Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Alix

Hur jag mår idag-tråden

Rekommendera Poster

Alix
3 minuter sedan, iMarc säger:

Ja nu följer ju inte min läkare FASS, när jag hade Elvanse så är maxdosen enligt FASS 70mg/dygn. Han ordinerade mig 100mg och ville sedan höja upp till 140mg. 

Jag har läst att många läkare blir miljonärer på att skriva ut ADHD-medicin. Antar de får arvoden från läkemedelsföretagen eller nåt?

Var har du läst det? Det låter som en typisk konspirationsteori. Som varken kan bevisas eller motbevisas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
iMarc
19 minuter sedan, Alix säger:

Var har du läst det? Det låter som en typisk konspirationsteori. Som varken kan bevisas eller motbevisas.

Verkar vara mest de som forskar

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/A2KG0n/ny-bok-adhd-experter-ar-kopta-av-industrin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
4 minuter sedan, iMarc säger:

Jaha. Sådant kallas annars lobbyverksamhet med ett finare ord. Förekommer hela tiden vad gäller allting där man kan tjäna pengar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
iMarc
Postad (redigerade)

Nu har det plötsligt dykt upp ett annat recept: Melatonin AGB 5mg och någon bipacksedel finns inte

lol

Redigerad av iMarc

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Svolder
2019-07-27 på 23:15, BjornS säger:

Har för mig att jag hört att vi som har diabetes tål värmen sämre.

Jag hatar när temperaturen överstiger 22-23 grader.

Klokt att dricka mycket, bra för njurarna också.

Det är möjligt det är inbillning, men jag tycker nog att jag har svårare för värme nu än före min diagnos, men det kan också bero på ålder. Jag är sannerligen ingen ungdom längre.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
BjornS
7 minuter sedan, Svolder säger:

Det är möjligt det är inbillning, men jag tycker nog att jag har svårare för värme nu än före min diagnos, men det kan också bero på ålder. Jag är sannerligen ingen ungdom längre.

Inte jag heller.

Kanske en kombination.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Svolder

Jag upphörde med diabetesmedicineringen i förrgår, drygt sju veckor efter diagnos, och håller numera tummarna för att det skall gå bra och att plasmaglukosen (blodsockret) håller sig på normala värden med enbart kost och motion.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
mikaellq
2 timmar sedan, Svolder säger:

Jag upphörde med diabetesmedicineringen i förrgår, drygt sju veckor efter diagnos, och håller numera tummarna för att det skall gå bra och att plasmaglukosen (blodsockret) håller sig på normala värden med enbart kost och motion.

Vi alla bör kraftigt dra ner på intaget av kolhydrater och helt sluta med socker. Jag blir som en gasballong och kan känna stort obehag efter en godispåse eller en stor tallrik kokt ris till exempel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Svolder
11 minuter sedan, mikaellq säger:

Vi alla bör kraftigt dra ner på intaget av kolhydrater och helt sluta med socker. Jag blir som en gasballong och kan känna stort obehag efter en godispåse eller en stor tallrik kokt ris till exempel.

Jo, men riktigt så funkar det inte för mig. Trots att jag hoppas att jag kan klara mig utan metformin (det ger sig på några dagars sikt) så är jag fortfarande diabetiker och måste hålla råkoll på allt jag stoppar i mig. Det är till och med viktigare för mig att hålla koll på varje grej jag äter när jag inte har någon medicin som stöttar. Socker är för mig ett gift jag inte kan tillåta mig, godis och ris är det ingen skillnad på i mitt system, båda skulle skicka mitt glukosvärde i omloppsbana runt solen.

• Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
16 minuter sedan, Svolder säger:

Jo, men riktigt så funkar det inte för mig. Trots att jag hoppas att jag kan klara mig utan metformin (det ger sig på några dagars sikt) så är jag fortfarande diabetiker och måste hålla råkoll på allt jag stoppar i mig. Det är till och med viktigare för mig att hålla koll på varje grej jag äter när jag inte har någon medicin som stöttar. Socker är för mig ett gift jag inte kan tillåta mig, godis och ris är det ingen skillnad på i mitt system, båda skulle skicka mitt glukosvärde i omloppsbana runt solen.

