Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Pampas

Vad är OnyX 2.7.4? Vad är den bra för?

Rekommendera Poster

Installerade Mac OS 10.8.5 för ett tag sedan. Då började det komma fram en uppmaning att flytta över ett program OnyX 2.7.4 till programmappen. Jag har för mig att jag gjort det, men det fortsätter att komma fram en uppmaning (se bilagor).

Vad är det för program, vad används det till? Är det något som får OS att fungera bättre?

Tacksam för info till en okunnig.

Om_den_här_datorn 8.4.15.tiff

OnyX2.7.4.tiff

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ur presentationen av Onyx:

• OnyX är ett multifunktionsverktyg för OS X. Det tillåter dig att verifiera uppstartsdisken och filstrukturen, köra diverse system underhåll, att konfigurera gömda parametrar för Finder, Dock, Safari, Mission Control och vissa av Apples egna program, att radera cachar, ta bort vissa typer av filer som kan ställa till besvär osv...

Onyx är alltså ett helt fristående program som hjälper till att underhålla datorn. Men det bör användas försiktigt: vet man inte vad man gör kan man ta bort något man vill ha eller ändra något som man inte vill ändra.
Som jag tolkar dialogrutan du får upp har du kvar Onyx i en skivavbild. Programmet vill ligga i Programmappen. Titta på Skrivbordet om där finns en skivavbild som heter Onyx.
Vill du inte ha programmet är det lika bra att ta bort det, förmodligen ligger den nerladdade filen i mappen Hämtade filer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar, men jag förstår ändå inte. Måste man ha det för att det ska fungera, är det ett Apple-program som bifogas när man skaffar uppdateringen? Det borde väl i så fall finnas en beskrivning med, eller...?

Gör inte Apples OS de funktioner som står i din presentation?

Undrar mycket om sådana medlevererade program är av ondo, men har Apple godkänt det så... Som du anar är jag inte uppvuxen med datorer i modersmjölken, jag är kanske försiktig i överkant. Men om jag inte känner till programmet så vill jag inte öppna det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vid kontroll visade det sig att programmet fanns i programmappen, så nu har jag 2 identiska filer där. Bör kanske radera det ena, eller...?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar, men jag förstår ändå inte. Måste man ha det för att det ska fungera, är det ett Apple-program som bifogas när man skaffar uppdateringen? Det borde väl i så fall finnas en beskrivning med, eller...?

Nej, man måste inte ha det.

Nej, det är inte ett Apple-program.

Kolla på hemsidan som DU laddade ner programmet ifrån en gång i tiden för att hitta en beskrivning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Apple tänker att en dator bara fungerar, vilket är nästan sant, så du behöver inget kontrollprogram. Men det finns några saker inbyggt i datorn till hjälp. Onyx sammanfattar dessa åtgärder så man slipper leta efter dem. Som tidigare nämndes kan vissa åtgärder göra mer än man ville om man inte vet vad man gör. Jag skickar med en lista på de vanligaste åtgärderna och hur man gör så slipper du "Onyxa".

Sammanställning av åtgärder:

Säker start - lätt städning som fixar småstrul.

Håll ner Shift under uppstart. Låt datorn jobba klart. Starta om som vanligt.

http://support.apple.com/kb/ht1564?viewlocale=sv_SE

Återställa PRAM - löser småbuggar gällande inställningar typ klocka

http://support.apple.com/kb/HT1379?viewlocale=sv_SE

Återställ SMC - löser problem med hårdvarukrets som sköter fläktar, av/på, batteriladdning mm

http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=sv_SE

Reparera skivbehörigheter - löser problem med filer som strular och inte vill öppnas vilket kan ge märkliga symptom. Skall utföras efter uppgradering av OS X.

Skivverktyget, hittas i Verktygsmappen i mappen Program.

Reparera skiva - lagar filträdet som OS X hänger på. Lagar inte mekaniska fel. Skiva i detta fallet menas inte den fysiska skivan.

Skivverktyget, hittas i verktygsmappen i mappen Program. Från OS X 10.7 Gäller Återställning.

http://support.apple.com/sv-se/HT4718

....

Not 1:

De tre första är ofarliga åtgärder. De två sista bör/ska inte göras om det inte finns backup.

Not 2:

Alla tecken på strul med datorn kan betyda att hårddisken är på väg att ge upp. Se till att ha Backup innan du gör något annat!!

Not 3:

Seg Mac kan bero på nått så enkelt som att hårddisken är överfull. Räkna med att ha minst 20 GB ledigt då OS X kräver en del utrymme för processer i det dolda som indexering och defragmentering. Mellan 20 och 10 GB ledigt är farozonen. Under 10 GB ledigt är det mest tur om den fungerar…..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Del 2:

OM virus:

Det finns alltså inte VIRUS i ordets rätta bemärkelse. Det finns en bunt trojaner som man kan råka att ladda hem via siter som inte är Apples eller andra företags officiella sida. Det är väldigt sällsynt att få en trojan i Appledatorn. En trojan är ett program som inte kan hoppa in i datorn eller sprida sig, utan man måste ladda in det själv.

...

Det som har varit största bekymret en tid är reklamtillägg som lägger sig i webbläsaren och ger dig en massa reklam i onödan. Fixas med AdwareMedic.

...

Sen ska man akta sig för programmet MacKeeper som säger sig fixa saker men ställer till det i stället. Ladda inte heller ner något från Cnet som "skänker" extra program som ställer om webbläsaren mm. Inget är direkt skadligt eller farligt av dessa men man blir milt sagt irriterad.

...

Största hotet är intrång i datorn. Se till att ha OS X inbyggda brandvägg på, som kollar all trafik till datorn. Sätt gärna datorn i dolt läge så är det svårare för obehöriga att hitta den. Hittas under Systeminställningar/Säkerhet/Brandvägg

Är man riktigt nojjig kan man bota det med att köra Little Snitch som kollar all utgående trafik vilket inte brandväggen gör. Det är överkurs och inte helt nödvändigt, men om man är nojjig så finns det hjälp.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.609249/sa-blir-du-av-med-skadeprogram-pamacen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...