Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läsplatta till teknikfientlig äldre synskadad


TB-000

Rekommendera Poster

Jag har en äldre släkting i 90-års-åldern. Hon har haft mycket nöje av att läsa böcker. Nu sviker synen, och det blir svårt att läsa böcker. Jag funderar på att köpa en läsplatta till henne. En läsplatta som tillåter att man läser med väldigt stor text, skulle göra att hon kunde fortsätta att njuta av att läsa böcker. (Min tanke är att jag och andra yngre släktingar kunde ladda plattan med ePub-böcker.)

 

Tyvärr är hon väldigt teknikfientlig. Hon tror inte att hon kan lära sig tekniska prylar, och hon är livrädd för att trycka på fel knapp. Risken är att hon inte vågar använda läsplattan om den har för mycket valmöjligheter. (En iPad är utesluten. Den har för många appar och för många inställningar.)

 

Har ni några förslag på läsplattor som:

  • har tydlig text/bild,
  • kan ställas in med ordentligt stor text för synsvaga,
  • har få knappar och få menyer,
  • upplevs som enkel även av en teknikfientlig 90-åring.

Förslag? Idéer?

 

Tack på förhand till alla som svarar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spontant så tänker jag på att ljudböcker kan vara något? Eventuellt att man får kopiera över till kassettband om en CD blir för mycket att hantera med knappar och så.

 

Annars vet jag inte hur pass bra Kindle:s läsplattor är. Biblioteket borde också vara en bra resurs att kunna fråga, de bör ha lite koll på vad som finns och vad som kan vara enkelt att hantera. Likså hjälpmedelscentralen och/eller något riksförbund för äldre/synskadade borde veta lite om det hela.

 

Lycka till med det hela och håll oss gärna uppdaterade om hur du/ni eventuellt löser det hela och vad för alternativ som finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många äldre är synskadade då det tillhör det normala åldrandet, och det är ofta synskärpan på nära håll som blir drabbad, däremot kan det perifera seendet fungera bra eller iaf bättre. Många kan träna på att utnyttja sitt perifera seende bättre, dvs att man istället för att titta rakt på den nära saken betraktar det nära med sidoseendet (perifera seendet). Kontraster och ordentligt riktat ljus är a och o.

 

Att använda läsplatta istället för att försöka få till bra ljusförhållanden osv för att kunna fortsätta läsa böcker kan fungera jättebra och är en ypperlig idé.

 

Om man lägger alla standardapparna i en iPad på skärmsida två och bara har läsappen på första skärmsidan så kan ju kanske oron för att göra fel minska? Allt hänger också på hur mycket stöd släktingen kan få av närstående runt i kring.

 

Finns det ingen iPad inom familjen som hon kan få prova med? Svart skärmbakgrund och väldigt gärna en gul app borde kunna funka jättebra? Appen Dito

post-67957-0-26331300-1428328206.png

är visserligen mer orange än gul men borde kunna ses på en i övrigt svart skärm?

Om släktingen får hjälp med att ladda ner boken och starta den, så behöver hon ju bara lära sig att slå på iPaden, trycka på appen och sedan kunna svepa för att kunna byta sida. hon behöver kanske också hjälp med att finjustera textstorleken.

Man behöver inte lära sig att spara ner med bokmärken eller så, utan varje gång man öppnar appen så är man på sidan man läste förra gången. Är finmotoriken nedsatt så kanske det går bättre att svepa med en iPadpekare?

 

Allt handlar om hur motiverad hon är att kunna fortsätta läsa böcker, för rent tekniskt (om hon är klar i sinnet) är ju inte svårt att lära sig. Men hon kanske behöver stöttning första gångerna ändå? Och det borde ni kunna ge henne? En läsplatta är en ypperlig uppfinning för den med svag syn, med sitt bakgrundsljus och möjligheten till förstoring.

 

Ett annat alternativ är, om hon är så pass synskadad så hon är inskriven på landstingets syncentral, är att få låna en Daisyspelare som hjälpmedel. Eftersom det är ett hjälpmedel så har man ju då också möjligheten att få hjälp att komma igång med den, dvs inträningen. Finessen med en Daisyspelare är att den tar högkomprimerade skivor som rymmer hur stora tjocka böcker som helst. Vanliga CD-spelare klarar inte sådana skivor utan boken kan vara uppdelad på många skivor, vilket brukar vara svårt för synskadade att klara när man inte ser vilket nummer skivan har. Skivor eller böcker till Daisyspelare brukar finnas att låna på biblioteken. Biblioteken brukar ofta också ha "boken kommer"-tjänster som i stort går ut på att lånade böcker eller talböcker kommer med vanlig post hem till sig. Ibland kan biblioteken också ha någon Daisyspelare som man kan få testa eller låna, för att se om det fungerar bra.

