Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac pro med 2 x 2,66 Ghz dual core intel-xeon


acefransson

Rekommendera Poster

acefransson

Tänker försöka sälja min Mac Pro med 2 x 2,66 Ghz dual core intel xeon processor.

Den har 6 GB DDR2 FB-DIMM ram-minne, NVIDIA G force 7300 GT 256 MB grafikkort.

400 GB HD

 

Går den att sälja, I så fall hur mycket? kanske man skall ta ut ram-minnet, och använda i en nyare dator? eller är det för gammalt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänker försöka sälja min Mac Pro med 2 x 2,66 Ghz dual core intel xeon processor.

Den har 6 GB DDR2 FB-DIMM ram-minne, NVIDIA G force 7300 GT 256 MB grafikkort.

400 GB HD

 

Går den att sälja, I så fall hur mycket? kanske man skall ta ut ram-minnet, och använda i en nyare dator? eller är det för gammalt?

Ja, den går att sälja. Är ju fortfarande en mycket bra dator. Minnet är väl kanske inte det snabbaste (DDR2) men helt ok. En nytt/nyare grafikkort med lite med VRAM och bättre GPU ochj maximera minnet i den, lär den hålla ett bra tag till. Man kan ju stoppa in ett PCIe-kort och köra ssd den vägen osv osv. Finns mkt att göra, om man vill. Och kag tror det är billigare att hotta upp den än att köpa en helt ny.

 

CPU har jag sett är billiga med så man kan ju kika om man kan hitta några snabbare/bättre som den klarar. Quad core's kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade inte lagt en krona på det där gamla härket.

Datorn är gammal och klarar inte mer än OSX 10.7 Lion

Enklaste MacBook Air har bättre prestanda än den där.

Försök sälja den och se dig om efter en nyare bättre dator istället för att ge den konstgjord andning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi talar om en dator som är från 2006 vilket är i datorhänseende urgammalt. Trots det har en hyfsad prestanda. Men beroende på om det är nostalgiska skäl eller praktiska skäl så blir det olika val. Med SSD och lite mer RAM håller den ett tag till. Men jag skulle letat upp en MacMini från 2012 med i7-processor och fått en burk som är en av de kraftfullare Macar för konsument Apple gjort och som är nästan helt tyst.

...

Varför en 2012? Jo dagens modell som kom efter efter är klart klenare av någon konstig anledning. Mini från 2012 spöar alla Mini från dagens utbud, samt MacBookPro 13", Air 11" och 13", alla iMacar utom de dyraste varianterna. Och nafsar i bakhasorna på MacBook 15" som är en mycket kraftfull dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

acefransson

Ja, problemet är att det inte går att uppdatera OSX senare än Lion. Så jag skall försöka sälja den.

 

Faktum är att den fortfarande är mycket kraftfull, känns ibland snabbare än iMacar från sena 214 som jag också har, är tveksam till att den enklaste macbook air är snabbare.

 

Någon som har en susning om vad man skulle kunna försöka begära för den?

 

Och om jag skulle behöva göra en ren installation innan jag säljer, är det bara att logga in på appstore och ladda ner Lion igen? Kan det skapa problem då jag kör samma konto med nya macar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade inte lagt en krona på det där gamla härket.

Datorn är gammal och klarar inte mer än OSX 10.7 Lion

Enklaste MacBook Air har bättre prestanda än den där.

Försök sälja den och se dig om efter en nyare bättre dator istället för att ge den konstgjord andning.

Ja, att Apple lagt in så man inte kan köra senare OS på den är väl en sak - menade bara att det fortf är en bra dator sett till datorn. Man kan ju köra mkt annat på det, el ha till annat (NAS, hemserver osv)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, problemet är att det inte går att uppdatera OSX senare än Lion. Så jag skall försöka sälja den.

 

Faktum är att den fortfarande är mycket kraftfull, ...

Undra om det inte går att hitta nån fix för det. Antar att det är maskivarukoder de har lagt in vilka maskiner som är ok el inte. Ungf som de har i “/System/Library/CoreServices/com.apple.recovery.boot/PlatformSupport.plist”, finns en liknande i installationsdisken. Kanske kan vara värt att kolla upp om inte annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, problemet är att det inte går att uppdatera OSX senare än Lion. Så jag skall försöka sälja den.

 

Faktum är att den fortfarande är mycket kraftfull, känns ibland snabbare än iMacar från sena 214 som jag också har, är tveksam till att den enklaste macbook air är snabbare.

 

Någon som har en susning om vad man skulle kunna försöka begära för den?

 

Och om jag skulle behöva göra en ren installation innan jag säljer, är det bara att logga in på appstore och ladda ner Lion igen? Kan det skapa problem då jag kör samma konto med nya macar?

Ladda ned Lion och gör en usb-installationssticka, du behöver en på 8 GB, och använd gratisprogrammet Diskmaker X. Du kan låta den följa med på köpet, så har du löst det.

 

http://liondiskmaker.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3.000:- känns mycket med tanke på vad jag kan få om jag plussar på bara lite till... det är en gammal maskin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jo, både och. Men jmf med en ny mini är det ju en helt annan typ av maskin. Skall jag jobba med photoshop, bilder, musik.... skulle jag hellre ge 4.000,- för en sån med dubbelpropp, än en mini jag inte kan stoppa in en extra disk el 2 i. :)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

acefransson

Ok, tack! Den är pigg som en mört. Känns riktigt snabb också, men förstår att man inte kan få så mycket för den då den är så pass gammal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi talar om en dator som är från 2006 vilket är i datorhänseende urgammalt. Trots det har en hyfsad prestanda. Men beroende på om det är nostalgiska skäl eller praktiska skäl så blir det olika val. Med SSD och lite mer RAM håller den ett tag till. Men jag skulle letat upp en MacMini från 2012 med i7-processor och fått en burk som är en av de kraftfullare Macar för konsument Apple gjort och som är nästan helt tyst.

...

Varför en 2012? Jo dagens modell som kom efter efter är klart klenare av någon konstig anledning. Mini från 2012 spöar alla Mini från dagens utbud, samt MacBookPro 13", Air 11" och 13", alla iMacar utom de dyraste varianterna. Och nafsar i bakhasorna på MacBook 15" som är en mycket kraftfull dator.

Anledningen till att de nyare är klenare är att Apple försökte lura i folk att det handlade om en prissänkning när det i själva verket var en nedgradering av hårdvaran.

 

Här kan man läsa mer om saken. Skrollar man ner så hitar man ett test som visar att Mac mini 2014 är betydligt långsammare än mac mini 2012.

 

http://www.macrumors.com/roundup/mac-mini/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
Jocke_med_kniven

En ny dator med liknande prestanda hamnar runt 5000 bagis så din borde nog gå att sälja för typ 4000 på blocket :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...