Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur jag mår idag-tråden


Alix
 Share

Rekommendera Poster

 

Ja välkommen i klubben "jag och min demens" :whistling:

 

 

Vaddå välkommen!? Jag startade den...... tror jag. :hihihi:

 

 

Jasså... det minns jag inte.... :whistling::D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sov också dåligt i natt men det tror jag beror på att jag drack för mycket kaffe igår och lite för sent för mig för nattsömnens skull. Men jag ska ju ingenstans idag.

 

Nej, har inga "måsten" jag heller. Sen är det klart att man gärna vill och att man ska kunna klara av saker, planerade som oplanerade. Vart dagen slutar det vet jag inte, men den kan nästan bara bli bättre sett från där jag är just nu.... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Sov en hyfsad natt igen utan piller. Fast jag drömde två mardrömmar. En där min bäste vän hade dött (det ska han så småningom i verkligheten också i ALS) och en där jag hade hittat rikedomar men där en okänd skulle vakta dem men lät bli det så att allt blev stulet. Sedan åt jag bondbönor som huvudingrediens till middag igår och jag tror jag ska avstå från det, för det kör i magen, och jag tror att det ger oroligare sömn än nödvändigt. Jag vill hellre ha angenäma drömmar som natten innan, av såväl erotisk som sensuell natur. Då hade jag ätit pizza.

 

Idag ska jag ge mig ut på en drygamilpromenad, för det mår jag bättre av. Och vädret är hyfsat, solen bryter igenom diset ute av och till.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Mattem. Du gjorde mig väldigt glad!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Blääää.... :bla:

 

Jäkla skitnatt.... tog ingen imovane igår utan enbart quetiapin så jag hade problem att somna, blev liksom aldrig riktigt trött fast jag borde bli det enligt doktorn på bara det sistnämnda. Har sovit oroligt, fått färre timmar än vanligt, ca fyra timmars sömn totalt sett. Vaknar med ett ryck med svettningar och av drömmar, lakanet halvt hopskrynklat, ont i mitt högra öra igen, fantomsmärtan är tillbaka.

 

En riktig jäkla skitnatt :glare: Dock vaknade jag inte totalt kallsvettig och jag har inte någon påtaglig ångest/oro, så visst, det kunde vara värre :crossfingers::o:sorry:

 

Får skylla mig själv som kände mig bättre än vad jag uppenbarligen var igår och skippade tabletten jag egentligen borde klara mig utan då det andra preparatet ska ge samma effekt fast inte lika snabbt.

 

Mådde på det stora hela bra under gårdagen, totalt sett, så jag blev kanske övermodig och tänkte att det ska/borde ju gå :crossfingers:

Ta pillren! Jag håller visserligen på att sluta med dem nu, men jag har tagit dem i mer eller mindre omfattning i ett halvår, minst. Jag hade kraschat totalt utan dem. Du kommer så småningom också att klara dig utan dem. Hav tålamod.

 

Så många sätt det finns att sova dåligt på. För mig blev det väl en fyra timmar sömn i natt, och jag är lite småseg nu på morgonen, men med ett par muggar kaffe så löser det sig. Jag kunde bara inte sova, vilket är ok. För mig. Jag ligger i någon sorts halvdvala utan att hjärnan stänger av sig helt, så jag försöker i stället bara koppla av. Det brukar funka rätt bra, och det känns inte som om jag bara sovit tre-fyra timmar. För den som inte kan sova för att hen mår dåligt måste det vara hemskt att vända och vrida sig genom natten. :geros:

Jag känner igen sådana där nätter från förr, då jag var friskare. I mitt fall var det väl en föraning om vad som komma skulle, men det är nog inte så för dig, hoppas jag.

 

Sov också dåligt i natt men det tror jag beror på att jag drack för mycket kaffe igår och lite för sent för mig för nattsömnens skull. Men jag ska ju ingenstans idag.

Jag dricker numera kaffe bara på morgon/förmiddag av just den orsaken. Systemet goes bananas om jag dricker kaffe på kvällen.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

SVT:s nyheter rapporterade nu på morgonen om en studie som visar att regelbunden motion hade samma positiva effekt mot depression som KBT och medicin. Jag sålde bilen för snart fem år sedan och har sedan dess huvudsakligen gått eller cyklat (okej, längre sträckor där jag måste passa tider tar jag buss eller tåg) och jag kan skriva under på studien. Motion kan inte överskattas för psykiskt välbefinnande. Tyvärr ser man i stället att de med psykisk ohälsa ofta röker och dricker (och drogar) och sitter inomhus framför tv:n och lider i stället.

