Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur jag mår idag-tråden


Alix
 Share

Rekommendera Poster

Vet inte om jag ska skratta och känna lättnad eller gråta för att jag känner igen mig i mycket av du skriver @Alix :fundersam:

 

Inte för att jag direkt tror att vi lider av samma symptom men det finns ändå så många paralleller som slår an i det du skriver.

 

Har som nämnts blivet uppsagd från min provanställning för att jag hade ryggrad nog för att ifrågasätta chefen när hon ansåg att hon skulle ha tillgång till sina anställdas e-post så att hon skulle kunna läsa dessa :chockadskeptisk:

Så efter lite nät-sökande kunde jag konstatera att Dagens Juridik skrivet om detta och där finns prejudicerande mål i EU-domstolen som säger att "Ja, de kan men under speciella förutsättningar" så efter ett samtal till IT för att fråga om de ändrat sin policy så fick chefens chef ett samtal från HR som sedan fick ta det min chef som sedan avslutade min provanställning samma morgon som hon kom tillbaka från sin semester. Övertalighet helt plötsligt... fick avtalade fyra veckors förvarning :byrakrat: 

 

Så när chefen sedan presenterade mitt nya schema där jag skulle göra massor av SYV helt plötsligt innan jag slutade så sjukskrev jag mig, de ska f*n inte sparka (på) mig för att sedan tro att jag ska hjälpa dom att lösa problemet de precis har skapat.

 

Allt detta som hände i rask takt har också tagit ut sin rätt på mig rent psykiskt och jag har gått ner mig rejält. Så när jag inte kunde sova längre eller väldigt oroligt och ytligt på grund av mer eller mindre hemska drömmar så kontaktade jag min läkare som sjukskrev mig anställningstiden ut och lite till. Men jag har hållit mig till den handlingsplan som jag och vården satt upp med de varningstecken jag ska hålla uppsikt efter och dra i nödbromsen innan jag är så dålig att jag behöver bli akut inlagd för att jag inte orkar mer :behave:

 

De senaste nätterna har jag fått sova helt okej, även någon utan att ta tablett och idag är första dagen på länge som jag inte behövt lägga mig och vila en eller flera gånger på en dag. Vissa dagar har jag princip sovit bort helt. 

 

Ni är flera här som är ett stort stöd för mig, vissa vet nog inte ens om det och några av er vet av att ni är det, och till er (alla) vill jag säga tack för att ni finns från djupet av mitt hjärta :bultandehjarta: :geros:

Redigerad av mattem
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skimmat runt lite i denna tråden. Fasen vad folk verkar må dåligt nu för tiden. Känner med er men har svårt att identifiera med många av er men det kanske bara är bra. Kanske skall ta o värdesätta en del saker i mitt liv mer. Vill inte glorifiera mitt liv o välmående men kanske mer åt  hållet: Tack för perspektivet...

 

 

/David

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt, jag vaknade med stelhet och värk i vänsterhandens långfingerled, den på mitten av fingret. Min farbror hade svår reumatism, men efter frekvent googling kan jag inte se att detta skulle vara ett sådant symtom. Somna om kunde jag dock inte, så klart. Nu undrar jag i stället hur jag kan ha skadat långfingerleden... :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2015-03-18 på 20:50, Alix säger:

Härmed skapas en tråd där man kan skriva av sig hur man mår för dagen, så kan andra trådar lämnas i fred angående sådant, och så slipper de som tycker det är jobbigt att läsa om sådant se inlägg om hur folk mår. På så vis blir stämningen i forumet förhoppningsvis till det bättre! :)

10 timmar sedan, e-snobben säger:

Om du begränsar din oro så att inte varje symptom blir en analys av vad som är fel så kommer du att må bättre. ...

Jag förstår att du vill vara omtänksam och att det är jobbigt att se en medmänniska ha det svårt (mer än med ett trilskande långfinger, alltså).

Då vill jag först erinra om det fetade ovan i trådstarten.

För det andra, det hjälper inte att påpeka för folk att om de bara vore funtade på ett annat sätt så skulle de slippa (vissa) problem. Det är i höjd med att förklara för feta att de inte borde äta och dricka så mycket, då skulle de få en bättre tillvaro.

Den här tråden är en av mina strategier att hantera hur jag mår. Alltså hjälper det mig att skriva om mitt långfinger.

För övrigt försvann både stelhet och värk redan samma förmiddag och återkom inte heller i morse. :) 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-07-25 på 22:18, Alix säger:

Haha, den var bra... :D Snart 53 tänker man i liiiite andra banor... :P 

Typ slippa ha "BH" för kalaskulan............. :pinch:

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-07-26 på 21:25, Svolder säger:

Försöker hålla mig undan från folk så mycket som möjligt. Stänger in mig på kontoret, stänger in mig här hemma, säger så få ord som möjligt på dagarna. Längtar upp till ensamheten i Lappland igen. Jag hade blivit en alldeles utmärkt eremit.

