Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Detta är usb type-c - den enda kontakten du behöver i framtiden


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

  • Svars 50
  • Created
  • Senaste svar

Tvivlar inte på dugligheten. Men varför bara ha en? Varför inte ha två? Eller tre? Man kanske vill ha en hårddisk ansluten och laddning samtidigt. Utan att behöva adaptrar och jox.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tanken med usb type-c är att skapa en enda framtidssäker standard som kan ersätta ett antal tidigare varianter, allt från den ursprungliga usb-kontakten ned till mini- och mikro-usb som hittas i bärbara enheter som mobiltelefoner.

Mmmm... Finns det någon som tror att det inte kommer en minivariant om ett år och en nanovariant om ettochetthalvt...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tvivlar inte på dugligheten. Men varför bara ha en? Varför inte ha två? Eller tre? Man kanske vill ha en hårddisk ansluten och laddning samtidigt. Utan att behöva adaptrar och jox.

Klart man inte vill eller behöver. Batteritiden är lång och backup är överdrivet. Det finns ju iCloud och andra molnbaserade tjänster. Skrivare och skanner används över wifi. En riktigt portabel dator skall inte sitta fast i en massa sladdar. Då är den inte portabel längre. Inte ens min gamla MacBook Pro sitter fast i någon sladd just nu trots att hela vänstersidan är full med portar. :devil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart man inte vill eller behöver. Batteritiden är lång och backup är överdrivet. Det finns ju iCloud och andra molnbaserade tjänster. Skrivare och skanner används över wifi. En riktigt portabel dator skall inte sitta fast i en massa sladdar. Då är den inte portabel längre. Inte ens min gamla MacBook Pro sitter fast i någon sladd just nu trots att hela vänstersidan är full med portar. :devil:

OK. Så om man tillhör stenåldern så bör man undvika datorer byggda på 2000-talet....?v :dumstrut:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inget nytt med att ha dock till datorn, det hade redan Powerbook Duo på sin tid. Jag tycker om idén med en sladd in i datorn sedan en adapter som allting annat sitter fast i. Det innebär nämligen att när du lämnar kontoret, arbetsplatsen, mancave... så drar du bara ut en sladd... och sen när du kommer tillbaks så stoppar du in en sladd igen. Jag har en Macbook Pro nu och jag har 7 stycken sladdar att dra ur och sedan in igen varje gång jag flyttar datorn. Ärligt talat så är jag obekväm med det... Jag flyttar datorn ofta, det är ju därför som jag har en Macbook! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inget nytt med att ha dock till datorn, det hade redan Powerbook Duo på sin tid. Jag tycker om idén med en sladd in i datorn sedan en adapter som allting annat sitter fast i. Det innebär nämligen att när du lämnar kontoret, arbetsplatsen, mancave... så drar du bara ut en sladd... och sen när du kommer tillbaks så stoppar du in en sladd igen. Jag har en Macbook Pro nu och jag har 7 stycken sladdar att dra ur och sedan in igen varje gång jag flyttar datorn. Ärligt talat så är jag obekväm med det... Jag flyttar datorn ofta, det är ju därför som jag har en Macbook! :)

Ensladdsystem är inte så dumt sett ur den synvinkeln. Men om man nu vill ha laddaren med sig och en hårddisk, tar du med dig dockan eller skaffar du en extra docka för att ta med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men ändå...

 

är skeptisk till att bara ha en enda port. Okej, för att batteritiden är rejäl. Men om man ska ha datorn ansluten till en projektor en hel dag så måste man förr eller senare ansluta laddkabeln. Om inte förr - så senare när datorns batteritid börjar minska. För det gör den förr eller senare efter något år.

 

Men å andra sidan så kommer de adaptrar man har liggande inte att passa till den nya macbooken. Och istället för att köpa flera så kan det ju räcka med den här....

 

post-67957-0-17674900-1426093126_thumb.png

 

http://store.apple.com/se/product/MJ1K2ZM/A/usb-c-digital-av-multiport-adapter?fnode=8eefeaf6d6293babcc5221930d60919b08cd9c94daa022c086a577decd80a406101c45474f01672d9975f7f824adc75492b32f969047b699433cf0bf457091c02c6b4097dda5ed114417482e80f580e7eab22b957f1f310aaddc4efaf055e11e98c968fe97d767836c22f1ec3c68b287&fs=s=newest

 

Så egentligen, när man nu närmare tänker efter så är det kanske inte så dumt med bara en port.

Man slipper köpa flera kablar och istället satsa på en allt-i-ett.

 

Men för min del så är jag så nöjd med det jag har.... inte kul den dagen man måste investera i nytt. För dyrt är det.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men ändå...

