Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Alix

Hur jag mår idag-tråden

Rekommendera Poster

11 minuter sedan, Alix säger:

Idag mår jag bättre än i natt. Alldeles för mycket att tänka på på sistone, som har lett till stress och till slut ångestpåslag. Jag kunde inte sova och fick ringa psykakuten. Med hjälp av medicin och se film mitt i natten kunde jag dock sova några timmar framåt morgonen. Jag befinner mig i en intensiv övergångsperiod på flera plan. Bland annat har jag haft 31 mejl (med tillhörande research) på sex dagar med min skuldsaneringsrådgivare på kommunen. Plus en massa strul med familjen på olika sätt. Inget konstigt, bara mycket och jobbigt. Idag funderar jag på att köpa ostbågar och godis och gömma mig under täcket framför tv:n. Jag borde lyfta skrot och ta en promenad. Så jag gör väl båda...

Jag har perioder av "mindre god form" jag också och löser alltid det bäst med aktivitet som träning eller en långpromenad på berget...

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Alix säger:

Idag mår jag bättre än i natt. Alldeles för mycket att tänka på på sistone, som har lett till stress och till slut ångestpåslag. Jag kunde inte sova och fick ringa psykakuten. Med hjälp av medicin och se film mitt i natten kunde jag dock sova några timmar framåt morgonen. Jag befinner mig i en intensiv övergångsperiod på flera plan. Bland annat har jag haft 31 mejl (med tillhörande research) på sex dagar med min skuldsaneringsrådgivare på kommunen. Plus en massa strul med familjen på olika sätt. Inget konstigt, bara mycket och jobbigt. Idag funderar jag på att köpa ostbågar och godis och gömma mig under täcket framför tv:n. Jag borde lyfta skrot och ta en promenad. Så jag gör väl båda...

Har det ungefär som dig och vet hur det är. Hoppas det blir bättre snart! :kramis:

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, mikaellq säger:

Jag har perioder av "mindre god form" jag också och löser alltid det bäst med aktivitet som träning eller en långpromenad på berget...

För mig är också fysisk aktivitet bra, men det värsta för mig är när det har blivit för lite av det sociala, träffa folk och umgås. För lite av det ger mig extrem ångest, oro, nedstämdhet och blir nästan paranoid. 

• Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan, iMarc säger:

... det värsta för mig är när det har blivit för lite av det sociala, träffa folk och umgås. För lite av det ger mig extrem ångest, oro, nedstämdhet och blir nästan paranoid. 

För mig är det tvärtom. Jag gillar att umgås men hjärnan tar stryk med obehagliga effekter som följd. Jag är således en ensling, rätt ofta.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, Alix säger:

För mig är det tvärtom. Jag gillar att umgås men hjärnan tar stryk med obehagliga effekter som följd. Jag är således en ensling, rätt ofta.

För mig är det tvärt om, jag ogillar att umgås och tillbringar helst tiden i superb isolering. Jag hade varit den idealiska urtypen för en eremit på en bergstopp och hade varit helt nöjd om jag kunde undvika social samvaro helt. Ironiskt att just jag skulle bli socialarbetare, men i ett klientsamtal får jag inte vara personlig, så det kan jag hantera.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
4 minuter sedan, Alix säger:

Jag är mer som dig alltså. Jag kan ibland uppleva ensamheten som ljuvligt skön. :wub:

Redigerad av mikaellq
Felstavat
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Apropå ensamhet så kan man leva för sig själv utan att vara det minsta ensam.

https://www.svtplay.se/video/23260718/dar-ingen-skulle-tro-att-nagon-kunde-bo/dar-ingen-skulle-tro-att-nagon-kunde-bo-sasong-15-grue-finnskog?start=auto

--

För egen del blev det både promenad och skrotlyft. Det känns gött! Det blev ostbågar, glass och godis också... :P 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
8 minuter sedan, Alix säger:

Härligt att se. Så där enslig var min arbetsmiljö (sommartid) under de åren jag arbetade i Mellansverige, och jag trivdes som fisken i vattnet i de ändlösa skogarna. 😍

Redigerad av Svolder
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
56 minuter sedan, Alix säger:

Jag funkar ungefär såhär, jag är social och älskar att umgås med andra, problemet är att jag tar in för mycket intryck hela tiden, så andras problem, sorger och besvär påverkar mig väldigt mycket, jag vill också alltid vara ett stöd, och finnas till för andra, men jag känner att jag ger för mycket av mig själv, så jag till slut blir utbränd. Känns som man inte har tid med ett ”eget liv”, så när denna utbrändhet kommer, så är det kaos i hjärnan och då isolerar jag mig, är som att hjärnan måste få vila. Men dessvärre tär ensamheten då extremt på mig, blir helt tom inombords och självkänslan försvinner och jag tappar intresse för det mesta, mina hobbies ger mig inget längre, och allt jag gör dränerar mig på energi. Så i det hela kan jag aldrig slappna av, har en inre kronisk stress. 

KBT-terapi har aldrig hjälpt på mig, den hjälper bara för stunden, ett par dagar efter en session. Så vården har klassat mig som terapiresistent och är hänvisad till monoterapi i form av mediciner. Samtidigt är jag extremt biverkningskänslig och tål endast vanebildande preparat, för att inte få tolerans så brukar jag inte medicinera varje dag. Jag har AS och ADHD, Recidiverande Depression och GAD. En härlig lista! Orkar inte med vården heller längre pga en massa tjänstefel. Så man får kämpa på och ta en dag i taget. Just nu är det bara familjen, barnen och mitt barnbarn som är i fokus och prio 1. Mitt ”egna liv” får väl vänta..

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min rygg och nacke protesterar efter två nätter i den nya sängen. Men på ett bra sätt. Jag har legat i en dålig säng alltför länge.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...