Din avatar bara MÅSTE vara ett självporträtt! :hihihi:

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-08-06 på 07:55, Alix säger:

Märkligt, jag vaknade med stelhet och värk i vänsterhandens långfingerled, den på mitten av fingret. Min farbror hade svår reumatism, men efter frekvent googling kan jag inte se att detta skulle vara ett sådant symtom. Somna om kunde jag dock inte, så klart. Nu undrar jag i stället hur jag kan ha skadat långfingerleden... :whistling:

Det kan vara artros. 

 

Artros eller osteoartrit är en inflammatorisk ledsjukdom som kännetecknas av att en eller flera leders brosk successivt bryts ned (degenererar).[6] Sjukdomen kallades tidigare för "ledförslitning", men denna benämning är numera ifrågasatt. Forskning under 2000-talet pekar mot att artros inte är relaterat till långsiktigt/successivt ledslitage, och att människor med måttlig fysisk aktivitet inte löper större risk för artros än andra.[3]

Artros drabbar cirka var fjärde person i Sverige över 45 år, vilket motsvarar cirka 1 miljon människor.[7] Fem procent av alla individer mellan 35-54 år uppskattas ha observerbara (på röntgen) tecken på artros. Sjukdomsfrekvensen ökar med åldern.[3]

Risken för artros ökar vid:[3]

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Artros

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Axelman säger:

Det kan vara artros. 

 

Artros eller osteoartrit är en inflammatorisk ledsjukdom som kännetecknas av att en eller flera leders brosk successivt bryts ned (degenererar).[6] Sjukdomen kallades tidigare för "ledförslitning", men denna benämning är numera ifrågasatt. Forskning under 2000-talet pekar mot att artros inte är relaterat till långsiktigt/successivt ledslitage, och att människor med måttlig fysisk aktivitet inte löper större risk för artros än andra.[3]

Artros drabbar cirka var fjärde person i Sverige över 45 år, vilket motsvarar cirka 1 miljon människor.[7] Fem procent av alla individer mellan 35-54 år uppskattas ha observerbara (på röntgen) tecken på artros. Sjukdomsfrekvensen ökar med åldern.[3]

Risken för artros ökar vid:[3]

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Artros

Brorsan har artrit lite varstans, även så i händerna. Men så har han slitit i Posten i alla år (nästan). Jag har bara varit kontorist (nästan).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-07-26 på 21:25, Svolder säger:

Försöker hålla mig undan från folk så mycket som möjligt. Stänger in mig på kontoret, stänger in mig här hemma, säger så få ord som möjligt på dagarna. Längtar upp till ensamheten i Lappland igen. Jag hade blivit en alldeles utmärkt eremit.

Så känner jag mig också, vanligtvis. Blir det tyst runt omkring så har det större chans att bli tyst i skallen också. FRID. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppstressad av att ha hjälpt brorsan med hans internet via telefon, vid ett flertal tillfällen på senare tid, och stöttat syrran med hennes pågående skilsmässa, närmast dagligen i veckor nu, så stirrar jag ned i avgrunden, och den glor stint tillbaka. Vid sådana här tillfällen inser jag i hur djävla dåligt skick jag är, och varför jag inte alls borde utsätta mig för stress (definierat som yttre, och andras, krav på prestation). Men att ha nära och kära kan inte vara utan stress, så är det bara. Man kan inte sluta leva med mindre än att sluta leva... :pinch: 

  • Ledsen 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å andra sidan kommer sonen snart förbi med gött käk. Och ett halvt piller tog udden av eländet i eftermiddags. Plus jag har glass! ^_^ 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här en som inte mår så bra :-)

 

 

 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Fick ett getingstick alldeles under vänster öga i lördags. Värkte lite som det brukar göra men inte värre än att det gick att ignorera. En lättare svullnad kom strax efter men bara lite. Sedan nästa dag var hela vänstra ansiktet uppsvullet och jag kunde knappt se med ögat nästan helt blockerad av svullnaden.

Idag måndag två dagar efteråt har svullnaden gått ner en del och lustigt nog sjunker ner till kinden från ögat efter ett par timmar i upprätt läge. Känner dessutom yrsel, snurrar i bollen lite grand som sjukvårdsrådgivningen tycker är tillräckligt för att söka sig till sjukhuset. Jag för min del tror att det är normalt och tänker härda ut någon dag till. Fortsätter det att bli bättre så får kroppen klara sig själv. Har bara smörjt in kinden i hydrokortison på kvällen.

IMG_0174.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, mikaellq säger:

Fick ett getingstick alldeles under vänster öga i lördags. Värkte lite som det brukar göra men inte värre än att det gick att ignorera. En lättare svullnad kom strax efter men bara lite. Sedan nästa dag var hela vänstra ansiktet uppsvullet och jag kunde knappt se med ögat nästan helt blockerad av svullnaden.

Idag måndag två dagar efteråt har svullnaden gått ner en del och lustigt nog sjunker ner till kinden från ögat efter ett par timmar i upprätt läge. Känner dessutom yrsel, snurrar i bollen lite grand som sjukvårdsrådgivningen tycker är tillräckligt för att söka sig till sjukhuset. Jag för min del tror att det är normalt och tänker härda ut någon dag till. Fortsätter det att bli bättre så får kroppen klara sig själv. Har bara smörjt in kinden i hydrokortison på kvällen.

