Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur jag mår idag-tråden


Alix
 Share

Rekommendera Poster

2019-01-21 på 21:43, Pocahontas säger:

Skriver mycket sällan i denna tråden, om jag ens gjort det...

 

Gick och halkade idag... slarvigt, hade ju snöat 2-3 mm...

 

Dessutom hade jag inga dubb under fötterna...

utöver det blicken fäst upp mot ledningstolparna längs vägen som nu höll på att plockas bort...

 

Man faller jäkligt snabb, trots en liten glattt yta, och sidledes, hur det nu kunde ske..

Höften tog första smällen, sen mitt högra långfinger innanför vanten...

där låg man raklång längs marken.  Ont som fan gjorde det...i låret och höften..

Pallra mig upp, inget brutet i vart fall...

Skedde mitt på dan, först nu känner jag att även axeln fick sig en tryckare mot marken...

Rejält mörbultad,  och en bula samt ett litet blåmärke på höften...  

 

Om jag nu kommer upp ur sängen i morgon, blir det dubbat under fötterna och blicken riktad mot marken ?

Hoppas det gått bra med dig!

 

Förstår hur det känns...  Skulle kliva in i bilen härom dagen och precis när jag fått in högerdojan i bilen så försvann vänsterdojan i halkans riktning. Föll som tur var in mot bilen men slog högerskinkan i låsbågen i dörröppningen. Sträckte mig rejält i varenda muskel (det var ju trots allt 120+ kg som for iväg). Blåmärket skiftar i lila/svart nu.

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I förra veckan ramlade jag efter att ha halkat på en isfläck som låg gömd under snön. Studsade dock närmast upp, borstade av mig snön och fortsatte med min styrkegång som om inget hade hänt.

Fel beslut. Att inte känna efter ordentligt.

Jag har nämligen sträckt mig på utsidan av höger fot. Smärtan kommer och går, men om jag inte vilar så lär det stanna kvar. Jag har så förtvivlat svårt för att vila!

Jag får tvinga mig till fler ostbågar och mer Top Gear...

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

I förra veckan ramlade jag efter att ha halkat på en isfläck som låg gömd under snön. Studsade dock närmast upp, borstade av mig snön och fortsatte med min styrkegång som om inget hade hänt.

Fel beslut. Att inte känna efter ordentligt.

Jag har nämligen sträckt mig på utsidan av höger fot. Smärtan kommer och går, men om jag inte vilar så lär det stanna kvar. Jag har så förtvivlat svårt för att vila!

Jag får tvinga mig till fler ostbågar och mer Top Gear...

Skaffa broddar vetja. Nästa kängor jag tänker inhandla är ett par mä inböggd spik. :ThumbsUp:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, mikaellq säger:

Skaffa broddar vetja. Nästa kängor jag tänker inhandla är ett par mä inböggd spik. :ThumbsUp:

Det hade inte hjälpt med broddar (snö på glansis). Fast idag kändes foten bättre så jag tog en lite raskare promenad. :) 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-01-25 på 14:55, Svolder säger:

Plåtskruv från insidan av skon, variabelt utstick på ca 10 mm, kan justeras beroende på väglaget. Passa dig bara för att gå in med skorna, de lär fastna i hallparketten. :totaltgalen:

Skruvskallarna inne i skon fungerar utmärkt som zonterapi!

:hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sällan ångest numera. Skönt! Rastlös är jag nästan alltid och ängslig kan jag bli, men det kräver ingen medicin. Igår när jag skulle lägga mig fick jag dock väldigt ont i magen. Det strålade ut i ryggen också. Får det emellanåt. Vet inte riktigt vad det är, men jag har lite känslig mage. Jag misstänker den Proviva jag drack igår. Sådan brukar jag inte konsumera. Ironiskt att det som ska hjälpa magen visar sig stjälpa magen? Nåväl, idag är det bra igen. Just nu laddar jag upp inför att lyfta skrot. Om bara några dagar ska vikten ökas! Och jag som är så trööööötttt... :D 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har stukat handled och skadade muskler kring ett revben sedan ett fall för två veckor sen samt ömma muskler och knasiga kotor, känns framförallt när jag är ute med hunden och går långa sträckor, då strålar smärta ut från ryggen efter en stund. Högerhanden har jag i en stödskena så jag jobbar långsammare nu, men funkar ok. Det snöar ute och är blankis under snön, men jag har vintersulor under skorna. :) Är glad att jag jobbar mycket hemifrån, det trivs jag med. Värme i huset, bredband, och ser snön... fast jag måste skotta snart. Det ser jag inte fram emot för jag har ont... Men jag väntar in i det längsta. :) Och en hund som sover på mina fötter. Det är gott just nu. :) Så ömsom vin, ömsom vatten. :)

