Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilken molntjänst för lagring bör man satsa på?


mpower

Rekommendera Poster

Har ett gäng olika molntjänster för lagring nu, men vill bara använda mig av en. Det som har styrt mig tidigare är antalet gigabyte man får eller lyckas skrapa ihop.

 

Jag har följande:

 

- iCloud (standard)

- Box (40 GB)

- Mega (50 GB)

- OneDrive (115 Gb)

 

Allt gratis utan att betala förstås. :) Men, jag vill hålla mig till endast en. Vilken tycker ni man borde satsa på? Nu börjar jag tänka mer på bäst integration med Mac och iPhone - enkelhet att dela, spara, komma åt etc?

 

Tips, råd, rekommendation?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ett gäng olika molntjänster för lagring nu, men vill bara använda mig av en. Det som har styrt mig tidigare är antalet gigabyte man får eller lyckas skrapa ihop.

 

Jag har följande:

 

- iCloud (standard)

- Box (40 GB)

- Mega (50 GB)

- OneDrive (115 Gb)

 

Allt gratis utan att betala förstås. :) Men, jag vill hålla mig till endast en. Vilken tycker ni man borde satsa på? Nu börjar jag tänka mer på bäst integration med Mac och iPhone - enkelhet att dela, spara, komma åt etc?

 

Tips, råd, rekommendation?

Har du tänkt att skrota de andra då och köpa till utrymme sen på den du väjler att ha kvar?

 

Finns ju andra lösningar med SpiderOak har jag böjat köra med lite. Har bara lite Dropbox annars. (Om du väljer spideroak får du gärna avn. den här länken så får du 1GB xtra :ThumbsUp:)

 

Ertt annat alternativ är ju om du skaffar en NAS hemma och installerar OwnCloud (demo). Till den finns det app till telefonen med, och då har/får du ju så mycket utrymme som du har diskar till. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

En som inte har sina servrar i USA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du tänkt att skrota de andra då och köpa till utrymme sen på den du väjler att ha kvar?

 

Finns ju andra lösningar med SpiderOak har jag böjat köra med lite. Har bara lite Dropbox annars. (Om du väljer spideroak får du gärna avn. den här länken så får du 1GB xtra :ThumbsUp:)

 

Ertt annat alternativ är ju om du skaffar en NAS hemma och installerar OwnCloud (demo). Till den finns det app till telefonen med, och då har/får du ju så mycket utrymme som du har diskar till. :)

 

Tack för tipset men det känns som SpiderOak blir lite som OneDrive m.fl, ingen bra integration med andra appar i iOS t.ex. Det är lite mer det jag är ute efter. iCloud är ju troligtvis bäst på det men minns jag inte fel så är ju även DropBox ganska bra på det. OwnCloud verkar ju helt klart intressant, något jag tänker titta närmare på även om det kanske inte uppfyller mina önskemål helt och hållet.

 

Stötte på en annan intressant tjänst också odrive. Någon som använder/har använt den tjänsten? Om man som i mitt fall har konton lite här och var på olika ställen kan man slå ihop dem på ett och samma ställe. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fördelen med Owncloud är ju att du själv bestämmer över hur stort lagringsutrymme du vill ha, vill du ha mer, köp en större hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En som inte har sina servrar i USA.

Är det bättre i andra länder? Så länge du inte går via TOR så är man som att läsa en öppen bok på internet. Allt du gör, allt du skriver, lagras och gås igenom.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kunde inte redigera föregående inlägg, men nej, jag använder inte TOR browsern, för det blir olidligt segt och jag har förmodligen inte tillräckligt att dölja så det är motiverat. Men däremot funderar jag på att sätta upp en TOR brygga och dela med mig av min bandbredd, bara för att hjälpa whistleblowers och de som inte har ett fritt internet, typ Kina m.fl. Behövs inte mer än en rätt konfigurerad RaspberryPI för 350:- så är den en TOR bridge-relay.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vilken molntjänst för lagring bör man satsa på?

Vilken typ av lagring? Du tänker väl inte ha dina filer enbart i molnet? För då kan de försvinna när som helst, när leverantören lägger ner eller slänger ut dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ingen molntjänst som har en heltäckande tjänst som uppfyller alla behov i dagsläget.

Dropbox och iCloud är dom bästa valen enligt mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken typ av lagring? Du tänker väl inte ha dina filer enbart i molnet? För då kan de försvinna när som helst, när leverantören lägger ner eller slänger ut dig.

