Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur jag mår idag-tråden


Alix
 Share

Rekommendera Poster

2 minuter sedan, iMarc säger:

Ingefära har jag alltid hemma, en favorit. Hjälper mot dålig matspjälkning, flatulens, stärker immunförsvaret, lite antiseptiskt. Jag köper rotknölar, skalar en bit och bryter av, sedan river jag den på rivjärn och lägger i en stor kopp, saften från rivningen ska med också. Jag brukar riva så det är 1-2 tsk. Sedan fyller jag koppen med kokande vatten och lägger i en msk honung och rör om. Låter detta stå och dra i 15 min. 
Ta inte för mycket ingefära då mår man illa, tips är att börja med 1 tsk. 

Exakt rätt iMarc och vad jag vill göra oftare för välbefinnandet. Även måttfullheten som du nämner är att rekommendera även för att det ska smaka gott. 👍

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frugan har haft MS i över 30 år, arbetsterapeuterna i mjölby kommun är mera intresserade av att ta tillbaka hennes hjälpmedel och parkeringstillstånd än att hjälpa till, jag har förmaksflimmer, tänderna går sönder, två år med pandemi och nu den här jävla Putin ink allt annat galet man blir utsatt för. Kort sagt det är inte jättebra.

  • Ledsen 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har förgäves försökt att få betala saker via klarna men har inget mobilt bankid bara gammalt hederligt bankid på den stationära. Har köpt saker på internet sen dom uppfann det utan problem men nu är det tji tydligen. Tre dagar har gått åt till att försöka få nån ordning påt men kundtjänsten på klarna fattar inte ens skillnaden på bankid typerna. 

Tills sist när jag gett upp och försökt och faktiskt lyckats att fixa till ett mobilt bankid så säger det ditt bankid är för nytt! 

 

Mot dum i huvvet finns inget skydd det står helt klart så det är bara att lida på.

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
4 minuter sedan, Svolder säger:

Sista besöket på sjukgymnastiken idag. Det får väl gå det också, det lägger sig lite långsamt, men sjukvården kan inte få tiden upptagen med sådana som tekniskt sett är färdigbehandlade. Mitt problem är väl kanske mer otålighet än något annat just nu - jag vill bli återställd omedelbart och är trött på det här efter 14 månader. Kryckan står fortfarande bredvid sängen, men jag har inte behövt använda den på länge nu.

Du verkar ha kommit långt i rehabiliteringen ändå! Du testade att småjogga lite, minns jag. Det är starkt! 💪🏻

 

Men jag förstår din frustration, man vill vara som i fornstora dar. Jag också. :) 

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är sliten fysiskt. Ont här och där. För mycket träning, för lite vila. Psykiskt är det lite bättre, men är uppe i varv, i grunden. Skönt med slöa förmiddagar där man kan skrota omkring i morgonrocken. Men strax blir det luddig ytbehandling av lägenhetens horisontalia. Och sedan ska det lagas lunch.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Svolder säger:

När man går har man alltid två fötter i marken samtidigt

Jag förstår vad du menar, men om båda fötterna är i marken samtidigt så kan du inte gå. Då står du still.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som ångesten börjar släppa eller iallafall bli mer dräglig för dagen. Har hållit sig borta så länge att det kändes lite trist att den dök upp igen. 

 

Men det enda som är beständigt är att saker förändras, hela tiden, inga undantag. 😃

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, syltgurka säger:

Känns som ångesten börjar släppa eller iallafall bli mer dräglig för dagen. Har hållit sig borta så länge att det kändes lite trist att den dök upp igen. 

 

Men det enda som är beständigt är att saker förändras, hela tiden, inga undantag. 😃

dump.png.536becb33f117615c01d18e5ce5e3250.png

 

/Pär Lagerkvist

  • Rösta upp 1
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Resumé

Razors pain you;
Rivers are damp;
Acids stain you;
And drugs cause cramp.
Guns aren’t lawful;
Nooses give;
Gas smells awful;
You might as well live.
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
17 minuter sedan, Svolder säger:

Jag har svårt att avskärma mig från det här förbaskade kriget. Jag har supersvårt för att koncentrera mig när det hela tiden flashar förbi grejer jag inte kan påverka :(

Trist. Det ”bästa” med att ha psykisk ohälsa är att man lär sig att avskärma sådant man inte kan påverka. Det vill säga, om det inte angår en direkt, så skjuter man undan det, eftersom ens egna demoner och sådant som påverkar en direkt är nog och blir över. Så ett tag ändrade jag bokmärkena så att jag inte skulle tas till krigsnyheter. SVT och MSM kör dessutom med clickbaits hela tiden. Det ena krigsoffret har det värre än det andra, eller det ena övergreppet är värre än det andra. Många medier gör så, och du och jag är de tilltänkta offren. Det är i mångt och mycket medierapporteringen som gör ont. Kriget är faktiskt långt borta. Jag talar utifrån min journalistiska erfarenhet, som tyvärr inte har blivit inaktuell trots att det var länge sedan jag jobbade...

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Alix säger:

Kriget är faktiskt långt borta.

Från Malmö är det ungefär lika långt till Ukraina som till Gävle (fågelvägen). :( 

Men det ska säkert mycket till innan det sprider sig till något annat land.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, Telly82 säger:

Från Malmö är det ungefär lika långt till Ukraina som till Gävle (fågelvägen). :( 

Jag tror knappast att det hjälper måendet att intala sig hur nära kriget är jämfört med något annat.

