Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Lite nybörjarhjälp med FCP tack :/


Johan_angeflo

Rekommendera Poster

Johan_angeflo

Hej, jag har lite problem med Final Cut Pro X.

Håller på fixa en grej åt jobbet dr jag ska klippa ihop massa bilder och videos till en lång.

Jobbar som assistent och killen jag jobbar åt har tonvis med filmer som är från olika resor, äventyr o.s.v. jag tänkte dock vara lite schysst att klippa ihop allt i en film istället för ha jädra massa skivor hemma. Så jag har suttit och dragit ihop allt i FCP, blev ca 85 tim lång :P haha

men som jag fattat så finns de ingen tidsbegränsning i det eller lika med storlek.

nu till min fråga...

När den ska "render" filerna. ursäkta men vad innebär det? måste de göras?? min 1 tb disk fylls på nolltid

När jag ska exportera så kommer de bara ut 16 tim... why? varför kommer inte alla 85???

snälla hjälp mig :S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har lite problem med Final Cut Pro X.

Håller på fixa en grej åt jobbet dr jag ska klippa ihop massa bilder och videos till en lång.

Jobbar som assistent och killen jag jobbar åt har tonvis med filmer som är från olika resor, äventyr o.s.v. jag tänkte dock vara lite schysst att klippa ihop allt i en film istället för ha jädra massa skivor hemma. Så jag har suttit och dragit ihop allt i FCP, blev ca 85 tim lång :P haha

men som jag fattat så finns de ingen tidsbegränsning i det eller lika med storlek.

nu till min fråga...

När den ska "render" filerna. ursäkta men vad innebär det? måste de göras?? min 1 tb disk fylls på nolltid

När jag ska exportera så kommer de bara ut 16 tim... why? varför kommer inte alla 85???

snälla hjälp mig :S

Du ska inte testa att klippa lite? 85 timmar är väldigt väldigt långt.

 

Rendera betyder samma sak som att exportera, din dator renderar hela tiden din film i bakgrunden medan du klipper. Då kan man säga att den jobbar igenom det du gjort så att du ska kunna spela upp filmen utan tappade bildrutor. När du sedan ska rendera (exportera) filmen för att spara ner den på hårddisken så tar det oftast längre tid än vad ditt verk har för längd, alltså kommer din dator jobba för livet de närmaste 85+ timmarna. Ofta tar rendering så pass mycket kapacitet av datorn att du inte kan göra så mycket annat samtidigt.

 

85 timmar material låter som sagt väldigt långt, beroende på upplösning och format så kan det ta rejält mycket mer plats än 1 tb, det får med all sannolikhet inte plats på din hdd.

 

Jag har inte hört om någon tidsbegränsning i FCPX, men möjligheten finns ju. De flesta filmer är ju mellan 1 - 3 timmar, sedan kanske det finns begränsningar i codecar, format m.m. Men det har inte jag koll på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan_angeflo

Du ska inte testa att klippa lite? 85 timmar är väldigt väldigt långt.

 

Rendera betyder samma sak som att exportera, din dator renderar hela tiden din film i bakgrunden medan du klipper. Då kan man säga att den jobbar igenom det du gjort så att du ska kunna spela upp filmen utan tappade bildrutor. När du sedan ska rendera (exportera) filmen för att spara ner den på hårddisken så tar det oftast längre tid än vad ditt verk har för längd, alltså kommer din dator jobba för livet de närmaste 85+ timmarna. Ofta tar rendering så pass mycket kapacitet av datorn att du inte kan göra så mycket annat samtidigt.

 

85 timmar material låter som sagt väldigt långt, beroende på upplösning och format så kan det ta rejält mycket mer plats än 1 tb, det får med all sannolikhet inte plats på din hdd.

 

Jag har inte hört om någon tidsbegränsning i FCPX, men möjligheten finns ju. De flesta filmer är ju mellan 1 - 3 timmar, sedan kanske det finns begränsningar i codecar, format m.m. Men det har inte jag koll på.

ahaa så de allt utrymme går till då,

 

haha ja 85 tim är länge :P haha men läste om folk som satt ihop flera Tb med media, så fattar inte varför final cut pro inte vill skriva ut allt, men skulle man då lika gärna kunna pausa renderingen för att klippa ihop materialet och sedan exportera det utan att rendera?

finns de någon inställning som förbjuder max längd i filmerna. eftersom den bara trycker ut inte ens hälften. Men iMovie.. inte använt de så mycekt men är de samma där att den "render" all media och lika där fyller upp Hdd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket format exporterar du till? Vilken datarate har detta format?

Att göra en film på 85 timmar är fel, om du kör okomprimerad HD blir det en datamängd på drygt 46 terabyte...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan_angeflo

Vilket format exporterar du till? Vilken datarate har detta format?

Att göra en film på 85 timmar är fel, om du kör okomprimerad HD blir det en datamängd på drygt 46 terabyte...

de blev en .mov

Men läste något om att handbrake kunde göra den mindre genom att reducera storleken på den. men 46 terabyte... rätt mycket de :P hahaha

finns de något annat prog som inte tar så mycekt plats, de enda jag ska göra, sätta ihop alla klipp och bilder, lägga i musik och ut till en mkv. thats it :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mov - säger inte så mycket. Vilken codec har du valt? Vilken datarate har du valt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan_angeflo

Mov - säger inte så mycket. Vilken codec har du valt? Vilken datarate har du valt?

H.264

hmm vet inte, men säger mig inte så mycket :P upplösningen 720 x 576

vad bör man köra för att få ner storleken på den? :S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

H.264 är bland det bästa som finns vad gäller kvalitet kontra storlek.

Långa filmer blir stora.

Har du tänkt att någon ska sitta i drygt 3 dygn och titts på din film?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan_angeflo

H.264 är bland det bästa som finns vad gäller kvalitet kontra storlek.

Långa filmer blir stora.

Har du tänkt att någon ska sitta i drygt 3 dygn och titts på din film?

nja grejen är att den kommer rulla på dygnet runt, han jag jobbar åt är en handikappad åerson som gillar verkligen att sitta och kolla på dessa. Så därför tänkte jag gör aen stor film och loppa den istället för att ha 3 tjocka pärmar med film som dvd byts på varje 15 min :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör då ett mellanting mellan 15 minuter och 85 timmar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan_angeflo

jo men problemet kvarstår, jag vill inte ha ett mellanting mellan 15 min till 85 tim, jag vill ha all media lopande i en fil. är de möjligt? isf med vilket prog?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du utmanar ödet med 85 timmar film. Tag först reda på vilken data rate per sekund du valt på din export så ska vi räkna lite på filstorlek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...