Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur synka ringsignal från Itunes till Iphone utan att radera Itunes-bi


Glunten

Rekommendera Poster

Jag är nog att beteckna som Mactaliban då jag använt Mac och Apples produkter i snart 23 år. Ändå finns det saker som suger med Apples produkter. Itunes är en av dem som suger. Rejält! Att man år 2015 inte kan skapa en ringsignal direkt på sin Iphone är ju bara pinsamt av Apple. Jag vet inte hur det är med plastleksakerna från Korea då jag aldrig ens hållit i en dylik tingest men oaktat vilket är det pinsamt att inte funktionen finns på Iphone. Jag förstår också att anledningen inte är teknisk utan rent ekonomisk från Apple sida men snålt är det. Nå, då finns ju alternativet att skapa en ringsignal i Itunes där jag lätt kommer igenom alla steg som beskrivs t.ex. här:

http://macworld.idg.se/2.1038/1.525694/sa-gor-du-din-musik-till-ringsignaler/sida/1/steg-1-3

Jag stöter dock på patrull när det är dags för själva synkningen. Itunes säger då nämligen:

”Iphone-enheten i ”Iphone” är synkroniserad med ett annat Itunes-bibliotek p娔X:s dator”. Vill du radera denna Iphone och synkronisera den med det här Itunes-biblioteket? En Iphone kan bara synkroniseras med ett Itunes-bibliotek i taget. Om du raderar och synkroniserar ersätts innehållet på denna iphone med innehållet i det här Itunes-biblioteket.”

Detta trots att jag i vänsterspalten valt signaler och kryssat i att jag endast vill synkronisera markerade signaler och också markerat denna enda låt. En ringsignal menar alltså Apple är att betrakta som ett ”bibliotek”. Jag tror få personer skulle hålla med Apple om den definitionen. Och nej, jag vill naturligtvis inte radera mitt befintliga Itunes-bibliotek. Varför skulle jag vilja det? Och varför ska det behövas??

Detta är ju bissart!! ÄR det verkligen så dumt. Det måste väl för jösse namn finnas något sätt att komma runt detta om man nu inte vill ha Apples egna tråkiga ringsignaler??!!

Jag har skapat ringsignaler på två-tre tidigare Iphone men när jag vid nyköp synkar dem via Itunes försvinner alltid ringsignalerna och jag hinner mellan varven glömma hur jag fick in en egen ringsignal på mina Iphone. Trots att man fyller i de där små löjliga rutorna så är det alltid något som försvinner, inte enbart ringsignaler. Itunes känns väääldigt daterat och har inte utvecklats ett jota sedan lanseringen för ca 10 år sedan. Pinsamt av världens största teknikföretag som i övrigt är i framkant tekniskt.

Att det är så jägarans bökigt är anledningen till att jag inte försökt tidigare trots att jag köpte min Iphone 6 direkt när den kom. Nu är jag dock hemma och brakförkyld och har tid att sitta med sådant här bök (som ju år 2015 inte skulle behöva vara något bök och jag i stället kunde ligga och njuta av en god bok). Jag vill ju bara ha tillbaka min egen ringsignal på min Iphone. Hur svårt ska det vara!!??

Tacksam för hjälp!

En frustrerad Mac-taliban

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

davidredjoy

1. - Om du redan har den kopplad till ett bibliotek, varför inte göra ringsignalen där?

 

2. - Sluta gnäll, det hjälper inte, gör rätt redan från början istället så slipper du sånt, "bök" - som du själv kallar det, senare...

 

3. - "Mactaliban"? Äh, glöm det, orkar inte ens gå in på det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Runner

Förstår frustrationen till 100%.

Förstår också att man försöker vara tydlig med att man är macoman för att ha en liten chans att slippa bli kallad troll.

För gnälla på Apple, det får man inte.

Använder itunes BARA för att jag måste. Att göra backup på det sättet är en av de bästa grejorna med Apple/itunes men sen tar det roliga slut

En sån sak som ringsignaler har jag bara släppt sen min första iphone 3g. Att bara ansluta och hämta ringsignal kunde man för sjutton göra med min Ericson T68. Även med bluetooth.

Handlar om säkerhet, yeah right, nä du. Pengarna ska in. Thats it

Försök inte få mej att tro något annat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får visst tycka illa om Apple, för allt de gör är långt ifrån bra och just iTunes är en sådan sak som ska försöka göra allt och lite till. Nej, bryt ut valda delar och låt iTunes vara just en musikkatalog inte en Schweizisk armékniv. Finns massor av dumma och korkade finesser och popup-rutor som hotar med ond bråd död både för filer och enheter istället för att vänligt förklara hur man (ska) göra för att synka sin telefon med en ny enhet utan att bli av med filer osv....

