Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Extern SSD vs Intern SSD som startskiva


Wibbskii

Rekommendera Poster

Jag har en iMac 27" från mitten 2011

Jag skall byta ut startskivan till ssd.

Min fråga är: Hur är prestanda skillnaden med att köra med en extern ssd via thunderbolt jämfört med att sätta i en intern ssd?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bästa interna just nu är Samsung 850. Externa SSD med Thunderbolt är LaCie bra alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är övertygad. Det blir en LaCie Rugged Thunderbolt.

 

Tack för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag lånar denna tråd då det verkar som wibbskii har fått svar och fattat ett beslut i frågan.

 

Jag bootar från extern ssd, funkar super och är riktigt snabbt med laddtider m.m.

 

Men, jag kan inte installera vissa program, efter lite letande på nätet verkar det som vissa program inte gärna ligger på extern ssd. Kan man komma runt detta eller alternativt ändra installationsplats (lägga det på den interna hdd'n)??

 

Vore toppen om någon har en lösning på detta.

 

Mvh

Johannes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är övertygad. Det blir en LaCie Rugged Thunderbolt.

 

Tack för svar.

Den var ju inte snabb direkt. 387 MB/s jämfört med 520 MB/s som är vanligt på interna SSD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den var ju inte snabb direkt. 387 MB/s jämfört med 520 MB/s som är vanligt på interna SSD.

I TEORIN enligt tillverkaren ja....... har du mätt 520 Mbs i en dator? Om nu du har runt 400 eller 500 Mbs, vad spelar det för roll i praktiken? Vi pratar uppstart på 20 eller 25 sekunder. OM siffrorna stämmer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

520 MB/s Det är vad Tillvärkarna ( Med Windows ) EXTREMA test maskiner går ut med

 

Du har helt OK SSD prestanda med Sata till Thunderbolt anslutning !

 

DIF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

320 skriv // 395 läs i min externa SSD

 

jag märker en oerhörd skillnad från min tröga interna snurra som kommer upp i <100 // <100

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen måste ofta en mekanisk disk tänka lite helt pga att den är mekanisk. En SSD kan leverera omedelbart, vilket gör att responstiden är mycket bättre OCH läs och skrivhastigheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Nu har jag äntligen fått tummen loss och köpt en extern SSD med thunderbolt. Jag har kört över en exakt kopia med hjälp av Carbon Copy Cloner och startat upp från den externa SSD disken. Det går fortare men jag tycker det borde gå ännu snabbare.

Jag har en iMac 27" mitten 2011, 3,4 GHz Intel Core i, 16gb ram och som extern SSD kör jag Lacie Rugged 1TB

 

Finns det några vanliga fällor? Hur kollar jag så jag gjort rätt? Allt fungerar som det ska det är bara hastigheten som uteblir. Jag har testat med NovaBench och där får jag ett resultat på "Drive write speed" på 88-93mb/sec

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och du är säker på att du köpt SSD-varianten av LaCie Rugged 1TB? Kostar runt 9500kr enligt prisjakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och du är säker på att du köpt SSD-varianten av LaCie Rugged 1TB? Kostar runt 9500kr enligt prisjakt.

Nej sant. Jag köpte fel. Haha fy fan va klantigt :)

Jag får göra om och göra rätt :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...