Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur jag mår idag-tråden


Alix
 Share

Rekommendera Poster

Jag har då inget att klaga på, möjligen att jag blivit gråhårig och flickorna inte flörtar med mig längre :)

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Pocahontas säger:

Jag har då inget att klaga på, möjligen att jag blivit gråhårig och flickorna inte flörtar med mig längre :)

Var glad för att du blir gråhårig, jag tappar mitt hår ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Alix säger:

Eeh? Hur då? :fundersam:Du tänker väl ändå aldrig på de ökande inkomstklyftorna? :D 

 

900

Samtidigt har väl svenska kronan tappat en del värde dem senaste tiden? Enligt internet kostade en USD ca 5,18 kr 1950, idag kostad samma USD ca 9,64 kr. Så i USD hade, om jag fattat saken rätt, grafen idag legat runt 2700.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Samtidigt har väl svenska kronan tappat en del värde dem senaste tiden? ...

Jo, det är riktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag mår skit (ångest), enär jag sent ikväll insåg att kronofogden (ovetande? likgiltig?) höll på att lura in mig i en fälla. En fälla vars grunder skuldrådgivaren på kommunen inte heller upplyste mig om. Det är nämligen så att min pensionsförsäkring eventuellt kan tas i anspråk för att betala av delar av skulden. Helt okej för min del, jag vill helst kunna se mig i spegeln och säga att jag har gjort så rätt för mig som jag har kunnat.
Men, och här kommer ett stort fett MEN, det räknas som pensionsinkomst för mig även om varenda krona går till kronofogdens fordringsägare. Och sådan inkomst påverkar både bostadsbidrag och bostadstillägg. Skulle ”jag” få det utbetalt i år skulle i stort sett allt det ryka retroaktivt. Jag skulle påföras en ny skuld i storleksordningen 25000 kronor. Och den skulden skulle inte vara med i skuldsaneringen!

Om det blir nästa år är det förstås inte lika illa. Då vet jag vad som gäller på förhand. Bostadsbidraget upphör permanent i juni då min yngsta går ur gymnasiet. Det blir kännbart men överkomligt.

Men det är då själve fan att man själv måste ha huvudet på skaft nog så att skuldrådgivare och myndigheter inte sätter krokben för en! Men jag har tagit lugnande nu och ska se lite tv.

Anfäkta och anamma!

Så, nu känns det lite bättre. :) 

 

Redigerad av Alix
  • Ledsen 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Alix säger:

Jag mår skit (ångest), enär jag sent ikväll insåg att kronofogden (ovetande? likgiltig?) höll på att lura in mig i en fälla. En fälla vars grunder skuldrådgivaren på kommunen inte heller upplyste mig om. Det är nämligen så att min pensionsförsäkring eventuellt kan tas i anspråk för att betala av delar av skulden. Helt okej för min del, jag vill helst kunna se mig i spegeln och säga att jag har gjort så rätt för mig som jag har kunnat.
Men, och här kommer ett stort fett MEN, det räknas som pensionsinkomst för mig även om varenda krona går till kronofogdens fordringsägare. Och sådan inkomst påverkar både bostadsbidrag och bostadstillägg. Skulle ”jag” få det utbetalt i år skulle i stort sett allt det ryka retroaktivt. Jag skulle påföras en ny skuld i storleksordningen 25000 kronor. Och den skulden skulle inte vara med i skuldsaneringen!

Om det blir nästa år är det förstås inte lika illa. Då vet jag vad som gäller på förhand. Bostadsbidraget upphör permanent i juni då min yngsta går ur gymnasiet. Det blir kännbart men överkomligt.

Men det är då själve fan att man själv måste ha huvudet på skaft nog så att skuldrådgivare och myndigheter inte sätter krokben för en! Men jag har tagit lugnande nu och ska se lite tv.

Anfäkta och anamma!

Så, nu känns det lite bättre. :) 

 

Ja det är tyvärr djungelns lag som gäller när man har att göra med de där typerna. Det blev några fällor för mig med, men det var fotdringsägarna som jävlades och inte brydde sig om skuldsaneringsbeslutet. Men jag fick ligga på hela tiden och tjata och hänvisa. Hoppas det löser sig för dig!

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Alix säger:

Jag mår skit (ångest), enär jag sent ikväll insåg att kronofogden (ovetande? likgiltig?) höll på att lura in mig i en fälla. En fälla vars grunder skuldrådgivaren på kommunen inte heller upplyste mig om. Det är nämligen så att min pensionsförsäkring eventuellt kan tas i anspråk för att betala av delar av skulden. Helt okej för min del, jag vill helst kunna se mig i spegeln och säga att jag har gjort så rätt för mig som jag har kunnat.
Men, och här kommer ett stort fett MEN, det räknas som pensionsinkomst för mig även om varenda krona går till kronofogdens fordringsägare. Och sådan inkomst påverkar både bostadsbidrag och bostadstillägg. Skulle ”jag” få det utbetalt i år skulle i stort sett allt det ryka retroaktivt. Jag skulle påföras en ny skuld i storleksordningen 25000 kronor. Och den skulden skulle inte vara med i skuldsaneringen!