IMG_0174.jpg

Sammantaget går det nog över, ja. Vad gäller allergi ska man passa sig för anafylaktisk chock/andningshinder. Jag vet inte om du är allergisk, du kanske borde kolla det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Alix säger:

Sammantaget går det nog över, ja. Vad gäller allergi ska man passa sig för anafylaktisk chock/andningshinder. Jag vet inte om du är allergisk, du kanske borde kolla det.

Jag har aldrig lidit av allergier i hela mitt liv. Det är därför jag tycker det vore så konstigt om min kropp reagerade allergiskt på ett litet getingstick. Jag har blivit attackerad av getingar många gånger förr och mest fått svullnad klåda som myggbett på steroider. Inte värre alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, mikaellq säger:

Jag har aldrig lidit av allergier i hela mitt liv. Det är därför jag tycker det vore så konstigt om min kropp reagerade allergiskt på ett litet getingstick. Jag har blivit attackerad av getingar många gånger förr och mest fått svullnad klåda som myggbett på steroider. Inte värre alltså.

Förra året blev jag allergisk mot björkpollen.

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Alix säger:

Förra året blev jag allergisk mot björkpollen.

Kan komma med åldrandet ja. Tyvärr. Jo, jag är vaksam, SKA pallra mig iväg till sjukhuset om det inte fortsätter stadigt bli bättre eller om nya konstiga symptom dyker upp.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Mår väl hyfsat just nu. Men jag tänkte skriva lite om hur styrketräningen förändrar kroppen. Jag känner att jag har en stabilare, rakare och kraftfullare hållning än tidigare. Starkare så klart. Därtill har jag gått upp cirka fem kilo* men är något smalare runt midjan! Styrketräning kan således rekommenderas. :yeahbaby:

* Just nu väger jag 103 kilo. Om jag inte passar mig vad gäller styrketräningen kan det kanske bli 120 så småningom. Då får jag ett fett BMI! :D 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Mår väl hyfsat just nu. Men jag tänkte skriva lite om hur styrketräningen förändrar kroppen. Jag känner att jag har en stabilare, rakare och kraftfullare hållning än tidigare. Starkare så klart. Därtill har jag gått upp cirka fem kilo* men är något smalare runt midjan! Styrketräning kan således rekommenderas. :yeahbaby:

* Just nu väger jag 103 kilo. Om jag inte passar mig vad gäller styrketräningen kan det kanske bli 120 så småningom. Då får jag ett fett BMI! :D 

Samma här, drygt 100. Bra att frigöra mycket tillväxthormoner i kroppen som föryngrar och revitaliserar, bränner fett dessutom. Ska själv styrketräna ikväll. :) 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Usch vad jag vantrivs med min chef. Jag är sjukskriven 75% p.g.a. hjärntrötthet. Jag brukar vara tidigt på jobbet eftersom jag är rätt morgonpigg. Följaktligen går jag hem rätt tidigt. Det gillar han inte, eftersom han anser att jag behöver vara på plats när det dyker upp förfrågningar på konsultuppdrag. Han anser att det bara är inbillning att jag blir trött på eftermiddagen. "Det är väl bara att sova en timme längre". Jag får väl prova och se. Om han bara hade lite medkänsla och inte bara tänkte på pengar. Synd att jag är såpass gammal att det är meningslöst att söka nytt jobb. Nu får jag stå ut tills jag går i pension nästa år.

  • Ledsen 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, Sandhamn1962 säger:

 Han anser att det bara är inbillning att jag blir trött på eftermiddagen. "Det är väl bara att sova en timme längre". 

Det är mobbning och översitteri. Skall A-B-S-O-L-U-T inte accepteras. Koppla in facket. Fattar man inte att någon är sjukskriven på riktigt ska man ha blåslampa i aktern!! :utskallning: Olämplig som chef.:bla:

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, Axelman säger:

Det är mobbning och översitteri. Skall A-B-S-O-L-U-T inte accepteras. Koppla in facket. Fattar man inte att någon är sjukskriven på riktigt ska man ha blåslampa i aktern!! :utskallning: Olämplig som chef.:bla:

Jag håller med men på en liten firma där chefen är ägaren är det inte så lätt att få rätt.......

Det svåra är att bevisa något om jag kopplar in facket. Då står ord mot ord och jag riskerar att bli stämplad som någon med samarbetssvårigheter ☠️

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, Sandhamn1962 säger:

Jag håller med men på en liten firma där chefen är ägaren är det inte så lätt att få rätt.......

Det svåra är att bevisa något om jag kopplar in facket. Då står ord mot ord och jag riskerar att bli stämplad som någon med samarbetssvårigheter ☠️

Jag hade härdat ut ELLER tagit ut en tidigare pension. Konflikt är en sista utväg som inte är så värst trevligt på en arbetsplats där man bäst vill komma överens. Eller hur? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...