Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur jag mår idag-tråden


Alix
 Share

Rekommendera Poster

3 minuter sedan, Alix säger:

Deras erfarenhet är av typen anekdotisk bevisföring, det vill säga, de utgår från sig själva och dem de har lärt känna. I bästa fall har de då haft tur och har hittat något som fungerar för många. Men pålitligt är det inte.

 Nu är inte jag en person som måste ha bevis i form av forskning ifall stretchning är bra eller inte om informationen presenteras i formen ”testa och se hur det känns,det kan vara bra för dig” tex. 

Eftersom träning är så individuellt är det svårt att säga att ”detta fungerar för alla”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, lappen71 säger:

 Nu är inte jag en person som måste ha bevis i form av forskning ifall stretchning är bra eller inte om informationen presenteras i formen ”testa och se hur det känns,det kan vara bra för dig” tex. 

Eftersom träning är så individuellt är det svårt att säga att ”detta fungerar för alla”

För mig med stelhet I hela kroppen och extrastela axlar har målmedveten stretching inte bara gjort mig betydligt rörligare och smärtfri, det har också gjort mig starkare. Exempelvis pull-ups med väldigt brett grepp var bara att glömma för några år sedan med veka, stela och ömmande axlar. 

Det finns massor av GODA skäl till varför yoga älskas av så många; ökad rörlighet är förstås en av dem. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har just återvänt till världen efter århundradets influensa, trodde fanimej att jag skulle dö

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, BjornS säger:

Har just återvänt till världen efter århundradets influensa, trodde fanimej att jag skulle dö

Välkommen åter! :yeahbaby: 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
11 minuter sedan, BjornS säger:

Har just återvänt till världen efter århundradets influensa, trodde fanimej att jag skulle dö

Gött att du mår bättre!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, BjornS säger:

Har just återvänt till världen efter århundradets influensa, trodde fanimej att jag skulle dö

 

Du var alltså även förkyld? :fulfejs:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har några bekanta  som är tyngdlyftare och har tränat i samma lokal som många som har SM-guld i tyngdlyftning och även OS-meriter och det finns två "skolor" om stretchning i det sammanhanget. Dels de som förespråkar stretchning och de som kör utan. Verkar inte direkt inverka på tävlingsresultaten i alla fall. Själv är jag väldigt rörlig och mjuk i kroppen och känner direkt när jag har tagit i och behöver stretchning för att återfå rörligheten. Hur andra som inte tycker sig behöva stretchning fungerar vet jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag har jag tagit en promenad, för att njuta av solen, i ganska maklig takt ändå, relativt sett. Ändå blev jag både svettig och trött. Gårdagen ägnade jag nämligen till både styrketräning och styrkegång. Var väldigt trött och sov länge i morse. Vaknade dock av och till (träningsvärk) under morgonen.

Tack vare dubbel träning har jag dock färre extraslag på hjärtat idag än annars. Har kommit och gått hela livet, inget farligt. Läste att motion kan motverka sådana, ironiskt står det dock att träning också kan orsaka sådana, men det kanske är skillnad på träning och motion...

Jag brottas annars med faktumet att barnen börjar bli stora, det går så satans fort! De är ju födda tre år i rad och äldsta tösen fyller 18 om några dagar. Tiden rasslar undan snabbt som attan numera tycker jag.

Existentiellt bryderi, kanske man kan kalla det. Att gå från pappa till far, typ...

Nåja, kärt besvär på många sätt, och givetvis är det detta föräldraskapet ytterst går ut på, så det finns ingen anledning att klaga på ”job well done”. För det är bra unga människor jag har fostrat. Duktiga i skolan, jobbar på fritiden, allt sådant.  ^_^ 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
8 timmar sedan, e-snobben säger:

Olika träning ger olika effekt men alla typer av träning -  utom om man kör fullständigt slut på sig själv - påverkar hjärnan positivt. 

Är det sant? Då har jag lärt mig något nytt (idag igen). Jag hade en period i livet då jag körde sex pass i veckan, varav tre av dem var "köra fullständigt slut på sig själv". 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, Alix säger:

Jag brottas annars med faktumet att barnen börjar bli stora, det går så satans fort! De är ju födda tre år i rad och äldsta tösen fyller 18 om några dagar. Tiden rasslar undan snabbt som attan numera tycker jag.

Existentiellt bryderi, kanske man kan kalla det. Att gå från pappa till far, typ...

Nåja, kärt besvär på många sätt, och givetvis är det detta föräldraskapet ytterst går ut på, så det finns ingen anledning att klaga på ”job well done”. För det är bra unga människor jag har fostrat. Duktiga i skolan, jobbar på fritiden, allt sådant.  ^_^ 

Om mindre än ett halvår blir jag morfar. Farfar är jag redan. OM tiden rasslar? Säger som grannen

-"Veckorna går som piskrapp!"

