Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur jag mår idag-tråden


Alix
 Share

Rekommendera Poster

Såg att det kom ett brev från sjukvården, Torsd/Fred. Gick igenom den posten nu. Det var svar på röntgen jag gjorde för några veckor sen.
 

Citat

Det har inkommit svar på skitröntgenundersökning som ej visade något oroväckande. Det krävs ingen operation och du får leva som vanligt. Du får flyga men du är förbjuden att dyka för resten av ditt liv av medicinska skäl. Ifall du ...

Det var ju snällt. :)

Antar att det menas, dyka som i sportdyka, på djup mer än 2m.

 

Man kan nog, om man vill, och med lite vilja, använda det till möten och annat man missat &/el inte orkade gå på. :rolleyes::shifty:


– Du dök inte upp på mötet i Fredags.

– Nä, exakt. Min doktor har förbjudit mig att dyka - för resten av mitt liv. Sorry! ¯\_(ツ)_/¯

 

Redigerad av modEric
  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, modEric säger:

Såg att det kom ett brev från sjukvården, Torsd/Fred. Gick igenom den posten nu. Det var svar på röntgen jag gjorde för några veckor sen.
 

Det var ju snällt. :)

Antar att det menas, dyka som i sportdyka, på djup mer än 2m.

 

Man kan nog, om man vill, och med lite vilja, använda det till möten och annat man missat &/el inte orkade gå på. :rolleyes::shifty:


– Du dök inte upp på mötet i Fredags.

– Nä, exakt. Min doktor har förbjudit mig att dyka - för resten av mitt liv. Sorry! ¯\_(ツ)_/¯

 

Handlar det där om din punkterad lunga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Handlar det där om din punkterad lunga?

Yep, uppföljningen av det. Gjorde en datortomografi för att se om det fanns några ev bulor/blåsor som kunde spricka (&/el ligga i farzonen) och i sånt fall skulle man gått in och pukterat de manuellt, kontrollerat. Så det känns bra att det var bra s a s. :crossfingers:  :yeahbaby:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med anskaffande och inmundigande av ett halvt apotek så börjar det kännas lite bättre, men än segar influensan på. Fortfarande sådär att man känner att man har lite feber, men inte mer. Visserligen skönt att man inte har galopperande feber, men hellre en dag eller två man är rejält sjuk :nanakudde: och det är över sen, än att man går omkring och maler... :bla: :sjuk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en grym hosta efter själva influensatoppen. Vaknar varje morgon och hoppas att det ska vara över, men icke.

Tar en kvart att hosta upp sig innan jag kan sätta på kaffet.

Undrar hur länge detta ska hålla på?

Känner mig :sjuk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, mattem säger:

Med anskaffande och inmundigande av ett halvt apotek så börjar det kännas lite bättre, men än segar influensan på. Fortfarande sådär att man känner att man har lite feber, men inte mer. Visserligen skönt att man inte har galopperande feber, men hellre en dag eller två man är rejält sjuk :nanakudde: och det är över sen, än att man går omkring och maler... :bla: :sjuk:

 

1 timme sedan, BjornS säger:

Jag har haft en grym hosta efter själva influensatoppen. Vaknar varje morgon och hoppas att det ska vara över, men icke.

Tar en kvart att hosta upp sig innan jag kan sätta på kaffet.

Undrar hur länge detta ska hålla på?

Känner mig :sjuk:

Krya på er! :geros: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sandhamn1962

Idag mår jag riktigt bra, inget tryck i huvudet som medför ännu sämre balans än vanligt :skondans:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Sandhamn1962 säger:

Idag mår jag riktigt bra, inget tryck i huvudet som medför ännu sämre balans än vanligt :skondans:

Härligt! :yeahbaby: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sandhamn1962
1 timme sedan, Alix säger:

Härligt! :yeahbaby: 

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag var hos sjukgymnasten idag för uppföljning av skivstångsträningen. Den går bra och min teknik fick godkänt.

Jag fick en del tips att förbättra den i rent praktisk mening. Till exempel att ”backa ut” vid knäböj (lättare att se var man ska lägga tillbaka stången).

Ett moment ändrades dock en aning (stående rodd) för att jag ska träna musklerna kring skuldrorna hellre än dem i nacken (kraftigare framåtlutning anbefalldes helt enkelt). Ett moment ändrades därtill lite vad gäller viktökning och ett vad gäller set av repetitioner.

