Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur jag mår idag-tråden


Alix
 Share

Rekommendera Poster

Härmed skapas en tråd där man kan skriva av sig hur man mår för dagen, så kan andra trådar lämnas i fred angående sådant, och så slipper de som tycker det är jobbigt att läsa om sådant se inlägg om hur folk mår. På så vis blir stämningen i forumet förhoppningsvis till det bättre! :)

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag har jag mått rätt bra. Fast jag har lite trassel med ryggen. Men lägger jag mig en stund på soffan så går det över. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstaterar att denna dagen har tvära vändningar i mitt mående och mycket "känslor" har kommit upp till ytan kring min före detta sambo och vårt uppbrott och hennes beteende med alla tvära kast och mitt i allt det som var "vi" och kämpade tillsammans för att det skulle bli bra. Dagens besök hos min läkare på Capio rörde upp många känslor och tankar och det har varit många tårar idag och jag bröt precis ihop och har fått ta lite ångestdämpande för att förhoppningsvis komma till ro igen. Min stressmage har kommit tillbaka som en brev på posten.

 

Så fast jag precis var glad och kunde unna mig något gott från pizzerian för att jag var glad över att dagens samtal var bra och det fanns en framtidstro så är jag nu djupt olycklig över denna kvinna som jag älskar så oerhört :bultandehjarta: inte finns i mitt liv längre :oroligoledsen:

Redigerad av mattem
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, usch, samtidigt som du brottas med din sjukdom ska du sörja en förlorad relation. Det blir varken hackat eller malet, och jag förstår att det blir tvära kast, upp och ned. :geros:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har varit trött som attan idag men en stunds eftermiddagslur med vännen min återställde mig faktiskt nästan fullständigt.

Det är fantastiskt egentligen hur välgörande sömn är och jag undrar lite irriterat varför det ibland är så svårt att somna på nätterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trots rök o spritfri, slank och aktiv konstaterade körkortsläkaren 2012 att jag hade ett pipljud på hjärtat.

Efter diverse utredningar kom man fram till att jag behövde byta hjärtklaff.

 

Operationen gick bra, men några dagar senare började det rinna var ur operationssåret. Efter flera blododlingar konstaterades att jag hade fått flera olika sorters infektioner i såret. (Sjukhusslarv med rengöringen)

 

Man hängde på mig en stor pump och laborerade med allt möjligt i 8 månader utan att få bort infektionerna, så man kallade på en professor som beslutade att skära bort hela framsidan och ta frisk vävnad från sidorna.

På dagen ett år efter operationen friskförklarades jag.

 

Jag begrep inte varför jag hade elektriska strömningar i armar och ben och svaga muskler i bäckenet som gjorde att jag stapplade fram tills för ett halvår sedan när en ny läkare berättade att det var kolestrolsänkande medicinerna Atorvastatin, Simvastatin och Crestor som var orsaken. Utredningen visade att jag var extremt allergisk mot dessa statiner. På bipacksedlarna i Fass kunde jag läsa att dessa statiner förströr levern, njurarna och ger muskelförtvining.

 

Min nya läkare beordrade mig att i stället för statiner äta havregrynsgröt varje morgon och det har gjort susen. Kolestrolnivån har sjunkit och musklerna i bäckenet och hela jag mår som i fornstora dar.

 

Akta er för statiner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fy, det lät inte alls trevligt. Skönt att höra det blev bättre även om det tog på tok för lång tid pga läkarslarv/slarv iinom vården :chockadskeptisk:

 

Glädjer mig att höra att det är bättre med dig KarlAstrid :geros::kramis:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det var en rysare.

Så här i efterhand har jag tänk på att jag hade varit stendöd ifall någon av infektionerna hade angripit såret där den fastsydda hjärtklaffen från (Gris) satt.