Redigerad av Alix
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SVT:s nyheter rapporterade nu på morgonen om en studie som visar att regelbunden motion hade samma positiva effekt mot depression som KBT och medicin. Jag sålde bilen för snart fem år sedan och har sedan dess huvudsakligen gått eller cyklat (okej, längre sträckor där jag måste passa tider tar jag buss eller tåg) och jag kan skriva under på studien. Motion kan inte överskattas för psykiskt välbefinnande. Tyvärr ser man i stället att de med psykisk ohälsa ofta röker och dricker (och drogar) och sitter inomhus framför tv:n och lider i stället.

"walk and talk" är inte dumt!

 

Används väl mest som en "workshop"-metod inom arbetslivet kanske, men borde kunna användas även inom sjukvården och samtalsterapin.

Att få vända och vrida på sina tankar med någon annan samtidigt som man promenerar i ett lämpligt tempo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag dricker numera kaffe bara på morgon/förmiddag av just den orsaken. Systemet goes bananas om jag dricker kaffe på kvällen.

För mig blir det halvbananas om jag dricker kaffe sent på eftermiddagen typ i fyradraget. Men det är ju så himla trevligt och gott!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner igen sådana där nätter från förr, då jag var friskare. I mitt fall var det väl en föraning om vad som komma skulle, men det är nog inte så för dig, hoppas jag.

Nej, det har jag svårt att tänka mig. Ångest har jag aldrig haft och jag går i ålderspension om bara något år. Däremot har jag alltid haft "sömnproblem" eftersom jag är en B-människa. Jag sover bäst på förmiddagarna. Funkade jättebra när jag pluggade...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag dricker numera kaffe bara på morgon/förmiddag av just den orsaken. Systemet goes bananas om jag dricker kaffe på kvällen.

Morgonkaffet är nödvändigt för att kicka igång hjärnan, men sedan avstår jag från den drycken resten av dagen. Jag dricker mineralvatten på fikarasterna. Det går precis lika bra. Jag sover dåligt nog utan att introducera ännu mer koffein i systemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"walk and talk" är inte dumt!

 

Används väl mest som en "workshop"-metod inom arbetslivet kanske, men borde kunna användas även inom sjukvården och samtalsterapin.

Att få vända och vrida på sina tankar med någon annan samtidigt som man promenerar i ett lämpligt tempo.

Jadå, bara det är med någon som kan hantera det på lämpligt sätt.

 

För mig blir det halvbananas om jag dricker kaffe sent på eftermiddagen typ i fyradraget. Men det är ju så himla trevligt och gott!!

Jag dricker mycket mer te än förr. Det passar min latenta anglofili.

 

Nej, det har jag svårt att tänka mig. Ångest har jag aldrig haft och jag går i ålderspension om bara något år. Däremot har jag alltid haft "sömnproblem" eftersom jag är en B-människa. Jag sover bäst på förmiddagarna. Funkade jättebra när jag pluggade...

Jag är likadan från början. Jobbet som nattchef cementerade de vanorna benhårt. Jag avstod en "kurs" inom psykvården nu för den börjar så okristligt tidigt, halv nio! :totaltgalen:

 

Morgonkaffet är nödvändigt för att kicka igång hjärnan, men sedan avstår jag från den drycken resten av dagen. Jag dricker mineralvatten på fikarasterna. Det går precis lika bra. Jag sover dåligt nog utan att introducera ännu mer koffein i systemet.

Som sagt, jag dricker mycket te. Men visst går det bra med vad som helst annars. När jag går ut på tur i skogen har jag varm saft i termosen. Sockret ger extra energi när man behöver det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev en rejäl promenad ändå. Jag stannade till lite här och var och njöt av vårtecken. Det myllrar över en och annan myrstack, exempelvis. :)

 

post-28798-0-48959200-1427460958_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas ingen misstycker att det blir ett eller annat inlägg även från mig här i tråden.

 

Men har iaf varit lydig och gjort den där förbaskade käkröntgen , dryga timmen resa till och lika långt hem sen igen för en undersökning som tog högst 5 minuter. Skriver förbaskad, för jag vet redan nu att man inte kommer att se någonting på röntgenbilderna. Det vet jag....och det hade eg känts bättre om jag känt på mig att man med stor sannolikhet kommer att se något som ska fixas. Å andra sidan så sparar jag väl en o annan stor slant på tandläkarbesök

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart det är OK....

 

Har själv spänningsproblematik där jag biter ihop hårt om nätterna som jag sover dåligt. "Problemet" har i princip helt försvunnit sedan jag fått nattmedicin som fungerar. I mitt fall så är det direkt kopplat till mitt mående och ångest. Har ett "ont öra" också som fenomen, läkarvården ser ut som frågetecken då det fysiskt inte finns något som gör att jag har ont som jag hade öroninflammation i höger öra. Kommer ock går det också, sammankopplat till min förmåga att få avkopplad nattsömn.