En kul grej var att den skivstång jag trodde väger 10 kilo visade sig väga 20 kilo. Nu känner jag mig plötsligt starkare...

Nyss gjorde jag upp ett viktökningsschema för skivstången i Numbers fram till i augusti. Plus en ändrad instruktionsplansch.

På grund av min dystymi blir jag ytterst sällan ”biten” av något nytt, men detta har åtminstone blivit en självklarhet för mig. Två gånger i veckan.

Träningen har hittills gett både positiva och negativa resultat. Positivt som planerat: Ökad stadga och styrka i kroppen och mindre värk vid styrkegång tack vare det. Negativt är att jag får ofarliga extraslag på hjärtat (väl utrett tidigare) men de är jobbiga i längden och påverkar sömnen negativt så jag blir tröttare än vanligt.

Men det sistnämnda klingar så sakteliga av, så detta ska jag fortsätta med! ^_^ 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, e-snobben säger:

Vad beror de på i ditt fall? Hjärtat kan ju hoppa till lite om man får ett adrenalinpåslag av någon stressande tanke t ex. Känns väldigt obehagligt men är ju som sagt också ofarligt.

I mitt fall stress (på grund av psykisk ohälsa) och träning. Du kan läsa mer om VES här. Citat:

 

”I vissa fall är arytmin tydligt kopplad till stress och fysisk ansträngning och då inbegriper sannolikt mekanismen det sympatiska nervsystemet.”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha börjat promenera mycket mer sedan några månader (uppskattningsvis upp 30-50 %) har mina ryggproblem i stort sett försvunnit.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
6 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Efter att ha börjat promenera mycket mer sedan några månader (uppskattningsvis upp 30-50 %) har mina ryggproblem i stort sett försvunnit.

Skönt! :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Efter att ha börjat promenera mycket mer sedan några månader (uppskattningsvis upp 30-50 %) har mina ryggproblem i stort sett försvunnit.

Du menar att ryggproblemen är lata och blev kvar någonstans på vägen? :hihihi:

Grattis! :geros:

För min del är det smärtor i knän och axlar som försvunnit tack vare fysisk aktivitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

56 minuter sedan, Svolder säger:

Hur fasiken gör man för att bara känna sig vanlig?

Med vänlig hälsning, Ufot

Ursäkta om din kommentar var allvarligt menad men det gav mig ett gapflabb. :hihihi:

...

Det finns ingen vanlig människa har forskningen kommit fram till. Alla är konstiga.:fulfejs:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag har en personlighetsstörning och ”har höga poäng på Aspergerskalan” så vet jag att jag är ett ovanligt* ufo. Inget att göra något åt, i sig. Bara att gilla läget och försöka fungera så gott det går. Hihi. Haha. Hehe. :totaltgalen:

 

 

*Ändå är vi nog många i numerär mening. Men inte relativt. Vanligare än riktiga ufon...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Svolder säger:

 Men tusan vad enkelt livet varit om man bara varit vanlig...

Låt mig gissa att det är en bedräglig illusion du jagar. "Alla andra ser ut att ha det så mycket enklare och lättare än en själv och så vill jag också ha det." Säkert tittar någon på dig och tycker att ditt liv ser enkelt ut och önskade att de hade ett sådant liv. :kramis:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, Svolder säger:

Knappast, men det här är förmodligen inte rätt forum för att utveckla. Med stigande ålder har jag blivit mer klar över mina problem, det finns en fördel med att arbeta på soc. Jag har genom åren gjort många tester på olika internutbildningar i psykosociala funktionsvariationer (inte webbtester från tramsig källa) och är rätt klar över varför jag fungerar (eller inte fungerar) som jag gör. De flesta tester lägger sig någonstans i en normalfördelning, men det finns några där jag är långt vid sidan av denna normalfördelning. Men, för att få en diagnos "måste svårigheterna medföra allvarliga problem i vardagen". Så jag struntar i det och inväntar pensionen. Den är inte mer än drygt två år bort ändå, och det skulle förmodligen ta lika lång tid att få en diagnos. Men vardagen hade varit enklare om jag inte haft denna psykosociala funktionsvariation utan "varit vanlig".

Tack för den ärliga beskrivningen. Hoppas inte jag skrev något som gjorde dig ledsen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Svolder säger:

Jag har inte någon personlighetsstörning, det räcker så gott med resten (jag ligger väldigt högt i AQ och några till). Jag lider med dig. Det är väl möjligen också det är därför det krockar mellan oss ibland. 

