Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur jag mår idag-tråden


Alix
 Share

Rekommendera Poster

2 minuter sedan, mikaellq säger:

Jag hade härdat ut ELLER tagit ut en tidigare pension. Konflikt är en sista utväg som inte är så värst trevligt på en arbetsplats där man bäst vill komma överens. Eller hur? :fundersam:

Ja, någon konflikt vinner jag inget på. Jag har ändå tänkt gå i pension nästa år till sommaren. Just nu passar det inte, varken ekonomiskt eller praktiskt. Så härda ut är nog enda alternativet. Jag hoppas på ett nytt konsultuppdrag så jag kommer härifrån.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag har jag lugnat ner mig efter gårdagens mobbning från min VD's sida. Det är viktigt för min egen del att inte sitta och älta hans otrevligheter. Som tur är har vi en personalansvarig chef också som slätade över mycket av gårdagens dumheter och påpekade att jag var mycket uppskattad ute hos kunderna som gärna vill ha mig tillbaka om det dyker upp något uppdrag. Det var skönt att få höra mitt i alla nedvärderande kommentarer som min VD kom med.

Det underlättar en hel del att jag redan bestämt mig för att gå i tidigare pension under nästa år. Nu kanske det blir ännu tidigare än planerat. Nu har min personalansvarige chef pratat med vår pensionsrådgivare som ska ha ett möte med mig så småningom för att räkna ut alternativen så jag får mer kött på benen inför mitt beslut.

Det gäller att inte bara agera på känslorna utan eftertanke. Hade jag gjort det hade jag sagt upp mig på stående fot igår, och det vinner jag inget på, tvärtom.

Redigerad av Sandhamn1962
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Sandhamn1962 säger:

Idag har jag lugnat ner mig efter gårdagens mobbning från min VD's sida. Det är viktigt för min egen del att inte sitta och älta hans otrevligheter. Som tur är har vi en personalansvarig chef också som slätade över mycket av gårdagens dumheter och påpekade att jag var mycket uppskattad ute hos kunderna som gärna vill ha mig tillbaka om det dyker upp något uppdrag. Det var skönt att få höra mitt i alla nedvärderande kommentarer som min VD kom med.

Det underlättar en hel del att jag redan bestämt mig för att gå i tidigare pension under nästa år. Nu kanske det blir ännu tidigare än planerat. Nu har min personalansvarige chef pratat med vår pensionsrådgivare som ska ha ett möte med mig så småningom för att räkna ut alternativen så jag får mer kött på benen inför mitt beslut.

Det gäller att inte bara agera på känslorna utan eftertanke. Hade jag gjort det hade jag sagt upp mig på stående fot igår, och det vinner jag inget på, tvärtom.

Som när jag ska inhandla något dyrt. Kan ta månader innan jag halar fram plånboken och köper varan jag vill ha. Medvetet så därför att livet har lärt mig att aldrig aldrig göra något på impuls och absolut inte baserat på negativa känslor. Då går jag hellre och suger på karamellen tills det plötsligt känns helt rätt, vadhelst det är jag vill ha.

Ta't lugnt ja. Du VET när det är dags.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så var det igång igen. Idag efter morgonfikat var diskmaskinen full på jobbet och vår personalansvarig chef sa att han skulle plocka ur diskmaskinen. Då ställde jag min kopp på bänken bredvid och gick till mitt skrivbord. Då sa min VD att du kan väl plocka ur maskinen, du har väl ändå inget vettigt att göra. Eftersom vår personalansvarige chef hade åtagit sig det, tänkte jag inte mer på det, men sa att det kan jag väl göra. Jag tänkte då på att göra det nästa gång det behövdes och tänkte inte mer på det. Då kom min VD in och sa att "Jaha, du tänker inte hjälpa till alltså, då vet jag det" och sedan gick han. Jag mår inte speciellt bra av att bli behandlad så här.

  • Ledsen 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
2018-11-12 på 08:18, Sandhamn1962 säger:

Så var det igång igen. Idag efter morgonfikat var diskmaskinen full på jobbet och vår personalansvarig chef sa att han skulle plocka ur diskmaskinen. Då ställde jag min kopp på bänken bredvid och gick till mitt skrivbord. Då sa min VD att du kan väl plocka ur maskinen, du har väl ändå inget vettigt att göra. Eftersom vår personalansvarige chef hade åtagit sig det, tänkte jag inte mer på det, men sa att det kan jag väl göra. Jag tänkte då på att göra det nästa gång det behövdes och tänkte inte mer på det. Då kom min VD in och sa att "Jaha, du tänker inte hjälpa till alltså, då vet jag det" och sedan gick han. Jag mår inte speciellt bra av att bli behandlad så här.

