Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur jag mår idag-tråden


Alix
 Share

Rekommendera Poster

55 minuter sedan, mikaellq säger:

Din bästa tid måste alltid vara NU. Det enda du i verkligheten har.

??‍♀️

Guru Mikael! :skondans:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kornmalt

Finns i: Malt-öl, spannmål, godis

Varför undvika det: Spannmålsbaserat socker som är hälften så sött som vitt socker, men det är lika högt på glykemiskt index (ett mått på hur mycket ett livsmedel höjer blodsockret).

 

Därför har ölgubbar jättemage. 

 

https://www.expressen.se/halsoliv/har-goms-sockret--21-sorter-du-inte-tankt-pa/

Redigerad av Axelman
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Axelman säger:

Kornmalt

Finns i: Malt-öl, spannmål, godis

Varför undvika det: Spannmålsbaserat socker som är hälften så sött som vitt socker, men det är lika högt på glykemiskt index (ett mått på hur mycket ett livsmedel höjer blodsockret).

 

Därför har ölgubbar jättemage. 

 

https://www.expressen.se/halsoliv/har-goms-sockret--21-sorter-du-inte-tankt-pa/

Konstigt. Öl tillverkas av kornmalt men innehåller väl inte det?!? (Sockret görs om till alkohol av jäst som jag har förstått det). :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, Alix säger:

Guru Mikael! :skondans:

Va rolig du är. Hi hi! :hihihi:

Men faktiskt bara ett faktum att bara nu existerar. Resten är bara mer eller mindre smärtsamma minnen eller förväntningar. 

??‍♀️

Redigerad av mikaellq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, mikaellq säger:

Va rolig du är. Hi hi! :hihihi:

Men faktiskt bara ett faktum att bara nu existerar. Resten är bara mer eller mindre smärtsamma minnen eller förväntningar. 

??‍♀️

Redan Stefan & Krister avvisade nuet som reellt koncept: ”När du tänker att nu är det, var det!” säger Stefan apropå rätt tillfälle för Krister att prata allvar med sin fru. :hihihi: 

Problemet med nuet är att det inte är som ett skepp som seglar över oceanen, och att man därför är nödgad att begränsa sig till vad som kan göras på däck. I stället är man själva skeppet och man tvingas hela tiden brottas i nuet med dåtiden som spöke och framtiden som okänd faktor. På så vis är nuet en origo; en ständigt undflyende skärningspunkt.

Att fokusera på nuet är inget annat än ett reptrick. Eller ett mantra, om man så vill, som ska lugna nerverna. Men det ändrar ingenting. Det skrämmande med nuet är att det enda man vet då (hehe) är att man kanske bara har någon enda minuts framtid...

Vem vill fokusera på sådant... :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Svolder säger:

Fått diagnosen diabetes idag, skall träffa diabetessköterska efter lunch. Suger åsnepung. Ja, inte diabetessköterskan utan diagnosen.

Se det positivt. När min farsa fick diabetes fick han höra att han inte hade kunnat få den diagnosen tio år tidigare.Men nu kunde han börja medicinera i tid.

34 minuter sedan, Alix säger:

Konstigt. Öl tillverkas av kornmalt men innehåller väl inte det?!? (Sockret görs om till alkohol av jäst som jag har förstått det). :fundersam:

Den krossade malten blötläggs och temperaturen på den blandningen, och hur malten är rostad, påverkar vilka sorters socker som bildas i vörten. Allt kan inte brytas ner av all jäst, som också har en gräns för vilken alkoholstyrka den klarar (vanlig bakjäst klarar minst 12-13%). Väldigt förenklat kan man säga att i vanlig 5%-lager kan allt socker göras om till alkohol, starkare och färggladare drycker innehåller mer överblivet socker. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

... Den krossade malten blötläggs och temperaturen på den blandningen, och hur malten är rostad, påverkar vilka sorters socker som bildas i vörten. Allt kan inte brytas ner av all jäst, som också har en gräns för vilken alkoholstyrka den klarar (vanlig bakjäst klarar minst 12-13%). Väldigt förenklat kan man säga att i vanlig 5%-lager kan allt socker göras om till alkohol, starkare och färggladare drycker innehåller mer överblivet socker. 

Alltså ska man undvika lättöl. :devil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

42 minuter sedan, Alix säger:

Alltså ska man undvika lättöl. :devil:

Ja, men av andra skäl. Lättöl är ungefär modifierad vanlig öl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Ja, men av andra skäl. Lättöl är ungefär modifierad vanlig öl.

Modifierad = bevattnad? :D 

Jag intervjuade Krönleins bryggerimästare (eller vad han nu kallade sig) en gång. De hävdade att de var de enda i landet som faktiskt bryggde lättöl specifikt. En uppgift jag lade till handlingarna. Men vem vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Alix säger:

Modifierad = bevattnad? :D 

Jag intervjuade Krönleins bryggerimästare (eller vad han nu kallade sig) en gång. De hävdade att de var de enda i landet som faktiskt bryggde lättöl specifikt. En uppgift jag lade till handlingarna. Men vem vet?

Japp, en del öl plus två delar vatten. Men det är lättare att låta alkoholen avdunsta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Svolder säger:

Man får väl inte välja, annars hade jag velat reklamera hela diagnosen och lämna tillbaka den hos tillverkaren, nästan oanvänd.