Säkert så. Min störning är av blandtyp; paranoid och undvikande*. Det gör att jag kommunicerar allt annat än optimalt emellanåt, hur verbal och begåvad jag annars är.

Jag lider med dig också. I vårt strömlinjeformade samhälle måste man igenom ett mycket smalt nålsöga för att fullt ut duga. Trist. Många har så mycket att erbjuda trots sina diagnoser (eller nästandiagnoser). Det finns bara inga lämpliga sociala strukturer för dem. Betänk bara hur närmast löjligt tillkämpad en anställningsintervju är. Ungefär som att dejta, antar jag. Överdrifter och förställning in absurdum.

För egen del hänger jag här och hjälper folk när jag orkar. Även vänner, släkt, förstås. Med det timliga i form av datorer och mobiler.

Sedan jag blev sjukpensionär har jag bara blivit sämre, objektivt sett. Jag har oftare ångest, exempelvis. Men jag har å andra sidan inte arbetsmarknadspressen på mig längre och har lärt mig att bättre hantera konsekvenserna av mina begränsningar.

Så vardagen fungerar hyfsat. Men ska sanningen fram så överser jag att barnen går i mål som vuxna, och inte längre än så. Det ligger tidsmässigt ungefär samma som din pensionering.

Men jag hoppas förstås på en harmonisk framtid. Jag tänker kriga på. Allt som inte är plikt är synd... :D 

 

 

*Därtill har jag sekundärdiagnoser som ytterst beror på störningen; GAD och dystymi.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, Svolder säger:

 Folk, åtminstone socionomer, är, hör och häpna, inte intresserade av att Mac Classic II såldes i två minneskonfigurationer 1991 både gällande RAM och hårddisk. :D 

 

 

Nähä? Men du som är fd arkeolog har väl stort utbyte av det? :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, Svolder säger:

Mycket, och på exakt samma nivå som kunskapen att det bara var två modeller av Macintosh som utrustades med en Motorola 68020 samt att Mac Classic fortfarande hade möjligheten att starta i System 6 från ett ROM-chip :whistling: 

Priceless! :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får plötsliga hjärtklappningar och frekventa extraslag, av och till. Nedanstående förklarar nog mina hjärtsymtom väldigt bra, tyvärr. De beror ytterst på ångestsyndromet.

Citat:

”Palpitation är ett mentalt tillstånd av uppmärksamhet på onormal hjärtverksamhet, vilket yttrar sig kognitivt genom en överdriven medvetenhet om hjärtslagen. … Palpitationer … kan uppstå … vid ångest”

Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Palpitation

”Liknande symtom kan uppkomma av ångeststörningar, till exempel generaliserat ångestsyndrom. Vid ångeststörningar överför dock inte personen sin ångest till de fysiska symtomen; en person med somatoform autonom dysfunktion börjar istället oroa sig för sin fysiska hälsa, vilket inte sker vid ångeststörning. Vid svår stress är det normalt med till exempel … palpitationer”

Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Somatoform_autonom_dysfunktion

Jaja, jag lever i alla fall! ^_^ 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

90-talsstjärnan Kajsa Mellgren på sjukhus – läkare svarslösa | Nöje

Vet hur hon känner sig, då jag själv råkade ut för det nyligen - även om jag själv inte riktigtkänner igen alla delar där av beskrivningen. Låter konstigt med bara 5-6 dagar på sjukhus. De kollar väl så det ör bra först, innan hon får åka hem. Jag låg 10 dagar.

Till skillnad från henne har jag bara dykförbud.

Hoppas det löser sig för henne. :crossfingers::yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Suck. Ökad vikt i styrketräningen var svårt. Har ont lite här och var, men mest i händerna (tummarnas infästning mot handleden). Skickade in en fråga via Mina vårdkontakter men får inte svar förrän på torsdag (telefontid). Då får jag väl träna efter schemat ändå! För viktigare än så är det tydligen inte. Dessutom är det björkpollensäsong. Suck.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, Alix säger:

Suck. Ökad vikt i styrketräningen var svårt. Har ont lite här och var, men mest i händerna (tummarnas infästning mot handleden). Skickade in en fråga via Mina vårdkontakter men får inte svar förrän på torsdag (telefontid). Då får jag väl träna efter schemat ändå! För viktigare än så är det tydligen inte. Dessutom är det björkpollensäsong. Suck.

 

Du kan avlasta händerna genom att använda dragremmar.

https://www.gymgrossisten.com/catalogsearch/result/?q=dragremmar

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...