Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Minnesproblem i Mac Pro - Törs jag använda kontaktspray?


Macjanne

Rekommendera Poster

Min Mac Pro (tidigt 2008) slutade fungera och den lilla lysdioden vid startknappen började blinka. Betyder problem med minnet läste jag mig till. Det kan vara trasigt eller glappkontakt mm.

 

Jag har tre par minnesmoduler (2 x 2 GB + 4 x 1 GB).

Började med att testa ett par för sig och då fungerade alla tre paren.

När jag sedan stoppade in mer en ett par fick jag det inte att fungera.

Återgick sedan till ett par (2 x2 GB) och då fungerade det inte längre! Lynnigt alltså.

 

Har nu satt i ett par av den mindre modulen och fått igång datorn. Har alltså bara 2 GB minne för tillfället.

 

Hur går jag vidare? Om det är dålig kontakt så kanske kontaktspray kan vara något. Jag har en flaska från Kjell o Co, men jag känner en viss oro för att spraya i datorn. Någon som vet om det är ofarligt? Ska jag i så fall spraya ner i fästet på minneskorthållaren och på guldkontakterna på varje minnesmodul? Gör det något om spay kommer utanför kontakterna?

 

Ett annan idé är att få tag på begagnade minneskorthållare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tre par minnesmoduler (2 x 2 GB + 4 x 1 GB).

Började med att testa ett par för sig och då fungerade alla tre paren.

När jag sedan stoppade in mer en ett par fick jag det inte att fungera.

Återgick sedan till ett par (2 x2 GB) och då fungerade det inte längre! Lynnigt alltså.

Om du köpt minne i par och du råka sätta ihop dem fel parvis kanske...

Börja med att kolla så paren funkar. 2x2 funkade inte? Kolla så de hamnade i rätt slot'ar. Sätt alltid störst först. Byt plats på dem, testa igen. en de andra 4... Börja med att märka upp dem (tillfälligt) så du har koll på vilken som är vilken. Köptes de parvis (matchade par)? så kan de behöva sitta så med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On du nu måste spraya kontaktspray ska det vara av typen för elektronik som inte innehåller olja!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du köpt minne i par och du råka sätta ihop dem fel parvis kanske...

Börja med att kolla så paren funkar. 2x2 funkade inte? Kolla så de hamnade i rätt slot'ar. Sätt alltid störst först. Byt plats på dem, testa igen. en de andra 4... Börja med att märka upp dem (tillfälligt) så du har koll på vilken som är vilken. Köptes de parvis (matchade par)? så kan de behöva sitta så med.

 

Innan problemet började satt de minsta minnesmodulerna längst in och det fungerade i ett par år i alla fall. Nu har jag fått det att fungera med alla fyra 1 GB modulerna så nu har jag alltså 4 GB. Tycks vara modulerna på 2 GB som inte fungerar, även om de vid ett tillfälle igår ju gjorde det. Frågan är då varför? Och om kontaktspray kan vara bra? Undrar om det finns minnen till en så gammal dator fortfarande...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On du nu måste spraya kontaktspray ska det vara av typen för elektronik som inte innehåller olja!

 

Jo, jag har en flaska sådant och det står att den är till för bland annat datorer, så jag kanske törs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här verkar vara den typ jag ska ha, men det ser inte riktigt ut som de som sitter i. Verkar sakna kylflänsar. Men det kanske inte är så viktigt?

 

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkomponenter/ram-minnen/ddr2-pc6400-2-gb-p91416#ProductDetailedInformation

Nej det är inte typen du ska ha. Du ska ha Fully buffered DIMM (FB-DIMM)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och du måste ha felkorrigerande minnen märkta ECC. Sen måste varje par vara identiska. Dvs samma tillverkare samma storlek samma utförande. Tvillingar helt enkelt. Men varje par kan vara olika sinsemellan. Det finns de som får det att fungera ändå, men man ber om problem när man avviker från standard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Var får man tag på minnen till en sådan här gammal maskin då?

Mac Pro (tidigt 2008)

Ska vara "PC2-6400 800 MHz DDR2 FB-DIMM" om jag förstått saken rätt. Jag tycker att det är svårt att veta att det blir rätt, det finns ju minnen som heter nästan samma sak.

Inte ens Macoteket verkar ha på lager. Utländska butiker som rekommenderas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OWC är alltid en räddare i nöden. Nu har jag på dina uppgifter luskat och tror (!) att jag har hittat rätt minnen. Kolla länken och kila gärna själv för att förvissa dig om att det är rätt.

 

http://eshop.macsales.com/item/OWC/64FB4MPK08GB/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...