Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bästa båt-navigations-appen?


Ollie Williams

Rekommendera Poster

Ollie Williams

Tänkte använda en iPad mini för navigation i båten. Känner bara till appen Sea Pilot, men finns det något bättre alternativ jag borde överväga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har två appar som fungerar bra på min iPhone 6:

Seapilot har ett (oftast) bra sjökort och fungerar bra för att följa med var man är på sjökortet.

 

Transas iSailor är däremot min favorit. Eftersom jag är van att navigera manuellt så vill jag kunna mäta avstånd och dylikt på sjökortet. Transas iSailor har mycket trevliga verktyg för att göra mera navigation än att bara se var man är. Om man som jag till exempel vill se hur en kappseglingsbana får rum på en fjärd, så är Transas iSailor lättanvänd, och Seapilot hopplöst svårjobbad.

 

På båda apparna så visas olika mycket information beroende på fur mycket man zoomar in. Här tycker jag att Seapilot lyckats bättre. Man ser mera information utan att behöva zooma in. (Men det är kanske en smaksak. Jag gillar mera information - andra kanske uppfattar det som plottrigt överflöd av information.)

 

Till båda apparna måste man betala extra för de sjökort man vill ha. Detaljerade specialsjökort finns att köpa till båda.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte använda en iPad mini för navigation i båten. Känner bara till appen Sea Pilot, men finns det något bättre alternativ jag borde överväga?

En sextant. Har funkat i århundraden. ^_^

 

...och då menar jag såklart inte ett raffset till frun. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sextant. Har funkat i århundraden. ^_^

 

...och då menar jag såklart inte ett raffset till frun. :)

 

Men den är inte bättre något som han efterfrågade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jag har två appar som fungerar bra på min iPhone 6:

Seapilot har ett (oftast) bra sjökort och fungerar bra för att följa med var man är på sjökortet.

 

Transas iSailor är däremot min favorit. Eftersom jag är van att navigera manuellt så vill jag kunna mäta avstånd och dylikt på sjökortet. Transas iSailor har mycket trevliga verktyg för att göra mera navigation än att bara se var man är. Om man som jag till exempel vill se hur en kappseglingsbana får rum på en fjärd, så är Transas iSailor lättanvänd, och Seapilot hopplöst svårjobbad.

 

På båda apparna så visas olika mycket information beroende på fur mycket man zoomar in. Här tycker jag att Seapilot lyckats bättre. Man ser mera information utan att behöva zooma in. (Men det är kanske en smaksak. Jag gillar mera information - andra kanske uppfattar det som plottrigt överflöd av information.)

 

Till båda apparna måste man betala extra för de sjökort man vill ha. Detaljerade specialsjökort finns att köpa till båda.

 

 

Tack för utförligt svar! Ska kika på Transas iSailor.

 

En sextant. Har funkat i århundraden. ^_^

 

...och då menar jag såklart inte ett raffset till frun. :)

 

Astronomisk navigation användes inom flyget fram till 60-talet och US Air Force fortsatte lära sina piloter det fram till slutet av 90-talet. På sjön användes det ännu längre. Det hade varit kul att lära sig, nördigt värre :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sextant. Har funkat i århundraden. ^_^

 

...och då menar jag såklart inte ett raffset till frun. :)

 

Är det inte lite bökigt att koppla en sextant till en iPad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

 

Är det inte lite bökigt att koppla en sextant till en iPad?

 

Det är bökigt att koppla allt till en iPad. Betydligt enklare att koppla in saker till enheter av andra fabrikat, även en sextant om man så vill ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...