Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Förbudsmärke vid uppstart


martin991

Rekommendera Poster

Jag får ett förbudsmärke vid uppstart av min mac. Vad betyder det?

 

Den startar om en kort stund efter förbudsmärket kommer fram och sen går det som vanligt. Men uppstarten tar ovanligt lång tid.

 

Se bifogad bild.post-53929-0-52582800-1425040486_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den hittar inte startskivan (snabbt nog).

 

Systeminställningar-->Startskiva. Se till att din startskiva verkligen är markerad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den hittar inte startskivan (snabbt nog).

 

Systeminställningar-->Startskiva. Se till att din startskiva verkligen är markerad.

Redan kollat det. Finns bara en där och det är rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glappkontakt i startskivan kanske?
Kollat hårddisken (kontroll hårddisk i Skivverktyg)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Redan kollat det. Finns bara en där och det är rätt.

Jo, men är den markerad och inte bara listad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men är den markerad och inte bara listad.

Den är markerad.

Jag ska testa gå tillbaka till två vanliga diskar istället för raid 0 som jag kör nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prohibition Sign / Förbudsmärke har inte med att hårddisken inte hittas för det gör den men systemfiler saknas eller är korrupta vilket hindrar OSX att starta.

Testa installera om OSX. Du lär kunna installera det ovanpå befintligt system utan att formatera om datorn för att ersätta systemfiler.

 

Eller kanske inte... läste nu att du kör Raid0 och är det knas med denna är det nog till att bygga om Raiden, ompartioneraing/omformatering som gäller innan ominstallation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det SSDer så kan det va Trim Enabler ! ???

 

vanliga Hdd n ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Prohibition Sign / Förbudsmärke har inte med att hårddisken inte hittas för det gör den

Den enda gången jag sett den symbolen på en Mac var när hårddisken var död. Men visst, då kunde ju heller inga systemfiler hittas...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den enda gången jag sett den symbolen på en Mac var när hårddisken var död. Men visst, då kunde ju heller inga systemfiler hittas...

Det finns väl inte kvar i de senare system, varväl innan 10.6

 

post-113-0-58836500-1425063570_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prohibition Sign / Förbudsmärke har inte med att hårddisken inte hittas för det gör den men systemfiler saknas eller är korrupta vilket hindrar OSX att starta.

Testa installera om OSX. Du lär kunna installera det ovanpå befintligt system utan att formatera om datorn för att ersätta systemfiler.

 

Eller kanske inte... läste nu att du kör Raid0 och är det knas med denna är det nog till att bygga om Raiden, ompartioneraing/omformatering som gäller innan ominstallation.

 

Jag ska göra det imorgon! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Det finns väl inte kvar i de senare system, varväl innan 10.6

 

Skärmavbild 2015-02-27 kl. 19.58.05.jpg

Den enda gången jag råkat ut för den var under 10.9.5. Om nu det har betydelse eftersom disken med OS på inte kunnat bootas från.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Absolut - Jag har tyvärr sett det 3 ggr senaste halvåret - Allting relaterat till att hårddisken kraschat efter att jag installerat Yosemite 10.10.1

Yosemite kommer jag inte att installera, det har varit klåpare i farten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...