Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur jag mår idag-tråden


Alix
 Share

Rekommendera Poster

10 timmar sedan, Svolder säger:

Du bör stanna hemma i tre dagar efter vinterkräkan om du inte ogillar dina arbetskamrater så mycket att du vill sprida smittan bland dem. Det är ett sätt att undvika att bli populär. :)

Så länge? Vårdguiden säger ett dygn, två dygn för barn.

Är nu på andra dygnet och är hemma från jobbet. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Svolder säger:

Vanlig magsjuka är bakteriell och försvinner snabbare än vinterkräksjukan som är ett virus. Man vet aldrig vilket man har innan det har analyserats prov, så för säkerhets skull är det väl bättre att stanna hemma tre dagar i stället för en dag. Kan jag tycka i alla fall.

Så länge man får betalt för det så håller jag med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig fått vinterkräksjuka, sist jag var magsjuk var på Naxos i Grekland 1991, där jag och min fd insjuknade senare på kvällen pga matförgiftning. Före det var jag magsjuk när jag var 7 år, så jag vet inte om jag är extra motståndskraftig eller vad det är. 

Redigerad av iMarc
  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mår bra idag. Lite öm och energifattig i kroppen efter hård träning men ska nog köra på idag också, dock kanske lite försiktigare. Har så @#%& stela axlar och en vänsteraxel som ömmar varför jag vill anstränga dem lite iallafall.

 

IMG_1142.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dåligt. Skrev till min läkare att jag vill sluta med Theralen för sömnen eftersom jag blir dödstrött dagen efter, och gå tillbaka till Imovane som jag hade tidigare. Istället skriver han ut 6 uttag med Theralen. :cry:

  • Förvirrad 1
  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner mig trött och slutkörd. Förmodligen både efter lättare förkylningar men framförallt efter intensiv träning i tre veckor nästan varje dag. Laddade med kolhydrater idag hos pizzerian intill kompletterat med en rejäl och nyttig sallad.

 

Nu rast & vila i några dagar! :gaspar:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
2019-04-08 på 02:03, Alix säger:

Ett ytterst störigt Facebookinlägg* fick mig att helt tappa sömnigheten och bli irriterad i stället. Så nu har jag ätit en macka, sett tv och surfar. Det får bli en tablett Lugn® om det ska fortsätta så här. Men nu gäspar jag i alla fall...

 

*Beroende på svar så hänger den där ”vännen” förbenat löst. Det är inte första gången heller... <_< 

I ett par veckor efter sommartidsomläggningen var sömnen kass. Nu är den okej igen. FB-”vännen” (och hans fru) har jag gjort mig av med (bildligt talat). Skööööönt!!! :galetglad:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min läkare skriver ut mina mediciner lite knepigt. Har direktverkande ADHD-medicin jag ska ta tre ggr/dag, 2 förpackningar: 1 uttag räcker 1 månad. Skulle hämta ut medicinen igen, men då var expeditionsintervallet satt till 10 veckor..så nästa uttag var tidigast i början av Juni. 

Kontaktade sköterskan ang detta och 30min senare hade läkaren skrivit ut 4 förpackningar/uttag med expeditionsintervall 4 veckor och dessutom totalt 6 uttag....

:fundersam:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, iMarc säger:

Min läkare skriver ut mina mediciner lite knepigt. Har direktverkande ADHD-medicin jag ska ta tre ggr/dag, 2 förpackningar: 1 uttag räcker 1 månad. Skulle hämta ut medicinen igen, men då var expeditionsintervallet satt till 10 veckor..så nästa uttag var tidigast i början av Juni. 

Kontaktade sköterskan ang detta och 30min senare hade läkaren skrivit ut 4 förpackningar/uttag med expeditionsintervall 4 veckor och dessutom totalt 6 uttag....

:fundersam:

Läkare är lite knasiga (stressade kanske). Jag ringde in och bad läkaren ta bort ett recept på Imovane häromåret. När jag sedan ville förnya det (för säkerhets skull) fick jag veta att läkaren måste träffa mig först och diskutera saken eftersom den tidigare läkaren bara hade tagit bort receptet utan att ange att det var på min begäran. Då ser det ju misstänkt ut. Empatin är sisådär. Jag kommer aldrig att be någon läkare återta ett recept igen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, Alix säger:

Läkare är lite knasiga (stressade kanske). Jag ringde in och bad läkaren ta bort ett recept på Imovane häromåret. När jag sedan ville förnya det (för säkerhets skull) fick jag veta att läkaren måste träffa mig först och diskutera saken eftersom den tidigare läkaren bara hade tagit bort receptet utan att ange att det var på min begäran. Då ser det ju misstänkt ut. Empatin är sisådär. Jag kommer aldrig att be någon läkare återta ett recept igen...

Ja de är så rädda en del att man ska bli beroende. Men i mitt fall så verkar det som att läkaren kanske får betalt av läkemedelsföretagen? När jag hade Elvanse som var en långtidsverkande variant så fick jag mer än dubbelt upp utskrivet än ordinationen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har gasig mage efter gårdagens sushi med tunna skivor ingefära och "sushi wasabi" som är vrålstarkt klet som bara japaner kan uppskatta.
Ska ändå strax sätta fart med träningen fast två tredjedelar utomhus i det fina vädret.