 

 

Oavsett lösning så bygger allt på motivation och ofta också en stöttande omgivning.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ipad har riktigt många anpassningsmöjligheter för synskadade så det borde räcka o bli över. Slå på "Guidad åtkomst" för den App du tycker passar bäst så kan bara den Appen användas och krångliga menyer, inställningar, andra appar mm undvikas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joel Westerholm

Jag har en äldre släkting i 90-års-åldern. Hon har haft mycket nöje av att läsa böcker. Nu sviker synen, och det blir svårt att läsa böcker. Jag funderar på att köpa en läsplatta till henne. En läsplatta som tillåter att man läser med väldigt stor text, skulle göra att hon kunde fortsätta att njuta av att läsa böcker. (Min tanke är att jag och andra yngre släktingar kunde ladda plattan med ePub-böcker.)

 

Tyvärr är hon väldigt teknikfientlig. Hon tror inte att hon kan lära sig tekniska prylar, och hon är livrädd för att trycka på fel knapp. Risken är att hon inte vågar använda läsplattan om den har för mycket valmöjligheter. (En iPad är utesluten. Den har för många appar och för många inställningar.)

 

Har ni några förslag på läsplattor som:

  • har tydlig text/bild,
  • kan ställas in med ordentligt stor text för synsvaga,
  • har få knappar och få menyer,
  • upplevs som enkel även av en teknikfientlig 90-åring.

Förslag? Idéer?

 

Tack på förhand till alla som svarar.

 

Jag tänkte först på denna men det verkar som att Sony har dragit sig ur läsplattemarknaden, jag har erfarenhet av den föregående modellen även om det var några år sedan och det var en riktigt bra läsplatta.

 

http://www.sony.co.uk/electronics/ebook-reader/prs-t3

 

Min tanke var att den vore bra eftersom att den fortfarande har riktiga knappar, andra tillverkare som Amazons Kindle har ju mer och mer gått ifrån det. Det är väl egentligen bara tre knappar att hålla reda på, bläddra framåt och bakåt samt hemknappen för att välja en ny bok och sedan peta på den nya boken på skärmen. Texten är tydlig och kan läsas bekvämt längre stunder eftersom att det är en e-bläcksskärm men tänk på att e-bläck inte har riktigt lika bra kontrast som tryckta böcker och jag kan nog inte uttala mig om hur stort problem det är om man har nedsatt syn. Så om du hittar någon liknande modell med fysiska knappar kan det vara ett tips, skärmarna har också fått bättre och bättre kontrast genom åren.

 

Enligt min kollega Martin Appel som testat ett gäng olika läsplattor under flera år är det standard att kunna sätta upp textstorleken ordentligt i den typen av läsplattor, men eftersom det är viktigt bör du kanske dubbelkolla det om du hittar en modell som verkar uppfylla kraven.

 

Här är senaste testet från någon av våra tidningar, men tyvärr verkar det främst vara modeller utan riktiga knappar:

 

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.609991/test-basta-ebokslasare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Dags för litet feedback till alla vänliga forumanvändare som hjälpte mig att komma fram till ett beslut.

 

Vi köpte en Bookeen Ocean E-Ink-läsare till min släkting. Personalen på biblioteket tyckte att den var ett bra val. Jag tror att de har helt rätt. Den har så litet funktioner, så den känns väldigt enkel för en äldre person som är rädd att "trycka på fel knapp".

 

Hon läser böcker på den och är mycket nöjd.

 

http://www.bookeen.com/en/cybook-ocean

http://www.pixmania.se/lasplatta/bookeen-cybook-ocean-lasplatta/22440041-a.html

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanon, kul att höra att ni lyckades lösa det hel till belåtenhet för alla inblandade, framförallt för din äldre släkting :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas att det leder till en minskad teknikfientlighet. Dels har vi inget val än att ta emot ny teknik, men rätt använd hjälper den mycket mer än den stjälper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En månad batteritid!

Imponerande! Undra om inte iPrylarna skulle kunna ha det med, om det inte vore för ständigt sökande av signal, bästmottagning, fb-statusuppdatering, mail, push osv. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Imponerande! Undra om inte iPrylarna skulle kunna ha det med, om det inte vore för ständigt sökande av signal, bästmottagning, fb-statusuppdatering, mail, push osv. :ThumbsUp:

Det beror väl i stort sett på skärmen som är av flytande kristalltyp och inte LCD. KOmpisens bokläsare är i alla fall sådan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...