 

Har tyvärr inte något tips angående ringsignalerna och varför det strular och det borde ju vara enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen kan jag förstå att man inte kan gå omkring och koppla upp sig mot diverse iTunes-bibliotek och ladda in valfria låtar från folk i bekantskapskretsen, så felmeddelandet om att man vill byta ut innehållet mot ett nytt bibliotek kan vara relevant i detta fallet.

 

Frågan är ju om det i detta fallet är en telefonen som brukar synkas med detta konto och iTunes-bibliotek? Annars får man göra musikfilen/ringsignalen, skicka över den till vederbörande så får den lägga till den i sitt eget iTunesbibliotek och sen synka ringsignalen med sin iPhone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen kan jag förstå att man inte kan gå omkring och koppla upp sig mot diverse iTunes-bibliotek och ladda in valfria låtar från folk i bekantskapskretsen, så felmeddelandet om att man vill byta ut innehållet mot ett nytt bibliotek kan vara relevant i detta fallet.

 

Frågan är ju om det i detta fallet är en telefonen som brukar synkas med detta konto och iTunes-bibliotek? Annars får man göra musikfilen/ringsignalen, skicka över den till vederbörande så får den lägga till den i sitt eget iTunesbibliotek och sen synka ringsignalen med sin iPhone.

Runner och mattem: Tack för visad sympati! :-) Ja, det är frustrerande. Även bland oss Mactalibaner som dyrkar Apple och dess produkter är det ett välkänt faktum att synkroniseringen med Itunes är daterad. Det är så att säga en objektiv sanning. Och det ÄR verkligen pinsamt att de inte har löst detta på ett smidigare sätt. Att sedan det finns troll som har ett så torftigt liv att de kl. 04.24 går in och klagar på en uppriktig fråga i stället för att svara på frågan är ju tragiskt. Hade vederbörande troll bemödats sig om att läsa frågan hade han kanske kunnat skilja på gnäll och befogad kritik. Nåväl, närtrollen får moderatorerna ta hand om. Nu väntar jag på ett svar med en lösning. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan köpa ringsignaler i iTunes på din iPhone. Om du upplever all denna frustration så borde 9 eller 12 kronor vara ett lågt pris för att slippa undan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan köpa ringsignaler i iTunes på din iPhone. Om du upplever all denna frustration så borde 9 eller 12 kronor vara ett lågt pris för att slippa undan.

Mattis: Den låten finns inte att köpa som ringsignal utan endast som låt och de är i olika format. Hur svårt kan det vara av Apple att bara låta folk välja vilken låt man själv vill som ringsignal. Detta är verkligen helt absurt!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, Apple menar inte att en ringsignal är samma sak som ett bibliotek. Däremot så ingår ringsignalen i ett bibliotek, alltså iTunes-biblioteket. Allt som ligger i iTunes ligger i ett bibliotek, iTunes biblioteket. Det är samma sak som iTunes-mappen på hårddisken.

iOS-enheterna kan endast synkas mot ett iTunes-bibliotek åt gången. En iOS-enhet kan inte vara inkopplat mot flera olika bibliotek på flera olika datorer. Anledningen till detta är för att stävja piratkopiering och Apple har varit tvungna att göra detta för att få sälja mediainnehåll i sitt iTunes Store, det är alltså ett krav från innehållsleverantörerna.

När man synkar mot ett nytt bibliotek så raderas därför det gamla biblioteket i telefonen. Du får helt enkelt bestämma dig för vilken dator och därmed vilket iTunes bibliotek som du ska synka din telefon mot och hålla dig till det. Om du byter dator så kan du flytta med iTunes biblioteket från den gamla datorn till den nya datorn.

Om du byter telefon och gör en säkerhetskopia av den tidigare telefonen i ditt iTunes bibliotek i datorn så får du med allt innehåll, inklusive ringsignaler, om du kopplar in den nya telefonen i samma iTunes bibliotek och återhämtar säkerhetskopian från den gamla telefonen. Säkerhetskopior från tidigare telefoner fungerar i nyare telefoner. Hade du gjort på detta sätt hade du fått med din ringsignal.

Jag tycker att iTunes har gjort stor utveckling på 10 år och iTunes är skälet för mig att byta från Windows till Mac, jag tycker mycket om programmet så jag delar inte din syn på det.