 

Hur fungerar sömnen för dig? Eller kan du komma på något i din vardag som stressar dig eller något som har hänt i samband med att du började få ont i tänderna/käken? Som du själv skriver, så finns det nog inga fysiska orsaker till din problematik som de kommer att kunna se på varken röntgen eller tandläkarundersökning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är okej, kiplon. Bra att du kollade det. Man kan aldrig riktigt vara säker. Själv hade jag en kindtand som ömmade i vintras, men det har gått över. Tandläkaren kunde inte se något men kunde inte heller utesluta något eftersom fyllningen skuggar på röntgenbilderna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är okej, kiplon. Bra att du kollade det. Man kan aldrig riktigt vara säker. Själv hade jag en kindtand som ömmade i vintras, men det har gått över. Tandläkaren kunde inte se något men kunde inte heller utesluta något eftersom fyllningen skuggar på röntgenbilderna.

Det händer ibland att en förkylning/influensa sätter sig så att man upplever det som tandvärk eller ömmande tänder. Det syns säkert inte hos tandläkaren, och det brukar gå över av sig själv när "den riktiga" infektionen läker ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det händer ibland att en förkylning/influensa sätter sig så att man upplever det som tandvärk eller ömmande tänder. Det syns säkert inte hos tandläkaren, och det brukar gå över av sig själv när "den riktiga" infektionen läker ut.

Så kan det ha varit. Men jag glömde skriva att fyllningen hade gått sönder lite och att han slipade till den och tanden intill. Det kanske triggade nerverna. Ett tag.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart det är OK....

 

Har själv spänningsproblematik där jag biter ihop hårt om nätterna som jag sover dåligt. "Problemet" har i princip helt försvunnit sedan jag fått nattmedicin som fungerar. I mitt fall så är det direkt kopplat till mitt mående och ångest. Har ett "ont öra" också som fenomen, läkarvården ser ut som frågetecken då det fysiskt inte finns något som gör att jag har ont som jag hade öroninflammation i höger öra. Kommer ock går det också, sammankopplat till min förmåga att få avkopplad nattsömn.

 

Hur fungerar sömnen för dig? Eller kan du komma på något i din vardag som stressar dig eller något som har hänt i samband med att du började få ont i tänderna/käken? Som du själv skriver, så finns det nog inga fysiska orsaker till din problematik som de kommer att kunna se på varken röntgen eller tandläkarundersökning.

ja, jag har farit runt som en skållad råtta under många år, alltid på språng till något möte eller jobb osv osv . Alltid huvudet fullt med saker som ska ordnas, skrivas, läsas, ringa, osv osv.

 

Så tog jag tag i mig själv och har tagit ledigt från jobbet ett tag. För det var allt på jobbet som tyngde och jag var inte fokuserad alls på det. Så fort jag klev in över tröskeln dit så kände jag att jag var på fel plats. Saknar dock alla mänskliga möten med alla de jag jobbade med, men känner en otroligt stor lättnad över att inte behöva vara en del av allt annat sk&t som man håller på med i offentlig sektor. Alla dessa möten, alla dessa ord och ingen verkstad. Får dåndimpen bara jag tänker på hur allt ska registreras och dokumenteras och jag vet inte vad. Och all tid det tar att få allt sådant på plats i en organisation. Inte undra på att resurserna inte räcker till någonstans i samhället...

 

Första veckorna snodde jag runt hemma och gjorde allt det där som varit så försummat under lång tid och fick massor gjort, sedan började jag landa. Sedan kom tandvärken....

 

Ja, det har inte varit så lätt...... ändå gjorde jag rätt, men det måste få ta lite tid, tror jag.

 

De flesta i min omgivning uppmuntrar och tycker jag gjorde helt rätt, men jag har några närstående (inte maken) som inte alls begriper hur jag tänker när jag inte jobbar.

 

Men livskvalitet handlar inte om Luther och att tjäna pengar, med utflugna ungar och huset betalt så behöver man inte mer än något att i sig och på sig och lite värme på elementet. Ungefär så....Dessutom drar jag mitt strå till stacken på andra sätt.

 

Det är en konstig känsla att inte ha ett enda oläst mail liggande, att kunna sitta en vardagsmorgon i lugn och ro med en kopp kaffe och fundera på vad jag ska göra under dagen. Och jag behöver inte göra något om jag inte vill. Har nog aldrig sovit så mkt middag som nu, eller så bakar jag eller lagar mat från grunden. Osv osv Men är också väldigt trött, och har än så länge inte någon större håg för någonting. Men är noga med att alltid ta en rejäl förmiddagspromenad. Annars är risken stor att jag hamnar i soffan med macbooken hela dagen i brist på lust med annat. Och då blir det onda cirklar.