Att vara full på jobbet kan vara grund för uppsägning. :totaltgalen:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, e-snobben säger:

Går det inte att anmäla den jäveln?

Jag har pratat med facket, men de säger att det är lönlöst i sådana här små företag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, e-snobben säger:

Då förstår jag att det blir jobbigt.

Usch ja.....  ☹️

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-11-15 på 09:18, Sandhamn1962 säger:

Jag har pratat med facket, men de säger att det är lönlöst i sådana här små företag.

 

Vad är det för jävla svar från en fackrepresentant? 

 

Problemet är att han vet att han kan sätta sig på dig för att du tillåter det.

Finns inte en chef på mitt jobb som skulle ens våga bete sig på det viset.

Vore jag så pass nära pension skulle jag be han dra åt helvete och se mig om efter ett annat jobb alt stämpla.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-11-12 på 08:18, Sandhamn1962 säger:

.....

Då kom min VD in och sa att "Jaha, du tänker inte hjälpa till alltså, då vet jag det" och sedan gick han. Jag mår inte speciellt bra av att bli behandlad så här.

....

Men sicken ärthjärna!! :irriteradtjej::utskallning:Hur tusan är man funtad när man beter sig på detta sättet mot folk!? :bla:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, lappen71 säger:

 

Vad är det för jävla svar från en fackrepresentant? 

 

Problemet är att han vet att han kan sätta sig på dig för att du tillåter det.

Finns inte en chef på mitt jobb som skulle ens våga bete sig på det viset.

Vore jag så pass nära pension skulle jag be han dra åt helvete och se mig om efter ett annat jobb alt stämpla.

 

Stämpla är inget alternativ, då måste jag först flytta, annars går inte ekonomin ihop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Sandhamn1962 säger:

Stämpla är inget alternativ, då måste jag först flytta, annars går inte ekonomin ihop.

 

Ta en inkomstförsäkring hos LF så du får mer när du stämplar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, lappen71 säger:

 

Ta en inkomstförsäkring hos LF så du får mer när du stämplar. 

Det finns många begränsningar på dem. Jag måste haft den en viss tid först och då går det inte att sluta i närtid. Även med inkomstförsäkring, som jag har på Unionen till 80% så blir det bara 80% av min deltidslön, vilket inte går att leva på. Med min nuvarande lön plus sjukersättning måste jag ändå ta ut min statliga pension för att gå runt. Om jag börjar stämpla dras pensionssumman av från A-kasseersättningen och då fungerar det inte alls. Dessutom får jag ingen A-kassa om jag säger upp mig själv, jag måste bli uppsagd av t.ex. arbetsbrist och då måste jag hålla mig väl med min chef för att få honom att skriva en uppsägning som A-kassan godkänner......... Att söka nytt jobb när man är 63 och deltidssjukskriven är inte så lätt. Det finns något som heter åldersdiskriminering och den har jag märkt av, när jag sökt andra jobb, förutom att de flesta inte vill ha någon som jobbar max 6 timmar om dagen. Just nu avvaktar jag ett svar från en firma som ville ha någon på 60 - 80% men där min kompetens inte var 100% av vad de ville ha. Jag håller trots det tummarna, eftersom det vore perfekt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aj, aj, aj! Någon sorts inflammation i höger knä. Det tog mig 20 minuter att halta ner för Kungsgatan, det brukar ta drygt 5! Jag var inne på apoteket och köpte Voltaren gel och tabletter. Hoppas det hjälper. Jag kan knappt böja knät.......

Det började på natten mellan Lördag och Söndag. Tjejen på apoteket trodde att det kan vara artros. Någon som har erfarenhet av det?

Redigerad av Sandhamn1962
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Sandhamn1962 säger:

Aj, aj, aj! Någon sorts inflammation i höger knä. Det tog mig 20 minuter att halta ner för Kungsgatan, det brukar ta drygt 5! Jag var inne på apoteket och köpte Voltaren gel och tabletter. Hoppas det hjälper. Jag kan knappt böja knät.......

Det började på natten mellan Lördag och Söndag. Tjejen på apoteket trodde att det kan vara artros. Någon som har erfarenhet av det?