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Svolder säger:

Ett problem är att just det är en from förhoppning om att Putin agerar logiskt och förutsägbart.

En fördel med det här kriget är att varje ryskt pansarfordon som skjuts sönder är ett pansarfordon som inte kommer försöka invadera Sverige. Kunde någon båt sjunka i Svarta havet så vore det nästan trevligt.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Jag tror knappast att det hjälper måendet att intala sig hur nära kriget är jämfört med något annat.

Varken du eller jag har makt att göra mycket mer än att delta i det demokratiska pladdret. Jo, något jag kom underfund med i början av pandemin var att läsa för mycket nyheter inte är så nyttigt. Kanske det är en god idé att stänga av det mesta av flödet till iPhone och Mac? Det är vad jag gjort som är ganska känslig jag också. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 hours ago, mikaellq said:

Varken du eller jag har makt att göra mycket mer än att delta i det demokratiska pladdret. Jo, något jag kom underfund med i början av pandemin var att läsa för mycket nyheter inte är så nyttigt. Kanske det är en god idé att stänga av det mesta av flödet till iPhone och Mac? Det är vad jag gjort som är ganska känslig jag också. 

Mycket nyheter är alltför triggande för mig. Utöver att ta till mig saker jag behöver veta för att kunna agera undviker jag. Varför måste man ha koll på varje ny framryckning, det tar bara sönder en. Swishar pengar till Läkare utan gränser och försöker vara en bra människa bara. Mot mig själv och andra.

  • Rösta upp 1
  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, syltgurka säger:

Mycket nyheter är alltför triggande för mig. Utöver att ta till mig saker jag behöver veta för att kunna agera undviker jag. Varför måste man ha koll på varje ny framryckning, det tar bara sönder en. Swishar pengar till Läkare utan gränser och försöker vara en bra människa bara. Mot mig själv och andra.

Låter som en god idé. Balans & harmoni. 😇

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minutes ago, mikaellq said:

Låter som en god idé. Balans & harmoni. 😇

Sinnesfrid, det jag önskar högst av allt i livet.  🧘‍♀️

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, syltgurka säger:

Sinnesfrid, det jag önskar högst av allt i livet.  🧘‍♀️

Rätt mängd av ättika då misstänker jag....? default_laugh.png.62890a8f9323678a345fd6ff42e792f4.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago, Axelman said:

Rätt mängd av ättika då misstänker jag....? default_laugh.png.62890a8f9323678a345fd6ff42e792f4.png

På väg mot det ultimata receptet...

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, syltgurka säger:

På väg mot det ultimata receptet...

"All of humanity's problems stem from man's inability to sit quietly in a room alone"

 

Kanske detta kan vara något för dig. Du kanske redan har lyssnat på denne mans budskap?

Det är mycket enkelt: Lev här och nu, i nuet, och var fullständigt närvarande, alltid.

För mig är det mycket enkelt att bara fokusera på vad jag känner här och nu, min andning, det jag hör och ser, till och med tystnaden som hörs mellan det som hörs utifrån och från grannar. Kroppen surrar av liv med lite uppmärksamhet på det, hela kroppen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago, mikaellq said:

"All of humanity's problems stem from man's inability to sit quietly in a room alone"

 

Kanske detta kan vara något för dig. Du kanske redan har lyssnat på denne mans budskap?

Det är mycket enkelt: Lev här och nu, i nuet, och var fullständigt närvarande, alltid.

För mig är det mycket enkelt att bara fokusera på vad jag känner här och nu, min andning, det jag hör och ser, till och med tystnaden som hörs mellan det som hörs utifrån och från grannar. Kroppen surrar av liv med lite uppmärksamhet på det, hela kroppen.

 

 

Ja han är inte dum. 

 

Har mediterat i snart sex år, upp till två timmar om dagen.  Vipassana/shamatha.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, mikaellq säger:

"All of humanity's problems stem from man's inability to sit quietly in a room alone"

Ja, det är märkligt, trots att vi uppenbarligen är evolutionärt designade att göra just det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frugan har haft MS i över 30 år så hon har det jäkligt som det är och idag så gjorde hon illa sig i ryggen samt att benen inte bär henne så bra långa stunder. Då blir allt svårt och man kan inget göra mera än att försöka orka lyfta och på så sätt att hjälpa henne flytta sig mellan rullstol o toa etc etc. Nu sover hon klockan är 03 och jag sitter vak om hon behöver mera hjälp. Det är inte skitlätt att må bra då och två år med pandemin och nu putin idioten hjälper inte till ett smack.

 

Vi fixar det vill bara gnälla lite men det blir lite tungt att nästan behöva bära henne man är ju 68. Vi har en patientlyft om det krisar som i den här typen av lägen men det är slitigt att förflytta henne mellan stolar ändå då det är svårt att ens lirka under en så tunn sak som en lyft sele under rumpan när man sitter på den och inte kan resa sig.

  • Ledsen 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Proton säger:

Vi fixar det vill bara gnälla lite

Jag tycker inte att du gnäller. Jag tycker att du beskriver ett behov av stöd. Så som du beskriver saken tycker jag att ni borde få det. Men det är fint att du hjälper henne och att ni har varandra. :bultandehjarta:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...