Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skillnader i New Macbook vs Macbook Pro? Prestanda?


Bulldog76

Rekommendera Poster

Hej.

Såg Apple eventet igår och den nya MAcbooken gav ju bara ett sånt där vill ha begär.

Jag är i fasen att köpa en ny dator och avvaktade medvetet vad som komma skulle (även pga tips härifrån att nya processorer var på gång till Macbook Pro)

 

Nu är man inte så inne på processorer som man var förr, men enligt min enkla mening så ser det ut som att det är rejäl prestandaksillnad på MBP och nya Macbook.

 

Vad tror ni? Är processorerna jämförbara på det sättet?

Var inn epå antingen MBP eller Air före detta event, men kan nya macbooken ha hyfsad prestanda och inte bara vara snygg så vore det en stark kandidat.

 

Mitt användningsområde är skriva, (kommer att pilla lite med en egen hemsida), surfa, Excel, sen skulle jag vilja att datorn klarar av vissa spel. Till exempel Total War (släpps snart en ny variant, kommer ej ihåg prestandakraven).

Redigera främst foton och eventuellt lite film filmat med mobil och HD videokamera.

 

På min iMac som jag har fr 2011 skulle jag inte spela Total War till exempel, känns som det blir för slött. spelar en del Football manager just nu, men väntetiderna där är oerhört enerverande.

Man kan ju läsa en hel bok mellan man kan göra något. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gamla Air 13" och gamla MacBook Pro 13" hade i stort sett identiska prestanda vid samma processor. Helt ok konsumentprestanda men inte i klass med iMac eller MBP 15".

...

De nya processorerna sägs ha ca 30% bättre prestanda än den förra familjen. Så innan den höjs till skyarna kanske ett test vore på sin plats. Även med 40% mer pulver i 13" är nuvarande 15" klart kraftfullare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, 15 känns kanske för stor, den blir väl mer släpbar än bärbar

Såg också nu att priserna har justerats rejält uppåt, så man kanske skulle satsa på en air eller MPB13 retina hos av den gamla modellen,

ex 13000 för 256 gb SSD varianten kontra 16495 med nya processorn ...

 

Ska dock kolla på 15 specarna också. men MBP 13 (de gamla) är väl ändå vassare än en imac fr 2011 med enklaste processorn i?.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som du ser så är den nyss utgångna MBP 13" ungefär likvärdig med iMac 2011 i processorkraft. MBP 15" är i en annan division....

post-363-0-40318300-1425998054.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aha, ok så jag får knappt någon prestandaförbättring ser jag mot nuvarande setup, förutom att MBP har en SSD som jag inte har i iMac..

Då faller det kanske med att kunna spela ex Total War.

hmm, där fick man nåt att fundera på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aha, ok så jag får knappt någon prestandaförbättring ser jag mot nuvarande setup, förutom att MBP har en SSD som jag inte har i iMac..

Då faller det kanske med att kunna spela ex Total War.

hmm, där fick man nåt att fundera på.

Ärligt talat kör PC om du ska spela mycket spel. Apple har prioriterat bort spel från Macen och fortsätter med det. Du får en sjutusan till speldator-PC mot en medioker spel-Mac för samma pengar. OS X är grymt bra, Macarna är snygga och sköna med hög kvalitet. Men rent sagt kassa på spel.

...

Fördelen med att bygga en speldator på tex Komplett är ju att du kan välja bort tex maxad processor som inte gör så mycket för själva spelet och sparar lite stålars, men slänga på den tusingingen på grafiken så det blir lite roligare....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det har jag också funderat över, att gå tillbaka till pc världen istället. Kan bygga en monsterdator för under 10 k.

Sen gillar jag utseende och OS på mac till annat förutom spel.

Jag har spelkonsoler till att spela spel, men saknar just Total War serien. Men att köpa en ny Mac för att spela det är inte nån vidare ekonomi i. :)

 

Hemma är oftast datorn upptagen av barnen så det hade varit nice med en egen mac. å andra sidan så tycker jag ju att det är nice med 21 tums skärm och vill helst ha stor skärm..

Kanske gör bäst i att spara pengarna och skaffa en ny imac om några år när denna blir riktigt trött.:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PS, har du några bilder på restanda på årets modeller av iMac?

 

Sett till gårdagens prisjusteirngar ser det ut att vara väldigt prisvärt att försöka få tag på en MBP eller Air med e gamla specarna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Lånar denna tråden... Någon som vet hur mycket plats det är kvar på 128 och 256 SSD diskarna på nya MBP 13" Retina när den levereras?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...