Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apple vägrar reparation, trots förlängd garanti. Vad göra?


Gerhard

Rekommendera Poster

Hej igen!

 

Jag hämtade tillbaka datorn igen i måndags, utan att de hade gjort något, då de påstod att de inte hittade några fel.

 

Jag har dock inte haft lust att plugga in den förrän för cirka en timme sedan. Jag passade även på att plocka bort mina egna minnesmoduler, som de påstod kunde vara orsaken till fel. Så nu använder den endast originalmodulerna som satt i från början.

 

Inom den här första timmen så kraschar datorn två gånger efter grafikfel. Det är värre än någonsin tidigare. Den första gången fick jag även på film:

 

https://www.youtube.com/watch?v=yZKDzub8Dt8

 

Kan någon verkligen påstå att jag inte har ett grafikfel efter att ha sett detta?

Solklart fall. Åter till Apple store.

Du kan ju börja med att mejla YouTube-länken så slipper du släpa in datorn i första skedet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
  • Svars 63
  • Created
  • Senaste svar

Nu blev jag grymt intresserad utav hur detta slutade. Löste det sig? Ska själv lämna in min imac 27" MID 2011 med HD6970 1GB imorgon på Apple Store i Väla (Helsingborg). Har tagit lite bilder på fenomenet som började häromdagen bara sådär. Men har inte tagit någon film. Det kanske jag ska göra imorgon innan jag kör ner då kanske... Sedan får man hoppas det går fort och jag inte nekas av någon outgrundlig anledning. Jag har ju endast 11 dagar kvar innan 4-års fristen löpt ut.

 

Datorn är nämligen inköpt på komplett den 27e maj 2011.....

 

http://postimg.org/gallery/20wha9mrs/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dubbelpostar i tråden. Ber om ursäkt.

Fick precis svar utav trådskaparen att hen precis fått datorn fixad då den dummar sig varje gång vid uppstart och att hen kunde visa detta i affären. Tog precis upp min imac ur kartongen igen och tänkte fotografera allt, men då händer inget just då. Körde ett stress-test för grafikkortet "Valey Bencharmk Unigine". Det jag kunde konstatera och fick på film är att grafikkortets temp stiger ganska snabbt upp till strax under 90 grader (pendlar mellan 85-89 grader). Men verkar inte bli mycket varmare. Konstigt nog förväntade jag mig höra fläktar som varvade upp, men datorn var lika tyst som vanligt.

 

Kollade lite i loggfilen och hittade att grafikkortet startat om vid några tillfällen under gårdagen (när jag kontaktade Apple support via chatt).Blir lite fundersam nu på om det verkligen är grafikkortet som spökar eller något annat.

 

När problemen började körde jag senaste betan utav OSX. (10.10.4). Jag har nu backat till 10.10 (hade den på usb-sticka).

Det kanske är känt att dessa versioner hade/har problem med grafikdrivrutinerna eller ngt?

Tänkte mest så man inte drar igång något som bara kostar pengar i onödan. Slipper jag ev. tjafs med Apple och att släpa datorn 14mil fram och tillbaks så är jag nöjd med det.

 

Någon som vet vad apple kör med för testprogram? Är det samma som man själv kan köra med 10.6.6-skivorna så hjälper det inte mig precis. Dessa tester visar nämligen ingenting, trots alla problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, som jag skrev till dig så fixade det sig andra gången datorn var inne på reparation, men då hade ju också symptomen förvärrats.

 

Du tänker säkert på Apple Diagnostics. Det är det som är inbyggt, men jag tror inte att det är vidare bra. Till och med när jag konstant hade ränder på skärmen så stod det i Diagnostics att inget var fel. Det är ett dock annat verktyg som körs om du lämnar in datorn, som verkar vara lite mer omfattande. Lämnar du in den i en Apple Store så får du förmodligen se det.

 

Jag tror ändå att det kan vara en bra idé att lämna in datorn innan den förlängda garantin går ut. Då kan ju ändå hävda senare, om problemet skulle uppstå igen, att den faktiskt redan var inlämnad för just det här problemet tidigare, även om de inte hittade något just då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att köra något som är ansträngande för datorn. Säg YouTube eller SvtPlay i fullskärm.