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra dag idag. Sov helt okej. Såg tv. Gick och lyfte skrot. Datorpill. Lagade lunch. Tog promenad. Vilade middag. Ena dottern kom på besök. Pizza och film. Te och fika. Har skottat snö tre gånger. Foten hindrar mig ännu från längre promenader. Men jag börjar tycka om att både fot och väder hindrar mig från en massa svettiga fotgängarpass. Senvinterlättjan har träffat mig med full kraft. Just nu lyssnar jag på Plini:P 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, Alix säger:

Bra dag idag. Sov helt okej. Såg tv. Gick och lyfte skrot. Datorpill. Lagade lunch. Tog promenad. Vilade middag. Ena dottern kom på besök. Pizza och film. Te och fika. Har skottat snö tre gånger. Foten hindrar mig ännu från längre promenader. Men jag börjar tycka om att både fot och väder hindrar mig från en massa svettiga fotgängarpass. Senvinterlättjan har träffat mig med full kraft. Just nu lyssnar jag på Plini:P 

Nästan en poetisk genomgång av dagens aktiviteter. Speciellt det där om senvinterlättjan känner jag igen. Undvik dock det där med att vila middag. Sketasvårt att somna på kvällen då, åtminstone för mig.
LED-lampan med ett sådant vitt ljus håller mig pigg på dagen och sover som ett barn på natten. Alternativt att vara ute länge när det är ljust. Det ska nog gå att ta sig igenom denna vintern också. :) 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, mikaellq säger:

Nästan en poetisk genomgång av dagens aktiviteter. Speciellt det där om senvinterlättjan känner jag igen. Undvik dock det där med att vila middag. Sketasvårt att somna på kvällen då, åtminstone för mig.
LED-lampan med ett sådant vitt ljus håller mig pigg på dagen och sover som ett barn på natten. Alternativt att vara ute länge när det är ljust. Det ska nog gå att ta sig igenom denna vintern också. :) 

Ingen tupplur, bara vila. Jag ser till att vara ute varje dag för att få ljus. Tittar upp mot himlen. Det bländar nästan lite grann nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag vaknade halvåtta idag. Trodde inte att vara värkfri skulle göra sådan stor skillnad för nattsömnen. Har haft värk i en tand i flera år men vant mig vid det eftersom tandläkaren sagt sig inte kunnat se något fel på den. :fundersam:
Men i fredags fick jag nog och beställde tid och fick det fixat igår. Hade vansinnigt ont även efteråt men som gick över efter någon timme. HÄRLIGT! :galetglad:
Rotfyllningen kostade dock många skjortor. 4600 spänn efter statlig tandvårdsstöd  på 1600 dragits av! Fruktansvärt! :chock: Så nu har jag ont i plånboken istället. :stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

55 minuter sedan, mikaellq säger:

Jag vaknade halvåtta idag. Trodde inte att vara värkfri skulle göra sådan stor skillnad för nattsömnen. Har haft värk i en tand i flera år men vant mig vid det eftersom tandläkaren sagt sig inte kunnat se något fel på den. :fundersam:
Men i fredags fick jag nog och beställde tid och fick det fixat igår. Hade vansinnigt ont även efteråt men som gick över efter någon timme. HÄRLIGT! :galetglad:
Rotfyllningen kostade dock många skjortor. 4600 spänn efter statlig tandvårdsstöd  på 1600 dragits av! Fruktansvärt! :chock: Så nu har jag ont i plånboken istället. :stjarnsmall:

Bra att du slipper värken! :) 

 

Jag tog en frisktandvårdsförsäkring för några år sedan. Den kostar 125 kronor i månaden. Tack vare den slipper jag eventuella stora och oväntade utgifter. :yeahbaby:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag var jag ute och gick över lunchen med min lilla håriga vän med fyra ben, härligt i solen! Och kallt... Det har varit plusgrader i en vecka men nu var det plötsligt vinterkyla igen. Och det kom snö igår kväll. Riktigt vackert ute. Njuter av den... I morgon ska allt försvinna och bli blött och sörjigt igen... 