Så, gör en säkerhetskopia av din gamla lur på ditt iTunes i datorn, den som har din ringsignal, sedan hämta upp den säkerhetskopian med din nya telefon och ställ in den telefonen efter samma iTunes bibliotek som den gamla. Problemet löst!

Och synkar du med samma som din tidigare telefon så får du ju samma innehåll, du får samma bibliotek. Ja din telefon återställs och innehållet raderas, men sedan återskapas innehållet genom att innehållet läggs från biblioteket du synkar med som alltså är samma som din tidigare telefon så i praktiken förlorar du inget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har förlorat grejjer tidigare så verkar det som att du har växlat mellan olika bibliotek och inte gjort säkerhetskopior. Itunes kan göra säkerhetskopia automatiskt, om man ställer in den på det. Om man inte har automatisk säkerhetskopiering inställd så får man göra det manuellt och där förstår jag att det är lätt att glömma... men det är alltså bara en inställningsfråga.

Och varje gång man köper en ny telefon så börjar man lämpligast med att hämta säkerhetskopian från den gamla och synka med det vanliga iTunes biblioteket i datorn, detta bör man göra första gången man använder telefonen!

Gör man på detta vis, så får man med allt och man förlorar inga ringsignaler i övergången. Itunes i datorn styr telefonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattis: Den låten finns inte att köpa som ringsignal utan endast som låt och de är i olika format. Hur svårt kan det vara av Apple att bara låta folk välja vilken låt man själv vill som ringsignal. Detta är verkligen helt absurt!!

Du kan göra ringsignalen i Garageband, har inte testat iOS versionen. Visserligen ett extra program, men det är ändå rätt smidigt. Jag har gjort det av många låtar som inte finns att köpa på iTunes. Du kan använda vilken låt du vill i ditt iTunesbibliotek. Du måste hålla dig till max 40 sekunder. Men du kan välja vilken del av låten du vill ha. När du är klar så exporterar du projektet som ringsignal till iTunes och synkar telefonen. Du måste ha markerat att du vill synka ringsignaler till telefonen i inställningarna i iTunes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, Apple menar inte att en ringsignal är samma sak som ett bibliotek. Däremot så ingår ringsignalen i ett bibliotek, alltså iTunes-biblioteket. Allt som ligger i iTunes ligger i ett bibliotek, iTunes biblioteket. Det är samma sak som iTunes-mappen på hårddisken.

 

iOS-enheterna kan endast synkas mot ett iTunes-bibliotek åt gången. En iOS-enhet kan inte vara inkopplat mot flera olika bibliotek på flera olika datorer. Anledningen till detta är för att stävja piratkopiering och Apple har varit tvungna att göra detta för att få sälja mediainnehåll i sitt iTunes Store, det är alltså ett krav från innehållsleverantörerna.

 

När man synkar mot ett nytt bibliotek så raderas därför det gamla biblioteket i telefonen. Du får helt enkelt bestämma dig för vilken dator och därmed vilket iTunes bibliotek som du ska synka din telefon mot och hålla dig till det. Om du byter dator så kan du flytta med iTunes biblioteket från den gamla datorn till den nya datorn.

 

Om du byter telefon och gör en säkerhetskopia av den tidigare telefonen i ditt iTunes bibliotek i datorn så får du med allt innehåll, inklusive ringsignaler, om du kopplar in den nya telefonen i samma iTunes bibliotek och återhämtar säkerhetskopian från den gamla telefonen. Säkerhetskopior från tidigare telefoner fungerar i nyare telefoner. Hade du gjort på detta sätt hade du fått med din ringsignal.

 

Jag tycker att iTunes har gjort stor utveckling på 10 år och iTunes är skälet för mig att byta från Windows till Mac, jag tycker mycket om programmet så jag delar inte din syn på det.

 

Så, gör en säkerhetskopia av din gamla lur på ditt iTunes i datorn, den som har din ringsignal, sedan hämta upp den säkerhetskopian med din nya telefon och ställ in den telefonen efter samma iTunes bibliotek som den gamla. Problemet löst!

 

Och synkar du med samma som din tidigare telefon så får du ju samma innehåll, du får samma bibliotek. Ja din telefon återställs och innehållet raderas, men sedan återskapas innehållet genom att innehållet läggs från biblioteket du synkar med som alltså är samma som din tidigare telefon så i praktiken förlorar du inget.

