Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Bootcamp problem, MBR, GPT

pontusvargvik

Recommended Posts

pontusvargvik

Hej!

Har problem med att installera Windows 8.1 på min 2011 Macbook Pro med en Samsung 850 Evo 250 GB SSD. Gjorde en partition på disken genom bootcamp med vid installationen av 8.1 får jag följande felmeddelande:

"Det går inte att installera Windows på den här disken. Den markerade disken har en MBR-partitionstabell. IEFI-baserade system kan windows endast installeras på GPT-diskar"

Hur löser jag detta?

förmodligen har du formaterat din windowspartion i fel format,tror det ska vara ExFat för att du ska kunna installera windows

Först ska du låta Bootcamp-assistenten skapa en partition.

Sedan ska du låta Windows-installationsprogrammet formatera partitionen. Med defaultinställningarna så ska det fungera. (Disken blir NTFS)

pontusvargvik

Först ska du låta Bootcamp-assistenten skapa en partition.

Sedan ska du låta Windows-installationsprogrammet formatera partitionen. Med defaultinställningarna så ska det fungera. (Disken blir NTFS)

Det är det jag försökt göra. Efter att bootcamp gjort en partition startar den om datorn för att starta i windowsläge. Datorn kan dock inte uppfatta USB-stickan med windows som bootcamp skapat. Efter att ha startat om datorn igen manuellt, samtidigt som jag håller inne alt-tangen, väljer jag att starta från USB'n. Då funkar allt men vid formateringen under installationen dyker det tidigare nämnda felmeddelandet upp.

Blir väl till att partionera om disken och välja GUID/GPT istället för MasterBootRecord/MBR som jag antar du använder dig av nu av någon anledning eftersom installationsprogrammet säger så.

Är ju snabbt kontrollerat i skivverktyget.

pontusvargvik

Blir väl till att partionera om disken och välja GUID/GPT istället för MasterBootRecord/MBR som jag antar du använder dig av nu av någon anledning eftersom installationsprogrammet säger så.

Kommer all data på disken rensas om jag gör detta?

pontusvargvik

Som jag förstår det så är min hårddisk redan skriven som en GUID-disk. Se på bifogad bild.

Trotts detta startade jag jag datorn i recovery mode för att formatera disken. Där stötte jag på problem igen. När jag försöker att formatera huvuddisken efter att aktivt valt GUID igen (hittar inget om GPT) så möts jag av ett felmeddelande som säger; "partitioneringen misslyckades, kunde inte ta bort skivan från skrivbordet".

post-75662-0-13393800-1425748855_thumb.png

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...