 

Ett tips ifall ni behöver byta hjärtklaff. Försök att få operationen gjord innan eller efter semestermånaden Juli för att slippa underbemanning och stekhett på rummen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag mår jag rätt bra. Kände mig lite stressad så jag gav återbud till att vara med på ett ideellt naturvårdsarbete. Har precis ätit lunch och väntar på att smälta den. Det känns lite väl gott med all sol, det är för tidigt, så ett bakslag i vädret just nu är inte helt ovälkommet. Jag vill inte gärna se känsliga växter och fåglar lida för att de har varit för tidiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ikväll mår jag dåligt. Mest för att jag hamnar i konflikt i forumet. Jag gillar inte det. Men som jag bäddar får jag ligga, jag har själv skuld i det. Jag måste lära mig att undvika vara provokativ. Det kanske är en form av psykologiskt självskadebeteende, funderar jag på. Förhoppningsvis slutar jag med det. Andra forum har jag slutat med för det var ännu mer konflikter där. Jag kanske måste sluta med forum helt och hållet, vem vet. Men den dagen den sorgen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ikväll mår jag dåligt. Mest för att jag hamnar i konflikt i forumet. Jag gillar inte det. Men som jag bäddar får jag ligga, jag har själv skuld i det. Jag måste lära mig att undvika vara provokativ. Det kanske är en form av psykologiskt självskadebeteende, funderar jag på. Förhoppningsvis slutar jag med det. Andra forum har jag slutat med för det var ännu mer konflikter där. Jag kanske måste sluta med forum helt och hållet, vem vet. Men den dagen den sorgen.

Det hoppas jag inte behövs. Vettigt vässade pennor är svårt att hitta.

  • Rösta upp 2
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:geros:

 

Nej. det önskar vi verkligen inte, att du slutar med forumet. Jag och säkert många andra uppskattar din närvaro och din förmåga att (oftast) kunna debattera och argumentera konstruktivt.

 

:kramis:

 

Du och alla andra behövs och jag är glad att det är så många som trivs här på forumet och gör det till den härliga plats som det faktiskt är. Miljön här på forumet är unik, kanske mycket tack vara papperskorgen och betänkt den stora bredd av individer som faktiskt är här och gärna skriver om stort som smått i väntan på att man eventuellt kan bidra med hjälp "ute" på forumet.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv skrev jag inte många rader igår, för jag mådde så pissdåligt då de senaste dagarna har rört upp allt kring konflikterna och uppbrottet från sambon och jag känner att bara dessa rader får min puls att höjas och jag börjar må dåligt. Som min mor sa till mig över telefon igår, det är det värsta med sjukdomen, man tar ibland ett steg framåt och sen halkar man tre tillbaka :stjarnsmall: Så är det för mig just nu :cry:

 

 

Men ni är många som ger mig styrka här på forumet och ni är helt underbara. Jag tycker att det är fantastiskt att det faktiskt finns en hörna där "man bara kan vara" som vi har här i papperskorgen. Där man kan skriva om livet, i stort som smått.... :kartjej::storkram::kramis:

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hoppas jag inte behövs. Vettigt vässade pennor är svårt att hitta.

 

... Nej. det önskar vi verkligen inte, att du slutar med forumet. ...

Tack, det hoppas eller önskar inte jag heller. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv skrev jag inte många rader igår, för jag mådde så pissdåligt då de senaste dagarna har rört upp allt kring konflikterna och uppbrottet från sambon och jag känner att bara dessa rader får min puls att höjas och jag börjar må dåligt. Som min mor sa till mig över telefon igår, det är det värsta med sjukdomen, man tar ibland ett steg framåt och sen halkar man tre tillbaka :stjarnsmall: Så är det för mig just nu :cry:

 

 

Men ni är många som ger mig styrka här på forumet och ni är helt underbara. Jag tycker att det är fantastiskt att det faktiskt finns en hörna där "man bara kan vara" som vi har här i papperskorgen. Där man kan skriva om livet, i stort som smått.... :kartjej::storkram::kramis:

Jag känner igen det där med upp och ned, fram och tillbaka. Läkarna trodde därför, när det var som mest på modet; en ny medicin hade precis godkänts, att jag hade bipolär sjukdom. Alla har svängningar i humöret, så det är lätt att misstolka dem. Du kommer att bli mer stabil med tiden, min vän, härda ut! Vi finns här för dig. :bultandehjarta:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft det jobbigt länge mentalt men börjar precis ta mig ur mitt pillerbehov tack vare träningen med yoga.

Det kan komma återfall ibland men de blir allt färre och mildare.

