Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Alix

Hur jag mår idag-tråden

Rekommendera Poster

46 minuter sedan, Alix säger:

Ironiskt nog fick jag ett sms idag vid 18-tiden att nya kudden fanns att hämta! Dottern ställde upp och skjutsade mig i tid innan de hann stänga kl 19. :bultandehjarta:

Nu hoppas jag bara att kudden är toppen. Det får nästa natt utvisa. :crossfingers:

På vilket vis hjälper den dig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
30 minuter sedan, mikaellq säger:

På vilket vis hjälper den dig?

Den ger mig bättre stöd än andra kuddar. Tempurs kudde har ett profilerat minnesskum som sjunker ihop av tyngden och formar sig efter nacken utan att ”trycka tillbaka”. Jag köpte en sådan för evigheter sedan men den har kollapsat av tidens tand. Egentligen ska man byta kudde efter 3–4 år, men jag är både snål och fattig.

Det finns andra märken med minnesskum som inte är lika dyra, men jag tycker inte att de är lika bra.

Ikeas senaste variant är jämförelsevis rent fusk. Den består till hälften av minnesskum, hälften vanligt skum. Fast de formulerar det förstås som vore det positivt: ”Och inuti ger ett lager formbart skum och ett lager stödjande skum maximal komfort.” :ThumbsDown:

Redigerad av Alix

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag bet sönder en visdomstand. En del av den är borta. Troligen i magen. Hoppas den inte gör någon skada innan den är ute ur kroppen för gott... :lol: 

• Ledsen 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, Alix säger:

Jag bet sönder en visdomstand. En del av den är borta. Troligen i magen. Hoppas den inte gör någon skada innan den är ute ur kroppen för gott... :lol: 

Men sov du gott?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Har dragits med stel nacke hela livet men blir lite värre lite då och då. Har kommit på att böja huvudet åt det stela hållet så långt det går i någon minut för att sedan göra likadant åt de resterande hållen.

Åt sidan med huvudet så att jag ser rakt fram men ändå röra lite på huvudet framåt och bakåt. 

Känns mycket bättre nu. yes.gif

Redigerad av mikaellq
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 minuter sedan, mikaellq säger:

Har dragits med stel nacke hela livet men blir lite värre lite då och då. Har kommit på att böja huvudet åt det stela hållet så långt det går i någon minut för att sedan göra likadant åt de resterande hållen.

Åt sidan med huvudet så att jag ser rakt fram men ändå röra lite på huvudet framåt och bakåt. 

Känns mycket bättre nu. yes.gif

Hoppas att du slipper amputera.

• Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Men sov du gott?

Jovars. Lite ovant. Men ingen värk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppas att du slipper amputera.

:totaltgalen: :tarskratt:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Irriterad. Satte på ett nytt skyddsglas på telefonen och upptäckte att skärmens glas är välvt mot aluminiumsargen. Så då var det bara att sätta på det gamla gulnade hästestora och tjocka gear4-skalet igen :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni håller  er väl friska?

Blir ni sjuka får ni dra lott

73164683_10158007343856111_1371038515336314880_n.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
30 minuter sedan, Pocahontas säger:

Ni håller  er väl friska?

Blir ni sjuka får ni dra lott

73164683_10158007343856111_1371038515336314880_n.jpg

Sverige har blivit mycket fattigare. Drabbar naturligtvis oss vanligt folk först. :superirriterad: 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, mikaellq säger:

Sverige har blivit mycket fattigare.

Eeh? Hur då? :fundersam:Du tänker väl ändå aldrig på de ökande inkomstklyftorna? :D 

900

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, Alix säger:

Eeh? Hur då? :fundersam:Du tänker väl ändå aldrig på de ökande inkomstklyftorna? :D 

900

Jag tänker på allt sämre offentlig service och allt fler besparingar. Betvivlar du indianhövdingens inlägg? :o 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, mikaellq säger:

Jag tänker på allt sämre offentlig service och allt fler besparingar. Betvivlar du indianhövdingens inlägg? :o 

Enskildheter kan alltid diskuteras. Men ”Sverige har blivit mycket fattigare” är en helhetsbedömning. Och den är fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Alix säger:

Enskildheter kan alltid diskuteras. Men ”Sverige har blivit mycket fattigare” är en helhetsbedömning. Och den är fel.

Så vi är alltså inte fattigare med en minskad offentlig service? Mindre välfärd? Det var ju det pocas inlägg handlar om. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, mikaellq säger:

Så vi är alltså inte fattigare med en minskad offentlig service? Mindre välfärd? Det var ju det pocas inlägg handlar om. 

Vilka ”vi”? Man måste skilja på Sveriges samlade ekonomiska status/utveckling och hur enskilda grupper har det. Det senare är en fråga om fördelning, det förra en fråga om samlad ”förmögenhet”. Inkomstklyftorna har ökat och vissa grupper har fått det sämre i samhället. Andra har fått det bättre. Om man anser att Sverige är ”jag” och sådana som jag, och man har fått det sämre, ja, då kan man förstås hävda att Sverige har blivit fattigare. Men det är subjektivt, inte objektivt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har då inget att klaga på, möjligen att jag blivit gråhårig och flickorna inte flörtar med mig längre :)

• Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Pocahontas säger:

Jag har då inget att klaga på, möjligen att jag blivit gråhårig och flickorna inte flörtar med mig längre :)

Var glad för att du blir gråhårig, jag tappar mitt hår 😎

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, Alix säger:

900

Samtidigt har väl svenska kronan tappat en del värde dem senaste tiden? Enligt internet kostade en USD ca 5,18 kr 1950, idag kostad samma USD ca 9,64 kr. Så i USD hade, om jag fattat saken rätt, grafen idag legat runt 2700.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samtidigt har väl svenska kronan tappat en del värde dem senaste tiden? ...

