Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur jag mår idag-tråden


Alix
 Share

Rekommendera Poster

8 minuter sedan, Alix säger:

Har du snuva?

Det var vad apotekartjejen sa att de brukade rekommendera först. Tröttheten kan bero på för lite syre pga täpp näsa. Vad vet jag. ?‍♂️

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, mikaellq säger:

Det var vad apotekartjejen sa att de brukade rekommendera först. Tröttheten kan bero på för lite syre pga täpp näsa. Vad vet jag. ?‍♂️

Jaha. Jag vet inte mer, men jag tipsade om cetirizin. Funkar för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Jaha. Jag vet inte mer, men jag tipsade om cetirizin. Funkar för mig.

Jag litade på personalen som vet mer än vad jag gör men ska testa Cetirizin om Näsonix inte funkar till belåtenhet.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ligger på uteplatsen med magen som högsta punkt efter en brakmiddag fixad av frun. Dricker en öl,lyssnar på musik och tittar på min underbart vackra dotter och inser att något har jag lyckats med i livet ❤️?

  • Gilla 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
12 timmar sedan, lappen71 säger:

Ligger på uteplatsen med magen som högsta punkt efter en brakmiddag fixad av frun. Dricker en öl,lyssnar på musik och tittar på min underbart vackra dotter och inser att något har jag lyckats med i livet ❤️?

Härligt! :)  Men det där med magen som högsta punkt? Borde det inte vara näsan? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, sevensleeper säger:

Härligt! :)  Men det där med magen som högsta punkt? Borde det inte vara näsan? 

 

Inte efter min frus mat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-05-17 på 21:52, mikaellq säger:

Jag litade på personalen som vet mer än vad jag gör men ska testa Cetirizin om Näsonix inte funkar till belåtenhet.

Hur gick det då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
1 timme sedan, lappen71 säger:

 

Inte efter min frus mat

Haha! Okej. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Alix säger:

Hur gick det då?

Jag har ingen aning om hur stor betydelse det psykosomatiska har i mitt fall men konstaterar att jag känner mig lite piggare nu. Veckan som gått har flugit fram jämfört med tidigare. Men skeptikern i mig inser att det kan bero på andra faktorer, som exempelvis att jag börjat vänja mig vid värmen. Men jag tänker förbruka den lilla flaskan.

Tackar som frågar föresten. :ThumbsUp:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå Cetirizin behöver jag skaffa mer. Trött och klåda i ögonen. Vad är det nu då om inte björkpollen? :pinch: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-05-29 på 11:28, Alix säger:

Apropå Cetirizin behöver jag skaffa mer. Trött och klåda i ögonen. Vad är det nu då om inte björkpollen? :pinch: 

Gräs. :angry: Har också klåda i ögonen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, Axelman säger:

Gräs. :angry: Har också klåda i ögonen. 

Gräsligt!

Fast jag var nog bara trött.

Har cyklat på vischan idag utan att reagera.

Men jag har hört att man kan reagera på blotta mängden pollen utan att för den skull vara allergisk. Det hände mig sommaren 1997 senast, som var ungefär som den här majmånaden. Ett pricktest samma höst visade att jag inte var allergisk. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Alix säger:

Gräsligt!

Fast jag var nog bara trött.

Har cyklat på vischan idag utan att reagera.

Men jag har hört att man kan reagera på blotta mängden pollen utan att för den skull vara allergisk. Det hände mig sommaren 1997 senast, som var ungefär som den här majmånaden. Ett pricktest samma höst visade att jag inte var allergisk. 

Samma här. Bevisat inte allergisk, men reagerar när pollenhalten blir extrem.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Generaliserat ångestsyndrom* kan ta sig märkliga uttryck. Ibland kommer det en tydlig ”puckel”. Men ibland skruvas det upp så sakta att jag inte känner av den gradvisa skillnaden från dag till dag. Inte förrän stråt knäcker kamelens rygg, så att säga. Så var det sent igår kväll. Tur då att jag har min behovsmedicin. Idag är det mesta normalt.

 

*Alla kan få ångest av olika anledningar. Sjukdomsbesked, egna eller andras, hot om våld, med mera. Det är realångest. GAD utgörs av långvarig så kallad fritt flytande ångest, det vill säga, den orsakas inte av något speciellt. Den bara finns där. Hela tiden. Mer eller mindre. Panikångest är dock något annat, även om den också är fritt flytande. Men det handlar mer om gradskillnader och hur ”kurvorna” ser ut. Panikångest kommer attackvis och man återgår till ett normaltillstånd efteråt.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var hos farbror doktorn idag efter att ha legat hemma en vecka med kraftig förkylning och huvudvärk.

Diagnos: Bihåleinflammation.

Åtgärd: Tablettkur i två veckor samt sjukskrivning.

 

 

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
12 minuter sedan, BjornS säger:

Var hos farbror doktorn idag efter att ha legat hemma en vecka med kraftig förkylning och huvudvärk.

Diagnos: Bihåleinflammation.

Åtgärd: Tablettkur i två veckor samt sjukskrivning.

 

 

Segt, krya på dig! Jag hade det för ett och ett halv år sedan, hade en sänka på 155 (normalvärde ska vara under 10).

