Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fixa program som frågar efter “inkommande näverksanslutningar”


xeric

Rekommendera Poster

OS X har ju ett speciellt signeringssystem som gör att ibland poppar en varning upp och frågar om man vill “acceptera inkommande nätverksanslutningar”. (“Do you want the application to accept incoming network connections?”)

Bild fr denna tråden.

post-113-0-95777100-1422626759.png


Det är smått förvillande, för den kommer upp om man t ex har bytt programikon till en annan - då blir kontrollsummorna på programmet fel och OS X slänger upp en (tillsynes orelaterad) varning. Har så t ex i iTunes där jag har egen ikon.

Har sett lite olika lösningar på att fixa det, men idag/ikväll sprang jag på en bra lösning med att skapa ett eget signerings-certifikat och sen signerar man om programmet själv med: codesign



Certifikat

I nyckelringen (OS X Keychain) finns en assistent att skapa cert med. Man kan göra allting väldigt “default”, men jag valde att göra med egna värden där jag kunde ändra mailadress till en annan än den OS X vill ha (den i Apple-ID).

I programmenyn - välj att skapa ett cert med assistenten:
post-64246-0-71978800-1427847302_thumb.png

- - -

Döp om certet till vad du vill ha som namn och byt “cert-typ” till Code Signing. Vill du ha din (riktiga) mailadress i certet klicka på nästa annars klicka i rutan under...

post-64246-0-50341500-1427847456_thumb.png

- - -

Eftersom jag kryssade i kommer en serie sidor med olika alternativ.
ID var förvalt “1”, jag satte 1000. Dagar bytte jag till 730 (~2år)

post-64246-0-47730200-1427847632_thumb.png

- - -

Info... Här satte jag ett eget namn@localhost istället för den mail jag har. Skall ju bara använda certet lokalt, och jag godkänner ju själv varje gång det används.

post-64246-0-33410300-1427847637_thumb.png

- - -

Därifrån kan man klicka fortsätt hela tiden och använda alla förinställda saker. Sisita sidan i assistenten visar det färdiga certet.

post-64246-0-85176300-1427847641_thumb.png




Signera progammet

Sen för att signera programmet... En del program äger man inte själv som t ex iTunes, så då får man köra med sudo innan - dvs att man är en admin och får skriva in sitt lösenord.

Koden att köra i Terminal är inte svår el lång. Man behöver namnet på certet man skapade och sökvägen till programmet. I mitt fall “RepairApp” och iTunes.

codesign -s "RepairApp" -f /Applications/iTunes.app/

# Visar
$ codesign -s "RepairApp" -f /Applications/iTunes.app/
/Applications/iTunes.app/: replacing existing signature
/Applications/iTunes.app/: Permission denied


Eftersom man inte är ägare av iTunes så blir det med sudo ...

sudo codesign -s "RepairApp" -f /Applications/iTunes.app/

# Visar
$ sudo codesign -s "RepairApp" -f /Applications/iTunes.app/
Password:
/Applications/iTunes.app/: replacing existing signature


att.pngNoterat

Körde den först men inget verkade ha ändrats... Körde den igen då iTunes var igång - och då körde den igenom. Efter omstart dök ingen varningen upp. :crossfingers:


Från: Self-signing OSX applications

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...