 

IMG_1231.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, iMarc säger:

Ja de är så rädda en del att man ska bli beroende. Men i mitt fall så verkar det som att läkaren kanske får betalt av läkemedelsföretagen? När jag hade Elvanse som var en långtidsverkande variant så fick jag mer än dubbelt upp utskrivet än ordinationen. 

Jag tror inte det, men det kan kanske inte uteslutas. 

 

9 minuter sedan, mikaellq säger:

Har gasig mage efter gårdagens sushi med tunna skivor ingefära och "sushi wasabi" som är vrålstarkt klet som bara japaner kan uppskatta.
Ska ändå strax sätta fart med träningen fast två tredjedelar utomhus i det fina vädret.

 

IMG_1231.jpg

Wasabi är det knappast, det är svindyrt. 99,9 procents chans är det grönfärgad pepparrot. Syltad ingefära får jag ont i magen av. ”Krya” på dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Wasabi är det knappast, det är svindyrt. 99,9 procents chans är det grönfärgad pepparrot. Syltad ingefära får jag ont i magen av. ”Krya” på dig.

Jag tror dig helt enkelt därför att det smakade precis som den pepparrot jag fick av mamma i såsen till grynkorv vi ofta åt. Pepparroten växte som ogräs i trädgården till mitt barndomshem. Fast den gröna pepparroten var SUPERSTARK, nästan oätlig trots att japanskan vänligt nog försökte blanda ut det i soja. :chock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, mikaellq säger:

Jag tror dig helt enkelt därför att det smakade precis som den pepparrot jag fick av mamma i såsen till grynkorv vi ofta åt. Pepparroten växte som ogräs i trädgården till mitt barndomshem. Fast den gröna pepparroten var SUPERSTARK, nästan oätlig trots att japanskan vänligt nog försökte blanda ut det i soja. :chock:

Då är det garanterat pepparrot, och svensk sådan. Den blir nämligen starkare ju längre norrut den växer. Den bästa odlas kring Onsala, på gammal havsbotten. :nerd:

(Jag gillar pepparrot och har absolut inget emot styrkan. Gillar chilipeppar också)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, mikaellq säger:

Har gasig mage efter gårdagens sushi med tunna skivor ingefära och "sushi wasabi" som är vrålstarkt klet som bara japaner kan uppskatta.
Ska ändå strax sätta fart med träningen fast två tredjedelar utomhus i det fina vädret.

 

IMG_1231.jpg

"Fasligt stark grön senap", som dagens födelsedagbarn en gång uttryckte sig i en "intervju" med Stefan Livh*.

 

*

Spoiler

Assisterad av Jörgen Mörnbäck.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

"Fasligt stark grön senap", som dagens födelsedagbarn en gång uttryckte sig i en "intervju" med Stefan Livh*.

 

*

  Visa dolt innehåll

Assisterad av Jörgen Mörnbäck.

 

RUSKIGT starkt var det, på ett annat sätt än chili. :chock: Jag förstår inte det övriga du skriver. :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, mikaellq säger:

RUSKIGT starkt var det, på ett annat sätt än chili. :chock: Jag förstår inte det övriga du skriver. :fundersam:

 

Har du aldrig ätit wasabi förut? ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, lappen71 säger:

 

Har du aldrig ätit wasabi förut? ?

Nej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, mikaellq säger:

Nej.

 

Så du har aldrig ätit Sushi förut heller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Så du har aldrig ätit Sushi förut heller?

Jo det har jag däremot. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, lappen71 säger:

Har du aldrig ätit wasabi förut? ?

Det gjorde han knappast nu heller. :D 

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, mikaellq säger:

Jo det har jag däremot. 

 

Ja men se då har du ätit wasabi utan att du vetat om det.

För när dom gör Sushi så stryker dom på ett tunt lager wasabi ovanpå riset och sen lägger på fisken/räkan.

Det är alla fall det korrekta sättet att tillaga Sushi. Sen att göra som vi svenskar lägger wasabi i sojan, röra om och sen doppa Sushin i och dränka den är helt fel ?

Den wasabi som finns redan på sushin räcker utan det man kan göra är att vända på Sushin och doppa fisken/räkan försiktigt i sojan. Inte dränka så riset suger upp det som en svamp.

Kan tipsa om en suverän dokumentär: Jiro doem of Sushi. https://www.imdb.com/title/tt1772925/?ref_=nv_sr_1?ref_=nv_sr_1

Den fanns tidigare på Netflix men är nu borttagen .

 

Min absolut bästa (hittills) Sushi upplevelse var i Bangkok i Silom distrikt.

Som du ser ingen wasabi så långt ögat når utan den som finns har redan kocken lagt på.

 

IMG_3408.thumb.jpg.325d37c0a90746f4f7df3bc9443b15b3.jpg

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väderbakslaget sänkte mig en del, faktiskt. Bra dock att veta hur man egentligen mår, under fernissan av gemyt och indolens...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...