Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Automatisk synk av bildström via WiFi


Needlee

Rekommendera Poster

Hej alla
Jag har problem med att få min iPhone 6 att skicka alla/nya bilder till min MacBook Pro så fort jag är i mitt hemma wifi.

Hur gör jag ? En Step by Step tutorial hade uppskattats för en Mac rookie.

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du menar att du vill använda Bildström, och då ska det helt enkelt räcka med att Bildström är påslaget i ditt iCloud-konto och iPhone kopplat mot wifi, och sedan behöver du ha Bildström påslaget under iPhoto - Inställningar - iCloud i Mac. Nya bilder du tar med iPhone hamnar i Bildström och du ser dem i iPhoto på Macen i mappen Bildström.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar att den skickar över foton/videos till macen utan att man ska behöva ansluta med kabel för flytta bildströmmen "manuellt" utan att det sker så fort man är i wifit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja funktionen Bildström sker över internet, den sker inte över kabel. Och då bara över wifi, alltså inte mobilt datanätverk - inte över telefonens internet (detta för att spara bandbredd). Utan den måste vara inkopplad till ett wifi med internet. Sedan ska Macen ha bildström påslaget, vilket görs i programmet iPhoto under iPhoto - Inställningar - iCloud.

Du kan inte flytta bilderna i Bildström genom kabeln. Om du synkar bilder mellan iPhone och Mac med kabel genom iTunes på Mac, så synkar du inte med Bildström. Du synkar Kamerarullen, men du synkar inte Bildström. Det har nu kanske blivit lite förvirrat på iOS 8 eftersom den inte har mappen Bildström kvar, men Macen har Bildström i iPhoto. Men det spelar ingen roll att mappen är borta den ska synka ändå nytt, det som ligger under "Senast tillagda" i iPhone synkar med Bildström - om Bildström är påslaget i iPhone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I iPhoto kan man kopiera alla foton och videos till macen efter processen kan man välja att radera allt som flyttats, radera kan vi hoppa över för det vill jag inte. Men vill att samtliga bilder skickas till macen/iPhoto och göra en kopia genom wifi precis som man kan med USB kabeln så att man kan radera allt när mobilen inte har mer utrymme utan att kopiera bilder och videos för att det är redan gjort automatiskt. Hänger du med hur jag menar ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är alltså Bildström du vill ha, vilket Raphael har förklarat här ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jupp, slå på bildström i iPhone och slå på bildström i Mac inuti iPhoto - Inställningar - iCloud så får du som du vill ha det. Observera nu, Bildström tar inte de bilder som skapades innan aktiveringen av Bildström, utan bara de bilder som tas efter att Bildström har aktiverats. Bildström flyttar inte över gamla bilder alltså..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat och den synkar precis som du förklarat, men dom lägger sig inte på hårdisken som dubblett alltså exempelvis en ny bild ska finnas i min iphone och en på hårdisken på macen.

Utan jag får öppna Iphoto gå till iCloud högerklicka och välja impotera

Vill att den ska impotera automatiskt utan att behöva göra det manuellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilderna lägger sig lokalt på hårddisken. De hämtas inte ner från molnet varje gång du tittar på bilden, utan bilden lägger sig på hårddisken i Mac och inuti telefonen - i telefonen ligger de i bildbiblioteket. Du får alltså en kopia i iPhone och en kopia i Mac av samma bild. I iPhoto så ligger dessa bilder i iPhotos bildbibliotek och sorteras in i mappen iCloud / Bildström. Om du nu vill att dessa bilder även ska sorteras in under Händelser och Bilder (Bilder är den generella grundordningen i iPhoto) så får du ställa in det:

iPhoto - Inställningar - iCloud - Min bildström - Automatisk import.

Då ser du bildström-bilderna under Bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...