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, sevensleeper säger:

Är det sant? Då har jag lärt mig något nytt (idag igen). Jag hade en period i livet då jag körde sex pass i veckan, varav tre av dem var "köra fullständigt slut på sig själv". 

Men det var väl inte hjärnan du skulle träna då.....?

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sandhamn1962
1 timme sedan, Axelman säger:

Men det var väl inte hjärnan du skulle träna då.....?

För mig som fått en del av hjärnan bortopererad. Går det att få den att springa runt i huvudet då? Det bör ju finnas mer plats där nu. Som träningsform alltså.......  :skondans:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
3 timmar sedan, e-snobben säger:

Jo ibland är det härligt att ta ut sig rejält. Men det kan tydligen bli ett alltför stort stresspåslag om jag inte minns fel. Man får ju stresspåslag även av högintensiv träning som inte är maxträning. Kör man däremot varierat så kompenserar man ju för den högintensiva träningen. Jag minns inte exakt hur det stod och ville gardera mig mot påståendet "alla typer av träning är bra för hjärnan" eftersom jag läste nånstans att man inte ska ta ut sig helt. Men det beror även lite på vad man vill uppnå. Har man problem med panikattacker är det t ex bäst att köra intervallträning. Då måste man ju å andra sidan ha byggt upp en grund för det innan. Det går ju inte att köra järnet direkt, då blir man skadad.

 

Det har gjorts experiment på möss som framavlats med högaktiva egenskaper. De mössen var konstant stressade, jämfört med de som var normalaktiva.

 

Kreativiteten stiger för de som promenerar medan intervallträning försämrar kreativiteten. Det gäller timmarna efter ett träningspass eller promenad.

 

Det finns mycket att lära sig.

Ok. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
2 timmar sedan, Axelman säger:

Men det var väl inte hjärnan du skulle träna då.....?

Den behöver i och för sig också underhåll (tänker på elbilsgrejen ;) ). 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Sandhamn1962 säger:

För mig som fått en del av hjärnan bortopererad. Går det att få den att springa runt i huvudet då? Det bör ju finnas mer plats där nu. Som träningsform alltså.......  :skondans:

Hjärngympa är en etablerad sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sandhamn1962
18 timmar sedan, Axelman säger:

Hjärngympa är en etablerad sak.

Hurra! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan som exempel ägna sig åt framtidshopp, både på höjden och längden. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min kroniska värk i vänster axel verkar inte lika kronisk, nu när jag har börjat med att lyfta skrot. Jag har de senaste dagarna inte känt av den alls på samma sätt som tidigare (mest om jag försöker sova på vänster sida). Vänsteraxeln har gjort mer eller mindre ont i 25 år! :stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
22/03/2018 på 11:49, e-snobben säger:

Jag ägnar mig åt att lyfta skrot, så kallad järn-gympa.

Badum-tss. ;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
3 timmar sedan, e-snobben säger:

???

Såvida det inte är en spritsort eller ett märke på stekpannor. :fundersam: 

Det är ju kul att du skrev järngympa, antar att du inte menade hjärngympa? :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
Just nu, e-snobben säger:

Exakt. 798921e70a8bae430ba76010ee71b46e--emoji-

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Barnen börjar bli stora. Nu har jag bara ett minderårigt barn kvar. I knappt 1,5 år till... Och nu tar de studenten tre år i rad... That scares the living daylights out of me. Samtidigt som det förstås är djupt tillfredsställande på ett humanfilosofiskt plan. ”Mission accomplished”, som mattiasgbg bildberättade. Men ändå, som att sakta närma sig en avgrund. What happens next... Tur att det finns lugnande piller. ^_^ 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Barnen börjar bli stora. Nu har jag bara ett minderårigt barn kvar. I knappt 1,5 år till... Och nu tar de studenten tre år i rad... That scares the living daylights out of me. Samtidigt som det förstås är djupt tillfredsställande på ett humanfilosofiskt plan. ”Mission accomplished”, som mattiasgbg bildberättade. Men ändå, som att sakta närma sig en avgrund. What happens next... Tur att det finns lugnande piller. ^_^ 

Den jag bildciterade utropade ju "mission accomplished" redan i motsvarande tvåårsåldern...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Den jag bildciterade utropade ju "mission accomplished" redan i motsvarande tvåårsåldern...

Vad gäller kvinnor med tickande klockor så anser de nog att det är uppnått när man har levererat skottet och det har tagit skruv. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, Alix säger:

... Tur att det finns lugnande piller. ^_^ 

Som sagt! Det blev en rejäl dos denna gång och vilken nytta den gjorde! Tur att det finns mediciner. :totaltgalen: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...