Jobbar hemma och sliter med ett uppdrag... Så vad gör jag här? Haha... Tépaus. :)
Nu dags att jobba igen... 
Behöver skaffa mig bättre lurar för jag jobbar med ett transkriberingsuppdrag och de jag har (Urbanista) skaver mot mina läsglasögon/datorglasögon. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-02-12 på 08:47, mikaellq säger:

Rotfyllningen kostade dock många skjortor.

Intressant metamorfos av uttrycket kosta skjortan. För betydelsen av kosta skjortan är säkert att ”man får betala ända in på skinnet” eller att man betalar med det sista man har; inte att skjortan i sig skulle vara speciellt värdefull – typ en Eton Diamond Shirt

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, KMN säger:

Intressant metamorfos av uttrycket kosta skjortan. För betydelsen av kosta skjortan är säkert att ”man får betala ända in på skinnet” eller att man betalar med det sista man har; inte att skjortan i sig skulle vara speciellt värdefull – typ en Eton Diamond Shirt

Uttrycket uppstod nog när kläder var dyra och människan var fattig. Så mikaellq har moderniserat det! :D 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, KMN säger:

Intressant metamorfos av uttrycket kosta skjortan. För betydelsen av kosta skjortan är säkert att ”man får betala ända in på skinnet” eller att man betalar med det sista man har; inte att skjortan i sig skulle vara speciellt värdefull – typ en Eton Diamond Shirt

Jag är ingen lingvist så jag tänker inte specifikt på sådana detaljer mer än ett försök att skriva underhållande. Fler än jag har förstått detta och gör likadant så att det blir roligare att komma hit. Inte bara det tekniska alltså... :ThumbsUp:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, mikaellq säger:

Jag är ingen lingvist så jag tänker inte specifikt på sådana detaljer mer än ett försök att skriva underhållande. Fler än jag har förstått detta och gör likadant så att det blir roligare att komma hit. Inte bara det tekniska alltså... :ThumbsUp:

Ambitionen att skriva underhållande är hedervärd!

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag höjde skivstången med fem kilo idag. Det var slitsamt och gav mer direktvärk. Men det gick! :yeahbaby:

Mer än planerad höjning, dock, eftersom jag hade tänkt mig 2,5 kilo som innan (var femte vecka). Men procentuellt blir det ju allt lägre höjning och därmed planar utvecklingen ut.

Fem kilo blir lite för mycket så sett men jag är ju starkare och vanare än när jag började så det går nog på ett ut (hoppas jag). Jag får dock räkna med mer träningsvärk.

Spelar ingen egentlig roll eftersom jag redan brukar ha värk av olika anledningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
4 timmar sedan, Alix säger:

Jag höjde skivstången med fem kilo idag. Det var slitsamt och gav mer direktvärk. Men det gick! :yeahbaby:

Mer än planerad höjning, dock, eftersom jag hade tänkt mig 2,5 kilo som innan (var femte vecka). Men procentuellt blir det ju allt lägre höjning och därmed planar utvecklingen ut.

Fem kilo blir lite för mycket så sett men jag är ju starkare och vanare än när jag började så det går nog på ett ut (hoppas jag). Jag får dock räkna med mer träningsvärk.

Spelar ingen egentlig roll eftersom jag redan brukar ha värk av olika anledningar.

Vilka rörelser/övningar gör du med den där stången?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Vilka rörelser/övningar gör du med den där stången?

Bänkpress (5 reps x 6 omgångar) och stående rodd (5 reps x 5 omgångar). På sikt ska jag addera knäböj och marklyft också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
9 minuter sedan, Alix säger:

Bänkpress (5 reps x 6 omgångar) och stående rodd (5 reps x 5 omgångar). På sikt ska jag addera knäböj och marklyft också.