 

är skeptisk till att bara ha en enda port. Okej, för att batteritiden är rejäl. Men om man ska ha datorn ansluten till en projektor en hel dag så måste man förr eller senare ansluta laddkabeln.

 

Den person som har ett sådant jobb att han ansluter datorn till en projektor köper inte denna dator utan en med fler portar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men ändå...

 

är skeptisk till att bara ha en enda port. Okej, för att batteritiden är rejäl. Men om man ska ha datorn ansluten till en projektor en hel dag så måste man förr eller senare ansluta laddkabeln. Om inte förr - så senare när datorns batteritid börjar minska. För det gör den förr eller senare efter något år.

 

Men å andra sidan så kommer de adaptrar man har liggande inte att passa till den nya macbooken. Och istället för att köpa flera så kan det ju räcka med den här....

 

attachicon.gifSkärmavbild 2015-03-11 kl. 17.56.44.png

 

http://store.apple.com/se/product/MJ1K2ZM/A/usb-c-digital-av-multiport-adapter?fnode=8eefeaf6d6293babcc5221930d60919b08cd9c94daa022c086a577decd80a406101c45474f01672d9975f7f824adc75492b32f969047b699433cf0bf457091c02c6b4097dda5ed114417482e80f580e7eab22b957f1f310aaddc4efaf055e11e98c968fe97d767836c22f1ec3c68b287&fs=s=newest

 

Så egentligen, när man nu närmare tänker efter så är det kanske inte så dumt med bara en port.

Man slipper köpa flera kablar och istället satsa på en allt-i-ett.

 

Men för min del så är jag så nöjd med det jag har.... inte kul den dagen man måste investera i nytt. För dyrt är det.....

Ursäkta inlägget, läste nog inte så noga det första i tråden... :dumstrut:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta inlägget, läste nog inte så noga det första i tråden... :dumstrut:

 

Ingen anledning att be om ursäkt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tvivlar inte på dugligheten. Men varför bara ha en? Varför inte ha två? Eller tre? Man kanske vill ha en hårddisk ansluten och laddning samtidigt. Utan att behöva adaptrar och jox.

 

Ja nu vill Apple sälja dyra adaptrar !

 

Själva kontakten är grym men 3st Ja tack :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det lär säkert komma adapters / docka från andra tillverkare också längre fram... USB-C är en universal standard..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ensladdsystem är inte så dumt sett ur den synvinkeln. Men om man nu vill ha laddaren med sig och en hårddisk, tar du med dig dockan eller skaffar du en extra docka för att ta med?

Jag skaffar en mindre docka för resan... Jag sitter ofta på tåget och jobbar, och en Macbook 12" skulle vara perfekt för mig. Min MB Pro 13" väger ju en del också.. lite otymplig i jämförelsen. En liten smidig MB 12" ja tack!... och så har jag ju extern skärm och tangentbord och allt hemma...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skaffar en mindre docka för resan... Jag sitter ofta på tåget och jobbar, och en Macbook 12" skulle vara perfekt för mig. Min MB Pro 13" väger ju en del också.. lite otymplig i jämförelsen. En liten smidig MB 12" ja tack!... och så har jag ju extern skärm och tangentbord och allt hemma...

Det kanske är en randanmärkning, men i min värld minskar mobiliteten om jag måste ha med en docka bara för att göra det nödvändigaste. Plus att jag får en extra kostnad. Jag kan köpa iden om att ha en större docka hemma med allt anslutet till. Men nog vore det smartare med ett uttag särskilt för laddning och en annan för ex hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skaffar en mindre docka för resan... Jag sitter ofta på tåget och jobbar, och en Macbook 12" skulle vara perfekt för mig. Min MB Pro 13" väger ju en del också.. lite otymplig i jämförelsen. En liten smidig MB 12" ja tack!... och så har jag ju extern skärm och tangentbord och allt hemma...

Sen läste jag på och med USB C försvinner "behovet" av Thunderbolt för oss vanliga dödliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen läste jag på och med USB C försvinner "behovet" av Thunderbolt för oss vanliga dödliga.

Fast funkar target mode med usb-c?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast funkar target mode med usb-c?

Vet ej. Nuförtiden slänger man väl en dator om den går sönder. :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återvinning!

Ja. I återvinningen. Var annars? På grannen? :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man jobbar och träffar kunder, så har man i dagsläget minst en adapter i väskan. Iaf har jag det. Att kunna ha en multiadapter känns faktiskt som en fördel!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den görs i Kina, så den bör nog slutförvaras av SKB. :fane:

Svensk-Kinesiska Byrån?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...