Om det blir nästa år är det förstås inte lika illa. Då vet jag vad som gäller på förhand. Bostadsbidraget upphör permanent i juni då min yngsta går ur gymnasiet. Det blir kännbart men överkomligt.

Men det är då själve fan att man själv måste ha huvudet på skaft nog så att skuldrådgivare och myndigheter inte sätter krokben för en! Men jag har tagit lugnande nu och ska se lite tv.

Anfäkta och anamma!

Så, nu känns det lite bättre. :) 

 

Vad kan ha lurat in en intelligent man som dig in i en skuldfälla? Jag har människor i min omgivning som befunnit sig i skuldfällan i åratal och pga allt från vänner som inte var vänner alls till krossad kärlek. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, mikaellq säger:

Vad kan ha lurat in en intelligent man som dig in i en skuldfälla?

Sjukdom.

 

Mer utvecklat: Bank och FK tar inte hänsyn till att man får radikalt sänkt inkomst, när det gäller lån respektive underhållsstöd. Även de fordringsägare som gör det tar inte hänsyn till andra fordringsägare, bara sina egna regler.

Jag försökte givetvis påverka, gick till och med till domstol, men till ingen nytta. Exempelvis underhållsstödets framtida betalningsstorlek avgörs av vilken inkomst man hade två år tidigare. Det är lagreglerat. Det vill säga att jag skulle betala som om min ekonomi var lika bra som innan jag blev sjuk.

 

Reflektion: Om alla skulle ta full hänsyn till att sådant här kan hända skulle ingen våga satsa på någonting. Inte CSN, inte barn, inte lån. Så det är rimligt att det finns möjlighet till skuldsanering. Samhället uppmanar ju oss att satsa.

 

Apropå bekantskapskrets: Jag hade en kollega som var hos kronofogden eftersom hans fru hade förfalskat hans namnteckning angående lån, hon var spelmissbrukare. Han hade att välja på att sätta henne i fängelse eller ta smällen.

Livet är inte lätt, men om man tror det/hävdar det/har personlig tur så är det förstås lätt att döma andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Alix säger:

Jag mår skit (ångest), enär jag sent ikväll insåg att kronofogden (ovetande? likgiltig?) höll på att lura in mig i en fälla. En fälla vars grunder skuldrådgivaren på kommunen inte heller upplyste mig om. Det är nämligen så att min pensionsförsäkring eventuellt kan tas i anspråk för att betala av delar av skulden. Helt okej för min del, jag vill helst kunna se mig i spegeln och säga att jag har gjort så rätt för mig som jag har kunnat.
Men, och här kommer ett stort fett MEN, det räknas som pensionsinkomst för mig även om varenda krona går till kronofogdens fordringsägare. Och sådan inkomst påverkar både bostadsbidrag och bostadstillägg. Skulle ”jag” få det utbetalt i år skulle i stort sett allt det ryka retroaktivt. Jag skulle påföras en ny skuld i storleksordningen 25000 kronor. Och den skulden skulle inte vara med i skuldsaneringen!

Om det blir nästa år är det förstås inte lika illa. Då vet jag vad som gäller på förhand. Bostadsbidraget upphör permanent i juni då min yngsta går ur gymnasiet. Det blir kännbart men överkomligt.

Men det är då själve fan att man själv måste ha huvudet på skaft nog så att skuldrådgivare och myndigheter inte sätter krokben för en! Men jag har tagit lugnande nu och ska se lite tv.

Anfäkta och anamma!

Så, nu känns det lite bättre. :) 

 

Finns inte mycket man kan säga för att du ska må bättre men jag förstår vilken situation du är i. Har en bror som befinner sig i likvärdig situation men till skillnad mot dig som försöker ta sitt ansvar stänger han in sig i sin skyddande bubbla. 
 

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, Svolder säger:

Jag har en drygt trettio år gammal gammal nackskada och kan inte använda Tempur. Det verkar som om det håller huvudet allt för fast för min skada. Jag använder Jysks billigare variant på temat minnesskum. Den är egentligen avsevärt sämre, men fungerar mycket bättre för min nacke.

Aha! Jag tycker också att tempurkudden är för rigid. Vilken kudde på Jysk har du köpt?

