Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ekvationer i Word


boevil

Rekommendera Poster

Jag blir galen på det här "professionella" programmet.

 

Jag hade Word 2008 och problem med Microsoft Equation- det blev nästan aldrig som jag ville. Ekvationerna blev inte i linje med övig text.

post-1012-0-45153800-1424201028.png

Så jag köpte Word 2011, där var det samma problem. Försökte använda den nya ekvationsverktyget. Då ligger vanlig text och matematisk text i linje, men av någon märklig anledning använder word ett mindre typsnitt i täljare och nämnare. (Se bifogade bilder)

post-1012-0-14306600-1424201037.png

Finns det någon inställning som jag inte hittar för att få det som jag vill?

 

ps. Jag behöver Word för att vara kompatibel med word på skolan.
Jag använder Snow Leopard på en mac pro 1.1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är inte detta inlägg till någon större hjälp.

Men jag kan trösta dig med att jag hatar Word och det finns inget positivt eller logiskt med det programmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon inställning som jag inte hittar för att få det som jag vill?

Förr fanns det en inställningsruta, där man kunde ställa in standardstorlekar på olika delar av en ekvation. Tyvärr verkar den vara borta i nyare versioner. (Det är alltså inte bara Apple som föredrar enkelhet framför funktion ibland...)

 

Men det finns en manuell sak Du kan göra:

 

1) Skriv in ekvationen som Du vill ha den.

 

2) Markera texten som Du vill ändra storlek på i ekvationen. Se till att den är blåmarkerad, annars fungerar det inte.

 

3) Under fliken Ekvationsverktyg, som automatiskt borde ha kommit fram när Du skapade ekvationen, klicka på knappen som har »123« på sig. Den finns rätt långt till vänster under rubriken »Verktyg«.

 

4) Högerklicka på den markerade texten och välj »Typsnitt« i kontextmenyn. Därefter är det bara att välja storlek (eller rentav typsnitt!) på texten.

 

5) Klicka på »OK« och se hur texten har ändrat storlek, utan att resten av ekvationen har gjort det!

 

Irriterande nog måste detta göras på varje textdel Du vill ändra storlek på, men det går alltså att göra.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar.

 

Jag hittar ingen knapp med >123< ... om jag väljer typsnitt kan jag iof ändra storleken men hur stor ska den vara?

(Dialogen påstår att den är 12 punkter trots att den är förkrympt)

post-1012-0-16295400-1424244538_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara stilen? Alltså att täljaren använder "upphöjda" (och därmed förminskade) siffror och att nämnare använder nedsänkta (och därmed förminskade) siffror. Det skulle kunna förklara varför det står 12 punkter på något som inte är det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oops, jag menade »abc«... ;)

 

Vilken storlek Du ska ha, beror på hur stor Din brödtext är. Du får testa Dig fram. Tror att 18 punkter passar bra till 12 punkters brödtext, exempelvis.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...