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är för varmt för mig för att jobba fysiskt utomhus (snickra på den lokala skejtparken). Får blodtrycksfall när jag tar i. Det gör att jag blir deppig, tycker att jag sviker. Och min personlighetsstörning gör att jag har en känsla av att de andra tänker negativt om mig; att jag inte ställer upp. Men jag får helt enkelt strunta i allt det där, jag har redan förklarat hur jag mår och hur det begränsar mig. Jag har redan varit med och jobbat tre gånger, för övrigt. Mer än de flesta andra föräldrar, vilkas barn faktiskt använder skejtparken...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, e-snobben säger:

Har haft det en gång. Det var i tonåren när jag efter en förkylning for ut och sprang innan jag blivit snorfri. Nu vet man bättre.

Det är nog samma här, hade influensa i mars och gick iväg till jobbet för tidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sover krattigt. Får ont i kroppen av statiska lägen så jag sover ömsom i säng, ömsom i fåtölj. Växlar så här 3-6 gånger per natt. Men jag somnar och sover och somnar om ganska enkelt, så det är inte hela världen. Fast nu körde det i magen så jag blev klarvaken vid fyra på morgonen. Då blir jag rätt knäckt, särskilt som jag fick extraslag på hjärtat igen. Därför har jag tagit lugnande, som jag börjar känna nu. Underbar effekt. Ska väl göra en macka och se lite tv, sedan lär jag slockna igen. Håhåjaja, livet som sjukpensionär med psykisk ohälsa är ingen dans på rosor. Men det kunde vara värre. Det knakar i Alix, men jag är inte knäckt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag råkade hitta det psykiatriska begrepp som jag lider av. Det som jag har försökt förklara för min omgivning (kanske här också), hur gamla grejer påverkar hur jag mår av småsaker. Bifogar skärmdump ur Nationalencyklopedin. Just det sistnämnda i dumpen händer också emellanåt, men vanligare är att jag får ångest, blir upprörd eller ledsen. Bara upplysningsvis... 

 

katatymi.thumb.jpg.2ea571c4e3bace1d47ef7f9882a0c99f.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

En känslomässig urladdning igår efter att sonen tog studenten. Med två döttrar som gör likadant framöver två år i rad kommer mitt liv att bli radikalt annorlunda så småningom. Jag har det mesta av mitt sociala liv här där jag bor, men jag flyttade hit för mina barns skull, så när de är utflugna kommer jag ändå att flytta någonstans och börja om helt på nytt. En slags reningsrit, och viktig sådan. Ett ställe med lite nederbörd till att börja med, kalkrikare mark med rikare flora, bra badhus i närheten, gärna stor sjö eller hav, aktiv naturskyddsförening, plus lite annat.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Alix säger:

En känslomässig urladdning igår efter att sonen tog studenten. Med två döttrar som gör likadant framöver två år i rad kommer mitt liv att bli radikalt annorlunda så småningom. Jag har det mesta av mitt sociala liv här där jag bor, men jag flyttade hit för mina barns skull, så när de är utflugna kommer jag ändå att flytta någonstans och börja om helt på nytt. Ett ställe med lite nederbörd till att börja med, kalkrikare mark med rikare flora, bra badhus i närheten, gärna stor sjö eller hav, aktiv naturskyddsförening, plus lite annat.

Mörbylånga....? Mycket sol, mycket flora med det riktiga Alvaret på andra sidan landsvägen. Badhus vet jag inte, fågelskådare finns i alla fall i klasar överallt....:lol: Sen är vi oftast på Södra Öland en vecka på sommaren och letar bra kaffeställen.... :whistling:

 

https://bostadsportal.se/hyresbostad/lagenhet/kalmar/morbylanga_kommun

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Axelman säger:

Mörbylånga....? Mycket sol, mycket flora med det riktiga Alvaret på andra sidan landsvägen. Badhus vet jag inte, fågelskådare finns i alla fall i klasar överallt....:lol: Sen är vi oftast på Södra Öland en vecka på sommaren och letar bra kaffeställen.... :whistling:

 

https://bostadsportal.se/hyresbostad/lagenhet/kalmar/morbylanga_kommun

Ja, inte mig emot! Åtminstone Kalmar hade jag tänkt mig. Det blir ju en vinter också... :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Alix säger:

Det blir ju en vinter också... :) 

Ja, om det ändå vore så väl... Men jag misstänker starkt att det blir fler än så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får hugg i höftkulan känns det som när jag böjer mig framåt och lite snett, kan även få det om jag sätter i foten lite framför lodlinjen och vrider lite grann, som om man går nerför ett trappsteg som svänger i ett hörn. Jag har smärtsamt att lyfta på högerbenet när jag sitter d v s när man lyfter benet t ex för att flytta foten mellan gas och broms i bilen, får resa mig ur en stol försiktig, för två veckor sen gjorde det så ont så jag inte ens kunde stödja på benet och fick hålla mig i väggarna för att förflytta mig. Jag är drygt 50 det kan ju inte va höftkulan som glider ur led även om det känns så det vore väl konstigt redan? Jag har hört nåt som heter djupa höftböjarmuskeln, kan det stämma va den som hugger till då och då? Eller är detta början på att få byta höftled??

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...