Visst kan det vara artros. Det är vanligt. Men ger symtom slumpmässigt. En del har mycket artros men inga symtom, en del har bara lite, men har svåra smärtor. Det är samma med diskbråck. Det är åldern, förstås. Oftast går smärtan över spontant, bara man vilar ( = man ska inte sluta röra på sig men man ska sluta anstränga leden onödigt mycket). Voltaren hjälper till, det är en kraftig NSAID. Mvh Hobbyläkaren Char La Tan. :fane:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, Alix säger:

Visst kan det vara artros. Det är vanligt. Men ger symtom slumpmässigt. En del har mycket artros men inga symtom, en del har bara lite, men har svåra smärtor. Det är samma med diskbråck. Det är åldern, förstås. Oftast går smärtan över spontant, bara man vilar ( = man ska inte sluta röra på sig men man ska sluta anstränga leden onödigt mycket). Voltaren hjälper till, det är en kraftig NSAID. Mvh Hobbyläkaren Char La Tan. :fane:

Tack för professionell rådgivning! ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, Alix säger:

Visst kan det vara artros. Det är vanligt. Men ger symtom slumpmässigt. En del har mycket artros men inga symtom, en del har bara lite, men har svåra smärtor. Det är samma med diskbråck. Det är åldern, förstås. Oftast går smärtan över spontant, bara man vilar ( = man ska inte sluta röra på sig men man ska sluta anstränga leden onödigt mycket). Voltaren hjälper till, det är en kraftig NSAID. Mvh Hobbyläkaren Char La Tan. :fane:

Jag har iofs aldrig lidit av artros, vad jag vet, men har haft smärta i knän och axlar som kurerades helt med specifika rörelser kombinerat med väldigt högt antal repetitioner.

Jag tror att för min del att en kombination av stärkta muskler, höjd flexibilitet och broskbildningar som nötts bort som gjort susen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag drar det dock inte ”ur röva” utan är upplyst. Dels genom mitt tidigare jobb som försäkringsmedicinsk utredare på FK, dels genom egen erfaring og selvutdannelse. :P 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag upptäcker idag på morgonen hur skör tillvaron är. Jag vaknade för tidigt med rejält ont i nacken. Då öppnar sig avgrunden vad gäller det psykiska måendet. Det har varit ganska okej sedan i somras, med allt mindre behov av stödmedicin. Nästan inget alls, faktiskt. Jag har inte tagit något nu heller. Jag är som vanligt rätt hård mot mig själv, kan inte hjälpa det. Jag ska alltid stå ut lite till, det är utgångspunkten. Men det har tjänat mig väl. De som tänker och känner tvärtom förlorar sig enkelt i missbruk och kaos. Dock blir nuet väldigt mycket jobbigare. Jag har alltid skrattat åt min exfru som har tjatat om mindfulness i alla år. ”Du ska leva här och nu”. Oftast är nuet ett stort lidande! Det är vissheten om en bättre morgondag som ger mig ork att fortsätta. :) 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
2 timmar sedan, Svolder säger:

Känner mig gammal. Problemet är GDPR, jag får inte spara minnesanteckningar från samtal utan måste komma ihåg vad jag pratade med klienter om för två veckor sedan. Jag får inte ens skriva upp vem jag skall träffa och jag får inte ha listor eftersom det räknas som personuppgifter. MM 1964 är vad jag till nöds får ha uppskrivet, dvs initial och födelseår. Men om MM är Muhammed Mustafa eller Mats Malmer får jag inte skriva ner, ej heller vilket språk jag måste ha tolk på. Minnet är inte längre vad det varit, men det här är bisarrt. Hoppas jag kan fejka i ett år till...

Trist.

Du kanske kan associera dina klienter med varsin artist? Klockan 15 ska du träffa Elvis Presley... Jag menar, det kanske finns minnesknep?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Svolder säger:

Problemet är GDPR, jag får inte spara minnesanteckningar från samtal utan måste komma ihåg vad jag pratade med klienter om för två veckor sedan. Jag får inte ens skriva upp vem jag skall träffa[...]

Låter som en väldigt egendomlig tillämpning. Kan tänka mig många verksamheter där det svårligen går att genomföra uppgiften utan de saker du nämner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-11-19 på 09:25, Alix säger:

 Mvh Hobbyläkaren Char La Tan. :fane:

 

rofl.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Svolder säger:

 Hoppas jag kan fejka i ett år till...

Det där lät inte alls bra.

:pinch:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Svolder säger:

Det känns inte bra att inte kunna läsa in mig på vad jag pratade med en klient om vid förra tillfället. Tänk själv att du möter en myndighetsperson som inte har råkoll på vad ni sade vid förra tillfället...

Tänkte på det direkt. Det blir rättsosäkert.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...