 

 

Om du har förlorat grejjer tidigare så verkar det som att du har växlat mellan olika bibliotek och inte gjort säkerhetskopior. Itunes kan göra säkerhetskopia automatiskt, om man ställer in den på det. Om man inte har automatisk säkerhetskopiering inställd så får man göra det manuellt och där förstår jag att det är lätt att glömma... men det är alltså bara en inställningsfråga.

 

Och varje gång man köper en ny telefon så börjar man lämpligast med att hämta säkerhetskopian från den gamla och synka med det vanliga iTunes biblioteket i datorn, detta bör man göra första gången man använder telefonen!

 

Gör man på detta vis, så får man med allt och man förlorar inga ringsignaler i övergången. Itunes i datorn styr telefonen.

Hej Raphael!

Tack för att du tagit dig tid att svara!

Jag förstår principen men jag förstår inte varför Itunes tror att jag har två bibliotek. Jag inser/misstänker nu att det är ett gammalt synkningsproblem som kan vara orsaken till att Itunes tror att jag har flera bibliotek fast jag naturligtvis endast har ett som jag har använt sedan Itunes lanserades. Det första jag alltid gör när jag byter dator är att synka dem via Flyttasssitenten så att jag ska få över all information automatiskt. Förförra gången för åtta-nio år sedan liksom när jag fått anledning att göra det ytterligare en gång har det fungerat perfekt. All information följde med. När jag senaste bytte dator för fyra år sedan fungerade det dock inte. Det mesta följde med men inte Itunes-biblioteket och inte heller mina bokmärken.

Jag är en försiktig general och gör ingeting förhastat. Innan jag genomförde detta läste jag noga igenom på Apple supportsida samt på såväl svenska som engelska fora hur man skulle gå till väga. Ändå misslyckades det. Visst, jag kan har missat att fylla i någon ruta även om jag är till 98, 9 % säker på att jag inte missade det. Det är dock lätt att i efterhand bli osäker på om man verkligen klickade i rätt rutor om man inte tar en skärmdump eller filmar hela förloppet. Jag slarvar sällan men om Apples information är bristfällig så kan jag, och många med mig, ha missförstått något.

Jag har dock lyckats få över hela mitt Itunes-bibliotek via Spotify. Det finns alltså inte ”på riktigt” på HD:n på mina Mac utan endast i molnet. Är det månne därför Itunes tror att det finna flera bibliotek?

Faktum är att jag har haft samma synkningsproblem med mina Iphones.

Iphone byter jag oftare och köper åtminstone varannan modell. Vid nyköp säkerhetskopierar jag alltid den gamla modellen (precis som du rekommenderar) men jag har aldrig lyckats att föra över all information helt och framförallt; jag lyckas aldrig hitta den säkerhetskopia jag skapat. Trots att jag med 100 % säkerhet vet att jag har skapat en säkehetskopia kan jag ändå inte få över den informationen till den nya telefonen hur många gånger jag än synkar den/dem. Som du förstår litar jag helt enkelt inte på Itunes då min erfarenhet är att det inte fungerar till 100 %. Av döma av alla frågor på liknande tema så tycks jag inte vara ensam om detta. Snarare tvärtom. Det tycks vara ett vanligt problem. Om det är handhavningsfel från min sida eller om det är Itunes som inte är helt användarvänligt får man väl var och en själv ha sin egen uppfattning om. Du är bara att gratulera om du aldrig upplevt några problem med synkning med Itunes. :-) Som musikbibliotek är Itunes utan konkurrens och underbart att använda. Snyggt och enkelt. Jag har över 5000 låtar där som jag njutit av i tio år men som synkningsverktyg ÄR inte Itunes särskilt bra. Kanske bättre än på pc (troligen) men ändå inte bra. Nu är ju detta, som du hör, inget jag gör varje dag utan högst vartannat år och gör man det oftare så kanske man upplever det som enkelt och rent av intuitivt.

Eftersom jag har ett så nära förhållande till Apple och min Mac så blir jag så besviken och förvånad när det inte fungerar så sömlöst som jag är van vid. (att PC och Windows på jobbet inte fungerar vet jag ju från början men så har jag inte heller valt att köpa in dem men på min privata Mac ska ju allt bara fungera som det nästan alltid gör)

Nå, när jag nu är hemma och är förkyld kanske jag äntligen ska ta tjuren vid hornen och ta tag i grundproblemet att mitt Itunes-bibliotek inte fördes över med Flyttassistent vid det senaste datorbytet (vilket också tycks vara anledningen till att Itunes tror att jag har två Itunes-bibliotek). När flytten inte lyckades för fyra år sedan läste jag på hur man kunde flytta enbart själva Itunes-biblioteket från en dator till en annan och följde alla steg. Inte heller detta lyckades. Jag jobbar ju och har ett liv så jag hade inte tid att sitta och böka med detta i all oändlighet. Kanske kan jag börja med att få hjälp med detta så borde problemet med ringsignalen lösa sig av sig självt.