 

Nä, klart det inte ska vara för någon central lagring för alla dokument. Men jag vill satsa på en tjänst hela vägen. Lutar väl åt iCloud alt. DropBox som stödjer det jag letar efter mest.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Är det bättre i andra länder?

 

I vissa, och i andra är det ännu värre. Jag borde nog skrivit "En som har sina servrar i Sverige" istället.

 

Allt du gör, allt du skriver, lagras och gås igenom.

 

De må ha möjligheten, och vill man vara extra anonym bör man utgå från att de gör just detta. Men att med någon som helst kvalitet gå igenom allt som samtliga internetanvändare gör/skriver på nätet är nog än så länge inte mer än övervakarnas våta dröm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Kunde inte redigera föregående inlägg, men nej, jag använder inte TOR browsern, för det blir olidligt segt och jag har förmodligen inte tillräckligt att dölja så det är motiverat. Men däremot funderar jag på att sätta upp en TOR brygga och dela med mig av min bandbredd, bara för att hjälpa whistleblowers och de som inte har ett fritt internet, typ Kina m.fl. Behövs inte mer än en rätt konfigurerad RaspberryPI för 350:- så är den en TOR bridge-relay.

Läste nyligen en artikel som kan sammanfattas med att förtryckta människor utgjorde en avsevärt mindre del av TOR användarna än en annan grupp, där den senare hade betydligt mindre ädla motiv.

 

Det finns ju även rätt bra VPN tjänster som alternativ, där du har trevligare hastigheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste nyligen en artikel som kan sammanfattas med att förtryckta människor utgjorde en avsevärt mindre del av TOR användarna än en annan grupp, där den senare hade betydligt mindre ädla motiv.

 

Det finns ju även rätt bra VPN tjänster som alternativ, där du har trevligare hastigheter.

Oavsett hur man än vänder och vrider på det så byggs anonymiseringstjänster upp för ändamål som av olika anledningar inte tål att synas i dagsljus. De som gör det för att de är oppositionella i hårt förtryckande diktaturer torde vara i extrem minoritet. Däremot ursäktas alltid anonymiseringstjänsterna med just den gruppen.

 

Nåväl, jag använder iCoud för en del men mest Dropbox för de flesta saker. Var servern ligger bryr jag mig inte om. Datapaket färdas jorden runt ändå, även om de teoretiskt bara skall transporteras mellan Lund och Malmö.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Vi är redan OT så jag hoppar över att dra det ännu längre ditåt nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi är redan OT så jag hoppar över att dra det ännu längre ditåt nu.

På vilket sätt menar du att vi är OT? Diskussionen rör ju helt och hållet vilken lagringstjänst i molnet man skall satsa på. Jag kan inte se ett enda argument som handlar om något annat. Mer än detta inlägget då...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Det stämmer, men jag tror inte att det var dessa aspekter trådskaparen efterlyste så jag tycker att vi kan utesluta dem. Speciellt eftersom det finns en annan tråd som handlar om just dessa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer, men jag tror inte att det var dessa aspekter trådskaparen efterlyste så jag tycker att vi kan utesluta dem. Speciellt eftersom det finns en annan tråd som handlar om just dessa.

Då kanske vi skall sluta tro och svara på frågan ts ställer. Och att använda TOR är ett av dessa alternativ om man är ängslig över att NSA fångar upp de meddelanden man har som ett alternativ till att välja en svensk leverantör, där du fortfarande inte vet i vilket land servrarna står. För övrigt står jag fast vid att den ängslan är överdriven och jag rekommenderar en kombination av stabila tjänster som fungerar över tid. Apple har inte visat upp någon större vilja till långsiktiga satsningar, så det använder jag bara för lättflyktigt material. Dropbox är mitt val för övrigt. Och jag är inte ängslig över att NSA eller FRA har något intresse av min släktforskning. Är det sekretessmaterial skall det inte skickas okrypterat över internet och läggas på något annat än egen server, så det utgår jag från att det inte gäller. Hade jag varit företagare hade jag aldrig, inte under några omständigheter, lagt ett kundregister på en publik lagring i molnet. Det tycker jag bara är oansvarigt. Så, allt handlar om vad man skall ha lagringen till. Mitt val är Dropbox, det har funnits länge och fungerar bra.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...