Vad äter du nu?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
iMarc
23 minuter sedan, mikaellq säger:

Jag löste det problemet med denna kur några dagar:

Direkt på morgonen när jag vaknade:

1 msk ekologisk äppelcidervinäger blandat med 0,5 L vatten

Strax innan frukost:

1 kapsel Holistic Lactovitalis Pro

1 brustablett Berocca i 0.5 L vatten

2 kapslar högkvaltativa Omega-3 kapslar med högt EPA, DPA (Elexir)

1 Tablett Zink 25mg (Great earth Superzink)

Vänta ca 30 minuter....

Frukost: Sallad gjord på babyspenat, paprika, gurka, tomater, lite riven Ingefära (drygt en tsk), 2 hackade kokta ägg, 1 msk olivolja, 1/2 tsk havssalt, 1/2 pressad Citron, Cayennepeppar. 

Efter frukost ett stort glas citronvatten. 

Nu med all största sannolikhet kommer din mage igång rejält och får en rejäl rensning, är lite detox i detta också. 

LactoVitalis Pro kommer att ställa till det rejält i magen, men efter några dagar har den vant sig, och med den kosten kan jag garantera att du efter några dagar kommer att bli mycket piggare, mer energi och en lugn mindre uppblåst mage. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
iMarc
2019-08-02 på 12:15, iMarc säger:

Nu har det plötsligt dykt upp ett annat recept: Melatonin AGB 5mg och någon bipacksedel finns inte

lol

Citerar mig själv. Melatonin var helt verkningslös, så det blev endast ett par timmars sömn inatt. 😥

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Svolder
32 minuter sedan, Alix säger:

Vad äter du nu?

Mat. Alltså, riktig mat. Jag försöker undvika produkter som har en innehållsförteckning. Det är något som ligger i gränslandet mellan Keto, LCHF, Paleo med strikt koll på när jag äter, inte bara vad. Jag följer inget program. Det enda jag följer är utslaget min blodsockermätare ger på olika sorters mat, då vet jag om det funkar för mig eller ej. Alla har olika metabolism och reagerar olika på det man äter. Basen för mig är färska grönsaker, kött, fisk, ägg.

Jag äter inget som är processat, inget bröd, inget socker, jag håller kolhydrater som inte ingår i grönsaker på under 5% av innehållet, inga rotfrukter, ingen stärkelse, inga spannmål, självklart inga kakor/sötsaker/läsk/sötade drycker/juice, inga artificiella sötningsprodukter och så vidare.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Svolder
1 timme sedan, Alix säger:

Vad äter du nu?

Det låter kanske tråkigt när jag beskriver kosten, men jag lovar, det behöver den inte alls vara. Det är bara slentrian som gör att vi förväntar oss det. Min erfarenhet så här långt är att den kosten jag äter efter diagnos både är bättre och smakar mer än det jag åt innan.

fisk.jpg

räksallad.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mattiasgbg
53 minuter sedan, Svolder säger:

räksallad.jpg

Ett smørrebrød, fast utan brød!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
1 timme sedan, Svolder säger:

Det låter kanske tråkigt när jag beskriver kosten, men jag lovar, det behöver den inte alls vara. Det är bara slentrian som gör att vi förväntar oss det. Min erfarenhet så här långt är att den kosten jag äter efter diagnos både är bättre och smakar mer än det jag åt innan.

fisk.jpg

räksallad.jpg

Det låter inte alls tråkigt. Jag tycker att det låter bra och gott. Jag har inga problem med kolhydrater men jag borde äta mer grönsaker även fast jag äter en hel del redan. Jag har börjat äta fet yoghurt och mandlar till frukost. Visserligen även flytande honung på det också. Men jag tål ju det.

Om jag får vara personlig tycker jag att du har hanterat din situation alldeles utmärkt! :yeahbaby:

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Svolder
33 minuter sedan, Alix säger:

Det låter inte alls tråkigt. Jag tycker att det låter bra och gott. Jag har inga problem med kolhydrater men jag borde äta mer grönsaker även fast jag äter en hel del redan. Jag har börjat äta fet yoghurt och mandlar till frukost. Visserligen även flytande honung på det också. Men jag tål ju det.