Jag minns naturligtvis inte exakt vilken information jag hittade för fyra år sedan men principen torde vara densamma oavsett vem som skrivit informationen. Här är en manual från Apple:

 

https://support.apple.com/sv-se/HT4527

 

När jag nu plockade fram min gala MPB ur garderoben upptäckte jag dock att batteriet hade svällt och jag har fått beställa ett nytt. Jag får helt enkelt återkomma om några dagar. Suck!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...
mikael.bystrom

Jag ids inte ge ett bra svar till folk som kallar sig Mactalibaner. Det är bara så tråkigt att man vill spy.

 

iTunes är skräp. Jag ka pengar på iMazing istället för att vara bunden till Apples sänke till musikprogram. Sen köpte jag Swinsian för uppspelning. Jag betakar gärba för kvalitet. Därför jag valt Mac. Tänk hur fantastiskt SoundJam var innan Apple köpte det för att långsamt förstöra användarupplevelsen när det blev iTunes.

 

Det Apple borde göra vore att anställa riktiga Macevangelister, som vet hur en Mac ska funka, även på operativdesignteamet. Det ger liksom sig självt när man tänker på det, Det svåra ska vara enkelt, intuitivt, detaljer stämma överens med helheten och allt ska vara logiskt sammanhängande.

 

När Apple frångår detta och dummar ned OS X i onödan till någon slaga Microsoftinpirerad sörja borde de få massiv kritik från oss användare. Ge de bara!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

1. - Om du redan har den kopplad till ett bibliotek, varför inte göra ringsignalen där?

 

2. - Sluta gnäll, det hjälper inte, gör rätt redan från början istället så slipper du sånt, "bök" - som du själv kallar det, senare...

 

3. - "Mactaliban"? Äh, glöm det, orkar inte ens gå in på det...

 

Dum kommentar som inte bidrar till något. Bättre att inte slösa med min och andras tid genom att vara tyst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ids inte ge ett bra svar till folk som kallar sig Mactalibaner. Det är bara så tråkigt att man vill spy.

 

iTunes är skräp. Jag ka pengar på iMazing istället för att vara bunden till Apples sänke till musikprogram. Sen köpte jag Swinsian för uppspelning. Jag betakar gärba för kvalitet. Därför jag valt Mac. Tänk hur fantastiskt SoundJam var innan Apple köpte det för att långsamt förstöra användarupplevelsen när det blev iTunes.

 

Det Apple borde göra vore att anställa riktiga Macevangelister, som vet hur en Mac ska funka, även på operativdesignteamet. Det ger liksom sig självt när man tänker på det, Det svåra ska vara enkelt, intuitivt, detaljer stämma överens med helheten och allt ska vara logiskt sammanhängande.

 

När Apple frångår detta och dummar ned OS X i onödan till någon slaga Microsoftinpirerad sörja borde de få massiv kritik från oss användare. Ge de bara!

Detta är ett forum där man kan få hjälp med Mac-relaterade problem. Om du har problem med att människor kallar sig Mac-talibaner får du ta det med din psykolog. Din kommentar var inte till någon hjälp och därför helt onödig. Bespara oss seriösa forumbesökare detta tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är förstå gången jag inte har blivit hjälpt av svar här på forumet. Nu har jag köpt en ny Macbook Pro och ska åter synka datorerna och hoppas då att allt denna gång följer med vilket det alltså inte gjorde vid förra datorbytet 2011. Nåväl, forumet är inte längre på tå och man kan inte längre räkna med att få adekvat hjälp vilket man kunnat tidigare. Jag blir ju knappast hjälpt av beskäftiga kommentarer som "Om du hade gjort på det viset hade allt fungerat." Opedagogiskt! I synnerhet som jag förfarit på just det sättet som föreslås. Jag får uppenbarligen söka mig egna vägar att få in min favoritlåt i min nya Iphone. Bra karl reder sig själv. Besviken forummedlem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåväl, forumet är inte längre på tå och man kan inte längre räkna med att få adekvat hjälp vilket man kunnat tidigare.

 

Hur mycket tidigare då? Typ två år sedan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...