Sömn är otroligt viktigt och jag mår mycket bättre av att ta en lur mitt på dagen efter behov vilket kan bli rätt så ofta när det hela tiden ömmar och värker i musklerna. Att sömnen dessutom hjälper med mitt mentala tillstånd är ett lyckligt bonus.

 

http://www.sund.nu/docs/artikel.asp?art=329&tem=2

 

Endorfiner – den enkla vägen till lycka?
Finns det en biologisk förklaring till varför många människor söker sig till extrema och farliga situationer? Fungerar verkligen placeboeffekten och varför blir man så glad när man är kär? Dessa och många andra funktioner i kroppen påverkas av endorfiner, eller som de ofta kallas i folkmun, ”kroppens eget morfin” och ”må-bra-hormoner”.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft det jobbigt länge mentalt men börjar precis ta mig ur mitt pillerbehov tack vare träningen med yoga.

Det kan komma återfall ibland men de blir allt färre och mildare.

Sömn är otroligt viktigt och jag mår mycket bättre av att ta en lur mitt på dagen efter behov vilket kan bli rätt så ofta när det hela tiden ömmar och värker i musklerna. Att sömnen dessutom hjälper med mitt mentala tillstånd är ett lyckligt bonus. ...

Gott att höra! För egen del hände en grej nu ikväll som var både skitjobbig och oerhört givande. Kärlek kan vara så ibland. But always worth it!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller på att sätta ut en medicin vars biverkning kan vara ökad aptit. Jag verkar få det som utsättningssymtom... Eller så är det för att jag rör på mig mer när det blir vår. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstaterar att min nya medicin som ska hjälpa mig med nattsömnen verkar hjälpa. Behöver antagligen gå upp lite i styrka då jag börjat på lägsta möjliga dosering men jag vaknar inte lika spänd och kallsvettig. Ja, har fått två förhållandevis bra nätter även om det inte är så många timmars sömn åt gången. Men bara det att slippa att vakna med panik och svettningar är härligt... :galetglad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstaterar att min nya medicin som ska hjälpa mig med nattsömnen verkar hjälpa. Behöver antagligen gå upp lite i styrka då jag börjat på lägsta möjliga dosering men jag vaknar inte lika spänd och kallsvettig. Ja, har fått två förhållandevis bra nätter även om det inte är så många timmars sömn åt gången. Men bara det att slippa att vakna med panik och svettningar är härligt... :galetglad:

Så bra! Vad är det för medicin? Jag tar Imovane (jag har Stilnoct också men har inte vågat ta den än) som insomningsmedicin och Propavan som sovmedicin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Propavan fick jag när jag var inlagd, men jag kunde bli seg av den dagen efter så den satte vi ut igen.

 

Imovane har jag (vid behov) men den är kortvarig så jag kan somna med hjälp av den men den ger inte nattro och varaktig sömn. Fick quetiapin utskrivet i onsdags, de verkar helt ok som sagt :crossfingers:

 

Tar mirtazapin till kvällen också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men i övrigt så har jag ett rejält bakslag sedan i onsdags som jag nämnt tidigare. Rejäl ångest och oro i själen :tyst::cry: hade det inte varit för att jag har bestämt mig för att jag ska klara det så hade jag parkerat tofflorna, så jävla illa är det rent ut sagt. Går på den lilla envishet som finns kvar just nu :irriteradtjej:

 

Så det är tur att det har blivit bättre med sömnen ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Propavan fick jag när jag var inlagd, men jag kunde bli seg av den dagen efter så den satte vi ut igen.

 

Imovane har jag (vid behov) men den är kortvarig så jag kan somna med hjälp av den men den ger inte nattro och varaktig sömn. Fick quetiapin utskrivet i onsdags, de verkar helt ok som sagt :crossfingers:

 

Tar mirtazapin till kvällen också.

Aha, quetiapin, Seroquel, som det hette på den tiden jag hade diagnosen bipolär sjukdom. Ja, jösses, den fick mig att sova 10-11 timmar per dygn som en stock. Fast jag hade en dos på 300 mg per dygn... Det är egentligen en mycket vanlig biverkning, att den är sövande. Den är inte till för det. Men om det funkar, grattis! :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...