Filma gärna med iPhone eller digitalkamera under tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet vad apple kör med för testprogram? Är det samma som man själv kan köra med 10.6.6-skivorna så hjälper det inte mig precis. Dessa tester visar nämligen ingenting, trots alla problem.

Apple och Service providers har speciella testprogram som vanliga dödliga tyvärr inte har tillgång till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu kört med benchmark programmet jag nämnde ovan (Unigine Benchmark Valley) i 20 minuter. Inget hände mer än att grafikkortet blir varmt. Kan det vara mjukvara tro? Just nu ligger det Yosemite 10.10 på datorn (hade det på sticka). När problemen började körde jag 10.10.4 beta...

Och jag har fått problemen när jag ex kollat blocket, vilket inte borde vara så krävande. ;)

 

Fundering. Vad händer om jag lämnar in dator och de inte hittar något? Då får jag betala felsökningsavgift eller? Hur mycket pengar pratat vi då om?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med bara 10 dagar kvar så har du väl inte så mycket val än att lämna in datorn så de får felsöka. Testerna loggas i Apples serviceportal så det syns varför datorn var inlämnad. Kan vara bra om grafiken lägger av helt någon vecka efter tiden går ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör på 10.10.3 och testa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bokat ny tid nu på torsdag då jag är ledig från jobbet. Så hinner jag felsöka lite mer själv.

Tack för tipset Telly82. Jag håller dig underrättad. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fundering. Vad händer om jag lämnar in dator och de inte hittar något? Då får jag betala felsökningsavgift eller? Hur mycket pengar pratat vi då om?

 

Undersökningen var gratis för mig, båda gångerna. Jag fick ett kostnadsförslag på ca 2300:- på grafikkortet, men det vägrade jag såklart att betala.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Jag har just nu lagt in 10.10.3 och än så länge (ca 1h) inga problem. Håller på att ta ner benchmark-programmet och ska ladda ner stream med och se om jag kan stressa grafikkortet lite. 2300kr är inte roliga pengar, men bra mycket billigare än de ca 4k som det kostar begagnat på e-bay.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga problem efter 40min stress-testande i benchmark-programmet. Håller tummarna för att det är ett mjukvaruproblem ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdaterar med att säga att datorn varit igång hela dagen med diverse projekt. Senaste timmarna har jag fört över filer från extern hdd till min NAS. Inga som helst problem. Som sagt. 10.10.3.. =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glöm att reklamera om du kört beta-version. Hur tänkte du nu? :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att köra Apple Hardware Test (från en av de grå DVD-erna).

Har för mig man kan ställa på repetition.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kört två extended pass på Apple Hardware Test. Inga fel hittades.

Nej. Att det skulle bli problem med beta som ex 10.10.4 är inget man kan gnälla om. Står väl i villkoren när man installerar det tom har jag för mig. Kom på det. Men hade som sagt problem även på 10.10.. men det var iofs också beta... nästan. Iaf med tanke på buggarna. ;)

IMG_1625.jpg

 

Inga problem efter ca 2.5h Modern Warefare. Jag tror bestämt det var mjukvaran som spökade. Vad glad jag blev nu. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det man kan göra är att låta en kamera rulla medan man surfar på i godan ro och hoppas att det inte är fel. Men om felet skulle visa sig så finns det på film. Ett fall framåt. Inte så kul och tidsödande. Men vad gör man?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ropade hej för tidigt. Problemen kom sent igår och ganska omgående idag när jag startade den när jag kommit hem från jobbet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta lite foton/videos på problemet om möjligt ifall Apples diagnostest inte ger en felkod direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra idé. Jag har faktiskt lyckats fånga fenomenet på film. Laddar just nu upp på youtube. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra idé. Jag har faktiskt lyckats fånga fenomenet på film. Laddar just nu upp på youtube. ;)

Jättebra, ur "bevislägessynpunkt", om du förstår hur jag menar?

 

För då har du något att visa Apple på torsdag. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jättebra, ur "bevislägessynpunkt", om du förstår hur jag menar?

 

För då har du något att visa Apple på torsdag. :)

Jo. Det är ju sant.

Ikväll har problemen hopat sig. Tror jag räknade till 9 gånger som det hände. En ny färg var gång. Sist ut var rosa. ;)

 

Här är förresten videon för de intresserade.

https://www.youtube.com/watch?v=R_LX8qoFSyY

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte att se filmen:

post-11001-0-66199100-1432015922.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...