Stående rodd verkar intressant. Ska testa med väldigt låg belastning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Mattiasgbg säger:

Stående rodd verkar intressant. Ska testa med väldigt låg belastning.

Ja, det är det jag har gjort i ett år nu... Så fort jag har ökat som det vanligen är tänkt får jag för mycket värk (och skador).

Det är därför jag har lagt av med knäböj och marklyft (temporärt). Det sliter och drar för mycket och ger både värk och skador. Därför bygger jag sakta upp en resiliens mot sådant (man tränar indirekt både ben, knän och rygg tack vare stående rodd). I min ålder måste man tänka på leder och ligament i första hand. Men så småningom så...

Jag känner mig ynklig med mina småvikter. Fast när jag sade det magiska ordet ”rehab” så fattade och accepterade folk direkt. Och det är ju sant! Jag gör detta på inrådan av fysioterapeut. :) 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
18 minuter sedan, Alix säger:

Ja, det är det jag har gjort i ett år nu... Så fort jag har ökat som det vanligen är tänkt får jag för mycket värk (och skador).

Det är därför jag har lagt av med knäböj och marklyft (temporärt). Det sliter och drar för mycket och ger både värk och skador. Därför bygger jag sakta upp en resiliens mot sådant (man tränar indirekt både ben, knän och rygg tack vare stående rodd). I min ålder måste man tänka på leder och ligament i första hand. Men så småningom så...

Jag känner mig ynklig med mina småvikter. Fast när jag sade det magiska ordet ”rehab” så fattade och accepterade folk direkt. Och det är ju sant! Jag gör detta på inrådan av fysioterapeut. :) 

Jag har upptäckt att även jag börjar närma mig din ålder. Småvikter ska inte underskattas; den mest vältränade kropp jag sett IRL nöjde sig med den egna kroppen, en matta och en gigantisk boll för att utföra ett pass som jag fick träningsvärk av att titta på. Inga stora muskler, men hon kan antagligen slå ihjäl folk med sin mage.

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Ja, det är det jag har gjort i ett år nu... Så fort jag har ökat som det vanligen är tänkt får jag för mycket värk (och skador).

Det är därför jag har lagt av med knäböj och marklyft (temporärt). Det sliter och drar för mycket och ger både värk och skador. Därför bygger jag sakta upp en resiliens mot sådant (man tränar indirekt både ben, knän och rygg tack vare stående rodd). I min ålder måste man tänka på leder och ligament i första hand. Men så småningom så...

Jag känner mig ynklig med mina småvikter. Fast när jag sade det magiska ordet ”rehab” så fattade och accepterade folk direkt. Och det är ju sant! Jag gör detta på inrådan av fysioterapeut. :) 

Glöm bort Ego, sparka ut den lille fjanten och fokusera på vad som faktiskt är bäst för de allra flesta. Måttlig belastning och hög repetition. Jag lyckades "laga" mina smärtande knän på detta sättet och är på god väg att bli lika framgångsrik med mina stela, oflexibla, veka axlar.
Knuttarna på gymmet pratar skit. Väldigt få orkar med tempot Arnold höll och ännu färre (hoppas jag) vill röra olagliga substanser som han var tvungen att använda.

Gymnastik som torterar hela kroppen med den egna kroppsvikten. Med hyfsat medvetet urval av övningar kan man bli vansinnigt stark, uthållig OCH smärtfri (som jag nu, nästan).

Jag är nöjd med mina tre pull ups, hindu push ups och hindu squats och petar lite på crow stand samt att gå upp i hand stand. Men en del gillar att köra femtioelva olika övningar tills de stupar. Funkar inte för mig.

https://www.google.com/search?q=best+bodyweight+workout

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj. Jag skulle inte ha ökat vikterna så pass. Natten var eländig. Svårt att somna och ständiga uppvaknanden och fullt med mardrömmar och drömmar. Jag tycker mig minnas att detta har hänt förr. Synd att jag har så kasst minne. :totaltgalen:

I morgon lägger jag på mindre... :pinch:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...