 

Så hej och hå, så kan det gå ;)

 

Det är okej, kiplon. Bra att du kollade det. Man kan aldrig riktigt vara säker. Själv hade jag en kindtand som ömmade i vintras, men det har gått över. Tandläkaren kunde inte se något men kunde inte heller utesluta något eftersom fyllningen skuggar på röntgenbilderna.

 

 

Det händer ibland att en förkylning/influensa sätter sig så att man upplever det som tandvärk eller ömmande tänder. Det syns säkert inte hos tandläkaren, och det brukar gå över av sig själv när "den riktiga" infektionen läker ut.

Ja, med lite önsketänkande så kan det vara så, för jag var jätteförkyld strax innan värken satte in. Bihålorna och nerverna till tandrötterna går väldigt nära varandra och det är lätt att missta sig. Bihåleinflammation kan kännas som tandvärk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en teori om mina temporära blindhet efter träning som jag tror höjer blodtrycket och ibland orsakar ljuskänslighet.

En värktablett, paracetamol eller ibuprofen spelar ingen roll, tycks hjälpa.

Problemet är att jag inte hittat någon information om att värktabletter ska kunna hjälpa med högt blodtryck.

 

post-5952-0-66825000-1427491342_thumb.jpg

Redigerad av mikaellq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en teori om mina temporära blindhet efter träning som jag tror höjer blodtrycket och ibland orsakar ljuskänslighet.

En värktablett, paracetamol eller ibuprofen spelar ingen roll, tycks hjälpa.

Problemet är att jag inte hittat någon information om att värktabletter ska kunna hjälpa med högt blodtryck.

 

attachicon.gifTurkeys.jpg

Jag tror snarare att du drabbas av blodsockerfall och/eller blodtrycksfall. Hjärnan lever av socker endast och om blodet går ut i musklerna, som konsumerar socker vid hård träning, så riskerar man därtill att svimma. En av de saker som först sker är att man förlorar synen "allt blev svart". Ett klassiskt sätt att upprepa detta är att sitta för länge i en bastu. Det har hänt mig vid något tillfälle.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror snarare att du drabbas av blodsockerfall och/eller blodtrycksfall. Hjärnan lever av socker endast och om blodet går ut i musklerna, som konsumerar socker vid hård träning, så riskerar man därtill att svimma. En av de saker som först sker är att man förlorar synen "allt blev svart". Ett klassiskt sätt att upprepa detta är att sitta för länge i en bastu. Det har hänt mig vid något tillfälle.

Så ett sätt att undvika detta obehag är inte att ta värktabletter utan att proppa i sig kolhydratrik mat någon timme eller två innan den fysiska ansträngningen? Det låter vettigt men jag har under dagen fått ordentligt med mat, även när jag kom hem under eftermiddagen. Jag fick våfflor av vännen min någon timme innan träningen. Men jag inser att glukosnivån kan falla kraftigt oavsett födointag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Så ett sätt att undvika detta obehag är inte att ta värktabletter utan att proppa i sig kolhydratrik mat någon timme eller två innan den fysiska ansträngningen? Det låter vettigt men jag har under dagen fått ordentligt med mat, även när jag kom hem under eftermiddagen. Jag fick våfflor av vännen min någon timme innan träningen. Men jag inser att glukosnivån kan falla kraftigt oavsett födointag.

Ja, det är ingen tillfällighet att det görs reklam för sådant här... :P

 

 

Med det sagt röstar jag nog snarare på blodtrycksfall. Du kanske skulle kolla upp blodtrycket. Det är antagligen inget fel på dig, du är bara gammal. Sorry, men jag är ju blygsamt yngre...

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ännu en natt utan piller! Det funkar helt okej, givet förutsättningarna. Okej, jag vaknar några gånger och drömmer mycket, men jag somnar om tämligen omgående. Det ska väl bli bättre med tiden. ^_^

Och utsättningssymtomen av Lyrican börjar också klinga av. På morgonen kan jag känna mig en aning kallsvettig, lite som efter en anings för blöt kväll (jag minns dem bara vagt :whistling: ). Men det är inget som gör mig alltför obekväm.

 

Idag ser det ut att bli fint väder, men då tar jag nog en cykeltur i stället för långpromenad. Jag kanske rentav cyklar in till Borås för att handla specialgrejer. Vi får se. Men för måendet är det bra att röra på sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tittar ut på ett vackert väder. Blir glad av det! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...