Jo, det är riktigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag mår skit (ångest), enär jag sent ikväll insåg att kronofogden (ovetande? likgiltig?) höll på att lura in mig i en fälla. En fälla vars grunder skuldrådgivaren på kommunen inte heller upplyste mig om. Det är nämligen så att min pensionsförsäkring eventuellt kan tas i anspråk för att betala av delar av skulden. Helt okej för min del, jag vill helst kunna se mig i spegeln och säga att jag har gjort så rätt för mig som jag har kunnat.
Men, och här kommer ett stort fett MEN, det räknas som pensionsinkomst för mig även om varenda krona går till kronofogdens fordringsägare. Och sådan inkomst påverkar både bostadsbidrag och bostadstillägg. Skulle ”jag” få det utbetalt i år skulle i stort sett allt det ryka retroaktivt. Jag skulle påföras en ny skuld i storleksordningen 25000 kronor. Och den skulden skulle inte vara med i skuldsaneringen!

Om det blir nästa år är det förstås inte lika illa. Då vet jag vad som gäller på förhand. Bostadsbidraget upphör permanent i juni då min yngsta går ur gymnasiet. Det blir kännbart men överkomligt.

Men det är då själve fan att man själv måste ha huvudet på skaft nog så att skuldrådgivare och myndigheter inte sätter krokben för en! Men jag har tagit lugnande nu och ska se lite tv.

Anfäkta och anamma!

Så, nu känns det lite bättre. :) 

Redigerad av Alix
  • Ledsen 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, Alix säger:

Jag mår skit (ångest), enär jag sent ikväll insåg att kronofogden (ovetande? likgiltig?) höll på att lura in mig i en fälla. En fälla vars grunder skuldrådgivaren på kommunen inte heller upplyste mig om. Det är nämligen så att min pensionsförsäkring eventuellt kan tas i anspråk för att betala av delar av skulden. Helt okej för min del, jag vill helst kunna se mig i spegeln och säga att jag har gjort så rätt för mig som jag har kunnat.
Men, och här kommer ett stort fett MEN, det räknas som pensionsinkomst för mig även om varenda krona går till kronofogdens fordringsägare. Och sådan inkomst påverkar både bostadsbidrag och bostadstillägg. Skulle ”jag” få det utbetalt i år skulle i stort sett allt det ryka retroaktivt. Jag skulle påföras en ny skuld i storleksordningen 25000 kronor. Och den skulden skulle inte vara med i skuldsaneringen!

Om det blir nästa år är det förstås inte lika illa. Då vet jag vad som gäller på förhand. Bostadsbidraget upphör permanent i juni då min yngsta går ur gymnasiet. Det blir kännbart men överkomligt.

Men det är då själve fan att man själv måste ha huvudet på skaft nog så att skuldrådgivare och myndigheter inte sätter krokben för en! Men jag har tagit lugnande nu och ska se lite tv.

Anfäkta och anamma!

Ja det är tyvärr djungelns lag som gäller när man har att göra med de där typerna. Det blev några fällor för mig med, men det var fotdringsägarna som jävlades och inte brydde sig om skuldsaneringsbeslutet. Men jag fick ligga på hela tiden och tjata och hänvisa. Hoppas det löser sig för dig!

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, Alix säger:

Anfäkta och anamma!

Vad kan ha lurat in en intelligent man som dig in i en skuldfälla? Jag har människor i min omgivning som befunnit sig i skuldfällan i åratal och pga allt från vänner som inte var vänner alls till krossad kärlek. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, mikaellq säger:

Vad kan ha lurat in en intelligent man som dig in i en skuldfälla?

Sjukdom.

Mer utvecklat: Bank och FK tar inte hänsyn till att man får radikalt sänkt inkomst, när det gäller lån respektive underhållsstöd. Även de fordringsägare som gör det tar inte hänsyn till andra fordringsägare, bara sina egna regler.

Jag försökte givetvis påverka, gick till och med till domstol, men till ingen nytta. Exempelvis underhållsstödets framtida betalningsstorlek avgörs av vilken inkomst man hade två år tidigare. Det är lagreglerat. Det vill säga att jag skulle betala som om min ekonomi var lika bra som innan jag blev sjuk.

Reflektion: Om alla skulle ta full hänsyn till att sådant här kan hända skulle ingen våga satsa på någonting. Inte CSN, inte barn, inte lån. Så det är rimligt att det finns möjlighet till skuldsanering. Samhället uppmanar ju oss att satsa.

Apropå bekantskapskrets: Jag hade en kollega som var hos kronofogden eftersom hans fru hade förfalskat hans namnteckning angående lån, hon var spelmissbrukare. Han hade att välja på att sätta henne i fängelse eller ta smällen.

Livet är inte lätt, men om man tror det/hävdar det/har personlig tur så är det förstås lätt att döma andra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan, Alix säger:

Anfäkta och anamma!

Finns inte mycket man kan säga för att du ska må bättre men jag förstår vilken situation du är i. Har en bror som befinner sig i likvärdig situation men till skillnad mot dig som försöker ta sitt ansvar stänger han in sig i sin skyddande bubbla. 

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...