:hihihi: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Redan Stefan & Krister avvisade nuet som reellt koncept: ”När du tänker att nu är det, var det!” säger Stefan apropå rätt tillfälle för Krister att prata allvar med sin fru. :hihihi: 

Problemet med nuet är att det inte är som ett skepp som seglar över oceanen, och att man därför är nödgad att begränsa sig till vad som kan göras på däck. I stället är man själva skeppet och man tvingas hela tiden brottas i nuet med dåtiden som spöke och framtiden som okänd faktor. På så vis är nuet en origo; en ständigt undflyende skärningspunkt.

Att fokusera på nuet är inget annat än ett reptrick. Eller ett mantra, om man så vill, som ska lugna nerverna. Men det ändrar ingenting. Det skrämmande med nuet är att det enda man vet då (hehe) är att man kanske bara har någon enda minuts framtid...

Vem vill fokusera på sådant... :totaltgalen:

Du är FÖR intelligent. Det negativa är en kostnad för det. Nuet är en lindring av det negativa.

 

Citat

 

These Roses by Ralph Waldo Emerson

These roses under my window make no reference to former roses or to better ones; they are for what they are; they exist with God to-day. There is no time to them. There is simply the rose; it is perfect in every moment of its existence. Before a leaf-bud has burst, its whole life acts; in the full-blown flower, there is no more; in the leafless root, there is no less. Its nature is satisfied, and it satisfies nature, in all moments alike. There is no time to it.
But man postpones or remembers; he does not live in the present, but with reverted eye laments the past, or, heedless of the riches that surround him, stands on tiptoe to foresee the future. He cannot be happy and strong until he too lives with nature in the present, above time.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, mikaellq säger:

Du är FÖR intelligent. Det negativa är en kostnad för det. Nuet är en lindring av det negativa.

Himla tur att jag är amatörbotaniker! Jag tog bild ikväll på engelsk vallmo. Den blommar här och nu! ^_^ 

 

EB21CC37-918C-49D5-A7B9-260522A87647.jpeg.74c77fbb7453feb43f513e19212804ca.jpeg

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Alix säger:

Himla tur att jag är amatörbotaniker! Jag tog bild ikväll på engelsk vallmo. Den blommar här och nu! ^_^ 

 

EB21CC37-918C-49D5-A7B9-260522A87647.jpeg.74c77fbb7453feb43f513e19212804ca.jpeg

Jag är ganska säker på att du känner ett stort välmående när du ägnar dig åt dessa skönheter. :) 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett kort och ganska underhållande video-klipp som beskriver det mänskliga dilemmat på ett nästan poetiskt sätt. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, mikaellq säger:

Jag är ganska säker på att du känner ett stort välmående när du ägnar dig åt dessa skönheter. :) 

En del i alla fall! Ikväll har jag också varit ute för att artbestämma en annan vallmo. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, mikaellq säger:

Va rolig du är. Hi hi! :hihihi:

Men faktiskt bara ett faktum att bara nu existerar. Resten är bara mer eller mindre smärtsamma minnen eller förväntningar. 

??‍♀️

Det vet vi ju inte, kvantfysik, relativitetsteorin. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-06-13 på 12:27, iMarc säger:

Det vet vi ju inte, kvantfysik, relativitetsteorin. 

Du tänker på verkligheten så som den faktiskt är medan jag tänker på (men försöker sluta) den upplevda verkligheten. Bara Nuet existerar, resten är tankekonstruktioner. Exakt DÄR finns frälsningen de allra flesta tror jag i djupet längtar efter. Andlig frihet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Fick migrän idag med ljusmönster (zig-zag). Hade inte tillgång till värktabletter. Drack istället mer än en liter vatten. Det lättade. Fantastiskt! Kan det vara så att kroppen reagerar starkt på uttorkning eller åtminstone vätskenivån i kroppen är för låg? :fundersam:

 

Unknown.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, mikaellq säger:

Fick migrän idag med ljusmönster (zig-zag). Hade inte tillgång till värktabletter. Drack istället mer än en liter vatten. Det lättade. Fantastiskt! Kan det vara så att kroppen reagerar starkt på uttorkning eller åtminstone vätskenivån i kroppen är för låg? :fundersam:

 

Unknown.jpeg

Absolut. Den vanligaste orsaken till huvudvärk är vätskebrist. Rekommenderar Resorb från apoteket, innehåller även kalium som man lätt får brist av. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, iMarc säger:

Absolut. Den vanligaste orsaken till huvudvärk är vätskebrist. Rekommenderar Resorb från apoteket, innehåller även kalium som man lätt får brist av. 

Tack. Jag ska undersöka det där om kalium. Har dragits med problemet i många år nu och är väldigt trött på att ha huvudvärk och vara halvblind.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, mikaellq säger:

Tack. Jag ska undersöka det där om kalium. Har dragits med problemet i många år nu och är väldigt trött på att ha huvudvärk och vara halvblind.

Låter lite som migrän också då det påverkar ögonen. Mitt tips är Resorb+vatten. Resorb är billigare på apotea.se och har fri frakt. Sen finns det receptfria läkemedel mot just migrän, kanske värt att testa om inget hjälper. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Svolder säger:

What a drag it is getting old... Det skall bli skönt att gå i pension om några månader så att jag kan få till bra rutiner runt vardagen. Nu funkar det, men det blir inte lika enkelt när semestern är slut i mitten av juli.

Du borde kanske sjukskriva dig? Ny diabetes och dåligt ben. Ta hand om dig. :kramis:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
4 timmar sedan, iMarc säger:

Låter lite som migrän också då det påverkar ögonen. Mitt tips är Resorb+vatten. Resorb är billigare på apotea.se och har fri frakt. Sen finns det receptfria läkemedel mot just migrän, kanske värt att testa om inget hjälper. 

Finns 11 Resorb... :fundersam:

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...