsligt fult när det går över i redigeringsläge.

Möjligheten att lägga till taggar verkar inte vara över sig god.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MatsJönsson

Saknar att tagga och betygsätta foto, fattar inte att det inte finns, visst man kan sätta ett "hjärta" men det kan vara lika viktigt att sätta ett "kryss" för de mindre bra fotona...

 

Får hoppas att de lägger till det :-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är mycket men jag kan nämna hantering av svärta och skuggor, Inställning av vitbalans m.m.

Måste också tillägga att jag tycker "Bilder" blir gräsligt fult när det går över i redigeringsläge.

Möjligheten att lägga till taggar verkar inte vara över sig god.

 

Vitbalans finns.

 

Fult i redigeringsläget? Utveckla tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vitbalans finns.

 

Fult i redigeringsläget? Utveckla tack.

Smaken e som baken. Titta på dina caps så ser du.

Den här versionen kommer jag att gömma i källaren och hoppas på bättre versioner frmöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smaken e som baken. Titta på dina caps så ser du.

Den här versionen kommer jag att gömma i källaren och hoppas på bättre versioner frmöver.

 

Tycker det ser bra ut att bakgrunden ändras till svart när man ska redigera. Inget som distraherar.

Bättre kontrast för ögonen och lättare att se förbättringarna man gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tänkas det ser bra ut på mindre skärmar men sitter du med en stor skärm ser dessa menyer ut att vara för barn under 5 år.

En mörk bakgrund är def att föredra men klarknappen lyser lite väl fint.

 

Jag får återkomma med kommentarer imogon, måste knyta mig då arla mogon väntar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många kommentarer och påståenden i den här tråden...

För att sammanfatta lite...

1. Ja man kan ha kvar iPhoto. Man måste inte använda Bilder om man inte vill. Valet är fritt. När man öppnar Bilder så kan man välja om man vill använda iPhotos- eller Apertures bildbibliotek, eller så kan man skapa ett nytt. Och lämnar man iPhotos bildbibliotek orört så går det utmärkt att fortsätta använda det tillsammans med iPhoto.

2. Man måste inte använda iCloud bildbibliotek, det är valfritt. När man öppnar Bilder så kan man tacka ja eller tacka nej till att använda iCloud Bilder.

3. Man kan ha kvar Bildström, man kan använda det istället för iCloud bildbibliotek om man föredrar det.

4. Om man slår på alla justeringsmöjligheter så får man fler möjligheter än iPhoto och därmed så är Bilder ett mellanting mellan Aperture och iPhoto. Jag har nu bara hunnit leka runt lite med RAW-bilder från min systemkamera, men nog tycker jag att programmet gör ett bra jobb det tycker jag faktiskt så jag håller inte med om att programmet är oanvändbart för den som fotar RAW. Däremot är gränssnittet och sättet att justera på annorlunda än i Aperture och andra program, i Bilder är det mycket enklare... Programmet tänker en hel del själv och algoritmerna verkar väldigt smarta... En intressant grej är att det finns en auto-funktion för varje justering som är möjlig, och jag tycker den faktiskt fungerar ovanligt bra för att vara en auto-funktion - om det är ett neutralt resultat man söker.. Nivåreglaget för histogrammet och S-kurvan är helt annorlunda Photoshop och ja vad många är van vid, men jag tycker det fungerar bra den korta tid som jag hunnit testa det idag.. Det är inte automatiskt sämre bara för att det är annorlunda. :)

Och jag använder för övrigt en 21-tummare. :)

Men sen är ju detta nu bara en första version, det är klart att det kommer ut fler versioner och det kommer komma plugins och olika möjligheter för expansion...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

davidredjoy

Min dator hängde sig mitt i installationen, stod "mindre än en minut kvar" i typ 2 timmar....

 

Såååå... Jag råkade så klart, stänga av och starta om den. Nu går den inte starta längre. Såååå... Hur gör man nu igen för att radera och ominstallera från säkerhetskopia...?

 

Hrm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min dator hängde sig mitt i installationen, stod "mindre än en minut kvar" i typ 2 timmar....

 

Såååå... Jag råkade så klart, stänga av och starta om den. Nu går den inte starta längre. Såååå... Hur gör man nu igen för att radera och ominstallera från säkerhetskopia...?

 

Hrm.

 

Sök i forumet. Finns flera trådar om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

davidredjoy

 

Sök i forumet. Finns flera trådar om det.

 

Det löste sig, starta om den igen så starta den som vanligt...

 

:whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...