Om jag får vara personlig tycker jag att du har hanterat din situation alldeles utmärkt! :yeahbaby:

Tack!
Jag har bloggat hela den här erfarenheten, där jag började dagen efter diagnos och avslutade (troligen) bloggen idag, när jag nått fram till det mål jag satte upp för mig från start. Det kändes en aning kaxigt när jag, trots hellkass värden, meddelade diabetessköterskan att jag avsåg att arbeta mot att klara detta utan medicinstöd samtidigt som vården satte in insulin och metformin samma dag jag fick diagnos, och det syntes på hennes kroppsspråk att hon var övertygad om att jag inte skulle klara det :)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix
1 timme sedan, Svolder säger:

Tack!
Jag har bloggat hela den här erfarenheten, där jag började dagen efter diagnos och avslutade (troligen) bloggen idag, när jag nått fram till det mål jag satte upp för mig från start. Det kändes en aning kaxigt när jag, trots hellkass värden, meddelade diabetessköterskan att jag avsåg att arbeta mot att klara detta utan medicinstöd samtidigt som vården satte in insulin och metformin samma dag jag fick diagnos, och det syntes på hennes kroppsspråk att hon var övertygad om att jag inte skulle klara det :)

Underbart! :respekt:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
mikaellq
2019-08-03 på 19:00, Svolder säger:

Tack!

Jag läser kroppsspråk hela tiden när jag talar med folk men är medveten om att det faktiskt är möjligt att tolka fel. 

Som när jag brutit armen och läkt och det var dags att börja träna. Tjejen betedde som om armen riskerade att bli amputerad! Inte speciellt uppmuntrande för mig men inser nu att hon bara förmedlade allvaret, att det var viktigt att jag gjorde som hon sa.

Jag gillar raka rör, att folk säger som det är, speciellt när det finns en viss fara med i bilden. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Svolder
5 timmar sedan, mikaellq säger:

Jag gillar raka rör, att folk säger som det är, speciellt när det finns en viss fara med i bilden. 

Jo, jag också, men här kändes det mer som ett misstroende mot att äldre herrar skulle kunna göra så genomgripande förändringar av livsstilen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
iMarc

Skrev till läkaren att Melatonin inte fungerade. Då skrev hon ut Nozinan  för sömnen 😰. Blir så trött och ledsen på läkare som lägger sig i och förstör en fungerande medicinering och ersätter med en medicin jag inte tål. 

• Ledsen 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
iMarc

Forts. 

Läkaren började kladda på ytterligare ett annat recept, vilket skulle betyda att jag skulle gå en månad utan medicin. 

Då blev jag vansinnig och skrev ett långt brev. Men det hjälpte inte. Då ringde jag upp en annan sjuksköterska och förklarade situationen. Hon beklagade det hela med att läkarvikarierna inte kan skriva ut en individanpassad medicinering. Efter samtalet hade en överläkare tagit över. Tog bort Nozinan från receptlistan och förnyade de andra medicinerna enligt den ordination jag haft i flera år. 

Problemet löst!

Frågade senare angående Melatonin AGB 5mg som inte hjälpte. Fick då prova att ta 10mg istället. Gjorde detta och då fungerade den, jag sov som en stock i 9 timmar, drömde mycket och var helt utvilad när jag vaknade, något jag inte varit på flera år pga Theralen, Zolpidem, Propavan, Zopiklon. Så detta var underbart :) Fortsätter denna effekten är det ajöss till de andra sömnmedlen. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Telly82
23 minuter sedan, iMarc säger:

Så detta var underbart

:galetglad: 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
mikaellq

Försöker nu träna stort sett varje dag för snabbare resultat och bättre nattsömn.
Är trött som tusan nu både av träningen och en smula sämre sömn inatt med kanske bara 5-6 timmar totalt. :gaspar:
Musklerna sväller och resultaten kommer men önskar man kunde känna sig mer pigg. Mmm, huvudvärk också. :pinch:

KAFFE! 💡 :kaffe:

bar.jpg

Redigerad av mikaellq

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix

Idag mår jag bättre än i natt. Alldeles för mycket att tänka på på sistone, som har lett till stress och till slut ångestpåslag. Jag kunde inte sova och fick ringa psykakuten. Med hjälp av medicin och se film mitt i natten kunde jag dock sova några timmar framåt morgonen. Jag befinner mig i en intensiv övergångsperiod på flera plan. Bland annat har jag haft 31 mejl (med tillhörande research) på sex dagar med min skuldsaneringsrådgivare på kommunen. Plus en massa strul med familjen på olika sätt. Inget konstigt, bara mycket och jobbigt. Idag funderar jag på att köpa ostbågar och godis och gömma mig under täcket framför tv:n. Jag borde lyfta skrot och ta en promenad. Så jag gör väl båda...

• Gilla 2
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...