PS. Trist med nackskadan. Jag hoppas den inte är alltför besvärande i övrigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Alix säger:

Jag har nu två dyra Tempurkuddar OCH ändå ont i nacken efter en natts sömn. Vetifasen vad jag ska göra. :fundersam:

Har också problem med detta. Jag löste det med dunkuddar, en dunkudde som är tillplattad (en jag haft i många år), den har jag i botten, ovanpå en nyare dunkudde. Så det jag måste göra innan jag sover är att justera kuddarna tills jag ligger bekvämt. Bra om örngottet är lite större än kudden så man kan platta till där det behövs. 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, iMarc säger:

Har också problem med detta. Jag löste det med dunkuddar, en dunkudde som är tillplattad (en jag haft i många år), den har jag i botten, ovanpå en nyare dunkudde. Så det jag måste göra innan jag sover är att justera kuddarna tills jag ligger bekvämt. Bra om örngottet är lite större än kudden så man kan platta till där det behövs. 

Tack! Lustigt nog torktumlar jag just nu ett par bättre dunkuddar i syfte att testa något liknande!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lånar frugans blodtrycksmätare ibland, i morse  gjorde jag en koll..blev man ju nojig..82/46 puls 55,  bra eller dåligt ???

Lågt blodtryck är ju inte farligt läser jag nu..

Tur man inte gör en rivstart ur sängen på morgonen.. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag borde inte ha startat marklyft som jag gjorde förra veckan. Fem lyft med paus emellan är det rätta. Inte 2 x 5 lyft utan pauser emellan. All vår början bliver svår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sov mycket bättre i natt med en ganska platt kudde med mycket fjäder i. Det är dock lite svårt att veta vad som är vad med tanke på att jag styrkelyfter och får träningsvärk...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag började gäspa redan vid 21 igår och gick och lade mig. Sedan sov jag nio timmar! Jag tror att jag ska fortsätta så...

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-11-27 på 08:21, Alix säger:

Jag sov mycket bättre i natt med en ganska platt kudde med mycket fjäder i.

Natten därefter testade jag en dunkudde i stället. Men den var lite för låg, tror jag. Jag fick värk i nacken. Nu natten som gick använde jag fjäderkudden igen, och det var helt okej, bara ett milt obehag tidvis. Jag vaknade ett par tre gånger men kunde då fluffa till den. Jag arrangerade också om de dubbla bäddmadrasserna (lade den mjukaste underst). Det blev också bättre. Jag är nöjd nu och får väl acceptera att man inte sover lika bra som när man var tonåring...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

79422261_2217767968322677_8405804185764757504_n.jpg

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-11-29 på 07:58, Alix säger:

Jag började gäspa redan vid 21 igår och gick och lade mig. Sedan sov jag nio timmar! Jag tror att jag ska fortsätta så...

Jag gäspar aldrig längre, får trycka i mig Theralen, Propavan och Zolpidem för att kunna somna. 

  • Ledsen 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, iMarc säger:

Jag gäspar aldrig längre, får trycka i mig Theralen, Propavan och Zolpidem för att kunna somna. 

Träna hårt. Ömmande muskler långt bättre sömnpiller. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, mikaellq säger:

Träna hårt. Ömmande muskler långt bättre sömnpiller. 

Fysisk aktivitet och exponering för dagsljus så här års är bra för sömnen. Men att ha ömmande muskler är väl tveksamt om det underlättar insomning eller sömn. I alla fall högst individuellt.

Redigerad av Alix
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har själv tränat i någon vecka nu efter en svårt plågsam inflammation i vänster axel som nu dock börjar kännas riktigt bra. 

Ska ändå fortsätta med låg planka och knäböj året ut som inte anstränger axeln alls lika mycket som pull ups som jag tror orsakade en överansträngning. 

 

hindu-squats-gif.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Fysisk aktivitet och dagsljus så här års är bra för sömnen. Men att ha ömmande muskler är väl tveksamt om det underlättar insomning eller sömn. I alla fall högst individuellt.

Lagom är vanligtvis bäst! :ThumbsUp:

För mig har den yoga-liknande ansträngningen varit en livräddare nästan bokstavligen! ?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
15 minuter sedan, Svolder säger:

Varit hos läkaren idag gällande min diabetes. Intressant upplevelse. Han frågade hur jag mådde och ville inte acceptera svaret "Bra". OK, jag har vissa hälsoproblem, jag står trots allt på gränsen till pensionen, men diabetesen är inte längre ett av dem. Det var först efter provtagning poletten verkade trilla ner, att jag faktiskt hanterar den sjukdomen på ett vettigt sätt. Långtidssocker (HbA1c) var 34 idag. Det låg på 133 för ett halvår sedan. Friska värden är under 42, diabetiska över 48.

Kul att läsa att du mår bra alltså. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...